Zamanlar 1. Bildirme kipi 1. Präsens : Şimdiki zaman/Geniş zaman

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MODALVERBLİ ALMANCA CÜMLE ÇEKİMLERİ.
Advertisements

Düzenli Fiiller beginnen fliegen reiten bleiben gehen rennen bringen
Eğitim Öğretim Yılı II. Dönem I. Ortak Sınav Programı.
Das Perfekt Perfekt Geçmişte yapılıp bitmiş olan eylemleri anlatır.
Düzenli Fiiller beginnen fliegen lernen bleiben gehen trinken bringen
MITKOMMEN: Birlikte gelmek İch komme mit  Bende geliyorum (seninle) Kommst du mit?  Sende geliyor musun? (benimle/bizimle) ABSCHREIBEN: Bir yerden yazmak,kopyalamak.
TEMPUS-ZAMANLAR Almancada fiiller toplam 6 zamanda bulunur.
MODALVERBEN.
PERSONALPRONOMEN (KİŞİ ZAMİRLERİ)
DİE UHRZEİTEN Almanca'da saatler günlük konuşmalarda 1-12 arasındaki rakamlarla ifade edilirler. Örneğin : saat 3'te-saat beşte gibi.
CÜMLEDE YAPI.
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
KARADA YÜZEN DONANMA.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
FİİLLER (EYLEMLER).
Hast du deinen Job satt? / Artık işin çekilmez mi geliyor?
FFFFiil, kök veya gövdelerinden türeyen fiile benzeyen ama artık fiil olmayan, kip ve şahıs eki almayan kelimelerdir.  Çok u uu uyumak baş ağrısı.
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
Ailem (Büyüdükçe Değişiyoruz) Hikmet SIRMA. Küçükken nasıl bir bebektiniz?
FİİLDE MASTAR VE KİP.
4 Osmanlı Türkçesinde Fiil Çekimleri OSMANLI TÜRKÇESİ
ZAMANLARINA GÖRE FİİLLER. Sınava dün girdik. Biz film başlamadan gelmiştik. At dört nala koşuyordu. Senin geldiğini önce o görmüş. Yukarıdaki cümleleri.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
ACELE KARAR VERMEYİN S.S..
Anlamlarına Göre Tümceler Hikmet SIRMA. Deniz kitap okudu. Deniz kitap okuyor. Deniz kitap okuyacak. (Okuma işi yapılmış.) (Okuma işi yapılıyor.) (Okuma.
Allgemeine Verhaltensregeln – genel görgü kuralı Hand geben - tokalaşma Eine Armlänge Abstand - bir kol boyu mesafe Nicht anstarren - dik dik bakmak.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı vardır? A)Ahmetlerden kitabımı aldım. B)Adana’nın kuzey batısı karlıdır. C)Onu Nisanın 13’ünde.
KLASSE KK KUNSTRAUM M MUSİKRAUM B B BİBLİOTHEK DİE KÜCHE DİE KANTİNE S SCHLAFRAUM.
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
FİİLLERDE SORU Fiile "mi" soru eki getirilerek soru çekimi sağlanır.
Düzgün ve Doğru Yapacağız, Adam Gibi Adam Olacağız.
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
yapIlarIna göre fİİller
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
EŞSİZ YUVAM TEMASI ETKİNLİKLERİ 2
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
HERŞEY GELECEĞİM İÇİN YGS-LYS HAZIRLIK SÜRECİ.
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
FİİLLERDE ÇATI.
ICH HABE DIR DEN NAMEN LIEBE GEGEBEN
WIR LERNEN DEUTSCH .
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
EKLER VE KELİME YAPISI.
Das Perfekt I. ÖN BİLGİLER
Çekİmlİ Fİİl Nedİr ? Fiilin en temel özelliği; o eylemi yapan bir kişisinin ve yapılma zamanının bulunmasıdır. Yani işin kim tarafından ve ne zaman yapılmış.
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
Passiv (Edilgen Çatı) Etken : Er schreibt den Brief.
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
GÜDÜLENME-MOTİVASYON
EKLER VE KELİME YAPISI.
Passiv (Edilgen Çatı) Etken : Er schreibt den Brief.
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
Netzwerk A1 Kurs- und Arbeitsbuch
KİPER’İN DOĞUM GÜNÜ.
KELİME TÜRLERİ FİİLLER.
ÖĞRENME STİLLERİ.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
ICH  Mein name ist Muhammed. Ich bin sechzehn jahre alt. Ich komme aus Rize. Ich wohne in İstanbul. Ich höre musik gerne. Mein gesicht ist oval. Meine.
TÜRKÇE - SES OLAYLARI CİHANGİR ÇAĞLAR.
ALMANCA FİİL ÇEKİMLERİ
Fiillerde Kişi Fiillerde Zaman
ERASMUS+KA229 PROJESİ İÇİN ÖN TEST ANALİZİ
Sunum transkripti:

