IP Telephony ve Tümleşik Uygulamalar Murat YILMAZ SEKOM İletişim Sistemleri
Konu Başlıkları Ip telephony genel Bileşenler Uygulamalar GSM & IP
Neden IP Telephony Tek bir ağ kullanımı toplam sahip olma maliyetini düşürmektedir. Yüksek ölçeklenebilirlik, yedeklenebilirlik ve ayakta kalma süresine sahiptir. TDM temelli sistemlerden yumuşak bir geçiş sağlanabilmektedir. Teknolojisi gereği operasyonel maliyetleri düşüktür. Tümleşik uygulamaları desteklemektedir. Uluslar arası standartlar üzerine kurulmuş olup, üzerinde uygulama geliştirmeye açıktır.
IP Telefon Ses ve Veri İletişimi için ortak altyapı Veri altyapısını kullanan ses iletişimi Tek bir kablolama, altyapı ve kurulum Düşük operasyon ve yönetim giderleri En son teknoloji ve ilave servisler IP Telefon
IP Telephony Bileşenleri IP Ağı Çağrı İşleme Ünitesi IP tabanlı telefon setleri Voice Gateway’ler Uygulama Sunucuları PSTN Çağrı Yönlendirici IP Network Internet VM Sunucusu XML Uygulama Masaüstü PSTN gateway
Topoloji IP Based Voice Applications (Call Center, IVR, Voice Mail) Tel# IP 2000 1.1.1.1 2001 1.1.1.2 3xxx GW 3xxx PBX Call Manager IP WAN 2000 IP Telephone/ Softphone PSTN ***Infrastructure*** LAN Switch, Voice-Enabled Router 2001
Tümleşik Uygulamalar Unified Messaging Voice Portals Personal Assistants Contact Centres Mobility E-Learning XML Display Services
Kişisel Verimlilik Herhangi bir zamanda, herhangi bir yerden tüm mesajlara erişim Tümleşik mesaj Gerçek zamanlı iletişim Kişisel asistan filtreleri, erişim yönetimi Konferans görüşmesi Masaüstü bilgi servisleri XML uygulamaları Gelişmiş masaüstü Softphone kurulu PCler
Tümleşik Uygulama Örnekleri IP Voice Mail IP Unified Messaging Gelen sesli mesajlar, e-postalar ve faks mesajları tek bir Inbox’ta toplanır IP IVR Gelen telefon çağrılarının otomatik olarak cevaplanarak belirlenen algoritma ile etkileşimli olarak hizmet verilmesi IP Contact Center Personal Assistant Gelen çağrıların gün, saat ve arayan kişiye göre sınıflandırılarak yönlendirilmesi Bu sınıflamanın kişisel ajanda ile entegrasyonu Speech Recognition Uygulamaların sesli komutlar ile kullanılması Text-to-Speech Gelen e-posta ve faks mesajlarının telefondan dinlenmesi
Sesli & Tümleşik Mesaj Unified messaging, tümleşik mesaj sistemleri-çözümleri (ses,e-posta,fax) Tek bir posta kutusuna düşen farklı mesajlar Sesli mesaj bildirimi E-posta hesabı entegrasyonu Fax sunucu entegrasyonu
Tümleşik Mesaj Farklı kullanıcı veritabanları Farklı veri saklama ortamları Farklı kullanıcı arayüzleri Tek bir kullanıcı veritabanı Tek bir veri saklama ortamı Farklı kullanıcı arayüzleri
IP Çağrı Merkezi
Çağrı Yönetimi interaktif sesli yanıt sistemleri Gelen aramanın otomatik olarak belirlenmiş bir anonsla karşılanması Operatöre yada dahili numaraya yönlendirilmesi otomatik çağrı dağıtımı Farklı operatörlere/çağrı merkezi elemanlarına otomatik çağrı dağıtımı kuyruk/sıra yönetimi Sırada bekleyen çağrıların yönetimi Arayan kişiye yada bekleme süresine göre önceliklendirme
Personal Assistant Uygulaması Planlı-verimli iletişim Zaman-kural bazlı erişim Ses tanıma bazlı arama
Personal Assistant Özellikler Gelen aramaları önceden belirlediğiniz kurallara göre yönlendirme Gün/saat (çalışma saati/tatil) Ajanda (Toplantılar, görüşmeler) Arayan kişi Çağrıları farklı lokasyonlara aktarma Ofis, cep, ev (1. grup) Alternatif ofis, toplantı odası, sekreterya (Alternatif Grup) 1.den erişilemiyorsa 2.yi dene Gerçek zamanlı çağrı izleme Hangi çağrılara cevap vereceğini seçme
Artı Bileşenler Konuşma tanıma (speech recognition) sesli komutlar ile işlem yapma, arama yapma.. Metinden sese dönüşüm (text to speech) mesajların, yazılı metinlerin sesli mesajlara dönüştürülerek dinlenmesi..
IP Telefon Servisleri Veritabanı 2 Veritabanı 1. Cisco IP Telefon tanımlanmış bir servis için istekte bulunur CallManager seçilen servis için gelen isteği uygulama sunucusuna yönlendirir (tanımlı servisler menüsü) 2. Uygulama sunucusu isteği değerlendirip veritabanındaki bilgiye ulaşır Uygulama Sunucusu 3. Uygulama sunucusu veriyi telefon ekranında görülebilecek xml formatına çevirip telefona iletir 1 4. Telefon sunucudan gelen veriyi inceler 3 5. Telefon alınan bilgiyi ve seçenekleri ekranda kullanıcıya sunar 4 5
Extension Mobility Kullanıcı bazlı telefona log-in Directory Bldg 2 Bldg 1 Data Center DHCP Server Call Mgr Web Server Kullanıcı bazlı telefona log-in XML tabanlı uygulama Sisteme giriş, yetkilendirme Update işlemi Çağrı Yönlendiricide gerçekleşir Login olunan telefona kullanıcı dahili numarası atanır Kullanıcı tüm kişisel ayarlarına erişir Mobil ofis uygulamaları için uygun Önemli miktarda gider tasarrufu
IP Telefon Üretkenlik Servisleri Ip Telefon için kişisel takvim/ajanda DateView MS-Exchange calendar entegrasyonu MailView E-posta ve voicemail client Kişisel Kontaklar MS Outlook ile senkronize kişisel rehber Hızlı aramalar Kontak kişiler için hızlı aramalar Kişisel Asistan aktivasyonu Farklı kurallar kullanan kişisel asistan *Cisco IP Phone
IP Telefon Servisleri-Internet 2 1. Cisco IP Telefon tanımlanmış bir servis için istekte bulunur CallManager seçilen servis için gelen isteği uygulama sunucusuna yönlendirir (tanımlı servisler menüsü) 2. Uygulama sunucusu isteği değerlendirip internet üzerinden gerekli veriye ulaşır firewall Uygulama Sunucusu 3. Uygulama sunucusu veriyi telefon ekranında görülebilecek xml formatına çevirip telefona iletir 1 4. Telefon sunucudan gelen veriyi inceler 3 5. Telefon alınan datayı ve seçenekleri ekranda kullanıcıya sunar 4 5
XML tabanlı uygulamalar Hava Durumu ve Tahmini Uçuş Bilgileri CNN son dakika haberler Hisse senedi bilgileri Veritabanı Erişimi Rehber Kurum rehberi Şehir Rehberi
XML tabanlı uygulamalar Şehir haritası Oyunlar Yazılı mesajlar Görsel-sesli mesajlar Uyandırma Servisi
Servisler Oyunlar Hava Durumu Tahminleri Şehir Haritası Uçuş Bilgileri
GSM & IP
GSM & IP GSM – IP entegrasyonu client yazılımı ile gsm & ip telefon olarak kullanım kapsama alanına girildiğinde ofis telefonuna dönüşen telefon sistemdeki servislere erişim telefon üzerinden kaynaklara erişim imkanı düşük maliyetli görüşme WAN bağlantıları üzerinden
Özet Ip telephony ve bileşenleri genel Uygulamalar GSM & IP Farklı ihtiyaçlar Farklı kazanımlar ve kolaylıklar GSM & IP
TEŞEKKÜRLER