IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
BİBLİYOGRAFYA (Bibliography) Tanım: Kitapları, özellikle fiziksel özellikleri ve içeriklerine göre niteleme sanatı; kitapların fiziksel nesneler ve.
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
FP. TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GEÇMİŞİ Orta Asya Türkleri’nin Müslüman olmadan önce örgün eğitim kurumlarının olup olmadığı bilinmemektedir. Ancak Türk Kültürü’nün.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
Siyaset Sosyolojisi.
MISIR UYGARLIĞI Mısır’da MÖ 3000 yıllarında Nil havzasında ortaya çıkmış bir uygarlıktır.
 Kurultay (Kongre) Detay : Bir konuyu görüşmek üzere çeşitli ülkelerden gelen delegelerin katılImıyla gerçekleştirilen uluslararası toplantılara veya.
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
AHMET ARSLAN OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPRAK YÖNETİMİ EKONOMİ TOPLUM YAPISI EKONOMİK HAYAT VE HUKUK SORU PROĞRAMI.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
TOPRAK ANA.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Osmanlı Eğitim Sistemi
Türkiye'de Sosyal Politikanın Gelişimi Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Dar Anlamda Sosyal Politika Dar anlamda sosyal politika çalışma hayatı merkezlidir. 19. yüzyılın ikinci yarısında Batı Avrupa ülkelerinde, emek ve sermaye.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Sosyal hizmetin mesleki odağı, sosyal sorunların çözümlenmesi yoluyla sosyal refah düzeyinin arttırılması olarak tanımlanabilir. Sosyal sorunların analiz.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Toplumsal Yapı ve Toplumsal Değişme Perspektifinden Türkiye’nin Son Yüz Yılı
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
GİRİŞ Dersin Tanıtımı Ders tanımı ve dönemi programının içeriği
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd.Doç.Dr. Reha KILIÇHAN Erciyes Üniversitesi Turizm Fakültesi 2018
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Osmanlı’da Eğitim-Öğretim
OSMANLI TARİHİ Osmanlı Ekonomisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
TARIMDA ÖRGÜTLENME VE KOOPERATİFÇİLİK DERS NOTLARI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM

Osmanlı sistemi iki dönemde incelenebilir: Klasik dönem 2. Yenileşme dönemi (Tabakoğlu, 2017).

Osmanlı Sisteminin Genel Özellikleri 1. Üniter Devlet Anlayışı-Merkezi Otoriteyi Korumakta Titizlik 2. Dışa Karşı Nizam-ı Alem İçeride Çok Kültürlülük 3. Gelenekçilik 4. Adalet ve refah ideallerini hareket noktası olarak alır 5. Osmanlı iktisadi sistemi, talep yönlü değil arz yönlüdür (Doğan, 2014; Tabakoğlu, 2017)

Tanzimat Fermanı ve yenileşme dönemine kadar eğitim sistemi Osmanlı’da Eğitim Tanzimat Fermanı ve yenileşme dönemine kadar eğitim sistemi «Feodal-teokratik bir düzen» «Skolastikçi metod, ezberciliğe dayalı didaktik ile her şey dini esaslara göre yorumlama» Kültür dili: Latince ve Yunanca Bilim: Arapça Edebiyat: Farsça Sıbyan Okulları: Medreseler: Enderun okulları (Aytaç, 1967).

Tabakalaşmayı mali düşünce yönlendirmektedir: Sosyal Tabakalaşma Tabakalaşmayı mali düşünce yönlendirmektedir: * Osmanlılarda sosyal tabakalaşmayı belirleyen yönetenler (askeri zümre) ve yönetilenler (reaya) ayrımıdır. Yönetenler/Askeri Zümre: Kendilerine tımar sisteminden, hazineden ya da vakıflardan gelir ayrılan zümredir. Reayanın ödediği bazı vergilerden muaftır. Yönetilenler/Reaya: Üretim yapan, vergi veren zümredir (Tabakoğlu, 2017).

Yönetenler/Askeri Zümre Saray halkı İlmiye zümresi *müderrisler *müftüler *şeyhülislamlık *kadılar (Tabakoğlu, 2017). Seyfiye * Kapıkulları: * Tımarlı sipahiler: Kalemiye

«Askeri zümre dışında» Yönetilenler /Reaya «Askeri zümre dışında» «üretici olan» «ticaretle uğraşan» «vergi veren»ya da «yarı-yerleşik halk» Bu zümre *yerleşim, * hukuk ve *din açısından ayrıma tabi tutulur: (Tabakoğlu, 2017)

Yerleşim Açısından Reaya Yerleşik yarı yerleşik - köylü ya da -şehirli olabilir Konar-göçerler Tımar, vakıf gibi Esnaf ve tüccar (Hayvancılıkla uğraşan yarı zirai toprakların göçebe aşiret-Yaylak ve reayasıdır kışlak arasında gezen) (Tabakoğlu, 2017)

Hukuk Açısından Reaya - hür ya da köle (Köle talebi siyasi -savaş ve iktisadi amaçla) İktisadi-ticaret) Eğitimle yönetim kademelerinde (Hatta Memlukler’de asker, bürokrat ve sultan olabilmek için köle asıllı olmak şarttı). (Tabakoğlu, 2017)

Din Açısından Reaya (Temel haklar açısından aralarında fark yok) - Müslüman olmayan ya da müslüman (Dini açıdan üstün- (zımmi) vergi yönünden önemli) *Himaye edilir *Güvenlikleri sağlanır *Cizye vergisi öderler Not: Osmanlı Devleti ile barış halinde olan Hristiyan devlet vatandaşlarına müste’men denir. Osmanlı tebası tarafından vize verilir. Dış ticarete verilen önemden dolayı ülke topraklarında vatandaş sayılırlar (Tabakoğlu, 2017)

Yararlanılan Temel Kaynaklar Aytaç, K. (1967). “Türkiye’de Eğitim Sistemi ve Eğitim Seviyesi”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 5, 1- 31. Doğan, İ. (2014). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Türkiye’nin Toplumsal Yapısı. Ankara: Astana Yayınları. Tabakoğlu, A. (2017). Osmanlı İçtimai Yapısının Ana Hatları. İçinde Memet Zencirkıran (Edt). Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (21-40). Ankara: Dora Basım-Yayın Ltd. Şti.