DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

BEBEKLER Giriş.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OTİZM (AUTISM).
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
DİL GELİŞİMİ Prof. Dr. Kurtman ERSANLI.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
FIRST ENGLISH 4. ve 5. Sınıflar için by İrfan BOY
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
PARMAK OYUNLARI.
OTİZM.
BÖLÜM 8 Bebeklik Döneminde Dil ve Okuma—Yazma Becerileri.
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4
ÇOCUKLARDA DİL VE KONUŞMA PROBLEMLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
TEMEL EĞİTİM VE OKUMA-YAZMAYA HAZIRLIK
1. İlk Altı Ay a)Sıfır - Altı Hafta Bu dönemde bebekte refleksif, yani istem dışı ses çıkarma görülür.
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
DOWN SENDROMLU ÇOCUKLAR NASIL GELİŞİR ?
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
DİL GELİŞİMİ.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Lev Vygotsky.
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
DİL GELİŞİMİ 0-72 AY DİL GELİŞİMİ.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
GELİŞİM DÖNEMLERİ 0-3 Yaş Gelişim Dönemi 3-6 Yaş Gelişim Dönemi.
HAREKET ve FONKSİYON GELİŞİMİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
DİL GELİŞİMİ.
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
İletişim insan etkileşiminin temelinde yer alan, deneyimlerin, duygu ve düşüncelerin, ihtiyaçların başka insanlarla paylaşılması süreci olarak tanımlanabilir.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Dil Gelişimi Dil, sözlü ve yazılı göstergelerden oluşan ve insanları diğer canlı türlerinden ayırt ettiği öne sürülen simgesel bir iletişim sistemidir.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
TÜRKÇE ÖGRETİMİ. YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ A1 A1 A2 A2 B1 B1 B2 B2 C1 C1 C2 C2.
ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE BAĞLI OYUN AŞAMALARI
RİTİM ÇALGISI İLE KISA VE UZUN SESLER
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

NORMAL GELİŞİM GÖSTEREN ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ

Dil gelişimi, kelimelerin, sayıların, sembollerin kazanılması, saklanması ve dilin kurallara uygun olarak kullanılmasının gelişimi olarak tanımlanmaktadır. Dilin kendine özgü kuralları ve kurallar çerçevesinde gelişen bir sistemi bulunmaktadır. Dilin kazanılması ve gelişimi konusunda dil bilimciler, özellikle okul öncesi yılların dilin kazanılması bakımından önemli yıllar olduğunu vurgulamaktadırlar.

Okul öncesi dönemde çocuklar büyük bir öğrenme hızı ve kapasitesine sahiptirler. Çocuğa dil öğretmek için özel bir çaba gösterilmediği halde çocuk belli süreçlerden geçerek dilin yapısını ve özelliklerini öğrenir. Dile ait ögeleri hızla öğrenen çocuğun sözcük dağarcığı zenginleşir. Bilişsel gelişime paralel kavramlar öğrenerek sözcükler daha fazla anlam kazanır.

ÇOCUKLARDA DİL VE KONUŞMA GELİŞİMİ Çocuklarda dil ve konuşma gelişimi doğar doğmaz başlar, yaşamın ilk üç yılında beynin gelişmesi ve olgunlaşmasına paralel hızlı bir ilerleme kaydeder. Dil ve konuşma doğal iletişim ortamlarında, insanoğlunda var olan yeteneğin modelleri dinleme, taklit, paylaşım ve geri bildirimle pekiştirilmesi sonucunda kazanılır. Dil ve konuşma gelişiminde birbiriyle ilişkili üç alan vardır: Alıcı dil İfade edici dil Sosyal etkileşim alanındaki gelişmeler

Çocuk bir yandan alıcı dil becerilerini geliştirir, başkalarının kendisiyle kurduğu iletişimi anlamaya başlarken diğer taraftan bu iletişime sözel ve sözel olmayan dil araçlarıyla yanıt vermeye başlar, kendisini ifade etmeyi öğrenir. Alıcı ve ifade edici dil alanındaki gelişmeleri tetikleyense çocuğu iletişim kurmaya yönlendiren sosyal etkileşim isteğinin gelişmesidir. Normal ve sağlıklı bir dil ve konuşma gelişimi için çocuğun bu üç alanda yaşının gerektirdiği temel becerileri göstermesi gerekir.

YAŞAMIN İLK YILINDA İLETİŞİM-DİL VE KONUŞMA Bir bebek birkaç günlükken ağlamanın kendisine yiyecek veya annesinin ilgisini sağlayacağını öğrenir. Zamanla çevresindeki sesleri tanıyarak, ses kaynağını arayarak ebeveynin sesini ayırt eder. Annesinin sesini diğer seslerden ayırt etmeye başlama, başını sesin geldiği tarafa çevirme bebeğin ilk alıcı dil becerileridir. Konuşan kişinin yüzüne bakma, ismi söylendiğinde tepki verme alıcı becerilere eklenir.

