PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Advertisements

İKİ YÖNLÜ MANOVA Birden fazla bağımlı değişkene iki bağımsız değişkenin etki ettiği durumlarda Çift Yönlü MANOVA kullanılır. Çift yönlü MANOVA da başlangıç.
Parametrik Hipotez Testleri
D1-k4- İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi Tacettin İnandı.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ 1. Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU. Amaç Bu konu sonunda öğrencilerin ikiden fazla bağımsız gruptan elde edilen numerik verilerin ortalamalarının karşılaştırılmasında.
Bu slayt, ön lisans öğrencilerimize son sınıfta ya da mezun olduktan sonra başvuru yapabilecekleri sınavlar hakkında bilgi verme amaçlı hazırlanmıştır.
NON-PARAMETRİK TESTLER Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü.
VERİLERİN ANALİZİ Öğr. Gör. Funda Veren.
Mann-Whitney U Testi.
Temel Tıp Eğitiminin Human Papilloma Virüs (HPV) Farkındalığı üzerine etkisinin incelenmesi Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi ÖÇM 2 çalışma grubu.
Istatistik I Fırat Emir.
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
Kategorik Veri İki Bağımlı Grup
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Basit ve Kısmi Korelasyon Dr. Emine Cabı
Parametrik Olmayan İstatistik
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
Kİ-KARE DAĞILIMI VE TESTİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri - 2.
MODEL YETERSİZLİKLERİNİ DÜZELTMEK İÇİN DÖNÜŞÜMLER VE AĞIRLIKLANDIRMA
İstatistiksel Analizler
Parametrik Olmayan (Non-parametrik) Testler
Kütle ortalamasının (µ) testi
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
Parametrik Olmayan İstatistik
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Eğitim-öğretim Yılı Bandırma Rehberlik Araştırma Merkezi
İSTATİSTİK.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Bağımlı (Eşleştirilmiş) Örneklerde t-Testi (Paried Sample t test) Menüsü Bağımlı örnekler için deney tasarımı iki farklı biçimde karşımıza çıkmaktadır.
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
Tezin Olası Bölümleri.
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
8.Hafta ANCOVA Kovaryans Analizi
HİPOTEZ TESTLERİ.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
5.Hafta Varyans Analizi -ANOVA
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eşleştirilmiş/Bağımlı Örneklem t Testi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
3.Hafta Bağımsız Örneklem t Testi (Independent t Test) Mann Whitney U
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Sunum transkripti:

PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ Hipotez testleri, örnek verilerinden hareketle anakütle parametreleri hakkındaki iddiaların belirli bir anlamlılık düzeyinde araştırılması konularını içerir. Bu testlerde örnek birim değerleri kullanılarak hesaplanan istatistiğin değeriyle, bu istatistiğin bilgi ürettiği anakütle parametresinin önceden bilinen değeri arasındaki farklılığın, istatistik olarak anlamlı olup olmadığı belirlenir. 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Eğer farklılık varsa; söz konusu farklılığın anlamlı olması durumunda sıfır hipotezi red, tersi durumda kabul edilir. Parametrik testere örnek olarak t-testi ve ANOVA testleri verilebilir. Hipotez testlerinde her zaman test edilen sıfır hipotezidir yani, “FARK YOKTUR” 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Parametrik Hipotez Testlerinin Varsayımları Veriler aralıklı yada oransal olmalıdır. Veriler normal dağılıma uymalıdır. Grup varyansları eşit olmalıdır. Bir araştırmada hangi analizin kullanılacağına karar verebilmek için aşağıdaki soruların cevaplandırılması gerekir. 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Grupların birbiri ile ilişkisi nasıldır? (bağımlı-bağımsız) Elimizde kaç tane grup vardır? Grupların birbiri ile ilişkisi nasıldır? (bağımlı-bağımsız) Hangi varsayımlar karşılanmaktadır? 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Her üçü de karşılanıyorsa Bağımsız t-test GRUP SAYISI GRUPLARIN DURUMU VARSAYIMLAR KULLANILACAK TEST 2 Bağımsız gruplar Her üçü de karşılanıyorsa Bağımsız t-test Üçünden en az biri ihlal edilmişse Mann-Whitney U testi (non-paremetrik test) 1 Bağımlı gruplar En az 1. ve 2. varsayımlar karşılanıyorsa Bağımlı t-test 1. yada 2. varsayım ihlal edilmişse Wilcoxon testi Nominal veri kullanılıyorsa Ki-kare testi 3 ve üzeri ANOVA testi Kruskal-Wallis testi 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

