İnsan Bilgisayar Etkileşimi Teoriler ve Yaklaşımlar – 2

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Günümüz şartları altında insanların en büyük kaygısı artık can ve mal güvenliği haline geldi. Pek çok güvenlik sistemi artık karşılanamayacak kadar pahalı.
Advertisements

Sistem Analizi ve Planlama
Türkiye’deki Kamu İnternet Siteleri Ne Kadar Vatandaş Odaklı?
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
PARADİGMA DEĞİŞİMİ Çetin TORAMAN.
Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi. e-Öğrenim programının toplumsal sorumluluk projesi olarak geliştirilmesi Eğitim konusunda farklı eğitim yöntemlerinin/teknolojilerinin.
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 4. Ders Modelleme yaklaşımları
Araştırma Yöntemleri.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
Hacettepe Üniversitesi
Nesneye Dayalı Programlama
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha.
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY MTS 3022 TÜNEL AÇMA
GSM & ABS (ANTI-LOCK BRAKE SYSTEM)
ALIŞTIRMA-UYGULAMA YAZILIMLARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilgi Teknolojileri Hafta 01. Bilgi Nedir???  Fikir  İlim  Malumat.
Güce Çok Programlı Lisesi Onur ÖZDEMİR Okul Psikolojik Danışmanı
İŞLETİM SİSTEMLERİ Öğr. Gör. S.Serkan TAN.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ
DOĞRU YANIT C SEÇENEĞİDİR DOĞRU YANIT D SEÇENEĞİDİR.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
DERS-1 SİMÜLASYON (BENZETİM) Prof. Dr. Hüseyin BAŞLIGİL
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
YEŞİM KULA ÖMER MART İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMENİ
UĞUR DERSHANELERİ REHBERLİK BİRİMİ EYLÜL 2004
UYARLAMA TEKNOLOJİLERİ. UYARLAMA NEDİR? Uyarlama kavramı öğrenme sistemleri alanındaki çalışmalarda önemli bir konudur. Kesin sistem parametrelerini.
Grup üyeleri: Selen ERGÜ Galip Kaya Nazgül BARPİEVA
Bilgisayar, Yazılım ve Algoritma
Test : 2 Konu: Rasyonel Sayılar
Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Eğitimi
Lync Windows Mağazası uygulaması için
Örgütsel bilgi kullanımı
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
Prof.Dr. Kürşat Çağıltay Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İnsan Bilgisayar Etkileşimi Araştırma Laboratuvarı.
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
ETKİLEŞİME FELSEFİ BAKIŞ AÇILARI: NORMAN VE SUCHMAN
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı İBE Ana Bileşenleri.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
Bilgisayar Destekli Ö ğ retim Programları De ğ erlendirmek.
ANALİZE VERİ HAZIRLAMA SÜRECİ
Arama BBY256 Bilgi Mimarisi. Bulmak için Tasarım Farklı bilgi arama modelleri İnsanların bilgi arama davranışları Bu davranışların öğrenilmesi.
MAKİNE ELEMANLARI Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN. TASARIM.
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
Rosetta Stone Giriş İşlemleri
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
7 SEVİYE YAKLAŞIMININ TASARIMA ETKİSİ
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
İnsan Bilgisayar Etkileşimi 1.hafta – İBE Giriş
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ 2. hafta teorİler yaklaşImlar-1 PROF. DR
ERP Projesinin Aşamaları İzmir. ERP Projesinin Aşamaları SatışSatış - Başlangıç – Kurulum – Analiz – Plan – Uyarlama – Eğitim – Geliştirme.
Uzaktan SınavMatik Programının kurulumu ve kullanımı için rehber
Problem Çözme Yaklaşımları
Fırat Üniversitesi Öğrenci Bilgi Sisteminin Kullanılabilirliği: Nitel Analiz Arş. Gör. Habibe Kazez Lisans Öğrencileri: Merve Koparır, Songül Çimendağ,
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
GRUP İLETİŞİMİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Rosetta Stone Giriş İşlemleri
Başşliyoouu... Başlıyor....
Rosetta Stone Giriş İşlemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

İnsan Bilgisayar Etkileşimi Teoriler ve Yaklaşımlar – 2 Prof. Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ

Dersin Amaçları Öğrenilmiş ve öğretilmiş çaresizlik Etkileşimin 7 seviyesi ve körfez yaklaşımı 7 seviye yaklaşımının tasarıma etkisi

Etkinlikler Tasarım günlüğü için Evindeki buzdolabı ve TV uzaktan kumandayı Norman’in 7 seviye yaklaşımı ile değerlendir Hangisi daha kolay, neden? https://pixabay.com/en/pen-office-diary-notebook-work-1974727/

İBE’nin Temel Bileşenleri karşılıklı etkiler bütünlüğü Kullanıcı Araç/Arayüz Bağlam Görev İnsan Bilgisayar Etkileşimi’nin dört temel bileşeni şekilde görüldüğü gibi Kullanıcı, Görev, Bağlam (Çevre) ve Araç’tır. Örnek olarak cep telefonu kullanımında Araç cep telefonu, kullanıcı onu kullanan kişi (otobüs şöförü, ev kadını, öğrenci, genç, yaşlı gibi farklı pek çok kategori bulunmaktadır), o telefonla yerine getirilen görevler (konuşmak, mesaj atmak, takvim, rehber, müzik dinlemek gibi pek çok görev vardır) ve o telefonun hangi bağlamda kullanıldığı (sessiz bir ortamda, otobüste, çok ışıklı, çok gürültülü ortamda, okulda, toplantıda kullanmak) gibi seçeneklerle bir cep telefonunun kullanılabilirlik seviyesini belirleyen çok sayıda parametre ortaya çıkmaktadır.