Zamanlar 1. Bildirme kipi 1. Präsens : Şimdiki zaman/Geniş zaman 2. Präteritum /Imperfekt : Şimdiki zamanın hikâyesi 3. Perfekt : Di’li geçmiş zaman/Belirli geçmiş zaman 4. Plusquamperfekt : Miş’li geçmiş zaman/Belirsiz geçmiş zaman 5. Futur I : Gelecek zaman Futur II : Gelecekte geçmiş zaman Das Präsens Präsens, eylemin birinci, yani hiç çekilmemiş halinin köküne kişi ekleri getirilerek yapılır. lern-en ich lern-e Deutsch Almanca öğreniyorum /öğrenirim du lern-st Deutsch Almanca öğreniyorsun / öğrenirsin er/sie/es lern-t Deutsch Almanca öğreniyor /öğrenir wir lern-en Deutsch Almanca öğreniyoruz / öğreniriz ihr lern-t Deutsch Almanca öğreniyorsunuz / öğrenirsiniz sie lern-en Deutsch Almanca öğreniyor(lar) / öğrenir(ler) Sie lern-en Deutsch Almanca öğreniyorsunuz / öğrenirsiniz

Ancak kurala uymayan bazı durumlar söz konusudur. -Kökünde /a/, /au/, /o/ ve /e/ olan düzensiz eylemler, 2. ve 3. tekil kişilere göre çekilirken /a/ ve /o/ inceltme işareti (Umlaut ..) alır, /e/ de /i(e)/ olur: trag-en stoß-en sprech-en les-en du träg-st stöß-t sprich-st lies-t er/sie/es träg-t stöß-t sprich-t lies-t Kökünde /a/, /o/, /e/ olup kurala uymayan bazı eylemler de vardır: haben : sahip olmak (du hast / er hat) gehen : gitmek (du gehst / er geht) kommen : gelmek (du kommst / er kommt) -Bir eylemin kökü/gövdesi -d-, -t-, ya da -m-, -n- (-m, -n’nin önünde -r- olmayacak) ile biterse 2. ve 3. tekil kişi ile 2. çoğul kişilerde -e- gelir. Bu ek rahat okunmayı sağlar: finden : bulmak öffnen : açmak Fakat: tun: yapmak du find-e-st öffn-e-st tu-st er find-e-t öffn-e-t tu-t ihr find-e-t öffn-e-t tu-t -Kökü/gövdesi -d veya -t ile biten ve kökünde /a/ bulunan eylemlerde incelme (Umlaut ..)oluyorsa, 2. ve 3. tekil kişilerde -e- gelmez. Ayrıca kökü/gövdesi -t ile biten eylemlerde ise 3. tekil kişide -t kişi eki gelmez: halt-en : tutmak lad-en : yüklemek du hält-st läd-st (-e- yok) er hält (-e- ve -t yok) läd-t (-e- yok)

