MTK 409 ÇALIŞMA METHODLARI MÜZİK VE MATEMATİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ATOMUN YAPISI Elementlerin tüm özelliğini gösteren en küçük parçasına atom denir.Atomu oluşturan parçacıklar farklı yüklere sahiptir. Atomda bulunan yükler;
Advertisements

YAYLI ÇALGILAR.
Leonardo Fibonacci.
MATEMATİK DERSİ PROJE ÖDEVİ
ALTIN ORAN Yeşim Matara.
Babamın ayakkabı imalathanesi var
? 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, … ? ? ?.
PİSAGOR BAĞINTISI GİRİŞ KONU ANLATIMI ETKİNLİK ÖRNEK 1 ÖRNEK 2
ÜÇGENLERİN TARİHÇESİ.
Matematik Ve Müziğin İlgisi
Konu=İNSAN SESLERİ.
Atomu oluşturan parçacıklar farklı yüklere sahiptir.
Matematik Ve Müzik Arasındaki İlişki
EMPİRİZM.
MATEMATİK YARIŞMASINA
Bölüm6:Diferansiyel Denklemler: Başlangıç Değer Problemleri
MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ.
Barok Dönemi Etkileyen Müzik Özellikleri
Estetik ZKÜ Estetik Ders Notları Mustafa Eyriboyun.
Carl Friedrich Gauss Carl Friedrich Gauss ya da Gauß (30 Nisan 1777– 23 Şubat 1855), Alman kökenli matematikçi ve bilim adamı.
TEMEL MÜZİK EĞİTİMİ Oğuzhan AKKUZU.
MATEMATİK VE DOĞA Hatice BAŞKAYA
Sekiz Dama Taşı Bulmacası
Bu slayt, tarafından hazırlanmıştır.
THALES.
LOGARİTMA.
SANAT TARİHİ.
TARİH BİLİMİ.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 2. Ünite: Orta Çağ Dönemi Müziği
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI Konu 3: HEPTATONİK SCALA Konu 4: MOD
Kütahya Siteler Yurdu Talebeleri 2008 Fibonacci Sayı Dizisi SAYI ÖRÜNTÜLERİ 8.Sınıf Aşağı yön tuşu ile ilerleyiniz.
Pisagor teoremi’ne Giriş
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Temel Matematik 2 10-Seriler Temel Matematik 2 10-Seriler Ocak 2016 İ stanbul Üniversitesi Prof. Dr. Ergün Ero ğ lu İ Ü İ şletme Fakültesi Sayısal Yöntemler.
Temel Matematik 2 Diziler ve Seriler Temel Matematik 2 Diziler ve Seriler Ocak 2016 İ stanbul Üniversitesi Prof. Dr. Ergün Ero ğ lu İ Ü İ şletme Fakültesi.
AD:TÜLİN SOYAD:KAYA SINIF:7/B NO:168 KONU:Pİ SAYISI DERS:MATEMATİK ÖĞRETMEN:PINAR METİN.
Yukarıdaki dikdörtgenlerden hangisi daha estetik görünüyor?
Pozitivizm A. Comte.
Op.Dr. Ö.Faruk Demir Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Cerrahi
PİYANODA NOTALAR Do ( C ) Notası Re ( D ) Notası Mi ( E ) Notası
Felsefe Ve Hikmet. Sorular: Görseldeki insan neler düşünüyor olabilir? CEVAP: Kendini düşünüyor olabilir. Bu soruya her ö ğ rencinin farklı cevabı olabilir.
Temel Matematik 2 9-Seriler Ocak 2016 İstanbul Üniversitesi
FRAKTALLAR.
ATOMUN YAPISI.
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
ŞEKİLDEKİ AĞACIN SİZE ÇAĞRIŞTIRDIĞI ŞEY NEDİR?
ATOMUN YAPISI ..
Sayılar Ve Müzik Dr. Vural Yiğit
ÇALGI TOPLULUKLARI. Bir kısmı ağızla çalınan, bir kısmı da dövülerek ses çıkaran çalgılardan meydana getirilen en çoğu kırk elli parçadan ibaret müzik.
TÜRK HALK MÜZİĞİ ve TÜRK SANAT MÜZİĞİ
HAYATIMIZ MATEMATİK. Matematik...ilk duyulduğunda çoğu insanın korktuğu aslında mantık ve zekanın ortak hareket ettiği bir bilimdir.olmazsa olmazdır hayatımızda.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 4. ÜNİTE BAROK DÖNEM MÜZİĞİ
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan.
- Coğrafi konum (yeryüzü şekli, iklim…) Dinsel inanışlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Daha önce 6. yüzyılda Hint matematikçiler tarafından bulunmuş olan bu sayı dizisi Fibonacci tarafından 1202 yılında ortaya konmuştu. Dizinin ilk sayı değeri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
 Müziğin alfabesi notalardır:  Nota: Seslerin yüksekliklerini (incelik/kalınlık) ve sürelerini göstermeye yarayan işaretlerdir.  Müziğin alfabesini,
G ITARıN T ARIHÇESI. Gitar ın kökeninin eskiye dayandığı konusunda bir çok varsayım var. Avrupa’ya geliş öyküsünde İran ve Arap adlarına rastlıyoruz.
THALES Thales kimdir,bilime nasıl katkı sağlamıştır?
Temel Matematik 2 Diziler ve Seriler Ocak 2016 İstanbul Üniversitesi
SAYILARIN TARİHİ.
MATEMATİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ
MEZOPOTAMYA MATEMATİĞİ
KIZ KULESi.  Tarihi ve farklı objektiflerden manzaralar...Geçmişi 2500 yıl öncesine dayanan bu eşsiz yapı, İstanbul`un tarihine eş bir tarih yaşamış.
Sunum transkripti:

