Burhan Eray Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi 7099 Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 10 Mart 2018 Tarihli ve 30356 (Asıl) Sayılı Resmî Gazete Kanun No. 7099 Kabul Tarihi: 15/2/2018 Burhan Eray Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
Şirket Kuruluşlarında Değişiklikler AÇILIŞ DEFTERLERİ SADECE TİCARET SİCİLİNDE ONAYLANACAK. MADDE 2-4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 223 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. Defterler anonim ve limited şirketlerin kuruluş aşamasında, şirket merkezinin bulunduğu yer ticaret sicili memuru veya noter tarafından tasdik edilir. YENİ HALİ Defterler anonim ve limited şirketler ile kooperatiflerin kuruluş aşamasında, şirket merkezinin bulunduğu yer ticaret sicili müdürlüğünce tasdik edilir.
Şirket Kuruluşlarında Değişiklikler ŞİRKET KURULUŞLARINDA SGK İŞYERİ BİLDİRGESİ BAZI HALLERDE VERİLMEYECEK. MADDE 18- 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 11. maddesinin 3. fıkrasının 2. cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve altıncı fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Şirket kuruluşunun ticaret sicili memurluklarına bildirilmesi halinde yapılan bu bildirim Kuruma yapılmış sayılır ve ilgililerce ayrıca işyeri bildirgesi düzenlenmez.” “Bu bildirimlerden hangilerinin işyerinin bildirilmesi yerine geçeceği Kurumca belirlenir, belirlenenlerle ilgili ayrıca işyeri bildirgesi düzenlenmez.”
Şirket Kuruluşlarında Değişiklikler İMZA BEYANI TİCARET SİCİLİNDE VERİLECEK. MADDE 21-13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 40. maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(2) Her tacir kullanacağı ticaret unvanını ve bunun altına atacağı imzayı sicil müdürlüğüne verir. Tacir, tüzel kişi ise unvanla birlikte onun adına imzaya yetkili kimselerin imzaları da sicil müdürlüğüne verilir. İmza beyanı, herhangi bir ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş personelin huzurunda yazılı beyanda bulunmak suretiyle verilir. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca çıkarılacak tebliğ ile belirlenir.”
Şirket Kuruluşlarında Değişiklikler MADDE 22- 6102 sayılı Kanunun 64 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının beşinci cümlesi yürürlükten kaldırılmış, (Ticaret şirketlerinin ticaret siciline tescili sırasında defterlerin açılışı ticaret sicili müdürlükleri tarafından da onaylanabilir.)aynı fıkraya altıncı cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle “Ancak anonim ve limited şirketlerin ticaret siciline tescili sırasında defterlerin açılış onayları ticaret sicili müdürlükleri tarafından yapılır.” ile aynı fıkranın mevcut yedinci cümlesine “noter” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya ticaret sicili müdürlüğü” ibaresi eklenmiştir. (Ticari defterlerin elektronik ortamda tutulması hâlinde bu defterlerin açılışlarında ve yevmiye defteri ile yönetim kurulu karar defterinin kapanışında noter veya ticaret sicili müdürlüğü onayı aranmaz. )
Şirket Kuruluşlarında İmza Beyanı artık sadece Ticaret Sicilinde yapılacak. MADDE 24- 6102 sayılı Kanunun 575 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “kurucuların imzalarının noterce onaylanması veya şirket sözleşmesinin ticaret sicili müdürü yahut yardımcısı” ibaresi “kurucular tarafından ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş personelin” şeklinde değiştirilmiştir. YENİ HALİ MADDE 575- Şirket sözleşmesinin yazılı şekilde yapılması ve kurucular tarafından ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş yetkilendirilmiş personelin huzurunda imzalanması şarttır.
Limited Şirketlerde Sermaye Blokajı kalktı. MADDE 25- 6102 sayılı Kanunun 585 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “imzalarının noterce onaylandığı veya ticaret sicili müdürü yahut yardımcısı” ibaresi “ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş personelin” şeklinde değiştirilmiş ve ikinci cümleden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Ancak nakden taahhüt edilen payların itibari değerlerinin en az yüzde yirmibeşinin tescilden önce ödenmesi şartı limited şirketler bakımından uygulanmaz.”
Burhan Eray Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi 7103 Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tarih: 27.03.2018 R.G. : 30373 (2.Mkr) Burhan Eray Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
Kreş ve Gündüz Bakımevi istisnası MADDE 4- 193 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir. “16. İşverenlerce, kadın hizmet erbabına kreş ve gündüz bakımevi hizmeti verilmek suretiyle sağlanan menfaatler (İşverenlerce bu hizmetlerin verilmediği durumlarda, ödemenin doğrudan bu hizmetleri sağlayan gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerine yapılması şartıyla, her bir çocuk için aylık, asgarî ücretin aylık brüt tutarının %15’ini aşmamak üzere bu istisnadan yararlanılır. Kreş ve gündüz bakımevi hizmetini sağlayanlara yapılan ödemelerin belirlenen istisna tutarını aşan kısmı ile hizmet erbabına bu amaçla nakden yapılan ödemeler ve sağlanan menfaatler ücret olarak vergilendirilir. Bu bentte yer alan %15 oranını, asgarî ücretin aylık brüt tutarının %50’sine kadar artırmaya ve kanuni seviyesine getirmeye Bakanlar Kurulu, bu istisnanın uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.).”
Asgari Ücretlilere Net Ücret desteği MADDE 6- 193 sayılı Kanunun 32 nci maddesine dördüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “Net ücretleri, bu Kanunun 103 üncü maddesinde yazılı tarife nedeniyle bu maddedeki esaslara göre sadece kendisi için asgarî geçim indirimi hesaplanan asgarî ücretlilere, içinde bulunulan yılın Ocak ayına ilişkin ödenen net ücretin (ilgili yılda geçerli asgarî ücretin dönemsel olarak farklı tutarlarda belirlenmiş olması halinde, yeni asgarî ücretin geçerli olduğu aylar için artışın uygulandığı ilk aydaki ücret üzerinden Kanunun 103 üncü maddesinde yer alan tarifenin ilk dilimindeki oran baz alınarak hesaplanan net ücretin) altında kalanlara, bu tutar ile bu tutarın altında kalındığı aylara ilişkin olarak aylık hesaplanan net ücreti arasındaki fark tutar, ücretlinin asgarî geçim indirimine ayrıca ilave edilir. Bu fıkrada geçen net ücret, yasal kesintiler sonrası ücret tutarına asgarî geçim indiriminin ilavesi sonucu oluşan ücreti ifade eder.”