-Kökü/gövdesi -s, -ß ve -z ile biten eylemlerde 2 -Kökü/gövdesi -s, -ß ve -z ile biten eylemlerde 2. tekil kişide /s/ ünsüzlerinin kaynaşması nedeniyle, -st yerine sadece -t gelir: sitz-en : oturmak ich sitz-e du sitz-t (-s- yok) Kökü -el ile biten eylemlerde 1. tekil kişide -e- düşer: handel-n ich handl-e (-e- yok) -Bütün bunların dışında ayrıca kendine özgü çekimleri olan bazı eylemler de vardır: sein : olmak wissen : bilmek haben : sahip olmak müssen : yapmak zorunda olmak werden : olmak(gelecekte) sei-n hab-en werd-en wiss-en müss-en ich bin habe werde weiß muss du bist hast wirst weißt musst er ist hat wird weiß muss wir sind haben werden wissen müssen ihr seid habt werdet wisst müsst sie sind haben werden wissen müssen Sie sind haben werden wissen müssen

Olumsuz cümle: Der Schüler schreibt den Satz nicht. Öğrenci cümleyi yazmıyor. Der Schüler schreibt keinen Satz. Öğrenci hiçbir cümleyi yazmıyor. Klemens macht die Tür nicht auf. Klemens kapıyı açmıyor. Soru cümlesi: Schreibt der Schüler den Satz? Öğrenci cümleyi yazıyor mu? Warum schreibt der Schüler den Satz? Öğrenci cümleyi neden yazıyor? Olumsuz soru cümlesi: Schreibt der Schüler den Satz nicht? Öğrenci cümleyi yazmıyor mu? Schreibt der Schüler keinen Satz? Öğrenci hiçbir cümleyi yazmıyor mu? Warum schreibt der Schüler den Satz nicht? Öğrenci cümleyi neden yazmıyor?

Das Präteritum(Imperfekt) Präteritum eylemin 2. halinden yapılır. Eylemin 2. hali olduğu gibi alınır ve kişilere göre ekler getirilir: Düzenli çekilen eylemler: 1. 2. 3. lernen lernte gelernt (öğrenmek) ich lernte Deutsch Almanca öğreniyordum / öğrendim du lernte-st Deutsch Almanca öğreniyordun / öğrendin er lernte Deutsch Almanca öğreniyordu / öğrendi wir lernte-n Deutsch Almanca öğreniyorduk / öğrendik ihr lernte-t Deutsch Almanca öğreniyordunuz /öğrendiniz sie lernte-n Deutsch Almanca öğreniyordu / öğrendi(ler) Sie lernte-n Deutsch Almanca öğreniyordunuz /öğrendiniz Ancak kökü -d, -t ya da -m, -n (-m ve -n’nin önünde -r- ya da -l- olmayacak) ile biten düzenli eylemlerin ikinci haline dikkat etmek gerekir, çünkü bu eylemlerde ikinci halinde araya -e- gelir: 1. 2. reden  red-e-te warten  wart-e-te

ich kam pünktlich du kam-st pünktlich er kam pünktlich Düzensiz çekilen eylemler: 1. 2. 3. kommen kam gekommen (gelmek) ich kam pünktlich du kam-st pünktlich er kam pünktlich wir kam-en pünktlich ihr kam-t pünktlich sie kam-en pünktlich Sie kam-en pünktlich Kökü –d, -t, -ss(ß) ve -chs ile biten düzensiz eylemlerde 2. tekil ve 2. çoğul kişide -e- gelir. Ancak bu -e- konuşma dilinde kökü –d ve -t ile biten eylemlerde sadece 2. çoğul kişide getirilir: 1. 2. 3. finden fand gefunden (bulmak) du fand-e-st ihr fand-e-t Präteritum’da her şey Präsens’teki gibidir. Burada sadece eylemin ikinci hali alınıp kişilere göre çekilir: Soru cümlesi: Schrieb der Schüler den Satz? Öğrenci cümleyi yazıyor muydu? Warum schrieb der Schüler den Satz? Öğrenci cümleyi neden yazıyordu?

