ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERE EĞİTİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
Sorumluluk Kazandırma Becerisi
Aile Eğitimi ve Rehberliği
Aile Rehberliği.
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI VE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
AİLE EĞİTİMİ.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
Kaynaştırma Uygulamaları ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
OKUL – VELİ İŞBİRLİĞİ HAZIRLAYAN: GMT.
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
0-18 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
ANNE BABA KATILIMI.
Aile eğitimi REHBERLİĞİ.
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI
AİLELERİN KABUL SÜRECİNDE GEÇİRDİĞİ EVRELER
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
Temel Kavramlar ve İlkeler
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
DİĞER TUTUMLAR.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
Prof. Dr. Neriman ARAL Sağlık Bilimleri Fakültesi
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERE YÖNELİK HİZMETLER
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ VE REHBERLİĞİ
AİLE, ÇOCUK, ÖĞRETMEN İLETİŞİMİNİN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
KAYNAŞTIRMAYA HAZIRLIK
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE VE İLKELER
Aile katılımının artırılması
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Sunum transkripti:

ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERE EĞİTİM Doç. Dr. Ender Durualp Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

AİLE EĞİTİMİ Aile eğitimi, normal ya da engelli tüm çocuklar açısından önemlidir. Aile eğitimi, henüz büyük bir bölümüne yaygın bir biçimde, okulda eğitim olanakları sunulamayan zihinsel engelli çocukların eğitiminde daha da önemlidir.

Aile eğitimi çalışmalarında; Anne babaların çocuklarına beceri öğretebilmeleri, Var olan problem davranışlarla başa çıkabilmeleri, Çocuğu daha iyi kontrol edebilmeleri, Çocukla ilişkilerini olumlu yönde geliştirebilmeleri hedeflenir. Aile eğitimi çalışmalarının odak noktası, çocuk ve çocukla olan ilişkilerdir.

Aile Eğitiminin Amaçları Ailenin, engelli çocuğu kabulünü sağlamak; çocuğu objektif olarak değerlendirebilme, potansiyelini ve sınırlılıklarını anlama; Ailenin haklarını ve sorumluluklarını anlamasını sağlamak; Aile ile işbirliği yapmak; Eğitim programının özelliklerini anlatmak ve programın amaçlarını gerçekleştirmede yardımlaşmaya teşvik etmek. Ailenin belli programları uygulamasını sağlamak. Evi daha verimli bir eğitim ortamı haline getirmek. Aileyi diğer kaynaklar hakkında bilgilendirmek. Aile grupları vb.

Yurtdışında Ailelerin eğitime katılımındaki bu artışın nedeni; Yasalarda belirtilmiş olma, Ailelerin çocuklarının eğitiminde oynadıkları anahtar rolün öneminin artması, Engelli çocukların işe yönelik mesleki eğitimlerinde ailelerinin çok önemli bir rol üstlendiklerinin varılması olarak belirtilmektedir. Ülkemizde de Milli Eğitimi düzenleyen genel esaslar doğrultusunda özel eğitimle ilgili temel ilkelerden birisi; “Ailelerin özel eğitim sürecinin her boyutunda aktif katılımlarının sağlanması esastır”.

Etkili bir okul aile işbirliği, anlamlı bir aile eğitim programının planlanması ve uygulanması için gereklidir. Okul aile arasındaki iletişimin geliştirilmesi için, aile ve ailenin eğitimdeki rolü hakkında üç temel noktadan hareket edilir;

Aileler, çocuklarına okulun yapabileceğinden çok daha fazla özen gösterirler. Çocuğun eğitim programlarını bilmek ve bu programlara dahil olmak ailelerin hakkıdır. Aileler etkili eğitimciler olabilirler.

Aile eğitim programında dikkat edilecek noktalar Aileler, çocuklar için planladığımız eğitimsel hedefleri destekleyecek önemli kişilerdir. Eğitimciler olarak her çocuğa ayırabileceğimiz bireysel eğitim zamanından çok daha fazlasını aileler çocuklarına ayırabilirler. Ailenin eğitim düzeyi, işi, sosyo-ekonomik durumu, evdeki diğer çocuklar gibi pek çok etkene aile eğitimi programı hazırlarken özen gösterilmelidir. Başarılı aile eğitim programları ailenin aktif katılımı ile gerçekleşir. Ailenin, eğitimde uygulaması gereken davranışları mümkünse gözlemlemesi, uygulaması ve denemesi sağlanmalıdır.

