Batı Edebiyatındaki Edebi Akımlar  HÜMANİZM HÜMANİZM  KLASİSİZM KLASİSİZM  ROMANTİZM ROMANTİZM  REALİZM REALİZM  NATÜRALİZM NATÜRALİZM  PARNASİZM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SERVET-İ FÜNUN VE FECRİ ATİ
Advertisements

HAZIRLAYAN: TDE ÖĞRETMENİ BURCU ARICAN
EDEBİ AKIMLAR
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
BATI EDEBİYATI (SANATÇILAR, ESERLER)
EDEBİYAT AKIMLARI KLASİSİZM(KURALCILIK) ROMANTİZM(DUYGUCULUK)
ANI Öykü Özfırat 11D.
Kitabın konusu: Hayalleri olan bir gencin lise son sınıfta babasını kaybetmesiyle hayallerinin yıkılışı ve beraberindeki hayat mücadelesi.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
Öykü ( Hikaye ).
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
KIZILCAHAMAM ANADOLU LİSESİ
Parnasizm Realizmin şiire yansımış biçimine Parnasizm denir. Fransa'da 1860'ta "Çağdaş Parnas" adlı şiir dergisinin çevresinde toplanan sanatçılara "parnasyen" adı.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
GARİP AKIMI (I. YENİ).
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatının Dönemleri ( )
Sembolizm 19.yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır.
EDEBİYATIMIZDA İLKLER
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATI ÇIKMIŞ SORULAR.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
ROMAN.
EDEBİ AKIMLAR.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
Servet-İ fünun edebİyatI
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
KONU ve TEMALARINA GÖRE ROMANLAR a)Macera (Serüven)Romanları b)Tarihsel Romanlar c)Sosyal Romanlar d)Psikolojik Romanlar.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
Sanat Felsefesi Sanata felsefi bakış. Sanat nedir?
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
AD:Melisa Yelda SOYAD:Mutluer NO:27 KONU:Natüralizm ve Realizm.
AD:Melisa Yelda SOYAD:Mutluer NO:27 KONU:Natüralizm ve Realizm.
Hikaye.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
III . ROMAN.
II.ÖYKÜ.
İBRAHİM ŞİNASİ.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ. TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ Divan edebiyatına bir tepki kişiliğinde doğan Tanzimat edebiyatı;Divan.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)
10edebiyat.net. Tanzimat'tan önce roman kavramına yabancı olan toplumumuzda hikâye kavramı, halk hikâyeleri ve mesnevilerle bir tutulmuş, bir bakıma halk.
ROMAN. Tanım  Roman, bir kişi ya da bir grup insanın başından geçenleri, onların iç ve dış yaşantılarını belli bir kronolojik, mantıksal, duygusal ya.
Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatının Dönemleri ( ) GAZİANTEP
Alt Başlık. ELEŞTİRİ NEDİR?  Şiir, tiyatro, hikâye, roman, resim, heykel, film gibi bir sanat veya düşünce eserinin, zayıf ve güçlü yönleri göz önünde.
Romantizmin Önemli Temsilcileri
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR İSMET YILMAZ T D E KAHTA ANADOLU LİSESİ.
VAROLUŞÇULUK VAR OLMAK, ÖNCE KENDINI TANıYABILME CESARETINI GÖSTEREBILMEKTIR. VAROLUŞÇULUK, 20. YY ıN SONLARıNA DO Ğ RU FRANSA’DA ORTAYA ÇıKAN INSANıN.
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

Batı Edebiyatındaki Edebi Akımlar  HÜMANİZM HÜMANİZM  KLASİSİZM KLASİSİZM  ROMANTİZM ROMANTİZM  REALİZM REALİZM  NATÜRALİZM NATÜRALİZM  PARNASİZM PARNASİZM  SEMBOLİZM SEMBOLİZM  EMPRESYONİZM EMPRESYONİZM  EKSPRESYONİZM EKSPRESYONİZM  KÜBİZM KÜBİZM  FÜTÜRİZM FÜTÜRİZM  DADAİZM DADAİZM  SÜRREALİZM SÜRREALİZM  EGZİSTANSİYALİZM EGZİSTANSİYALİZM  İNTÜİSYONİZM İNTÜİSYONİZM KAMİL GÜZEL 292 AND-11/B

HÜMANİZM (İNSANCILIK)  Hümanizm, edebiyatı da etkilemiş ve edebiyat akımı ola­ rak etkili olmuştur.  İtalya’da doğan bu akım 14. yüzyıldan 17. yüzyıla kadar etkisini sürdürür.  Hümanizm Rönesans’ın hazırlayıcısı olmuştur.  Hümanizmde Eski Yunan ve Latin edebiyatlarından hare­ ketle (dünyaya bakışları, işledikleri konular…) insanlığa seslenme amaçlanmıştır.

Temsilcileri  Dante, Boccacio, Petrarca, Montaigne, Cervantes Dante alighieri

KLASİSİZM Klasisizm kelimesi, Lâtincede seçme anlamına gelen “classicus” kelimesinden gelmektedir. XVI. Yüzyıl sonlarından itibaren ortaya çıkmaya başlamış, XVII. Yüzyılda en görkemli eserlerini vermiştir. Bu sebeple “1660 mektebi” de denmektedir. Batı sanat tarihinin en uzun ömürlü akımıdır. Bu görüşün temelinde Batı edebiyatının temelini oluşturan eski Yunan ve Latin edebiyatını taklit etme, ona dönüş düşüncesi yatmaktadır. Edebi akımlar konusunun temelini oluşturur.

Klasisizmin Özellikleri, Felsefesi ve Sanat Görüşü 117. yüzyılda Fransa’da ortaya çıkmıştır. BBoilleau, bu akımın kuramcısıdır. EEski Yunan ve Latin kaynakları esas alınmıştır. AAkla ve mantığa önem verilmiştir. İİnsan doğasına, gerçeğe uygun konular seçilmiştir. DDoğa örnek alınmıştır. KKonuya değil konunun işleniş biçimine önem verilmiştir. SSeçkin ve olgun kişiler iç dünyalarıyla konu edilmiştir. EErdeme, ahlaka büyük önem verilmiştir. YYazarlar, eserlerine kendi kişiliklerini yansıtmamışlardır. YYüksek tabakanın konuşma dili esas alınmıştır. KKaba sözlere yer verilmemiştir. BBiçimce kusursuz eserler ortaya koymaya çalışmışlardır. SSüssüz ve açık bir anlatım esas alınmıştır. DDini konulara yer verilmemiştir. KKlasisizmin ana türleri trajedi ve komedidir.

Klasisizmin Batı Edebiyatındaki Temsilcileri Jean De La Fontaine, Jean Racine, Pierre Corneille, François de Malharbe, Moliere, Blaise Pascal, Bossuet, Nicolas Boileau, Francois de la Mothe Fenelon. Klasisizmin Türk Edebiyatındaki temsilcileri Tanzimat edebiyatı sanatçılarından Şinasi, Ahmet Vefik Paşa, Direktör Ali Bey, Yusuf Kamil Paşa. Tanzimat edebiyatı Şinasi

ROMANTİZM (Coşumculuk) Klasisizmin katı kurallarına bir tepki olarak 18. yüzyılda ortaya çıkan fakat ilkeleri 19. Yüzyılın başında Victor Hugo tarafından “Cromwell” adlı oyunun önsözünde ortaya konan akımdır.

Romantizmin Özellikleri, Felsefesi ve Sanat Görüşü  18. yüzyılda Klasisizme tepki olarak Almanya’da doğmuştur.  Fransız İhtilalı’nın etkisiyle gelişim göstermiş, 19.yy’dan sonra ise Fransa’da sistemli bir akım haline gelmiştir.  Romantizmin kurallarını Fransız sanatçı Victor Hugo, “Cromwell” adlı eserinin önsözünde ortaya koymuştur.  Hayal ve duyguya büyük önem verilmiştir.  Aşk, ölüm, doğa konuları işlenmiştir.  Konular din duygusuna dayanır.  “Toplum için sanat” anlayışını savunmuşlardır.  Kişilerin değil toplumun düzeltilmesi amaçlanmış, kişiler içinde bulundukları çevreyle birlikte değerlendirilmiştir.  Klasisizmde ihmal edilen “doğa”ya önem verilmiştir.  Doğa tasvirlerine geniş yer verilmiştir.  Sanatlı ve mecazlı bir dil kullanılmıştır.  Yunan ve Latin edebiyatları yerine, milli hikâye ve efsaneler kaynak olarak alınmıştır.  Sanatçı kendini eserlerinde gizlememiş, taraf tutmuş okura yol göstermiştir.  Eserlerde iyiler hep iyi, kötüler hep kötü olmak üzere tek yönlüdür.  Yazarlar, “iyi” den yana olmuşlardır.  Olaylar anlatırken, tesadüflere ve olağanüstülüklere çokça başvurulmuştur.  Roman türünde yaygınlaşmıştır.

Temsilcileri Victor Hugo, J.J. Rouesseau, Voltaire, Goethe, Schiller, Lamartine, Shelley, Chateaubriand, Alfred de Musset, Alexandre Dumas, Puşkin, Türk edebiyatında: Namık Kemal, Ahmet Mithat Efendi, Abdülhak Hamit Tarhan, Recaizade Mahmut Ekrem (şiirleriyle) Victor Hugo

REALİZM(GERÇEKCİLİK)  Romantizme tepki olarak 19. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkmış ve daha çok öykü, romantürlerinde başarılı olmuştur. Önemli bir edebi akımlar konusudur.roman

Realizmin özellikleri, felsefesi ve sanat görüşü  19. yy’da romantizme tepki olarak ortaya çıkmıştır.  Akımın ortaya çıkışında August Comte’un pozitivist felsefesinin etkisi vardır.  Gözlem ve belgelere büyük önem verilir.  Çevre, insan gelişiminde önemli olduğundan önemsenmiştir.  “Sanat için sanat” anlayışı savunulmuştur.  Olağanüstü olay ve kişilere yer verilmemiştir.  Psikolojik çözümlemelere çok yer verilmiştir.  Yazarlar, eserlerde kişiliklerini gizlemişlerdir.  Açık, anlaşılır bir dil kullanılmıştır.  Özellikle roman ve öykü alanında eser verilmiştir.  Realizmden etkilenen şiir akımına parnasizm denir.

Temsilcileri Balzac, Stendhal, Gustave Flaubert, Daniel Defoe, Tolstoy, Gorki, Gogol, Dosteyevski, Çehov, Charles Dickens, Hemingway, Mark Twain Türk edebiyatında: Sami Paşazade Sezai, R. Mahmut Ekrem, Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Yakup Kadri, Refik Halit, Halide Edip, Reşat Nuri, Ömer Seyfettin Halit Ziya Uşaklıgil

NATÜRALİZM (DOĞALCILIK) 19. yüzyılın ikinci yarısında Darwinci doğa anlayışının edebiyata uyarlaması ile ortaya çıkmıştır.

NATÜRALİZM ÖZELLİKLERİ  19. yy’da realizmin gerçeklik için yeterli olamadığı düşün­cesiyle, realizmle aynı dönemde ortaya çıktı.  Natüralizmin kurucusu Fransız yazar Emile Zola’dır.  Realizmdeki gözlemciliğin yanında, determinist (gerekircilik) görüşle bilimsel deneylerden yararlanmak esas kabul edilmiştir; bu nedenle Emil Zola yirmi ciltlik “Deneysel Roman”ını yazmış, bunda bir ailenin genetik tarihini anlat­mıştır.  “Sanat için sanat” anlayışını savunmuşlardır. Soyaçekim ve içgüdülerin insan davranışındaki önemi vurgulanır.  Eserlerin savunduğu bir “tez” vardır.  “Sanat, doğanın kopyasıdır.” düşüncesini savunurlar. Yazarlar eserlerde kişiliklerini gizler.  Eserlerin dili yalın ve doğaldır, eserlerde argoya yer verilir. Ahlaki bir amaç güdülmez.  Hayatın kötü yanları, kişilerin çirkin özellikleri anlatılmıştır.  Çevrenin insan kişiliğinin oluşumundaki etkisi göz ardı edilmediğinden çevre ve insan tasvirleri yapılmıştır.  Natüralizm, roman, öykü ve tiyatro türlerinde gelişmiştir.

Temsilcileri Emile Zola, Goncourt Kardeşler, Alphonse Daudet, Guy de Maupassant, J. Steinbeck, Henrik İbsen Türk edebiyatında: Nabizade Nazım (ilk izler), Hüseyin Rahmi Gürpınar (asıl temsilci) Emile Zola

PARNASİZM (ŞİİRDE GERÇEKÇİLİK)  Şiirde realizmin yansımasıdır. Romantizmin aşırı duygusallığına tepki olarak ortaya çıkmıştır.

