 Geometri, çocuklarda ispat ve muhakeme becerilerinin gelişimini sağlayan bir matematik alanıdır.  Geometri, geometrik şekillerin özelliklerini, geometrik.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
Advertisements

AÇIKLAMA HAZIRLAYAN.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
GEOMETRİK ŞEKİLLER.
Çokgenler ve açıları.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Geometri Öğrenme Alanı Temel Beceriler
GEOMETRİ Geometri görme ve çizme işidir..
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
DÖRTGENLER.
DÜZEN KUŞAĞI Bütünde Farklılık
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
AYNA VE DÖNME SİMETRİSİ
ÇOKGENLER VE DÖRTGENLER
ÜÇGEN VE DÖRTGENLER.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
Bilimsel düşünme becerileri
İnsanlar, Mekânlar ve Çevreler: Coğrafya BÖLÜM 8.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
Sembolik Düşünce Nedir
İŞLEM KAVRAMI.
Doğal Çocuk/Çevre (ortam)
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
Matematikte Kullanılan Materyaller ve Kaynaklar
ŞEKİLLER.
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
GEOMETRİK ŞEKİLLER.
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Erken çocukluk döneminde matematik eğitimi: Erken matematik becerileri
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖLÇME
Okul öncesİ dönemde müzİk İle Öğretİm
ÜÇGENLER VE DÖRTGENLER
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
İŞLEM KAVRAMI.
ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE BAĞLI OYUN AŞAMALARI
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
5.SINIF MATEMATİK İYİ SEYİRLER CANLARIM…
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Sunum transkripti:

 Geometri, çocuklarda ispat ve muhakeme becerilerinin gelişimini sağlayan bir matematik alanıdır.  Geometri, geometrik şekillerin özelliklerini, geometrik ilişkileri analiz etmeyi kapsayan geniş bir alandır.

 Erken dönemde geometri, şekil kavramının gelişmesi ile başlar.  Çocuklar, yaşamlarının erken yıllarından itibaren çeşitli yazılı ve görsel medya, oyun ve oyun materyaller yoluyla doğrudan ve dolaylı olarak geometrik şekiller ile tanışır ve geometrik şekillere dair sezgisel ve kesin bilgilerini yapılandırırlar.

 Çevredeki her nesnenin bir şekli vardır.  Çocuklar çok erken dönemde çevreleriyle etkileşime girerek nesneleri şekillerinden tanımayı öğrenir.  Doğrudan öğretim olmadan, temel şekilleri gözlemleyen çocuk daire, üçgen, kare, dikdörtgen gibi geometrik şekiller hakkında bir anlayış oluşturur.

 Çocukların şekil kavramına ilişkin algılamaları erken dönemde gelişmeye başlar.  Erken dönemde gelişmeye başlayan şekil kavramının desteklenmesi için üç-altı yaş ideal bir dönemdir.

 Duyu-motor dönemde çocuklar, görme, dokunma ve tatma duyuları ile öğrenir.  Çocuklar duyu-motor dönem ve işlem öncesi dönemin başlarında zamanlarının çoğunu nesneleri sınıflandırma ve eşleştirme çalışmalarına ayırır.

 İşlem öncesi dönemin ortalarına doğru çocuklar, kendine ait adları olan temel şekilleri öğrenir.  Şekiller ile ilgili ilk deneyimler şekillerin görünüşüne yöneliktir.  Çocuklar önce daire, üçgen ve kare daha sonra ise dikdörtgen, eşkenar dörtgen ve elips şeklini öğrenir.

 Çocuklarda geometrik şekillerin gelişimini inceleyen Clements, Swaminathan, Hannibal ve Sarama (1999) yapmış oldukları araştırmada, erken yıllarda çocukların daire, üçgen, kare ve dikdörtgen şekillerini tanımada başarılı olduklarını saptamışlardır.

 Çocuklar şekil kavramını öğrenirken şekillerin konumu, basıklığı ve çarpıklığından etkilenir.

 Şekil kavramının gelişimi için çocuklar ile şekillerin özellikleri hakkında sohbet edilmeli, şekiller ile ilgili çeşitli örnekler verilmeli, şekiller değişik pozisyonlarda sunulmalı, çocuklar şekiller ile ilgili açıklamalar yapmaya teşvik edilmelidir.

 Erken yıllarda öğretmenler şekillerin karakteristik özelliklerinin yanında tamamlayıcı özelliklerine de dikkat çekmelidir.

 Çocukların geometri becerisini geliştirmek amacıyla şekilleri tanıma, çizme, kesme, döndürme, sınıflandırma, farklı basıklık ve çarpıklıktaki şekilleri incelemeye yönelik etkinliklere yer vermelidir.  İlerleyen dönemlerde ise farklı şekil kombinasyonları, şekillerin farklı açı ve kenar uzunluklarıyla birleşmesi sonucunda oluşan geometrik şekillere yönelik etkinliklere de yer verilmelidir.

 Geometri ve uzamsal algı doğuştan önemlidir. Bu beceriler çocuğun nefes aldığı, hareket ettiği, yaşadığı alanı kavramasını içerir.  Geometri, bir boyutuyla uzamsal algının gelişmesidir. Uzamsal algı matematik başarısı ile de doğrudan ilişkilidir.  Uzamsal algı, uzamsal yönelim ve uzamsal görüntüyü gerektirir.  Bu nedenle erken dönemde çocuklarda uzamsal algıyı geliştirmek amacı ile çocuklara, basit haritalar ve uzamsal konuma yönelik sözcükler kullanılması ve mekanda konumla ilgili farklı deneyim fırsatları sunulması önemlidir.