Das Perfekt Perfekt için iki şey gereklidir: 1. haben ya da sein yardımcı eylemi (Hilfsverb) 2. Esas eylemin (Hauptverb) 3. hali (Partizip Perfekt) Yardımcı eylemler kişilere göre çekilir ve esas eylemin 3. hali cümlenin en sonunda yer alır: ich habe.....gelesen okudum ich bin......gegangen gittim du hast......gelesen okudun du bist.....gegangen gittin er hat........gelesen okudu er ist.......gegangen gitti wir haben...gelesen okuduk wir sind....gegangen gittik ihr habt......gelesen okudunuz ihr seid….gegangen gittiniz sie haben...gelesen okudu(lar) sie sind....gegangen gittiler Sie haben...gelesen okudunuz Sie sind....gegangen gittiniz Soru cümlesi: Hat deine Tochter den Schlüssel gefunden? Kızın anahtarı buldu mu? Bist du gestern zu Hause geblieben? Dün evde mi kaldın? Wann hast du dein Studium beendet? Öğrenimini ne zaman bitirdin?

Das Plusquamperfekt Plusquamperfekt için iki şey gereklidir: 1. haben ya da sein yardımcı eylemlerinin 2. hali(war/ hatte) 2. Esas eylemin 3. hali (Partizip Perfekt) ich hatte.......gelesen ich war........gegangen gitmiştim du hattest....gelesen du warst....gegangen gitmiştin er hatte........gelesen er war.......gegangen gitmişti wir hatten.....gelesen wir waren...gegangen gitmiştik ihr hattet......gelesen ihr wart......gegangen gitmiştiniz sie hatten.....gelesen sie waren...gegangen gitmişlerdi Sie hatten.....gelesen Sie waren....gegangen gitmiştiniz Soru cümlesi: Hatte dein Sohn studiert? Oğlun öğrenim görmüş müydü? Wann hattest du dein Studium beendet? Öğrenimini ne zaman bitirmiştin?

Gelecek zaman için iki şey gereklidir: 1. werden yardımcı eylemi Das Futur 1. Futur I : Gelecek zaman 2. Futur II : Gelecekte geçmiş zaman Futur I Gelecek zaman için iki şey gereklidir: 1. werden yardımcı eylemi 2. Esas eylemin mastar hali Yardımcı eylem kişilere göre çekilir ve esas eylem mastar halinde cümlenin en sonunda yer alır: ich werde.......trinken içeceğim du wirst.........trinken içeceksin er wird..........trinken içecek wir werden.....trinken içeceğiz ihr werdet......trinken içeceksiniz sie werden.....trinken içecek(ler) Sie werden.....trinken içeceksiniz. Soru cümlesi: Wird das Reisebüro diese Reise organisieren? Seyahat bürosu bu seyahati organize edecek mi? Wann werden die Touristen abfahren? Turistler ne zaman hareket edecek.

Futur II Soru cümlesi: Futur II için üç şey gereklidir: 1. werden yardımcı eylemi 2. Esas eylemin 3. hali 3. Esas eylemin geçmiş zamandaki yardımcı eyleminin mastar hali (haben/sein) ich werde............getrunken haben içmiş olacağım du wirst..............getrunken haben içmiş olacaksın Er wird.............. getrunken haben içmiş olacak wir werden..........getrunken haben çmiş olacağız ihr werdet...........getrunken haben içmiş olacaksınız sie werden..........getrunken haben içmiş olacak(lar) Sie werden..........getrunken haben içmiş olacaksınız ich werde………..gekommen sein gelmiş olacağım du wirst………….gekommen sein gelmiş olacaksın Er wird…………..gekommen sein gelmiş olacak wir werden………gekommen sein gelmiş olacağız ihr werdet……….gekommen sein gelmiş olacaksınız sie werden………gekommen sein gelmiş olacak(lar) Sie werden………gekommen sein gelmiş olacaksınız Soru cümlesi: Werden die Gäste bis morgen gekommen sein? Misafirler yarına kadar gelmiş olacak mı? Bis wann werden die Gäste gekommen sein? Misafirler ne zamana kadar gelmiş olacak?