Yurtdışından getirilerek sermaye olarak konulan yabancı paralar MADDE 11- 213 sayılı Kanuna 280 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 280/A maddesi eklenmiştir. “Yurtdışından getirilerek sermaye olarak konulan yabancı paralar: MADDE 280/A- Yatırım teşvik belgesi kapsamında yatırım yapacak tam mükellef sermaye şirketlerine, işe başladıkları hesap dönemini takip eden hesap dönemi sonuna kadar yurtdışından getirilerek sermaye olarak konulan yabancı paraların, söz konusu dönem zarfında yatırım teşvik belgesi kapsamında sarf olunan kısmı nedeniyle oluşan kur farkları pasifte özel bir fon hesabına alınabilir. Bu durumda olumlu kur farkları bu hesabın alacağına, olumsuz kur farkları ise bu hesabın borcuna kaydedilir.
Yurtdışından getirilerek sermaye olarak konulan yabancı paralar Sermaye olarak konulan bu yabancı paraların, işe başlanılan hesap dönemini takip eden hesap dönemi sonuna kadar herhangi bir suretle sarf edilmeyen kısmı; bu hesap dönemlerine ait vergilendirme dönemlerinin sonuna kadar mukayyet değeriyle, işe başlanılan hesap dönemini takip eden hesap döneminin sonu itibarıyla bu Kanunun 280 inci maddesine göre değerlenir. Birinci fıkra uyarınca oluşan fon hesabı, sermayeye ilave edilme dışında, herhangi bir suretle başka bir hesaba nakledildiği veya işletmeden çekildiği takdirde, bu işlemlerin yapıldığı dönemlerin kazancı ile ilişkilendirilmeksizin, bu dönemde vergiye tabi tutulur. Kurumlar Vergisi Kanununa göre yapılan devir ve bölünme işlemleri hariç, şirketin tasfiyesi halinde de bu hüküm uygulanır.
Yurtdışından getirilerek sermaye olarak konulan yabancı paralar Mükelleflerin, bu madde hükmünden yararlanabilmeleri için ticaret siciline tescil tarihini izleyen üçüncü ayın sonuna kadar yatırım teşvik belgesi almak için başvuruda bulunmuş ve işe başlanılan hesap dönemini takip eden hesap dönemi sonuna kadar bu belgeyi almış olması gerekir. Söz konusu yabancı paralar; başvurunun süresi içinde yapılmaması halinde müteakip ilk vergilendirme dönemi, yatırım teşvik belgesinin alınamaması halinde ise işe başlanılan hesap dönemini takip eden hesap dönemi sonu itibarıyla bu Kanunun 280 inci maddesine göre değerlenir. Maliye Bakanlığı bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.”
Elektronik Belgelerde usulsüzlük cezası MADDE 12- 213 sayılı Kanunun 353 üncü maddesinin birinci fıkrasının (1) ve (2) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “1. Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere, verilmesi ve alınması icabeden fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu ile serbest meslek makbuzlarının verilmemesi, alınmaması, düzenlenen bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken Maliye Bakanlığınca belirlenen zorunlu haller hariç olmak üzere kâğıt olarak düzenlenmesi ya da bu Kanunun 227 nci ve 231 inci maddelerine göre hiç düzenlenmemiş sayılması halinde; bu belgeleri düzenlemek ve almak zorunda olanların her birine, her bir belge için 240 TL den aşağı olmamak üzere bu belgelere yazılması gereken meblağın veya meblağ farkının %10’u nispetinde özel usulsüzlük cezası kesilir. Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak tespit olunan yukarıda yazılı özel usulsüzlükler için kesilecek cezanın toplamı 120.000 Türk lirasını geçemez.
Elektronik Tebligatta ceza MADDE 13- 213 sayılı Kanunun mükerrer 355 inci maddesinin başlığı “Bilgi vermekten çekinenler ile 107/A, 256, 257, mükerrer 257 nci madde ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi hükmüne uymayanlar için ceza:” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddenin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Bu Kanunun 107/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlardan, bu fıkranın (1) numaralı bendinde yer alanlara 1.000 Türk lirası, (2) numaralı bendinde yer alanlara 500 Türk lirası, (3) numaralı bendinde yer alanlara 250 Türk lirası özel usulsüzlük cezası kesilir.”
Usulsüzlük ve Özel Usulsüzlük Cezalarında İndirme MADDE 14- 213 sayılı Kanunun 376 ncı maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yer alan “üçte biri” ibaresi “yarısı” şeklinde değiştirilmiştir. VUK 376. Madde 1. Vergi ziyaı cezasında birinci defada yarısı, müteakiben kesilenlerde üçte biri, 2. Usulsüzlük veya özel usulsüzlük cezasının (7103 Sayılı Kanunun 14 üncü maddesiyle değişen ibare; Yürürlük: 27.03.2018) yarısı (*); İndirilir.
Tarhiyat Öncesi Uzlaşma MADDE 15- 213 sayılı Kanunun ek 11 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “vergilerle kesilecek cezalarda” ibaresi “vergiler ile bunlara ilişkin kesilecek vergi ziyaı cezalarında” şeklinde değiştirilmiştir. VUK Ek 11. Madde Maliye Bakanlığı, vergi incelemesine dayanılarak tarh edilecek vergiler ile bunlara ilişkin kesilecek vergi ziyaı cezalarında (*) (359 uncu maddede yazılı fiillerle vergi ziyaına sebebiyet verilmesi halinde tarh edilecek vergi ve kesilecek ceza ile bu fiillere iştirak edenlere kesilecek ceza hariç) tarhiyat öncesi uzlaşma yapılmasına izin verebilir.
İmalat ve Bilişim Sektörüne Destek MADDE 16- 213 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 30- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra, Sanayi Sicili Kanununa göre sanayi sicil belgesini haiz mükelleflerce münhasıran imalat sanayiinde veya 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu, 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun ve 6550 sayılı Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun kapsamında faaliyette bulunan mükelleflerce münhasıran Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde kullanılmak üzere, 2019 takvim yılı sonuna kadar iktisap edilen yeni makina ve teçhizat ile aynı tarihe kadar yatırım teşvik belgesi kapsamında iktisap edilen yeni makina ve teçhizat için uygulanacak amortisman oran ve süreleri, MB lığınca bu Kanunun 315. maddesine göre tespit ve ilan edilen faydalı ömür sürelerinin yarısı dikkate alınmak suretiyle hesaplanabilir. Bu şekilde yapılacak hesaplamada faydalı ömür süresinin küsuratlı çıkması halinde, çıkan rakam bir üst tam sayıya tamamlanmak suretiyle ilgili kıymetlere uygulanacak amortisman oran ve süreleri belirlenir. Bu şekilde belirlenen oran ve süreler izleyen yıllarda değiştirilemez.