TEMSİLCİLERİ Theophile Gautier, Jose Maria de Heredia, Thedore, Banville, François, Coppe, Leconte de Lisle Türk edebiyatında: Cenap Şahabettin (ilk temsilci), Tev­fik Fikret (en önemli temsilci), Yahya Kemal (kısmen) Cenap Şahabettin

PARNASİZM Özellikleri  19. yy’da ortaya çıkmıştır.  Realizmin şiirdeki yansımasıdır; başka bir ifadeyle duygu­sal, içe dönük olan romantik şiire tepki olarak doğmuş, realist şiir akımıdır.  Sadece şiirde görülen bir akımdır.  Şair, şiirde kişiliğini gizlemiş gözlemlerini nesnel bir şekilde yansıtmıştır.  Şiirlerde felsefi düşünceler, bilimsel görüşler işlenmiştir.  “Sanat sanat içindir” felsefesiyle yazılan şiirlerde, “kuyum­cu titizliği” görülür; sözcük seçimine, ölçü, kafiye ve redif gibi şiirin şekilsel unsurlarına büyük önem verilmiştir.  En çok “sone” biçimi kullanılmıştır.  Eski Yunan ve Latin kültüründen tarihi’ olaylardan ve efsanelerden etkilenilmiştir.  Dil, açık ve yalındır.  Betimlemelerle adeta resim çizilmiştir.  Şiirin güzelliği, topluma yararlılığına tercih edilmiştir.  Türk edebiyatında Servet-i Fünun şairleri bu akımdan et­kilenmişlerdir.

SEMBOLİZM ( Simgecilik ) 19. yüzyılda Fransa’da parnasizme tepki olarak ortaya çıkmıştır.

Sembolizmin Özellikleri  Realizme ve realizmin şiirdeki yansıması olan Parnasizme tepki olarak 19. yy’da ortaya çıkmıştır.  Sembolizme göre: Gerçeği olduğu gibi anlatmak imkânsızdır. Dış dünya duyuların yanıltmasıyla ulaşır insana. O halde her insan dış dünyayı farklı algılar. Dolayısıyla şair şiirde izlenimlerini anlatmalıdır.  İzlenimler, sembollerle anlatılır.  Kapalı bir anlatım söz konusudur.  Şiirlerde musiki ve ahenge çok önem verilir.  Şiirde biçim kusursuzluğu aranır.  Özellikle şiirde sonra da tiyatroda gelişmiştir.

Temsilcileri Baudelaire, Rimbaud, Mallarme, Verlaine, Vallery Türk edebiyatında: Ahmet Haşim, Cenap Şahabettin (Kısmen Etkilenenler: Cahit Sıtkı, A. Hamdi Tanpınar, N. Fazıl Kısakürek, Ahmet Muhip Dıranas) AHMET HAŞİM

EMPRESYONİZM (İZLENİMCİLİK)  19. yüzyıl sonlarında Fransa’da doğmuş, önce resimde sonra da edebiyatta etkisini göstermiştir.

EMPRESYONİZM Özellikleri  19. yüzyılın sonlarında Fransa’da ortaya çıkmıştır.  Doğa, olduğu gibi değil sanatçıda bıraktığı izlenimlerle anlatılır.  Şiirde öznelliğe önem verilir.  Sanat için sanat anlayışıyla hareket edilir.  Sembolizmin bazı özelliklerini taşır, ancak sembolizmden farklı olarak şairler, biçime, uyağa önem vermezler.  Sembolizmden farklı olarak izlenimler imgelerle yapılmaz.  Nesnelere değişik anlamlar yüklenir.  Sanatçılarda, sembolizm ve empresyonizm genellikle bir arada görülür.

Temsilcileri  Rimbaud, Verlaine, J. Joyce Rilke  Türk edebiyatında: Tamamıyla bu akıma bağlı sanatçı yoktur, Ahmet Haşim, Cenap Şahabettin ve A. Muhip Dıranas’ta etkileri görülür. Paul Verlaine

EKSPRESYONİZM (DIŞAVURUMCULUK)  20. yüzyılın başlarında Almanya’da Empresyonizme tepki olarak ortaya çıkmıştır.  Dış dünya bırakılmalı, insanın ruhu konu edilmelidir, düşün­cesi vardır.  Dış dünyadan kaçmak ve insanın özünü, ruhsal durumlarını yansıtmak amaçtır. Temsilcileri Franz Kafka, James Joyce, T. S. Eliot

KÜBİZM  Empresyonizme tepki olarak doğmuştur.  Daha çok resim ve heykelde etkili olmuştur.  Düşünceler geometrik şekillerle dile getirilir.  Temsilcileri  Picasso, Max Jacop, Apollinaire