MTK 409 ÇALIŞMA METHODLARI MÜZİK VE MATEMATİK Hamza KARAASLAN 21120264

Müzik, iki bin yıl öncesinde matematiksel bir bilim olarak ele alınmıştır. Tarihsel olarak, ilk önce ritim, daha sonra müziğin ikinci önemli unsuru olan ezgi keşfedilmiştir. Modern müziğin temelini oluşturan armoni ise geçen bin yılın ikinci yarısında olgunlaşmıştır.

Müziğin armonik yapısı matematikseldir Müziğin armonik yapısı matematikseldir. Sadece matematikseldir demek yanlıştır ancak belirli kurallara bağlı olarak biçimlendirilir. Tarihin değişik dönemlerinde değişik kurallar uygulanmıştır ancak mutlaka matematiksel bir köken olmuştur.

Müzik ve matematik arasındaki ilişkinin incelenmesi eski Yunanlılara kadar uzanır. Eski Yunan' da müzik, matematiğin 4 ana dalından biri olarak kabul edilmiştir. Pythagoras (M.Ö. 586) okulunun programına göre müzik; aritmetik, geometri ve astronomi ile aynı düzeyde kabul görmüştür.

Pythagoras (pısagor) Bir telin değişik boyları ile değişik sesler elde edildiğini ortaya çıkartan Pyhagoras, M.Ö. 6. yüzyılda yaşamıştır ve bugün kullanılmakta olan müzikal dizinin temelini oluşturması açısından oldukça önemli bir iş yapmıştır.

Pythagoras, 12 birimlik bir teli ikiye bölmüş ve oktavı elde etmiştir Pythagoras, 12 birimlik bir teli ikiye bölmüş ve oktavı elde etmiştir. Elde edilen 6 birimlik uzunluk ( telin ½ si), 12 birimlik uzunluğun bir oktav tizidir. Pythagoras 8 birimlik uzunluk ile (telin 2/3 ü) 5 li aralığı, 9 birimlik uzunluk ile (telin ¾ ü) 4 lü aralığı bulmuştur. Antik devirde dört sesin bir arada duyulması prensibi "tetrakord" olarak adlandırılmakta ve müzik teorisinin temel kuralı olarak sayılmaktadır. Böylelikle tetrakord, 6,8,9 ve 12 ile elde edilmiştir ve ileride değineceğimiz gibi bu sayılar bize "altın oran" konusunda da oldukça ilginç örtüşmeler sunmaktadır.

Pythagoras, telin 8/9 u ile 1 tam tonu elde etmiştir, ancak bir notaya 6 kez tam ton ilave edildiğinde neredeyse o notanın oktavı elde edilmiştir ki bu da "Pythagoras koması" olarak adlandırılır. Bu durumda Pythagoras sisteminde bazı değişikliklere gerek duyulmuş ve böylece zaman içinde tampere edilmiş bir şekilde 12 eşit yarım tonluk bir sistem geliştirilmiştir. 1 tam ton 8/9 ile değil iki yarım ton ile gösterilmiştir

Tampere edilmiş 5 li,  7 yarım ton ile ifade edilmektedir ve buda, Pythagoras 5 lisinden daha küçük bir aralıktır.  4lü ise,  5 yarım ton ile ifade edilir ve Pythagoras 4 lüsünden daha büyüktür.