İmalat ve Bilişim Sektörüne Destek MADDE 31- 3065 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 39- 6948 sayılı Sanayi Sicili Kanununa göre sanayi sicil belgesini haiz katma değer vergisi mükelleflerine münhasıran imalat sanayiinde kullanılmak üzere yapılan yeni makina ve teçhizat teslimleri ile 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu kapsamındaki teknoloji geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde, 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde, 6550 sayılı Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun kapsamındaki araştırma laboratuvarlarında Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde bulunanlara, münhasıran bu faaliyetlerinde kullanılmak üzere yapılan yeni makina ve teçhizat teslimleri 31/12/2019 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.
İmalat ve Bilişim Sektörüne Destek MADDE 31- 3065 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 39- Bu kapsamda yapılan teslimler nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir. İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın, teslim tarihini takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde; imalat sanayii veya Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetleri dışında kullanılması veya elden çıkarılması hallerinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar.
MADDE 42- Yeni İstihdam Teşvikleri TBMM’nde kabul edilen Torba Kanun ile, istihdamın artırılması amacıyla iki yeni teşvik uygulaması daha getirildi. Bu teşviklerden; -Birincisi ile (4447/Geçici 19. Madde), 1/1/2018 ila 31/12/2020 tarihleri arasında işe alınan sigortalılar -İkincisi ile (4447/Geçici 20.Madde), 1/1/2018 ila 31/12/2018 tarihleri arasında İmalat sektöründe yer alan işletmelerde işe alınan sigortalılara yönelik Teşvikler verilecektir.
4447 /GEÇİCİ 19. MADDEDE YER ALAN TEŞVİK -İmalat veya bilişim sektöründe faaliyet gösteren işletmelerde çalıştırılmaları halinde, ilgili döneme ait günlük brüt asgari ücretin sigortalının prim ödeme gün sayısıyla çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere, sigortalının 5510 sayılı Kanunun 82 nci maddesi uyarınca belirlenen prime esas kazançları üzerinden hesaplanan sigortalı ve işveren hissesi primlerinin tamamı (2.029,50 TL’ye kadar – 5412,00 TL Brüt Ücret) -Diğer sektörlerde faaliyet gösteren işletmelerde çalıştırılmaları halinde, sigortalının 5510 sayılı Kanunun 82 nci maddesi uyarınca belirlenen prime esas kazanç alt sınırı üzerinden hesaplanan sigortalı ve işveren hissesi primlerinin tamamı (2.029,50 X 37,5 /100 =761,06 TL’ye kadar) işsizlik sigortası fonundan karşılanacaktır.
4447 /GEÇİCİ 19. MADDEDE YER ALAN TEŞVİK Teşvikten yararlanma şartları: 1-İşçinin 1/1/2018 ila 31/12/2020 tarihleri arasında işe alınması, 2- İşçinin işe girdiği aydan önceki üç aylık sürede isteğe bağlı sigortalılık hariç toplam on günden fazla sigortalı olmaması, 3- İşçinin İş-Kur’a kayıtlı işsiz olması, 4- İşçinin işe alındığı işyerindeki bir önceki yılda çalışan sigortalı sayısının ortalamasına ilave olması, 5-Aylık prim ve hizmet belgelerinin SGK’ya yasal süresi içerisinde verilmesi, 6- Teşvik dışında kalan primlerin işveren tarafından yasal süresi içinde ödenmesi, 7- Kayıt dışı sigortalı çalıştırıldığı yönünde bir tespitin yapılmaması, 8- İşyerinin yasal ödeme süresi geçmiş borcunun bulunmaması,
4447 /GEÇİCİ 19. MADDEDE YER ALAN TEŞVİK Kimler Ne zamana kadar teşvikten yararlanabilir; Teşvik, 2020/ Aralık ayı aşılmamak üzere; 1--İşe giriş tarihi itibarıyla 18 yaşından büyük kadınlar ile 18 yaşından büyük 25 yaşından küçük erkek sigortalılar ve İş-Kura kayıtlı engelli sigortalılar için 18 ay süreyle. 2- Diğer sigortalılar için 12 ay süreyle
4447 /GEÇİCİ 19. MADDEDE YER ALAN TEŞVİK Yeni Açılan SGK İşyerleri 3 ay sonra yararlanabilecek. 1/1/2018 ila 31/12/2020 tarihleri arasında 5510 sayılı Kanun kapsamına alınan işyerleri ve Daha önce tescil edildiği halde ortalama sigortalı sayısının hesaplandığı yılda sigortalı çalıştırılmaması nedeniyle SGK’ya aylık prim ve hizmet belgesi vermeyen işyerleri, ilk defa sigortalı bildiriminde bulunulan ayı takip eden üçüncü aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinden başlanılarak teşvikten yararlandırılır.
4447 /GEÇİCİ 19. MADDEDE YER ALAN TEŞVİK Bu maddede belirtilen şartların sağlanması kaydıyla ikinci fıkrada belirtilen yararlanma süresini aşmamak üzere, destekten yararlanılmış olan sigortalının destek süresini tamamlamadan işten ayrılıp yeniden işe başlaması halinde, söz konusu sigortalıdan dolayı yeniden işe başladığı tarihteki durumu dikkate alınarak ikinci fıkrada belirtilen sürelerden kalan süre kadar bu destekten yararlanmaya devam edilir.
4447/GEÇİCİ 20. MADDEDE YER ALAN TEŞVİK 4447/ Geçici 20. maddede yer alan teşvik ile kapsama giren sigortalıların 5510 sayılı Kanunun 82. maddesi uyarınca belirlenen prime esas kazanç alt sınırı üzerinden hesaplanan sigortalı ve işveren hissesi primlerinin tamamı (2.029,50 X 37,5 /100 =761,06 TL’ye kadar) İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanacaktır. Ayıca destek kapsamındaki sigortalıların prim ödeme gün sayılarının 53,44 Türk lirası ile çarpılması sonucu bulunacak tutar kadar işverene ücret desteği verilecektir.