FÜTÜRİZM (GELECEKÇİLİK)  1909′ da İtalyan şair Marinetti tarafından kurulmuştur.  Geleneksel sanat değerlerini yok saymışlar, özgürce yeni biçimlerle eserler vermişlerdir.  Sanatın bütün dallarında makineyi ve hızı yansıtmak is­ terler.  Temsilcileri  Marinetti, Mayakovski  Türk edebiyatında: Nazım Hikmet (ilk dönemlerinde)

DADAİZM (KURALSIZLIK)  1916’da Tristan Tzara tarafından kurulmuştur.  Kuralsızlığı kural edinen, her türlü ahlak, dil ve estetik ku­ralını yıkmayı amaçlayan bir akımdır.  Şiirlerini rasgele bir araya getirdikleri sözcüklerle yazmış­lardır.  Temsilcileri  Tristan Tzara, Andre Breton

SÜRREALİZM (GERÇEKÜSTÜCÜLÜK)  İlkeleri Fransız şair Andre Breton tarafından 1924’te or­ taya konulmuştur.  Freud’un psikanaliz yöntemi temel oluşturur.  Sanat, insanı anlatmalı ise insanın gerçek kişiliği, bilinçal­tındaki istek, eğilim ve korkularda ortaya çıkar. Bu nedenle bilinçaltını ortaya çıkaran rüya, sayıklamalar gibi anlatım­lara önem verilir.  Bilinçaltını akıl ve mantıktan üstün tutmuşlardır.  “Otomatik yazı” denen bir yazı sistemi ile sanatçı aklından geçenleri dil bilgisi kurallarını düşünmeden yazar ve böy­lelikle ortaya bir sanat eseri çıkar.

Temsilcileri Andre Breton, Paul Eluard, Louis Aragon Türk edebiyatında: Garipçiler ve İkinci Yeniciler bu akım­ dan etkilenmiştir. Son Garipçiler

EGZİSTANSİYALİZM (VAROLUŞÇULUK)  Martin Heidegger’in varoluşçuluk felsefesinin edebiyattaki yansımasıdır.  Edebiyattaki kurucusu Jean Paul Sartre’dır.  Descartes’in “Düşünüyorum öyleyse varım.” felsefesine yani akla dayanır.  Varoluşçuluk, insanın varoluşuyla doğal nesnelere özgü varlık türü arasındaki karşıtlığı büyük bir güçle vurgulayan, iradesi, bilinci ve aklı olan insanların irade ve bilinçten yoksun nesneler dünyasına fırlatılmış olduğunu öne süren bir düşünce akımıdır.  Varoluşçuluğa göre: insan karşılaştığı durumlar karşısında en iyiyi en doğruyu aklıyla seçecektir. Ancak bu bir buna­lımla olacaktır. Dolayısıyla insan sorumluluk bilinciyle ha­reket eder ve kendini var eder. Çünkü insan, karakterini kendi yaratarak var olur.  Cumhuriyet Dönemi’nde edebiyatımıza giren bu akımdan Edip Cansever ve Yusuf Atılgan etkilenmiştir.

Temsilcileri  Jean Paul Sartre  Albert Camus  Andre Malraux  Simone de Beauvoir Jean Paul Sartre

SEZGİCİLİK (İNTÜİSYONİZM)  Bu akımın düşünceleri büyük ölçüde Fransız filozof Henri Bergson’un sezgicilik/ruhçuluk felsefesine dayanır.  Materyalizme ve pozitivizme karşı olan, idealist bir yakla­şımdır.  Bu anlayışa göre bilginin asıl kaynağı akıl değil sezgidir.  İnsanın sezgi gücünün hayalleri ve duyguları belirlediği, maddenin, varlığın buna bağlı olarak şekillendiği savunulur; dış dünya, varlık, madde, eşya, ruhun, düşüncenin bir ürünüdür.  Sembolist şairlerin, saf şiir anlayışını savunan şairlerin varlığa yaklaşım biçimleri büyük ölçüde sezgici felsefeye dayanır.  Belirleyici olan somut varlık değil, şairin duyuş, görüş, düşünüş tarzıdır. Dış dünya insanın iç dünyasını ifade etmeye yarayan simgeler âlemidir.  Dış dünya, düşünceyle, duyguyla, algıyla, rüyayla anlam­landırılabilir.  Bu akım edebiyatımıza Cumhuriyet Dönemi’nde girmiştir.  Türk şiirinde sezgici yaklaşımın en önemli temsilcisi Ahmet Hamdi Tanpınar’dır.  Necip Fazıl Kısakürek, Asaf Halet Çelebi gibi yazar ve şairler üzerinde de bu anlayışın etkileri vardır.