Euclıd (öklıt) Euclid (M.Ö. 300)'in çalışmaları temel olarak Pythagoras'a dayanır, ancak Pythagoras ve Euclid iki önemli konuda birbirlerinden ayrılırlar; kurulan majör  dizideki Maj. 3 'lü ve Maj. 6'lı aralıklarda.  Örneğin Do dizisinde Euclid 'in Maj. 3'lüsü 4/5=64/80 iken,   Pythagoras için bu; 64/81=8/9.8/9 dur

Estetik anlayışındaki en eski ve en yerleşik kavram, kökü Sokrates ve öncesi filozoflara uzanan oransal uyumluluk (congruentia) , oran ve sayı kavramlarıdır.

Leonardo fıbonaccı 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987... Fibonacci serisine bakacak olursak, son iki sayının toplamı bize bir sonraki sayıyı vermektedir. Burada bizim için önemli olan orandır. Dikkat edilecek olursa iki ardışık sayının oranı (küçük sayının büyük sayıya oranı) aynı sayıya yakınsamaktadır. 0, 61803398......Bu oran resimde, mimaride, ve müzikte çeşitli dönemlerde "altın oran" veya "mükemmel oran" olarak kullanılmıştır.

Pythagoras aralıklarından bahsederken tetrakord u oluşturan 6, 8, 9, ve 12 birimlik tellerden bahsetmiştik. Şimdi bu aralıkları altın orana uygulayacak olursak, (12-8) : (8-6) = 12: 6 oranının altın oran olduğunu görürüz. Bu, oldukça ilginç bir örtüşmedir. Müzikte yapılan çeşitli çalışmalarda altın oranın kompozisyonlarda melodik, ritmik veya dinamik olarak belirli bir orana göre oluşturulduğu görülmüştür.

Bu konuda yaygın olarak bilinen bir parça Haendel'in "Hallelujah" eseridir. *Haendel Hallelujah*

Jean-Baptıste Joseph Fourıer 19. yy.  da J. Fourier,  müzikal serinin niteliğini incelemiştir. "Fourier,  müzik aleti ve insandan çıkan bütün müzikal seslerin matematiksel ifadeler ile tanımlanabileceğini ve bununda periyodik sinüs fonksiyonları ile olabileceğini ispatlamıştır.

Leonhard Euler Euler, seslerin düzgün salınımı prensibine dayanan tampere sistemi temel olarak yanlış bulmakta ve yetenekli icracı için tercih edilemez olduğu görüşünü savunmaktadır.  Bu doğrultuda yeni bir ses sistemi geliştirmiştir.  Ancak Euler sistemi müzisyenlere fazla matematiksel, matematikçilere ise fazla müzikal gelmiştir.  Euler yerine koyma adı verilen bu teoriyi, sesi algılayan kişinin fiziksel koşullara göre algılaması gerektiğinden farklı olarak neleri algıladığı ve hangi etkilere maruz kaldığı sorularına yanıt ararken geliştirmiştir. Bu bir tür "deneme teorisi" dir.

LA NOTASI Fiziksel olarak 440khz frekanslı ses dalgası olarak bilinen LA “doğanın sesi” olarak bilinir. Telefonu ilk açtığınızda kesiksiz düüüt sesi ya da elektrik tellerindeki uğultu genellikle LA notasıdır. Bunun içindir ki müzisyenler akortlarını bu değişmez referans sese göre yaparlar. Öyle ki klasik müzik konserleri başlamadan önce, baş kemancı ayağa kalkarak tüm orkestraya LA sesini vererek ona olan saygısını gösterir ve böylece orkestranın bütünlüğünü ve uyuşumunu sağlar.

kaynakça http://akifaltundal.net/tur/content/view/1071/35/1/1/ http://www.matematiksel.org/birbirinden-ayrilmaz-ikili-matematik-ve-muzik/ http://www.muzikatolyesi.gen.tr/makale3.html http://arkeblog.blogspot.com.tr/2016/02/antik-cag-yunan-muzigi.html http://dergipark.ulakbim.gov.tr/uefad/article/viewFile/5000152241/5000138047 http://matematikvenota.blogcu.com/muzigin-temelindeki-matematik/1899394 http://zabinskimusic.blogspot.com.tr/2012/08/music-and-math.html http://www.storyofmathematics.com/greek_pythagoras.html http://ihsanfeyzibeyoglu.blogspot.com.tr/2012/07/muzikal-seslere-dair.html http://www.schillerinstitute.org/fid_91-96/fid_911_jbt_tune.html

TEŞEKKÜRLER…