İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU OKUL-TOPLUM-A İ LE İ ŞB İ RL İĞİ N İ GÜÇLEND İ RME.
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
7. BASAMAK İlişki Yönetimi
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
EĞİTİMDE DRAMA.
Semineri Hazırlayanlar:
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
İLETİŞİM ANA-BABA TUTUMLARI
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
İLETİŞİM.
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Aile Atölyeleri Projesi
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
SINAV KAYGISI.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Spor Psikolojisi Sporda İletişim.
İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİM TÜRLERİ VE TEKNİKLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Etkileşime dayalı teknikler II
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NEDEN MANİPÜLASYON.
TEKİRDAĞ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

bu derste hedeflenen kazanımlar İletişim sürecinde geri bildirim öğesini bilir ve tanımını yapar İletişim sürecinde geri bildirim öğesinin amacını bilir. Geri bildirimin iletişim sürecindeki önemini bilir.

SEN DİLİ, Karşımızdaki kişiyi suçlayan bir konuşma şeklidir. Cümleler sürekli ikinci şahsa göre çekimlenir. Sağlıklı bir konuşma tarzı değildir.

SEN MESAJI, sen kelimesi, sen-dilidir SEN MESAJI, sen kelimesi, sen-dilidir. Bu ifade fiziksel cezalardan daha olumsuz etki yapar. Sen dili kızgınlığın gerçek nedenini açıklamaz.

Çocuk anne babasının neden kızdığını anlayamaz Çocuk anne babasının neden kızdığını anlayamaz. Ancak çocuk,’Benim annem babam her şeye kızar’ der.Sen dili ile gönderilen kızgınlık ifadeleri, davranışa değil, kişiye yönelik açık saldırıdır.

Kızgınlığın kişiye yönelik olması çocuğu sarsar,gücendirir, kızdırır, onun karşılık vermesine yol açar. Zamanla çocuk içine kapanır iletişimini keser.

Çocuk sevilmediğini düşünebilir Çocuk sevilmediğini düşünebilir. Onuru kırılan çocuk, "Ama siz de hatalı davranıyorsunuz" diyerek karşılık vermeye başlar. O da duygularını sen dili ile ifade etmeyi öğrenir. Bu durumda anne-babalar çocuğa daha fazla ceza vermeye başlarlar.

"Sen" Mesajı Yerine "Ben" Mesajı

"Ben" dili, kişinin o anda karşılaştığı durum veya davranış karşısında, kişisel tepkisini duygu ve düşüncelerle açıklayan bir ifade tarzıdır. Duygu ve düşüncelerimizi içtenlikle ifade etmemizdir. Başkalarıyla ilgili değerlendirme ve yorumlarımızı değil, kendi duygu ve yaşantılarımızı açıklarlar.

"Ben" mesajını duyan kişi, karşısındakine ne hissettirdiğini öğrenir ve eğer bu olumsuz bir duyguysa, kendi isteğiyle davranışını değiştirir ya da değiştirmez. Yani davranışının sorumluluğu tümüyle kendine aittir.

Suçlama olmadığı için "ben" mesajı ile gönderilen iletiler, genellikle gönüllü bir farklı davranma çabasına zemin hazırlayabilir.

"Ben" dilinin en önemli yararı ise, karşımızdaki kişiye "ben böyle hissediyorum ama bu davranışın herkese böyle hissettirmeyebilir" anlamını içeren bir ileti gönderildiğinden, onun suçlanmadan kendini gözden geçirmesine olanak tanımasıdır. Çünkü kesinlik içeren yargılamalar karşısında özellikle çocuklar, ne yapacaklarını bilemezler.

-"Sen" mesajı yerine... - Baba: Çok kabasın! Her zaman sözümü kesiyorsun! -"Ben" mesajı verin... - Baba: Bir şey söylemeye başlayıp ta bir türlü sonunu getiremediğim zaman çok rahatsız oluyorum. -"Sen" mesajı yerine... - Anne: Kes şunu!! Çekiştirip durma kolumu!! -"Ben" mesajı verin... - Anne: Kolumun çekiştirilmesinden hoşlanmıyorum.