Etkileşim ve Norman (1988, 2013) Etkileşim mesajların makinadan etkin şekilde kullanıcıya sunulmasıdır Hata etkileşimin doğal bir parçasıdır Kullanıcı sistem modelini parçalı bilgilerle oluşturur Kararlarımızı fiziksel harekete çevirir sonra bunun sonuçlarını yorumlarız Olaylar yanıtımızı tetikler Dünya ile etkileşimimiz sürekli bir döngüdür

Etkileşim ve Norman (1988, 2013) Kullanıcının bilgiyi isleme davranışını temel alır Norman (1988) etkileşim sürecini, belirli işlem seviyelerine bölerek modellemeye çalışır Mevcut teknolojileri daha kullanılır hale getirmek için pratik ve popüler çözümler “Bilgisayar ara yüzlerini nasıl daha iyi tasarlayalım ki farklı özelliklere sahip kullanıcılar en rahat şekilde onları kullansınlar ve en yüksek performansı elde etsinler”

Norman’a Göre Kullanılabilir Arayüz Kullanıcı ara yüz ile etkileşirken, ne kadar: Aracın fonksiyonlarını anlıyor Yapmak istedikleri ile fiziksel hareketi eşleştirebiliyor Görevi gerçekleştiriyor Sistemin bulunduğu durumu anlıyor Sistemin istenen durumda olduğunu söyleyebiliyor

Norman’ın 4 Tasarım Prensibi Görülebilirlik Kavramsal model Anlamlı eşleştirmeler Geribildirim

Norman’ın Körfez Benzetmesi

Norman’ın 7 Aşamalı Etkileşim Döngüsü Kullanıcı hedefini ve yapacağı işlemi belirler, Bilgisayar ara yüzü ile işlemi gerçekleştirir, Uygulama sonucunu gözlemler; sistemin durumunu algılar ve yorumlar, Sonucu değerlendirir, sonraki adıma karar verir. Fiziksel Etkinlik Bilişsel Etkinlik Algılama Yorumlama Değerlendirme Hedefler Beklenti Gerçekleştirme Yapılmak İstenen Hareketin Belirlenmesi Bu döngüdeki boşluklar/belirsizlikler, kullanım zorluğu ve hataları yaratır

Hareketin Belirlenmesi Fiziksel Etkinlik Bilişsel Etkinlik Algılama Yorumlama Değerlendirme Hedefler Beklenti Gerçekleştirme Yapılmak İstenen Hareketin Belirlenmesi

Etkileşim ve Norman’ın Körfezleri HEDEF Bunu nasıl çalıştıracağım? Ne yapmalıyım? Ne oldu? Bu yapmak istediğim mi? Gerçekleştirme Körfezi Değerlendirme Körfezi DÜNYA İBE=Değerlendirme ve Gerçekleştirme Körfezine köprü kurmak

Hatalar: Kullanıcının mı Tasarımcının mı? Kayma (Slips): Kullanıcı sistemi iyi anlamış, ne yapacağının farkında ancak kaza ile yanlış zamanda yanlış tuşa basmışsa bir Kayma (Slips) oluşmuştur. Daha iyi bir ekran tasarımı Yanılgı (Mistake): Kullanıcı sisteme hakim değilse, ne yapacağını tam olarak kestiremiyorsa, bu şekilde ortaya çıkan hatalara da Yanılgılar (Mistakes) denilmektedir. Düzeltilmesi daha zordur, sistemin iyi anlaşılması vb. durumları gerektirir.

Norman için Etkileşim Hata etkileşimin doğal bir parçasıdır Etkileşimde parça parça bilgilerden bir model oluştururuz Yapmak istediklerimizi fiziksel harekete döker sonra bunun sonuçlarını yorumlarız Sonuçlar bizim tepkimizi tetikler Dünya ile etkileşimimiz bu döngü sürecinde devam eder

Çaresizlikler ve Norman Öğrenilmiş çaresizlik Denedim yapamadım: Vazgeçiyorum «Ben bilgisayar kullanamıyorum» Öğretilmiş çaresizlik Matematik dersi gibi: Sen yapamazsın

Yedi Aşamalı Döngü Modelinin Kullanımı Norman şunu sormanızı tavsiye eder: Bir kullanıcı ne kadar kolaylıkla: Bir aracın fonksiyonlarını anlar Yapmak istediklerini fiziksel harekete döker Hareketi gerçekleştirir Sistemin durumu ile yapmak istediğini eşleştirir Sistemin istediği duruma gelip gelmediğini söyleyebilir

Tasarım Günlüğü için İpucu Norman’ın 7 aşamalı döngüsü tasarım sorunlarını belirlemek için çok etkili bir yöntemdir Bu yolla tasarımın her aşamasında kullanılabilir

Bölüm sonu etkinliği Marketlere yeni konulmaya başlayan kendi kendine ödeme kasalarının kullanımını gözlemleyip Norman’ın körfez yaklaşımına göre analiz edin. Kullanıcı değerlendirme ya da gerçekleştirme aşamalarında ne yapıyor raporlayın.

Gelecek Ders - 4 İnsan Bilgisayar Etkileşiminin Psikolojik Boyutu