Dilin Bileşenleri Dr. Gökçe Karaman Benli

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
Advertisements

İLETİŞİM ÖĞR. GÖR. EDİP KOŞAR
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
CÜMLE TÜRLERİ.
DİNLEYİŞ SESBİLİM GÖREVSEL SESBİLİM
İ L E T İ Ş İ M Dr. Necla Tugay Aytekin.
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
Yapı Bilgisi: Biçim Bilgisi ve Söz Dizimi
İletişimde Süreç Yaklaşımı
İLETİŞİM Varlıkların kendi aralarında anlaşmak için oluşturdukları simgeler sistemine denir. Gergin ortamlarda, kişilerin sağlıklı ve olumlu düşünmesi.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
=>SÖZCÜKTE ANLAM<=
BÖLÜM 16 Dil, Okuryazarlık ve Okullaşma.
MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
=>SES BİLGİSİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Sözlükte "iletişim" ne demek?
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
ÜNSÜZLER Gökçe Hanım EMİR
=>SÖZCÜK TÜRLERİ<=
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLARIN ÖNEMİ VE KULLANIMI
=> SÖZCÜKTE ANLAM <=
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
CÜMLE Bir duyguyu, düşünceyi, isteği, haberi, durumu, olayı vb. ifade etmek için kurulan ve kendi içinde anlam ve yargı bütünlüğü olan sözcüğe veya söz.
DİL BİLGİSİNİN, DİLDEKİ SÖZCÜKLERİN YAPISINI İNCELEYEN BÖLÜMÜ
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
Sosyal Bilgiler İletişim
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
SENTAKSA GİRİŞ.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
MORFOLOJİYE GİRİŞ.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
En uzak mesafe ne Afrika’dır
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
BİLGİ FELSEFESİ  BİLGİNİN OLUŞUM SÜRECİ  BİLGİ TÜRLERİ.
Dil Gelişimi Dilin Temelleri
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
ÖĞR.GÖR. ALİ OSMAN GÖKCAN
Ders 14: Eğitsel ve Davranışsal Değerlendirme
Ses eğitimine ilişkin fonksiyonlar
Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
ÇEVİRİDE NORMLAR SÖYLEM – SÖYLEM ANALİZİ
TÜRKÇEDE SES VE SES ORGANLARININ YAPISI OKT. AHMET AKPINAR.
Dil Gelişimi Dil, sözlü ve yazılı göstergelerden oluşan ve insanları diğer canlı türlerinden ayırt ettiği öne sürülen simgesel bir iletişim sistemidir.
Zamir konusunda en iyi 3 siteye ilişkin Sunum
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI KURSU
6. HAFTA TUR182 TÜRK DİLİ II.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Kişilik Gelişimi Dr. Gökçe Karaman Benli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
İKNA SÜRECİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ahlak Gelişimi - Kohlberg
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

Dilin Bileşenleri Dr. Gökçe Karaman Benli Arş. Gör. Gökçe Karaman Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitim Anabilim Dalı

DİL Uzlaşmadır. Koddur. Dizgedir. İletişim içindir. Düşünceleri simgeler. .

Biçim Dil İçerik Kullanım

Biçim; düşüncelerin karşı tarafın anlayacağı şekle dönüştürülmesini sağlayan koddur.

Fonoloji (Ses Bilgisi) Bir dildeki konuşma seslerinin anlam aktarma işlevlerini, dağılımlarını, diziliş kurallarını inceler.