-"Sen" mesajı yerine... - Baba: Her akşam aynı şey, tutturuyorsun oyun oynayalım diye! Benim yorgun olabileceğim hiç aklına gelmiyor değil mi? Yaramaz ve şımarık bir çocuk gibi davranıyorsun! -"Ben" mesajı verin... - Baba: Bu akşam çok yorgun hissediyorum canım. İstersen oyun oynamayı başka bir akşama erteleyelim.

"Sen" mesajı iletişimi engeller "Sen" mesajı iletişimi engeller. Sen mesajı, sen dilidir ve genellikle kızgınlık ifadesi için kullanılır. Sen mesajları, bizim hakkımızda bir ileti göndermez, odak hep karşımızdaki kişidir. "Ben" mesajı gönderen kişi, kendi hislerini ve duygularını karşısındaki kişiyle paylaşmak isteğindedir. "Ben" mesajları karşımızdaki kişiyi suçlayıcı ifadelerden arınmış ve tümüyle kendi duygu ve düşüncelerimizi içerdiğinden, iletişimin olumlu sürmesine yardımcı olabilirler.

Kızgınlık hissettiğimiz durumlarda, bunu "ben" mesajı ile iletmemiz, karşımızdakinin savunmaya geçmesini, öfkeyle karşılık vermesini, kendini kıstırılmış hissetmesini, suçlanmasını ve konuşmaktan kaçınmasını engelleyebilir.

Sen dilinin özellikleri İtham edici, kızgınlı mantıklı ve suçlayıcıdır. Davranıştan çok kişiliğe yöneliktir. Kişiye anlaşılmadığını hissettirir. Yeniden konuşma isteğini engelleyicidir. Neye kızıldığının anlaşılmamasına neden olur. Kişiyi incitir, kırar. Kişinin direnmesine, yani savunucu iletişime neden olur. Bizim hakkımızda herhangi bir mesaj yoktur. Karşıdaki insan odaklanılan noktadır. .

Ben Dili; Savunmaya itmez. Suçluluk hissettirmez. Duygunun nedeni anlaşıldığı için iletişim sağlıklı olur. Ben iletisi alan kişi başkalarını düşünmeyi de öğrenir. Yakınlaşmayı sağlar Anlaşmazlıkları azaltır. Konuşan kişiyi rahatlatır

Sen dili; Müziği hemen kapat Sen dili; Müziği hemen kapat. Sen çok düşüncesiz davranan bir sorumsuzsun. Ben dili; Annenle konuşmamız gereken çok önemli bir konu var. Müziğin sesini bu kadar açtığın zaman birbirimizi anlayamıyoruz ve engellendikçe gerçekten kızıyorum.

Sen dili; Seni göremeyince çok kızdım Sen dili; Seni göremeyince çok kızdım. Ben dili; Seni göremeyince çok korktum. Sen dili; Neden eve böyle geç kalıyorsun seni laf anlamaz. Ben dili; Eve geç kaldığında, seni merak ediyorum, endişeleniyorum

Sen dili; Her akşam aynı şey, tutturuyorsun oyun oynayalım diye Sen dili; Her akşam aynı şey, tutturuyorsun oyun oynayalım diye! Benim yorgun olabileceğim hiç aklına gelmiyor değil mi?  Yaramaz ve şımarık bir çocuk gibi davranıyorsun! Ben dili; Bu akşam çok yorgun hissediyorum canım. İstersen oyun oynamayı başka bir akşama erteleyelim.

KAYNAKLAR Baltaş, Z. ve Baltaş, A. 1992. Bedenin Dili. Remzi Kitabevi. İstanbul. Balcı S., Yılmaz M. 2000. Çocukları Anaokuluna Devam Eden Annelere Verilen İletişim Becerileri Eğitiminin Ailenin İşlevlerine Etkisi. Türk PDR Dergisi, Vol:14. Ergin, A. ve Birol, C. 2000. Eğitimde İletişim. Anı Yayıncılık. Ankara.