t-TESİ t-testi, iki örneklem grubu arasında ortalamalar açısından fark olup olmadığını araştırmak için kullanılır. SPSS programında üç tip t-testi bulunur. Independent samples t-test (bağımsız t-test) Paired samples t-test (eşleştirilmiş t-test) One sample t-test (tek örnek t-test) 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Independent samples t-test (bağımsız t-test) Bağımsız iki örnek t-testi, iki farklı örneklem grubunun ortalamalarını karşılaştırır. İki grubun üyeleri birbirinden ayrıdır. Örnek; bayan-erkek, Fen bilgisi öğrencileri-sınıf öğretmenliği öğrencileri, deney grubu-kontrol grubu vb. 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Independent Samples T-Test Veriler SPSS’e girildikten sonra “Data View” ekranında iken aşağıdaki komutlar izlenir. Analyze Compare Means Independent Samples T-Test Örnek Uygulama 1 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Aşağıdaki ekran açılır 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Test variable kısmına bağımlı değişken (KPSS puanı) aktarılır Test variable kısmına bağımlı değişken (KPSS puanı) aktarılır. Bağımsız değişken (Cinsiyet) ise Grouping Variable kısmına aktarılır. Sonra Define Groups işaretlenir. Aşağıdaki pencere açılır. 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

İki grup olduğundan Group 1 ve Group 2 alanlarına 1 ve 2 yazılır ve Continue işaretlenir. Son olarak OK işaretlenerek işlem tamamlanır. 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Analiz sonuçlarına göre 40 bayan öğrencinin KPSS puan ortalamasının 63,38 ve 60 erkek öğrencinin KPSS puan ortalamasının 71,73 olduğu görülmektedir. Bayan ve erkek öğrencilerin KPSS puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark vardır (t(98)= 2,917; p=0,004; p<0,05). Yani KPSS sınavında erkekler bayanlara göre daha başarılıdır diyebiliriz. 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Paired samples t-test (eşleştirilmiş t-test) Aynı grubun iki farklı değişkene ait ortalamalarını karşılaştırmak için kullanılır. Özellikle kontrollü ve deneysel çalışmalarda aynı grubun farklı durumlarda nasıl davrandıklarının incelenmesinde kullanılır. Örneğin bir grup öğrencinin bir derse ait vize 1 ve vize 2 notlarının karşılaştırılması gibi. 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Veriler SPSS’e girildikten sonra “Data View” ekranında iken aşağıdaki komutlar izlenir. Analyze Compare Means Paired Samples T-Test Örnek Uygulama 2 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Analiz sonuçlarına göre 40 öğrencinin ön-test puan ortalamasının 35,10 ve son-test puan ortalamasının 71,85 olduğu görülmektedir. Öğrencilerin ön-test ve son-test puanları arasında anlamlı bir fark vardır (t(39)= 15,678; p=0,001; p<0,05). Ön-test ve son-test arasındaki korelasyon ise 0,083’dür. Bu durum ön-test ve son-test arasında zayıf bir ilişkinin olduğunu göstermektedir. Yani ön-testi puanı yüksek olan öğrencinin son-test puanı da yüksek olacaktır diyemeyiz. 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

One sample t-test (tek örnek t-test) Bu test genellikle herhangi bir konuda belirli öngörülerde bulunulduğunda bu öngörünün doğruluk derecesini test etmek amacıyla uygulanır. Yani bir örneklem grubuna ait ortalamanın, daha önceden belirlenmiş bir değerden önemli derecede farklı olup olmadığını belirlemek için kullanılır. Örneğin bir grubun başarı oranının belirlenmesi gibi… 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Örneğin Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinden mezun olan öğrencilerin KPSS puan ortalamalarının 50 olduğu öngörüsünde bulunalım. Acaba bu öngörümüz doğru mu? Bu tek örnek t-testi ile belirleyebiliriz. Örnek Uygulama 3 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Aşağıdaki pencere açılır Veriler SPSS’e girildikten sonra “Data View” ekranında iken aşağıdaki komutlar izlenir. Analyze Compare Means One Sample T-Test Aşağıdaki pencere açılır 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Aşağıdaki pencere açılır 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Karşılaştırma yapacağımız (beklediğimiz) puan buraya yazılır İşaretlemelerden sonraki durum 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

OK seçilir ve işlem tamamlanır OK seçilir ve işlem tamamlanır. Aşağıdaki tablolar “Output SPSS Viewer” penceresinde görülür. 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr

Sonuçlarda KPSS puan ortalamasının 68,39 olduğu görülmekte ve tahmin ettiğimiz değer 50 olduğundan gerçekleşen değer ile tahmin edilen değer arasında anlamlı bir fark vardır (sig. 2-tailled yani p=0,001 değeri 0,05 den küçüktür). Ayrıca ortalama arasındaki fark (Men Difference) 18,98 dir. Yani gerçekleşen değer tahmin edilen değerden 18,98 puan daha fazladır. İfade ederken (t(99)= 12,632; p=0,001; p<0,05) şeklinde açıklamamızın sonunda gösteririz. 28.11.2018 Kemal Doymuş - Ataman Karaçöp , Atatürk Üniversitesi, kdoymus@atauni.edu.tr