4447 /GEÇİCİ 20. MADDEDE YER ALAN TEŞVİK Teşvikten yararlanma şartları: 1) İşçinin 1/1/2018 ila 30/11/2018 tarihleri arasında işe alınmış olması, 2) İş-Kur’a kayıtlı işsiz olması, 3) 18 yaşından büyük 25 yaşından küçük olması, 4) İşçinin işe girdiği aydan önceki üç aylık sürede isteğe bağlı sigortalılık hariç toplam on günden fazla sigortalı olmaması, 5) İşçinin işverenin birinci derece kan veya kayın hısmı ya da eşi olmaması, 6)İşverenin imalat sektöründe faaliyet göstermesi, 7) İşyerinde ustalık belgesi sahibi olan bir kişinin bulunması, 8) İşyerinde 2017 yılındaki çalışan sayısının ortalamasının 1 ila 3 olması, 9) Aylık prim ve hizmet belgesinin yasal süresi içinde SGK’ya verilmesi, 10) Teşvik dışında kalan primlerin işveren tarafından yasal süresi içinde ödenmesi, 11) Kayıt dışı sigortalı çalıştırıldığı yönünde bir tespitin bulunmaması, 12) İşyerinin yasal ödeme süresi geçmiş borcunun bulunmaması,
4447 /GEÇİCİ 20. MADDEDE YER ALAN TEŞVİK Teşvikten yararlanma süresi Teşvik kapsamına giren sigortalılardan dolayı sigorta primi ve ücret desteğinden 2018/Aralık ayına kadar geçerli olmak üzere sigortalının işe alındığı ayı takip eden ilk aydan başlamak üzere iki ayda bir yararlanılabilecektir. Örneğin, 2018/ Şubat ayında işe giren ve destek kapsamına giren bir sigortalıdan dolayı sigorta primi ve ücret desteğinden 2018/Mart, Mayıs, Temmuz, Eylül, Kasım aylarında yararlanılabilecektir. 2018/ Mart ayında işe giren bir sigortalıdan dolayı sigorta primi ve ücret desteğinden 2018/Nisan, Haziran, Ağustos, Ekim ve Aralık aylarında yararlanılabilecektir.
4447 /GEÇİCİ 20. MADDEDE YER ALAN TEŞVİK Teşvikten yararlanılacak azami sigortalı sayısı Sigorta primi ve ücret desteğinden teşvik kapsamına giren işyerlerinde en fazla iki sigortalıdan dolayı yararlanabilecektir. Kimler Yararlanamayacak? 2018 yılında 5510 sayılı Kanun kapsamına alınan işyerleri ile daha önce Kanun kapsamına alındığı halde 2017 yılında Sosyal Güvenlik Kurumuna aylık prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesi vermeyen ve 2018 yılında ilk defa sigortalı bildiriminde bulunan işyerleri bu maddede yer alan destekten yararlanamaz.
Eksik Gün Bildirimi Kaldırıldı. MADDE 67- 5510 sayılı Kanunun 86 ncı maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Ay içinde bazı iş günlerinde çalıştırılmayan ve ücret ödenmeyen sigortalıların eksik gün nedeni ve eksik gün sayısı, işverence ilgili aya ait aylık prim ve hizmet belgesinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesiyle beyan edilir. Sigortalıların otuz günden az çalıştıklarını gösteren eksik gün nedenleri ile bu nedenleri ispatlayan belgelerin şekli, içeriği, ekleri, ilgili olduğu dönemi, saklanması ve diğer hususlar Kurumca çıkarılan yönetmelikle belirlenir. ESKİ ŞEKİL Ay içinde bazı işgünlerinde çalıştırılmadığı ve ücret ödenmediği beyan edilen sigortalıların, otuz günden az çalıştıklarını ispatlayan belgelerin işverence ilgili aya ait aylık prim ve hizmet belgesine eklenmesi şarttır. Kamu idareleri ile toplu iş sözleşmesi imzalanan işyerlerinde bu şart aranmaz.
Geriye Dönük SGK Teşviklerinden Yararlanma MADDE 70- 5510 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir. “EK MADDE 17- Bu Kanun veya diğer kanunlarla sağlanan prim teşviki, destek ve indirimlerinden yararlanılabileceği halde yararlanılmadığı ay/dönemlerde gerekli tüm koşulların sağlanmış olması ve yararlanılmayan ayı/dönemi takip eden altı ay içerisinde Kuruma müracaat edilmesi şartlarıyla, başvuru tarihinden geriye yönelik en fazla altı aya ilişkin olmak üzere, yararlanılmamış olan prim teşviki, destek ve indirimlerinden yararlanılabilir veya yararlanılmış olan prim teşviki, destek ve indirimleri başka bir prim teşviki, destek ve indirimi ile değiştirilebilir.
Geriye Dönük SGK Teşviklerinden Yararlanma Son Gün 31 Mayıs 2018 Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki dönemlere ilişkin olmak üzere tüm şartları sağladığı halde bu Kanun veya diğer kanunlarla sağlanan prim teşviki, destek ve indirimlerinden yararlanmamış işverenler ile bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yararlanılan prim teşviki, destek ve indirimlerin değiştirilmesine yönelik talepte bulunan işverenler tarafından en son bu maddenin yürürlük tarihini takip eden aybaşından itibaren bir ay içinde Kuruma başvurulması halinde, yararlanılmamış olan prim teşviki, destek ve indirimlerinden yararlanılabilir veya yararlanılmış olan prim teşviki, destek ve indirimleri başka bir prim teşvik, destek ve indirimi ile değiştirilebilir.
Asgari Ücret Desteği devam ediyor. MADDE 73- 5510 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 75- Bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında haklarında uzun vadeli sigorta kolları hükümleri uygulanan sigortalıları çalıştıran işverenlerce2017 yılının aynı ayına ilişkin Kuruma verilen ; a) aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde prime esas günlük kazancı Bakanlar Kurulunca belirlenen tutar ve altında bildirilen sigortalıların toplam prim ödeme gün sayısını geçmemek üzere, 2018 yılında cari aya ilişkin verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısının, b) 2018 yılı içinde ilk defa bu Kanun kapsamına alınan işyerlerinden bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısının, 2018 yılı Ocak ila Eylül ayları/dönemleri için Bakanlar Kurulunca tespit edilen günlük tutar ile çarpımı sonucu bulunacak tutar, bu işverenlerin Kuruma ödeyecekleri sigorta primlerinden mahsup edilir ve bu tutar İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanır.
Burhan Eray Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi 7104 KDV Kanunu İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 29.03.2018 VUK 492 Sayılı Genel Tebliği (İnteraktif Vergi Dairesi) 28.02.2018 Burhan Eray Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
KANUN TASARISINDA YER ALIP DA MECLİS GÖRÜŞMELERİ SIRASINDA ÇIKARILAN (İPTAL EDİLEN) DÜZENLEMELER: Kanun Tasarısında yer alıp da Meclis görüşmeleri sırasında çıkarılan (iptal edilen) düzenlemelerden bazıları şöyledir: Kurumlar vergisi mükelleflerine (en az %50 oranında iştirak ettikleri şirketler ile) grup katma değer vergisi mükellefiyeti tesis ettirmeye imkan tanınması, Mükelleflerin bir vergilendirme döneminde indirilecek katma değer vergisi toplamının hesaplanan katma değer vergisi toplamından fazla olduğu takdirde, aradaki farkın iade edilmeyeceği kuralının kaldırılması, Maliye Bakanlığına, 31/12/2018 tarihi itibarıyla indirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisinin yok edilmesine ilişkin yetkiler verilmesi, düzenlemeleri Kanun metninden çıkarılmıştır.
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Teslim MADDE 1– 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 2 nci maddesinin (5) numaralı fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Bu Kanunun uygulanmasında arsa karşılığı inşaat işlerinde; arsa sahibi tarafından konut veya işyerine karşılık müteahhide arsa payı teslimi, müteahhit tarafından arsa payına karşılık arsa sahibine konut veya işyeri teslimi yapılmış sayılır.” Yürürlük tarihi: 06.04.2018 tarihinden sonra yapılan teslimlere uygulanmak üzere yürürlüğe girmiştir.
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Teslim MADDE 1– GEREKÇE “Maddeyle, arsa karşılığı inşaat işlerinde, arsa sahibi müteahhide yapılan teslimin, arsanın tamamı yerine, müteahhide kalacak konut veya işyerlerine isabet eden arsa payı itibariyle gerçekleştiğini, müteahhit tarafından yapılan işlemin de arsa payına karşılık, konut veya işyeri teslim olduğunu öngören yeni bir uygulamaya geçilmektedir.
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Teslim MADDE 1 İLE İLGİLİ DANIŞTAY KARARI Arsa karşılığı inşa edilen binanın, bağımsız bölümlerinden arsa sahiplerine yapılan teslimler, trampa ve satış niteliği taşımadığından ve kendine özgü hukuki bir işlem olduğundan, KDV’ye tabi değildir. (Dn.3.D., 12.3.2013 Tarih ve E.2013/4937, K.2013/685)
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Bedel MADDE 7– 3065 sayılı Kanunun 27 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “6. Arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin bedelin tespitinde, müteahhit tarafından arsa sahibine bırakılan konut veya işyerinin, Vergi Usul Kanununun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarı esas alınır.” Yürürlük tarihi: 06.04.2018 tarihinden sonra yapılan teslimlere uygulanmak üzere yürürlüğe girmiştir.
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Bedel MADDE 7– GEREKÇE …Arsa sahibine kalacak konut ve işyerlerine ilişkin arsa payının müteahhide devri söz konusu olmadığından, arsa sahibine bırakılacak konut veya işyerlerinin maliyet bedelinin tespitinde arsa payı dikkate alınmayacaktır.
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Bedel İnşaat Maliyet Toplamı 3.000.000-TL Toplam 40 Daire (Daire maliyeti 75.000,00 TL)
İhracat Teslimi ve Yurt Dışındaki Müşteriler İçin Yapılan Hizmetler (KDV Madde 12 de değişiklik) 1. Bir teslimin ihracat teslimi sayılabilmesi için aşağıdaki şartlar yerine getirilmiş olmalıdır: a) Teslim yurt dışındaki bir müşteriye veya bir serbest bölgedeki alıcıya veya 27/10/1999 tarihli ve 4458 Sayılı Gümrük Kanununun 95. maddesinin (1) numaralı fıkrasına göre faaliyette bulunan gümrüksüz satış mağazalarına veya bunların depolarına ya da yetkili gümrük antreposu işleticisine yapılmalı veya mallar yetkili gümrük antreposu işleticisine tevdi edilmelidir. b) Teslim konusu mal Türkiye Cumhuriyeti gümrük bölgesinden çıkarak bir dış ülkeye veya bir serbest bölgeye vasıl olmalı ya da gümrüksüz satış mağazalarına veya bunların depolarına veya yetkili gümrük antreposuna konulmalıdır. Teslim konusu malın ihraç edilmeden önce yurt dışındaki alıcı adına hareket eden yurt içindeki firmalar veya bizzat alıcı tarafından işlenmesi veya herhangi bir şekilde değerlendirilmesi durumu değiştirmez. Yürürlük tarihi: 01.06.2018
Hayırsever Yatırımcılara istisna (KDV Madde 13 de değişiklik) k) Genel ve özel bütçeli kamu idarelerine, il özel idarelerine, belediyelere ve köylere bağışlanmak üzere yapılan okul, sağlık tesisi ve yüz yatak (kalkınmada öncelikli yörelerde elli yatak) kapasitesinden az olmamak üzere öğrenci yurdu ile çocuk yuvası, yetiştirme yurdu, huzurevi, bakım ve rehabilitasyon merkezi, mülki idare amirlerinin izni ve denetimine tabi ibadethaneler, Diyanet İşleri Başkanlığı denetimine tabi yaygın din eğitimi verilen tesisler, Gençlik ve Spor Bakanlığına ait gençlik merkezleri ile gençlik ve izcilik kamplarının inşası dolayısıyla bağışta bulunacaklara yapılan teslim ve hizmetler, Yürürlük tarihi: 01.06.2018
Sağlık Hizmetlerinde İstisna (KDV Madde 13 de değişiklik) l) Sağlık Bakanlığınca izin verilen gerçek veya tüzel kişiler tarafından, Türkiye’de yerleşmiş olmayan yabancı uyruklu gerçek kişilere, münhasıran sağlık kurum ve kuruluşlarının bünyesinde verilen koruyucu hekimlik, teşhis, tedavi ve rehabilitasyon hizmetleri (Türkiye’de yerleşmiş olmayan yabancı uyruklu gerçek kişilere söz konusu hizmetlerle birlikte sağlanan diğer teslim ve hizmetler istisnanın kapsamına dahil değildir.) Yürürlük tarihi: 01.06.2018
Teknokent ve Arge Hizmetlerinde İstisna (KDV Madde 13 de değişiklik) m) 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Kanun kapsamındaki teknoloji geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde, 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde, 3/7/2014 tarihli ve 6550 sayılı Kanun kapsamındaki araştırma laboratuvarlarında Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde bulunanlara, münhasıran bu faaliyetlerinde kullanılmak üzere yapılan yeni makina ve teçhizat teslimleri (İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın, teslim tarihini takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde, Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetleri dışında kullanılması veya elden çıkarılması hallerinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir.” Yürürlük tarihi: 01.06.2018
Bazı işlem, teslim ve hizmetler kısmi istisna kapsamına alınmıştır Bazı işlem, teslim ve hizmetler kısmi istisna kapsamına alınmıştır. (KDV Madde 17 de değişiklik) MADDE 5– 3065 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının (c) bendine “Gelir Vergisi Kanununun 81 inci maddesinde belirtilen işlemler ile” ibaresinden sonra gelmek üzere “aynı maddenin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yazılı şartlar dahilinde adi ortaklıkların sermaye şirketine dönüşmesi işlemleri ve” ibaresi eklenmiş, (g) bendinde yer alan “atıklarının” ibaresi “atıkları ile konfeksiyon kırpıntılarının” şeklinde değiştirilmiş ve (o) bendinde yer alan “; ithalat ve ihracat işlemlerine konu mallar ile transit rejim kapsamında işlem gören mallar için verilen ardiye, depolama ve terminal hizmetleri ile” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük tarihi: 01.06.2018
İkinci el oto alış satışlarında özel matrah şekli belirlenmiştir İkinci el oto alış satışlarında özel matrah şekli belirlenmiştir. (KDV Madde 17 de değişiklik) MADDE 6– 3065 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasına (e) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve mevcut (f) bendi (g) bendi şeklinde teselsül ettirilmiştir. “f) İkinci el motorlu kara taşıtı veya taşınmaz ticaretiyle iştigal eden mükelleflerce, katma değer vergisi mükellefi olmayanlardan (mükellef olanlardan istisna kapsamında yapılan alımlar dahil) alınarak vasfında esaslı değişiklik yapılmaksızın satılan ikinci el motorlu kara taşıtı veya taşınmazların tesliminde matrah, alış bedeli düşüldükten sonra kalan tutardır.” Yürürlük tarihi: 01.06.2018
İndirimli Oranda Kdv İade hesabı değişti. (KDV Madde 29 da değişiklik) Şu kadar ki, 28 inci madde uyarınca Bakanlar Kurulu tarafından vergi nispeti indirilen teslim ve hizmetlerle ilgili olup teslim ve hizmetin gerçekleştiği vergilendirme döneminde indirilemeyen ve tutarı Bakanlar Kurulunca tespit edilecek sınırı aşan vergi, bu mükelleflerin vergi ve sosyal sigorta prim borçları ile genel ve katma bütçeli idareler ile belediyelere olan borçlarına ya da döner sermayeli kuruluşlar ile sermayesinin % 51'i veya daha fazlası kamuya ait olan veya özelleştirme kapsamında bulunan işletmeler ile organize sanayi bölgelerinden temin ettikleri mal ve hizmet bedellerine ilişkin borçlarına mahsuben ödenir. Yürürlük tarihi: 01.01.2019
İndirimli Oranda Kdv İade hesabı değişti. (KDV Madde 29 da değişiklik) İndirimli orana tabi teslim ve hizmetler nedeniyle teslim ve hizmetin gerçekleştiği vergilendirme döneminden sonra ortaya çıkan giderler veya yapılan ıskontolar dolayısıyla yüklenilen ve indirim yoluyla telafi edilemeyen katma değer vergisinin iade hesabına dahil edilmesine imkan sağlanmıştır. Yürürlük tarihi: 01.01.2019
KDV indiriminde takvim yılı sınırı takip eden takvim yılı sonuna kadar uzatılmıştır. (KDV Madde 29 da değişiklik) MADDE 8– 3. İndirim hakkı vergiyi doğuran olayın vuku bulduğu takvim yılını takip eden takvim yılı aşılmamak şartıyla, ilgili vesikaların kanuni defterlere kaydedildiği vergilendirme döneminde kullanılabilir. Böylelikle, özellikle geç gelen faturalarda olduğu gibi yıl aşımlarında KDV indirimi konusunda ortaya çıkan kayıplar giderilmektedir. Yürürlük tarihi: 01.01.2019
Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek. (KDV Madde 29 da değişiklik) MADDE 8– 4. Vergi Usul Kanununun 322. maddesine göre değersiz hale gelen alacaklara ilişkin hesaplanan ve beyan edilen katma değer vergisi, alacağın zarar yazıldığı vergilendirme döneminde indirim konusu yapılabilir (Şu kadar ki Vergi Usul Kanununun 323 üncü maddesine göre karşılık ayrılmak suretiyle gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınan katma değer vergisinin bu fıkra kapsamında indirim konusu yapılabilmesi için gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gelir olarak dikkate alınması şarttır.) Yürürlük tarihi: 01.01.2019
Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek. (KDV Madde 29 da değişiklik) Değersiz Alacaklar Madde 322 Kazai bir hükme veya kanaat verici bir vesikaya göre tahsiline artık imkan kalmayan alacaklar değersiz alacaktır. Değersiz alacaklar, bu mahiyete girdikleri tarihte tasarruf değerlerini kaybederler ve mukayyet kıymetleriyle zarara geçirilerek yok edilirler. İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin bu madde hükmüne giren değersiz alacakları, gider kaydedilmek suretiyle yok edilirler.
Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek. (KDV Madde 29 da değişiklik)) Şüpheli Alacaklar Madde 323 Ticari ve zirai kazancın elde edilmesi ve idame ettirilmesi ile ilgili olmak şartıyla; 1. Dava veya icra safhasında bulunan alacaklar; 2. Yapılan protestoya veya yazı ile bir defadan fazla istenilmesine rağmen borçlu tarafından ödenmemiş bulunan dava ve icra takibine değmeyecek derecede küçük alacaklar; Şüpheli alacak sayılır. Yukarıda yazılı şüpheli alacaklar için değerleme gününün tasarruf değerine göre pasifte karşılık ayrılabilir. Bu karşılığın hangi alacaklara ait olduğu karşılık hesabında gösterilir. Teminatlı alacaklarda bu karşılık teminattan geri kalan miktara inhisar eder. Şüpheli alacakların sonradan tahsil edilen miktarları tahsil edildikleri dönemde kar-zarar hesabına intikal ettirilir.
Değersiz Alacaklara ilişkin Alıcılar tarafından ödenmeyen KDV (KDV Madde 30 da değişiklik)) Vergi Usul Kanununun 322’nci maddesine göre değersiz hale gelen alacaklara ilişkin alıcı tarafından ödenmeyen KDV indirim konusu yapılamayacaktır. Yürürlük tarihi: 01.01.2019
İndirilemeyecek KDV artık indirilebilecek İndirilemeyecek KDV artık indirilebilecek. (KDV Madde 30 da değişiklik)) MADDE 9 c) Deprem, sel felaketi ve Maliye Bakanlığının yangın sebebiyle mücbir sebep ilân ettiği yerlerdeki yangın sonucu zayi olanlar hariç olmak üzere, zayi olan mallara ait katma değer vergisi, “(Şu kadar ki VUK nun 315 inci maddesine göre Maliye Bakanlığınca belirlenen faydalı ömürlerini tamamladıktan sonra zayi olan veya istisna kapsamında teslim edilen amortismana tabi iktisadi kıymetlere ilişkin yüklenilen katma değer vergisi ile faydalı ömrünü tamamlamadan zayi olan veya istisna kapsamında teslim edilen amortismana tabi iktisadi kıymetlere ilişkin yüklenilen katma değer vergisinin kullanılan süreye isabet eden kısmı indirilebilir.) Yürürlük tarihi: 06.04.2018
İstisna Edilmiş İşlemlerde İndirim (KDV Madde 32 de değişiklik) Kanun’un 10 uncu maddesiyle, Katma Değer Vergisi Kanunu’ nun “İstisna Edilmiş İşlemlerde İndirim” başlıklı 32 nci maddesinde yapılan değişiklikle; İmal ettikleri malları bizzat ihraç eden imalatçılara, yüklenilen katma değer vergisi yerine sektörler itibarıyla ihracat bedelinin belli bir oranına kadar iade yaptırabilme hususunda Maliye Bakanlığına yetki verilmiştir. Yürürlük tarihi: 01.01.2019
Kdv İadesinde Yetki sınırları genişletildi Kdv İadesinde Yetki sınırları genişletildi. (KDV Madde 36 da değişiklik) MADDE 11 Bakanlar Kurulu indirim hakkını kısmen veya tamamen kaldırmaya veya yeniden koymaya ve bu şekilde indirim hakkı kısıtlanan mal veya hizmetleri belirlemeye süresi içinde iadesi talep edilmeyen katma değer vergisini gelir ve kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider olarak yazdırmaya, iade talebinde bulunulabilecek asgari tutan belirlemeye” yetkilidir. Yürürlük tarihi: 06.04.2018
Kdv İadesinde Yetki sınırları genişletildi Kdv İadesinde Yetki sınırları genişletildi. (KDV Madde 36 da değişiklik) MADDE 11 Maliye Bakanlığı, mükellefiyet süresi, çalışan sayısı, aktif ve özsermaye büyüklüğü, ödenen vergi tutarı, vergisel ödevlerin zamanında yerine getirilip getirilmediği, sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme veya kullanma yönünde olumsuz rapor ya da tespit bulunup bulunmadığı gibi kriterler esas alınarak mükelleflerin vergisel uyum seviyeleri ve bu uyum seviyelerine göre farklı iade yöntemleri tespit etmeye, iade alacağının mahsup edileceği vergi borçlan ile iadeye ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.” Yürürlük tarihi: 06.04.2018
İşletme ve Serbest Meslek Kazançlarında Yeni Dönem (KDV Madde 38 de değişiklik) Hasılat esaslı vergilendirme: Ticari kazancı işletme hesabı esasına göre tespit edilenler ile mesleki kazancı serbest meslek kazanç defterine göre tespit edilenlerden, Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen sektör ve meslek grupları kapsamında yer alanların talep etmesi halinde, vergiye tabi işlemlerin karşılığını teşkil eden (kdv dahil) bedel üzerinden, bu Kanunun 28 inci maddesi uyarınca belirlenen en yüksek oranı geçmemek üzere, Bakanlar Kurulunca ilgili sektör veya meslek grubu için belirlenen oran uygulanmak suretiyle hesapladıkları kdv sini, indirilecek kdv ile ilişkilendirmeksizin beyan ederek öderler. Yürürlük tarihi: 01.01.2019
İşletme ve Serbest Meslek Kazançlarında Yeni Dönem (KDV Madde 38 de değişiklik) Hasılat esaslı vergilendirme: Birinci fıkra kapsamında hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre vergilendirilen mükelleflerin kazancının tespitinde, kendilerine yapılan teslim ve hizmetler dolayısıyla alış vesikalarında gösterilen kdv ile hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre beyan ederek ödedikleri kdv yi işlemin mahiyetine göre gider veya maliyet, yaptıkları teslim ve hizmetler dolayısıyla hesapladıkları katma değer vergisini gelir olarak dikkate alırlar. Yürürlük tarihi: 01.01.2019
İşletme ve Serbest Meslek Kazançlarında Yeni Dönem (KDV Madde 38 de değişiklik) Hasılat esaslı vergilendirme: Hasılat esaslı vergilendirme usulüne geçen mükellefler, iki yıl geçmedikçe bu usulden çıkamazlar. Bakanlar Kurulu Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükelleflerinden, yıllık iş hacimleri Vergi Usul Kanununun 178 inci maddesine göre ikinci sınıf tüccarlar için geçerli olan haddin iki katına kadar olanları, hasılat esaslı vergilendirme usulü kapsamına almaya, Maliye Bakanlığı bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.” Yürürlük tarihi: 01.01.2019
İşletme Defterlerinde Yeni Dönem (KDV Madde 46 da değişiklik) 5. Maliye ve Gümrük Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Vergi Usul Kanunu uyarınca işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin ödeme zamanını, beyannamenin verildiği ayı takip eden ikinci ayın sonuna kadar uzatmaya, işlemin mahiyetini göz önünde tutarak Katma Değer Vergisinin işlemden önce ödenmiş olması şartını koymaya yetkilidir. Yürürlük tarihi: 01.01.2019
Teknokentlerde « Oyun » istisnası (KDV Geçici Madde 20 de değişiklik) 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununa göre teknoloji geliştirme bölgesinde ve ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde faaliyette bulunan girişimcilerin kazançlarının gelir veya kurumlar vergisinden istisna bulunduğu süre içinde münhasıran bu bölgelerde ürettikleri ve sistem yönetimi, veri yönetimi, iş uygulamaları, sektörel, internet, oyun, mobil ve askeri komuta kontrol uygulama yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetleri katma değer vergisinden müstesnadır. Yürürlük tarihi: 01.01.2019
Ticari plakaların elden çıkarılmasında vergilendirme esasları yeniden düzenlenmiştir. MADDE 15 Bu Kanun’un 15 inci maddesiyle, Gelir Vergisi Kanunu’nun “Değer Artış Kazançları” başlıklı mükerrer 80 inci maddesinde yapılan değişiklikle, Taksi, dolmuş, minibüs ve umum servis araçlarına ait ticari plakaların elden çıkarılmasından doğan kazançların tamamı, plakaların elde tutulma süresi gibi şartlar aranmaksızın gelir vergisinden istisna tutulmuştur. Yürürlük tarihi: 06.04.2018