Her çocuk için bireysel bir program olmalıdır Her çocuk için bireysel bir program olmalıdır. Çünkü her çocuğun gelişim özellikleri ve eğitim ihtiyacı farklıdır. Benzer davranışları öğretmek için örn. el yüz yıkama, kaşık kullanma gibi özbakım becerileri veya aileleri motive edici sözlerden oluşan bilgiler, tüm ailelere verilebilecek şekilde yazılı materyaller olarak hazırlanabilir. Her ailenin çocuğu için uygulayabileceği etkinlikler farklıdır. Aile eğitimi süreklilik gerektirir. Aile eğitimi için hazırlanan programların planlı ve düzenli olması gerekir. Aile eğitimi çalışmalarında odak noktasının çocuk ve çocukla olan ilişkiler olduğu unutulmamalıdır.

Aile katılımını sağlamak için eğitim programını mümkünse aile ile birlikte hazırlamak, ailenin öneri ve fikirlerine yer verilmelidir. Uygulanacak eğitim programlarında uygulamaların tekrar sayısı ve süresi hakkında bilgi verilmelidir. Ailelere yapabileceklerinden fazla görev ve sorumluluk yüklenmemelidir. Hem eğitimciler hem de aileler kısa vadede çok fazla beklenti oluşturmamalıdır. Bu durum aileler açısından kendini başarısız hissetme ve umutsuzluğa neden olabilir. Uygulamalar için uygun zamanlar belirlenmelidir. Örn. beslenme zamanı kaşık, çatal kullanma çalışması yapmak

Aile Eğitiminde Kullanılabilecek Yöntemler Bireysel aile görüşmeleri, Aile ile telefonda görüşme, Mektuplaşma veya çocuk ile pusulalar gönderme, Küçük gruplarda aile toplantıları, Büyük gruplarda aile toplantıları, Ev ziyaretleri, Ailenin eğitime katılımı ile ilgili olarak, okul personelinin aile ile doğrudan iletişim kurmaya yönelik çabaları, iletişim ortamını oluşturan en önemli özelliktir.

Engelli Çocuklara Yönelik Hazırlanan Aile Eğitimi Programları Ev Merkezli Aile Eğitimi Programları Okul Merkezli Aile Eğitimi Programları Ev-Okul Merkezli Eğitim Programları

Ev Merkezli Aile Eğitimi Programları Ailenin evde eğitilmesi, evin verimli bir eğitim ortamı haline getirilmesinde avantajlı olarak görülmektedir. Evde uygulanan programlar, bir uzman ya da danışman tarafından, ailelerin ve çocuğun ev ortamındaki gereksinimlerinin belirlenmesinden sonra belirlenmektedir.

Portage Aile Eğitim Programı Aileyi evde eğitmek amacıyla desenlenmiş ve yaygın olarak kullanılan programlardan biri Portage Aile Eğitimi Programı’dır. Bu program 1970’li yılların başında, engelli çocukların okul öncesi eğitimine yardımcı olmak amacıyla geliştirilmiştir. Bu program dil, kavram, öz-bakım, motor ve sosyal gelişim alanlarına yönelik 450 becerinin kazandırılmasını hedeflemektedir.

Küçük Adımlar Aile Eğitim Programı Türkiye’de yaygın olarak kullanılan program ise “Küçük Adımlar Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuklara Yönelik Erken Eğitim Programı”dır. Bu Program Avustralya’da gelişimsel gerilik gösteren çocukların aileleri tarafından kullanılmak üzere geliştirilmiş ve Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Programı öğretim üyelerinin ortak çalışması olarak Türkçeye uyarlanmıştır.