B Sesbirimi Bir dilde kendi başına anlamı olmadığı halde anlam aktarma ve değiştirme işlevi üstlenen en küçük birimdir. Örneğin;/p/, /d/ birer sesbirimdir. pil - dil

Sesbirimler ya da sesler bir dilde neden önemlidir?

insanlar tarafından nasıl üretildiğini, bu sesin üretiliş biçimlerini, Bir sesbilimci, örneğin /k/ sesinin insanlar tarafından nasıl üretildiğini, bu sesin üretiliş biçimlerini, bu sesin fiziksel dayanağını, akustik özelliklerini ve algılanışını betimleyebilir. B

Ötümlü (titreşimli) sesler: Ses tellerinin kapanma sırasındaki B Ötümlü (titreşimli) sesler: Ses tellerinin kapanma sırasındaki titreşimlerinden ötümlü sesler çıkarılır. Ötümsüz (titreşimsiz) sesler : Ses tellerinin birbirinden ayrı olduğu sıradaki titreşimler sonucu da ötümsüz sesler çıkarılır.

Sesler, sesletim yeri ve şekline göre sınıflandırılır. B Sesler, sesletim yeri ve şekline göre sınıflandırılır.

B

Morfoloji (Biçim Bilgisi) Sözcüklerdeki kök ve ekleri, bunların kurallı düzenleniş biçimleri ile türetilişlerindeki özellikleri içerir.

Sesbilgisinin temeli sesbirim ise biçimbilgisinin temeli ne olabilir?

Biçimbirim Biçimbirim

Bu cümlede herbiri ayrı ayrı biçimbirimdir. Bağımlı Bağımsız Biçimbirim (morfem), bir dilde kendi başına anlam taşıyan en küçük birimdir. Örneğin; Bana soru sor. Bu cümlede herbiri ayrı ayrı biçimbirimdir.

B Biçimbirim bilgisi dillerin sözcük yapısına ilişkin bilgi verir. Türkçe eklemeli bir dildir.

B Sentaks (Söz Dizimi) Ya da tümcebilgisi, sözcüklerin kurallı bir biçimde sözce içinde diziliş kurallarını içerir.

sıralanışını temel alır. B Türkçe’de tümce yapıları –––– sıralanışını temel alır. Eylem Özne Tümleç

İçerik (Anlambilim-Semantik): Nesneler, olaylar ve bunlar arasındaki ilişkileri simgeleyen sözcükler ve cümlelere karşılık gelen anlam bilgisini içerir. Yani içerik, kişinin evren hakkında ne bildiğinin dil bilimsel gösterimidir.

Bir dilin söz varlığı içeriğin göstergesidir.

İ İçerik Dilbilgisel İşlevli Sözcükler Anlam İşlevli Sözcükler

Anlam öğrenme karmaşık bir süreçtir.

Kullanım (Edimbilim-Prgmatik): Dilin sosyal bağlamda iletişim amacına uygun olarak kullanımıdır. Dilin kullanımı edimbilimi kapsar.

Söz edilen “sosyal bağlam” terimiyle ne anlatılıyor? K Söz edilen “sosyal bağlam” terimiyle ne anlatılıyor?

insanların aynı ya da değişik amaçlara ulaşmak için Sosyal bağlam, insanların aynı ya da değişik amaçlara ulaşmak için dilin biçimsel seçenekleri arasından nasıl seçim yaptıklarını belirtir.

K İletişim sürecinde dilsel olmayan kurallar vardır. Bu kurallar sosyal bağlamı da etkiler. Sosyal bağlam da bu kurallardan etkilenir. Bunlar neler olabilir?

K Göz kontağı Yer Konuyu sürdürme Jest-mimikler Dikkate alma Gelen mesajı Yeniden düzenleme Yer Konuyu sürdürme Jest-mimikler Dikkate alma

Dilsel olmayan kurallar Toplumlara göre değişir. Cinsiyete göre değişir. Sosyal konuma (statüye) göre değişir. Dillere göre değişir. Örnekler Verelim

Düşünce Mesaj Çözümleme Kodlama Düşünce Mesaj Geri besleme-dönüt KAYNAK / KONUŞMACI ALICI / DİNLEYİCİ Sözel dil ya da Sözel olmayan biçimler Düşünce Mesaj Çözümleme Kodlama Düşünce Mesaj Geri besleme-dönüt

Kaynak Topbaş, Seyhun. (Editör). (2005). DilveKavramGelişimi. Ankara: KökYayıncılık.