Yedinci aydan itibaren bebek konuşmaları takip ederek aile bireylerinin isimlerini algılamaya, hayır denildiğinde anlamaya başlar. Bir yaşına doğru en az yirmi sözcüğü anlar. Bebeğin konuşmaya başlamadığı doğumdan bir yaşına kadar olan dönem söz öncesi (prelinguistik) iletişim evresi olarak adlandırılır. Bu evrede önceleri açlık, ağrı gibi durumları ifade eden refleks sesler çıkaran bebek konuşmada görevli olan organlar geliştikçe sesleri çeşitlendirmeye ve kontrollü üretmeye başlar.

Çıkardığı seslere dönüt almaktan, kendi sesini duymaktan, seslerle oynamaktan hoşlanır. Mırıldanmalar şeklinde ürettiği sesler konuşma dilinin seslerine, hece dizilerine ve bir yaşından sonra sözcüklere dönüşür. 0-12 aylar arasındaki söz öncesi dönem belirli aşamalarda şekillenir: 0-1 Ay/ Sesleme (fonasyon) evresi: Bebeğin çıkardığı ilk sesleri içerir. Ağlama,bağırma gibi refleks sesler veya beslenirken çıkardığı emme veya yutma sesleridir.

3 Ay/ Gığıldama evresi: Bazı ünlü sesler ile ağız boşluğunun arkasında şekillenen k, g benzeri sesler çıkarır. Çıkardığı ünlü sesler ile ünsüz sesleri birleştirir. 4-6 Ay/ Genişletme (ses oyunları) evresi: Çıkardığı seslere aldığı yanıttan, ses çıkarmaktan hoşlanır, ses denemeleri yapar. Sesleri tekrarlama, ses keşifleri yapma, mırıldanmalar görülür. 7-9 Ay/ Düzenli cıvıldama (babıldama) evresi: Heceleri tekrarlayarak sözcükleri andıran diziler yapar.(Bababa,dadada,mamam,yaya …) Bu dönemdeki gecikmeler konuşma gelişimi açısından olumsuzluklara işaret edebilir.

10-12 Ay/ Çeşitlendirilmiş cıvıldama evresi: Hece sıralanmaları birbirinin tekrarı olmaktan çıkar ve farklı hecelerin sıralanmasıyla çeşitlenir. Tonlama,ritim ve ses kalitesi konuşmayı andırır. Çocuk sanki kendine özgü bir dil kullanıyor gibidir. 1-2 Yaşlarda İletişim-Dil ve Konuşma (Sözcük Öğrenme) Evresi : Bir yaş civarında çocuklar ilk sözcüklerini üretmeye, isimlendirmeler yapmaya başlar. (anne, baba, oyuncak, yiyecek isimleri) Üretilen sözcüklerdeki farklılık seslerin birbirinin yerine kullanılması veya nesnenin adıyla ilişkili olmayan sesler olabilir. (Örneğin, ‘su’ yerine ‘fuf’ ; ‘top’yerine ‘po’)

Sözcük sonundaki ünsüzlerin atılmasına sık rastlanır. Yaşamında yeri olan nesneleri çocuk ismi söylendiği zaman tanır. Alıcı dil, ifade edici dile göre daha gelişmiştir. Kendisinden istenen şeyi getirebilir, kitaptaki resimleri işaretle gösterebilir. Basit vücut kısımlarını gösterir. ‘Ver’, ‘gel’, ‘al’ gibi fiilleri anlayabilir. Yaklaşık elli sözcüğü söyleyebilir. Eklerden yoksun telgraf üslubu ile konuşurlar. Örneğin ‘anne’ sözcüğü ‘anne gel’ anlamı taşıyabilir.

2-5 Yaşlarda İletişim-Dil ve Konuşma (Kural Öğrenme) Evresi: İki yaşından itibaren çocuklar üç veya dört sözcüğü birbirine ekleyerek cümleler oluşturmaya başlarlar. Sözcük dağarcıklarında hızlı bir artış vardır. Sık sık sorular sorup konuşmaya yoğun ilgi gösterirler. Soru ve olumsuzluk ifade eden sözcükleri kullanabilirler. İfadelerinde temel dilbilgisi yapıları görülebilir. Sesler erişkin konuşması ile uyumlu hale gelerek dört yaş civarı anlaşılır sesletim kazanılmış olur. Kompleks sorulara cevap vererek pek çok kavramı anlayabilir. Sohbeti başlatıp sürdürebilir.