Ticari plakaların elden çıkarılmasında vergilendirme esasları yeniden düzenlenmiştir. MADDE 15 Ayrıca bu Kanun’un 18 inci maddesiyle, Gelir Vergisi Kanunu’na eklenen geçici 88 inci madde ile; taksi, dolmuş, minibüs ve umum servislere ait ticari plakaların, yukarıdaki düzenlemenin yürürlük tarihinden önce elden çıkarılmasından doğan değer artışı kazançlarına ilişkin olarak herhangi bir tarhiyat yapılmaması, daha önce yapılmış olan tarhiyatlardan, varsa açılmış davalardan feragat edilmesi kaydıyla vazgeçilmesi, tahakkuk eden tutarların terkin edilmesi, tahsil edilen tutarların red ve iade edilmemesi düzenlenmiştir. Yürürlük tarihi: 06.04.2018
Ticari plakaların elden çıkarılmasında vergilendirme esasları yeniden düzenlenmiştir. MADDE 21 Bu Kanun’un 21 inci maddesiyle, Harçlar Kanunu’na bağlı (2) sayılı tarifede yapılan düzenlemeye göre; taksi, dolmuş, minibüs ve umum servis araçlarına ait ticari plakaların devrine ilişkin kağıtlarla ilgili işlemlerden, alım satım bedeli üzerinden binde 30 oranında noter harcı alınacaktır. Yürürlük tarihi: 06.04.2018
KDV iade incelemeleri için inceleme süresi 3 ay olarak belirlenmiştir. Bu Kanun’un 19 uncu maddesiyle, Vergi Usul Kanunu’nun “İncelemede Uyulacak Esaslar” başlıklı 140 ıncı maddesinde yapılan değişiklikle, KDV iade incelemeleri için inceleme süresinin 3 ay olarak belirlenmiş, ayrıca bu sürenin zorunlu hallerde ve sadece ilgili birim tarafından 2 ay uzatılabileceği yönünde düzenleme yapılmıştır. Yürürlük tarihi: 01.01.2019 tarihinden sonraki vergilendirme dönemlerine ilişkin yapılacak incelemelerde uygulanmak üzere 01.01.2019
SMMM’lere KDV iade raporu düzenleme yetkisi verilmiştir. Bu Kanun’un 20 nci maddesiyle, VUK’nun “Defter ve Belgelerle Diğer Kayıtların İbraz Mecburiyeti” başlıklı 256 ncı maddesinde yapılan değişiklik ve yine bu Kanun’un 23 üncü maddesiyle,3568 sayılı Kanunu’na eklenen “SMMM rapor düzenlettirme yetkisi ve sorumluluk” başlıklı 8/A maddesiyle Maliye Bakanlığına; SMMM’lere, beyannamelerini imzaladıkları dönem ve mükelleflerle sınırlı olmak kaydıyla, 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu kapsamında yapılacak iadeye dayanak teşkil edecek rapor düzenlettirmeye, Bu kapsamda rapor düzenleyecek serbest muhasebeci mali müşavirlerde aranacak nitelik ve şartlar ile rapor düzenlenebilecek iade türlerini ve azami iade tutarlarını tespite, Rapor düzenleme yetkisini, belirleyeceği usul ve esaslara göre yapılan eğitimlere katılma ve başarılı olma şartına bağlamaya ve Uygulamaya ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye yetki verilmiştir. Yürürlük tarihi: 06.04.2018
Resmi Gazete Tarih: 28.02.2018 Sayı : 30346 VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ SIRA NO: 492 (İnteraktif Vergi Dairesi) Resmi Gazete Tarih: 28.02.2018 Sayı : 30346
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN KİMLER YARARLANACAK. İnteraktif Vergi Dairesi hizmetlerinden; a) Maliye Bakanlığınca yapılan düzenlemeler kapsamında bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce kullanıcı kodu ve şifresi bulunanlar yararlanacaktır. *Kendinizin ve Mükelleflerin Beyanname ve bildirimleri göndermek üzere daha önce aldığımız ve halen kullanmakta olduğumuz “ kullanıcı kodu ve şifresi” bulunanlar yararlanacaktır *Şirketlerin daha önce aldığı “ kullanıcı kodu ve şifresi” bulunanlar yararlanacaktır b) e–Devlet şifresi bulunanlar yararlanacaktır. c) Bu Tebliğ kapsamında ilk defa şifre edinen, gerçek ve tüzel ile tüzel kişiliği olmayan teşekküller yararlanabilecektir.
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN NELER VAR? İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden öğrenilecek bilgiler; Vergi dairesi sistemlerinde kayıtlı olan kimlik bilgilerini, iletişim bilgilerini, mükellefiyet bilgilerini ve motorlu taşıtlarına ilişkin bilgilerini, Vergi dairelerince tahsil ve takip edilen tüm borçlarını, Elektronik ortamda verilen bildirimleri, beyannameleri ile bu beyannamelere ilişkin tahakkuklarını, Emanetler hesabına kaydedilen tutarları, Haklarında yapılan elektronik yoklamalara ilişkin tutanakları, Vergi dairesi tarafından banka hesapları ve/veya taşıtları üzerine uygulanan elektronik hacizleri, Elektronik tebligat sistemi kapsamında tebliğ edilen elektronik imzalı tebliğ evraklarını, Adlarına düzenlenen vergi ve ceza ihbarnamelerini, Sistem üzerinden yaptıkları başvuru, talep ve bildirimlerin sonuçlarını elektronik ortamda görüntüleyebilecektir.
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN HANGİ İŞLEMLER YAPILABİLİR? Borç ödeme, e-Tebligat sistemine dahil olmak için talepte bulunulması, Kanunun 376’ncı maddesi kapsamında vergi ziyaı, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında indirim talebinde bulunulması, Uzlaşma talebinde bulunulması, Mükellefiyet durum yazısı alınması, Borç durum yazısı talebinde bulunulması, Özelge talep edilmesi, İşe başlama bildiriminde bulunulması, Adres değişikliği bildiriminde bulunulması,
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN HANGİ İŞLEMLER YAPILABİLİR? İş yerlerinin (şubelerin) sayısında meydana gelen artış veya azalışlara ilişkin bildirimde bulunulması, İşi bırakma bildiriminde bulunulması, İzaha davet müessesi kapsamında izahta bulunulması, 6183 sayılı Kanun’un 48 inci maddesi kapsamında tecil talebinde bulunulması, Vergi türü dönem değişikliğine ilişkin talepte bulunulması, Muhtasar beyanname verilmeyeceğine dair dilekçe verilmesi, Bu Tebliğde sayılmayan iş ve işlemler için “genel dilekçe” verilmesi, Gelir İdaresi Başkanlığınca uygun görülen diğer iş ve işlemler.
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN HANGİ İŞLEMLER YAPILABİLİR? İş yerlerinin (şubelerin) sayısında meydana gelen artış veya azalışlara ilişkin bildirimde bulunulması, İşi bırakma bildiriminde bulunulması, İzaha davet müessesi kapsamında izahta bulunulması, 6183 sayılı Kanun’un 48 inci maddesi kapsamında tecil talebinde bulunulması, Vergi türü dönem değişikliğine ilişkin talepte bulunulması, Muhtasar beyanname verilmeyeceğine dair dilekçe verilmesi, Bu Tebliğde sayılmayan iş ve işlemler için “genel dilekçe” verilmesi, Gelir İdaresi Başkanlığınca uygun görülen diğer iş ve işlemler.
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN HANGİ İŞLEMLER YAPILABİLİR? Kağıt ortamda düzenlenip verilen bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeler ile elektronik ortamda düzenlenip gönderilen bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelerin hukuki sonuçları itibariyle hiçbir farkı bulunmamaktadır.