İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE KURAM VE UYGULAMALARI MUSTAFA KILIÇLI SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
Advertisements

SES BİLGİSİ (ÜNSÜZ BENZEŞMESİ)
İLKÖĞRETİME BAŞLARKEN ÇOCUĞUMUZA NASIL YARDIM EDEBİLİRİZ?
DRAMA 11.HAFTA DRAMA YÖNTEMİYLE DERS İŞLEME MODELLERİ
KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ
“a" sesinin verilmesi Canlandırma, tekerleme, şarkı, hikaye vb. etkinliklerle “a” sesi hissettirilmelidir. (Örneğin Karga ile Tilki adlı tekerlemeden yararlanılır,
ZİHİN ENGELLİLERE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ
VELİ ORYANTASYON ÇALIŞMASI ( EKİM 2012) DİYARBAKIR
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
YENİ ÖĞRETİM SİSTEMİ.
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
ANLATIM TÜRLERİ DENİZLİ LİSESİ (ANADOLU STATÜSÜ)
İLETİŞİM KURMAMIZI SAĞLAYAN SES VE İŞARETLERİN TÜMÜNE DİL DENİR.
Hazırlayan: Çağlar KÜPELİ
OKUMANIN İLKELERİ.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
DİL ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLARIN ÖNEMİ VE KULLANIMI
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
1.DÖNEM 2. VELİ TOPLANTISI Güven CILIZ HOŞ GELDİNİZ.
DİSLEKSİ(ÖZEL ÖĞRENME VE ALGILAMA BOZUKLUĞU)
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİ
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİYLE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ
KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI
BURHAN ŞENOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN. Okul öncesi dönem Çocukların çoğuna kıyasla daha geç konuşmaya başlaması Telaffuzla ilgili sorunlar yaşaması Sözcük.
OKUMANIN İLKELERİ.
ÇOCUK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
İLK OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ
TÜRKÇE TÜRKÇE DERSİ SUNUMU.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
TRAFİK İŞARETLERİNİN ANLAMI
Hece ve Hece Çeşitleri Tek bir ses ya da ses öbeğinden oluşan,ağzımızdan bir çırpıda çıkan ses birimine hece denir. Sesleri gösteren işaretlere hece denir.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
DİL GELİŞİMİ.
Okumayı Sevmeyen Çocuklar OCAK 2016 İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Bir kavramın uygulama düzeyinde kazandırılması ile ilgili kuralın “eğitim” kavramına uygulanması İçerik Türü: Kavram İçerik Türü: Kavram Davranış Düzeyi:
Hece Bilgisi Ağzımızın bir hareketiyle söylenen ses veya ses topluluğuna hece denir. Duyu kelimesi du – yu olmak üzere ağzın iki hareketiyle söylenmektedir.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Talim veTerbiye Kurulu Başkanlığı
TÜRKİYE’DE İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ ÖZCAN PALAVAN.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
Özel Gereksinimli Bireylerde Okuma Yazma Öğretimi
ÖZEL EĞİTİM İHTİAYACI OLAN ÖĞRENCİLERE OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Ders 14 Matematik becerileri
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Öğrenmede Öncelik- Sonralık Etkisi
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNİN
İLK ÖĞRETİM HAFTASI NE DEMEK ?
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
Sunum transkripti:

İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE KURAM VE UYGULAMALARI MUSTAFA KILIÇLI SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS

İlkokuma Yazma Öğretiminin Önemi Gelişmiş bir toplum durumuna gelebilmenin ön koşulu "yetişmiş insan gücünü" sağlamaktır. Bunu sağlayabilmek ise, eğitim programlarının birbirlerini izleyen ve tamamlayan bir zincir gibi hazırlanıp uygulanmasına bağlıdır. Bu halkaların birincisi olan ilköğretim programları, ilkokuma yazma üzerinde kurulup gelişmektedir. insanlığın sahip olduğu çağdaş uygarlığın büyük ölçüde okuma yazmaya dayanan bir uygarlık olduğu söylenebilir. Bu kadar büyük bir işleve sahip olan okuma yazma becerisinin temelleri ilkokuma yazma çalışmaları ile atılmaktadır.

İlkokuma yazmanın amacı; okumayı, okuduğunu ve dinlediğini anlamayı, duygu, düşünce ve izlenimlerini anlatabilmeyi, iletişim kurabilmeyi, kurallara uygun, işlek yazı yazabilmeyi, Türk dilini kullanmak ve öğrenmekten zevk alabilmeyi çocuğa öğretmektir. Gelişmiş bir ilkokuma becerisine sahip bir birey, kendi uğraş alanında önemli görevlere gelecek, mesleğinde ilerleyecek, istenilen bilgiye birikimine sahip olacak, bu bilgileri çevresiyle paylaşacaktır. Okuma aynı zamanda öğrenmenin en etkin aracıdır. İyi okuyan ve okuduğunu tam ve doğru olarak anlayan bir öğrenci derslerinde de başarılı olacaktır. İlkokuma yazma, Türkçe dersi içindeki diğer alanlarla ilgili konu ve kuralları da yeri geldikçe sezdirmeye çalışır. Bir çocuğun okuma yazma öğrenmeye başlaması, yaşı ve daha sonraki yaşamı için çok önemlidir. Çocuk, okuma en büyük bilgi edinme yolunu, yazma ile duygu, düşünce ve izlenimlerini anlatım yolunu kazanacaktır.

Çocuklara öğretilecek olan okuma yazma becerisinin niteliği de çok önemlidir. Okuma nasıl öğretilirse öğretilsin demek oğru değildir. Çocuga kazandırılacak okuma yazma becerisi hızlı, doğru, anlayarak ve kavrayarak okuma ve okuduğundan zevk alma, bir başka anlatımıyla eleştirel bir okuma ve işlek, düzgün bir yazma, ilkokuma yazma öğretiminin temel hedefi olmak durumundadır.

BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÖZELLİKLERİ Birinci sınıf öğrencileri, duygularına göre hareket eder, eşya ve olayları, nesne ve olguları toptan algılar. Cisimlerin önce adını öğrenmek ister, daha sonra çıkardıkları sesleri işitmek, renklerini, büyüklüklerini bilmek, yaptıkları hareketleri denemek isterler. Soyut işlemlerde başarısızlardır. Yani deneyerek elle tutarak ve gözleyerek öğrenirler Çocuk gelişimi genelden özele doğrudur, önce büyük kaslarını sonra küçük kaslarını kullanır. Bu nedenle kalem tutma gibi küçük hareketleri yapmakta zorlanırlar

İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER BİREŞİM YÖNTEMİ ÇÖZÜMLEME YÖNTEMİ KARMA YÖNTEM

A-) BİREŞİM YÖNTEMİ Bu yöntem önce alfabetik sıraya göre seslerin tanıtıldığı harflerden hecelerin, hecelerden sözcüklerin, sözcüklerden cümle ve metinlerin oluşturulduğu yöntemdir.Bu yöntemin aşamalı uygulanışı şu yöndedir: SES (HARF) HECE SÖZCÜK CÜMLE SERBEST OKUMA

HAZIRLIK DÖNEMİ Eğitim-öğretim yılının başlamasından itibaren 3-4 hafta kadar süren bu basamakta amaç; öğrencinin kas hareketlerini geliştirmek el ve göz koordinasyonunu sağlamak ve okulu sevdirmektir.

SES VE HARF DÖNEMİ Hazırlık aşamasından sonraki 12 haftalık süreci içerir. Sembol olarak gösterilen özel harflerin sesleri tanıtılır. Birinci ay, alfabedeki 29 harfin sesi verilmeye çalışılır. İlk hafta sekiz sesli harf ve üç sesiz harf verilir, geri kaln 18 harf her haftaya altı harf vermek koşulu ile diğer haftalara dağıtılır. İlk haftalarda seslendirilmesi kolay olan harfler ç,k,r,s,t,z gibi harflere öncelik verilir. Daha sonra b,c,d,g,ğ gibi harflere geçilir.

HECE DÖNEMİ Ses verme işlemi bittikten sonra her sessiz harfin sağına ve soluna sesli, her sesli harfin sağına ve soluna sessiz harfler getirilerek heceler oluşturulur.

SÖZCÜK DÖNEMİ Heceler kavrandıktan sonra heceleri birleştirme aşamasına, yani sözcük dönemine geçilir. Öncelikle bilinen, tek başına anlamı olan, tek başına anlamı olan tek heceli sözcüklerden başlanır. Öğretmen bu dönemi uzun tutmalı, hece tablosundaki her heceyi birleştirerek yeni sözcükler oluşturmalıdır. Her işlenen sözcüğü sınıfın uygun yerlerine asarak, belirli aralıklarla tekrar ettirmelidir.

CÜMLE DÖNEMİ Sözcükler tam anlamıyla kavratıldıktan sonra küçük harflerin kullanıldıgı sözcüklerden cümleler oluşturulur. Çünkü, birinci sınıf öğrencileri, doğru ve zikzaklı çizgilerden çok, eğri ve yuvarlak çizgileri çizmeye yatkındır.

OKUMA YAZMAYA GEÇİŞ DÖNEMİ Bu dönemde, okunacak metin, varsa resim üzerinde önce öğretmen, sonra öğrenciler konuşur. Metin, ertesi gün sınıfta daha fazla öğrenciye okuma fırsatı verebilmek amacıyla, evde okunması için ödev olarak verilebilir. Metinler, önce örnek olarak öğretmen tarafından, sonra tek tek bütün öğrenciler tarafından okunur. Eğer metin kısa ise, öğrenciye bakarak yazdırılabilir, bazen de dikte ettirilebilir.

KARMA YÖNTEM Bu yöntemle kişiye, özellikle yetişkinlere kısa zamanda okuma yazma öğretmek hedeflenir. Önce cümleler verilir. Sözcük, hece ve harflerin tanıtılmasına hemen geçilir ya da öğrenilen cümle ve sözcükler olduğu gibi kalır, harflerden hece, sözcük ve cümleler oluşturulur. Cümle yönteminin hızlandırılmış şeklidir. Bu yöntemle Aralık ayında okuma yazmaya geçilebilir

KARMA YÖNTEMİN ELEŞTİRİSİ 1.Öğrenci çok çeşitli uyarıcıların etkisi altında kaldığından tam bir karmaşa yaşamaktadır. 2.Kısa sürede ses ve harflerin öğretimine geçildiği için, çocuk psikolojisine ve algılama özelliklerine uygun düşmemektedir. 3.Öğrenci belli bir düzeyde harfleri, heceleri, sözcük ve cümleleri tam olarak öğrenmeden okuma yazma becerisi kazanması pek kolay değildir.

Okullarımızda bir kısım öğretmenler, çözümleme yönteminin yararına inanmamakta ve fazla zaman aldığı gerekçesiyle, bu yöntemin karşıtı olan bireşim veya karma yöntemi uygulamaktadırlar. Bu çelişkilerden dolayı, okuma yazma öğretiminde uygulamada bir sorun yaşanmaktadır. Bu araştırma, Cumhuriyet Döneminde kullanılan bu üç yönteme ilişkin, sınıf öğretmenlerinin görüşlerini almayı amaçlamaktadır.