Okul Merkezli Aile Eğitimi Programları Anne babalar okulda ya da merkezde öğrendikleri bilgileri evde uygulamasını gerektiren bu tür programlar, genellikle ailelerin grup olarak eğitimine olanak tanıması yönüyle ekonomiktir. Okulda ya da merkezde düzenlenen programlar konferanslar, çalışma toplantıları, ev ödevleri ve evdeki uygulamaların gruba aktarılması biçimlerinde yürütülmektedir.

Ev-Okul Merkezli Eğitim Programları Ev-Okul programlarının, ailelerin okuldaki etkinliklerini izlemelerine olanak vermesi, ailenin öğretmen eğitiminden geçmelerini sağlaması, çocuklarıyla yaptıkları çalışmaların uzmanlar tarafından evde izlenmesi ve danışmanlık hizmeti alımlarını sağlaması gibi nedenlerle, gerek çocuk gerekse aile açısından daha avantajlı olduğu ileri sürülmektedir.

Aile eğitiminde dikkat edilmesi gereken bazı öneriler; Tartışmaların olabileceği bilinmelidir. Fikir birliğinin yapılanması sırasında anlaşmazlıklar çıkabilir. Görüşmelerde sıklıkla ailenin görüşlerini saygıyla karşılamak ve dinlemek gerekir. Bütün sorulara cevap verilemeyeceği bilinmelidir. Görüşmeye tamamlanmış planlarla değil, fikirlerle başlamak önemlidir.

Anlaşılmaz dil ve sözler kullanılmamalıdır. Pozitif iletişim yöntemlerini kullanarak aile ile iletişim kurulmalıdır. Ailelerin çalışmalarınıza ilişkin olumsuz fikir ve kızgınlık eğilimi karşısında sakin olmak gerekir. Görüşme zamanı konusunda esnek davranılmalıdır. Eğer mümkünse aileye evdeki durumları ile ilgili olarak yardımcı olmak gereklidir. Ailelerle çalışırken asıl üzerinde durmaları gereken nokta, ailenin rolü ve fonksiyonunu arttırma üzerine odaklanmalıdır.

Aile Eğitiminin Yararları Anne babaların çocuklarının eğitimine eğitici/öğretici olarak katılımları; * anne-baba * engelli çocuk * diğer kardeşler açısından çok yararlı olmaktadır. Engelli çocuk bir çok beceriyi anne baba katılımıyla; * daha hızlı kazanmakta, * daha farklı ortamlara genelleyebilmekte, böylece kazanılan bilgiler daha kalıcı olmaktadır.

Anne babalar ise çocuklarının gelişimine katkıda bulundukları için, * duygusal olarak rahatlamakta, * kendilerini daha yeterli hissetmekte, * engelli çocuklarına karşı olumlu duygular geliştirmektedir. Ayrıca anne babanın ve diğer aile bireylerinin çeşitli problemlerle baş etme becerileri ile anne baba ve kardeşlerin birbirleriyle ilişkileri olumlu yönde gelişmektedir.

Ailenin eğitime katılımını etkileyen faktörler Eğitimcilerin, uzmanların anne babalara karşı tutumları, Çocuğun devam ettiği programın özellikleri, Anne-babanın; Eğitim düzeyi, İşi, Yaşı, Ailenin gelir düzeyi

Anne baba katılımını etkileyebilecek çocuğa ait faktörler; Çocuğun yaşı Cinsiyeti, Engel türü, Özellikle çocuğun aldığı eğitim süresi

Örnek aile eğitim programı

28.12.2018

Yararlanılacak kaynaklar: Aral, N. ve Gürsoy, F. (2007). Özel Eğitim. İstanbul: Morpa Yayınları. Nazlı, S. (2013). Aile Danışmanlığı. 10 baskı. Ankara: Anı Yayıncılık. Öğretmenlik Alan Bilgisi/Okul Öncesi Öğretmenliği.(2016). (Ed: Neriman Aral, Ümit Deniz ve Adnan Kan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, Alan Bilgisi Yayınları. Kaytez, N., Durualp, E. ve Kadan, G. (2015). Engelli Çocuğa Sahip Olan Ailelerin Gereksinimlerinin ve Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (1): 197-214.