 Copley, erken yıllarda çocuklar ile yapılabilecek etkinliklerde kullanılabilecek uzamsal sözcükleri şu şekilde belirtmiştir.  Yer ve konuma yönelik sözcükler: Altında-üstünde-yanında- üzerinde, dışında-içinde, aşağıda-yukarıda, üst-alt.  Harekete yönelik sözcükler. İleri-geri, aşağı-yukarı, etrafında.  Mesafeye yönelik sözcükler: Yakın-uzak, uzun yol-kısa yol.  Dönüşüme yönelik sözcükler: Döndür, çevir, kaydır.

 Geometrik şekiller ve dönüşümleri uzamsal düşünme, akıl yürütme ve matematik konularının anlaşılmasını sağlar.  Geometrik şekil ve uzamsal algı kavramlarının çocuklardaki gelişimini inceleyen araştırmacılar bu konu ile ilgili çeşitli açıklamalar yapmıştır.

 Piaget ve Inhelder çocukların uzamsal algı ve geometrik düşünce gelişimlerinde bazı noktalara dikkat çekmişlerdir.

 Dokunma: Çocuklar gizlenmiş olan şekilleri dokunarak keşfedebilir.  Çizme: İki-yedi yaşlardaki çocukların geometrik çizimleri kopyalaması temsili uzanım gelişimi için oldukça önemlidir. Çocuklar daire, üçgen, kare gibi çizimleri yapabilir fakat çizimlerinde şekillerin algısal özelliklerini ifade edemez.

 Bakış açısı kazanımı: Çocuklarda uzamsal algının gelişimi için, aktif katılım oldukça önemlidir. Bu nedenle çocukları etkin kılacak etkinlikler tasarlamak gerekir.

 Çocuklarda uzamsal algı becerisinin gelişimsel basamakları Sarama ve Clements’ in görüşleri doğrultusunda tabloda sunulmuştur.

 Çocukların geometrik düşünce gelişimini inceleyen Van Hiele beş ‘ Geometrik Düşünme Düzeyi ’ belirlemiştir.  1. Düzey: Görselleştirme  2. Düzey: Açıklama  3. Düzey: Soyutlama  4. Düzey: Sonuç Çıkarma  5. Düzey: Kesinlik

 1955’ ten sonra geometrik düşünme düzeyleri üzerine yapılan çalışmalar sonucunda Van Hiele’ nin 1. düzeyden başlayan geometrik düşünme düzeyleri değişime uğramış ve geometrik düşünme düzeyleri 0. düzeyden başlatılmıştır.

 Sıfırıncı Düzey (Görselleştirme): Sözel olmayan düşünme ile başlar. Çocuk bu düzeyde geometrik şekilleri bir bütün olarak tanıyıp görünümüne odaklandığı için şekillerin özellikleri hakkında düşünmez.

 Birinci Düzey (Analiz Etme-Açıklama): Çocuk, geometrik şekillerin özelliklerini açıklamaya başlar. Geometrik şekillerin bazı özelliklerini anlayabilir fakat özellikler arasındaki ilişkiyi anlayamaz.  İkinci Düzey ( Soyutlama-Bilgi Çıkarımı): Çocuk şekiller ve özellikleri arasındaki ilişkiyi anlar. Şekilleri özelliklerine göre sıralayabilir ve gruplandırabilir.

 Çocuklarda geometri becerisinin gelişimsel basamakları Van Heile, NCTM, Sarama ve Clements’ in görüşleri doğrultusunda tabloda sunulmuştur.  Üçüncü Düzey ( Sonuç Çıkarma): Çocuk, sonuç çıkarmak için deliller, hipotezler ve ispat etmenin önemini anlar. Daha önce kanıtlanmış hipotezlerden yararlanarak tümdengelim ile başka hipotezleri ispatlar.  Dördüncü Düzey ( Kesinlik): Çocuk, matematiksel sistemleri nasıl kurulduğunu anlar. Değişik hipotezler ortaya atıp bu sistemleri analiz edip karşılaştırma yapabilir.

 Erken Çocukluk dönemindeki geometri müfredatı belirli amaçları gerçekleştirmeye yönelik olmalıdır.  Amerika Matematik Öğretmenleri Ulusal Konseyi (The National Council of Teachers of Mathematics-NCTM)’ yine göre, okul öncesinden ikinci sınıfa kadar eğitim programlarında yer alması gereken geometri becerileri tabloda verilmiştir.

 Bu şekli daha önce nerede gördün?  Bu şekle benzer bir şeyi nerede bulacağını düşünüyorsun?  Bu şekil(kara, üçgen, dikdörtgen vb.) neye benziyor? Ondan farkı var mı?  Bu malzemelerle bir üçgen, kare veya daire nasıl yapılır? Geometri İle İlgili Çocuklara Sorulabilecek Açık Uçlu Sorular

 Kazanım 12. Geometrik şekilleri tanır.  Göstergeleri: Gösterilen geometrik şeklin ismini söyler.  Geometrik şekillerin özelliklerini söyler.  Geometrik şekillere benzeyen nesneleri gösterir.

BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ..