EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Advertisements

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
SINAV PLANINDA BULUNMASI GEREKEN BASAMAKLAR-1
Doğru- Yanlış Testleri
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Çoktan Seçmeli Sınavlar
Test nedir? Kapsadığı sorulara (uyarıcı) verilen cevaplara ya da gösterilen tepkilere dayanılarak, bireyler ya da bireyin değişik özellikleri arasındaki.
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
SİZİN ÇOCUKLARINIZ! BİZİM ÖĞRENCİLERİMİZ! ÖĞRETMEN PDR PGB ÖDB.
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
TESTLERİN SINIFLANDIRILMASI
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ VE
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
SAĞLIK EĞİTİM SÜRECİ.
EĞİTİM, GİRİŞİMCİLİK Prof.Dr. Ünsal Özgen İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -8-
ALIŞTIRMA YAZILIMLARI (Practice and Drills)
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
Çoktan seçmeli testleri, büyük miktarlarda katılımın söz konusu olduğu ulusal düzeyde gerçekleştirilen sınavların vazgeçilmezi hâline getiren en önemli.
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme ve değerlendirme, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrencide istenilen davranış değişikliğinin ne derece gerçekleştiğini belirlemede, eğitim sürecinin.
7 - EŞLEŞTİRME TESTLERİ. 7 - EŞLEŞTİRME TESTLERİ.
ASİTLERİN ÖZELLİKLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE Kısa Cevaplı Testler Yazılı Yoklamalar
Madde (soru istatistikleri)
Çoktan seçmeli testler
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Sınav Analizleri. Sınav Analizleri SINAV ANALİZLERİ 1- FREKANS 2- MADDE ANALİZLERİ FREKANS Dağılımdaki her puanın kaç kez tekrar etiğini gösteren sayı,
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Ölçme ve Değerlendirme
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Test Oluşturma.
Geçerlik ve Kullanışlılık
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
ÖLÇME ARAÇLARI Yazılı Yoklama Sözlü Yoklama Kısa Cevaplı Test
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 5.DERS
ABİDE Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD

Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri Konu Başlıkları Seçme gerektiren ölçme araçları Doğru yanlış testler Çoktan seçmeli testler

Doğru Yanlış Test: Nedir? Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru Yanlış Test: Nedir? Maddelerle verilen önermelerin testi yanıtlayan bireyler tarafından sınıflandığı sınavlardır İki kategori ile sınıflama yapması beklenir

Doğru yanlış testler: Nelere dikkat edilmeli Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru yanlış testler: Nelere dikkat edilmeli Her maddede sadece bir fikir verilmeli ve ölçülmeli Her madde tereddüte yer vermeyecek şekilde kesin doğru ya da kesin yanlış olmalıdır Kesin ifadeler kullanılmalı, çoğu zaman, bazen, birkaç vb. belirsiz ifadelerden kaçınılmalıdır Maddeler mümkün oluğunca kısa ve net ifadelerle oluşturulmalıdır Ayrıntılardan uzak durulmalıdır Olumsuz (özellikle çift olumsuz) önermelerden oluşan maddeler kullanılmamalıdır

Doğru yanlış testler: Nelere dikkat edilmeli Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru yanlış testler: Nelere dikkat edilmeli Testte doğru ve yanlış cevapları eşit dağıtılmalı Cevaplar bir örüntü oluşturmamalı Maddelerin uzunlukları birbirine yakın olmalı Cevaplamada ipucu oluşturacak ifadeler maddelerde yer almamalı

Doğru yanlış testler: Örnekler Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru yanlış testler: Örnekler Doğru-yanlış tipi maddelerin hazırlanması kolay ve şans başarısı yüksektir Ölçme araçlarının nitelikleri geçerlik ve güvenirliktir Doğru-yanlış maddelerinde birkaç seçenek bulunur Doğru-yanlış testlerinde iç tutarlılık KR-22 ile hesaplanır Doğru-yanlış testleri objektif olarak puanlanamaz

Doğru yanlış testler: Avantajları Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru yanlış testler: Avantajları Kullanılan madde yapıları son derece basittir Daha çok soru sorulmasına olanak sağlar Puanlaması kolay ve objektiftir Hazırlaması, uygulaması ve puanlaması açısından kullanılşlıdır Her eğitim basamağında kullanılabilir Verilecek test yönergesi oldukça kısa ve basittir

Doğru yanlış testler: Dezavantajları Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru yanlış testler: Dezavantajları Kör atımla sorunun doğru yanıtını bulma olasılığı %50 dir Dikkatli hazırlanmadığında, önemsiz ayrıntıların, bilginin küçük bir parçasının ya da ezbere dayalı zihinzel işlevlerin ölçülmesine yönelik maddelerin kullanılması eğilimi fazladır Öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi ve öğretimin değerlendirilmesi adına yapılacak izleme testleri için uygun değildir

Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Çoktan seçmeli testler: Nedir? Cevabın kendi içinde verildiği maddelerden oluşur Cevabı seçmenin gerektiği testlerde en çok kullanılan madde türüdür Maddeler iki kısımdan oluşur: Kök ve seçenekler Kök: Genellikle soru tümcesidir Seçenekler: Doğru yanıtla birlikte yanlış cevaplarında bulunduğu ifadelerdir Maddenin mantıklı yanlış cevapları çeldirici olarak adlandırılır

Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Çoktan seçmeli testler: Avantajları Kalabalık gruplar için uygundur Uygulaması ve puanlaması açısından kullanışlıdır Puanlaması nesneldir Yanıtlama süresi açık uçlulara göre kısadır Çok sayıda soru sormaya imkan tanır Bu tür sınavlar üzerinde yapılan istatistiksel işlemler ve test kuramları gelişmiştir Çeldiriciler üzerinde yapılacak analizler öğrenme eksikliklerinin ve kavram yanılgılarının belirlenmesine imkan sağlar

Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Çoktan seçmeli testler: Dezavantajları Üst düzey bilişsel becerileri (özellikle sentez basamağındaki davranışları) ölçmede yetersiz kalır Şans başarısı (çeldirici sayısına bağlı olarak değişen oranlarda) mevcuttur Açık uçlu maddelerin kullanıldığı sınavlara kıyasla, daha yüzeysel çalışma alışkanlıklarına yol açmaktadır Bu tür madde ve sınavları hazırlamak daha zahmetlidir (hazırlaması aşısından kullanışsızdır)

Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Çoktan seçmeli testler: Nelere dikkat edilmeli? Belirtke tablosu yardımıyla test oluşturulmalı Kök ve seçenekler kısa, öz ve anlamlı olmalıdır Dil bilgisi kurallarına dikkat edilmeli ve formal bir dil kullanılmalıdır Tamamlama soruları yerine, tam soru formatı kullanılmalıdır Önemli kazanımlar ve bildiler sorulmalıdır Soruların yanıtları birbirinden bağımsız olmalıdır Olumsuz köklü maddelerden kaçınılmalı, sorulmak durumunda kalınırsa da vurgulama yapılmalıdır Maddeler ipuçları içermemelidir

Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Çoktan seçmeli testler: Nelere dikkat edilmeli? Seçeneklerin uzunlukları birbirine yakın olmalıdır Her zaman, hiçbir zaman, kesinlikle gibi tümleçlerin seçeneklerde kullanımı tavsiye edilmez Doğru cevabın yer aldığı seçenek sayısı eşit olmalıdır Cevaplar bir örüntü oluşturmamalıdır Birden fazla doğru yanıt içeren maddeler olmamalıdır Yukarıdakilerin hepsi ya da hiçbiri gibi seçeneklerin kullanımı tavsiye edilmez Seçenekler belli bir sıralama (alfa-numerik) izlemelidir

Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD