KENDİNİ TANIMA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Advertisements

Satışta İletişimin Rolü
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
ÇATALCA ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
İletişimde Süreç Yaklaşımı
Hasta Memnuniyeti-İletişim
ALICI İletişim sürecinde, kaynağın gönderdiği mesaja hedef olan kişi, grup ya da kitleye alıcı adını veriyoruz. Alıcı bir kişi, bir grup, örgüt ya da toplum.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
KİŞİLER ARASI İLETİŞİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
İletişim ve Empati.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
-İLETİŞİM- SUNUSU.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Aile İçi İletişim.
Psk.Birkan BUZOL İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
Triyaj görevlisi hasta-hasta yakını iletişimi
Kişilerarası iletişim çatışmaları
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
KİŞİLERARASI İLETİŞİM BECERİLERİ
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
En uzak mesafe ne Afrika’dır
PERFORMANS DEĞERLENDİRME GÖRÜŞMELERİ VE GERİBİLDİRİM
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
KİŞİSEL BAŞARI TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
Sınav Kaygısı.
EMPATİK İLETİŞİM Bireyler arası ilişkilerde gönderilen iletilerin duygusal yönü ve içeriği ile algılanması ve anlaşılması.
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Örgütlerde Kendimizi Anlamak
EMPATİK İLETİŞİM 1.
İKNA VE TUTUM DEĞİŞİMİ.
KENDİNİ TANIMA.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
GRUP İLETİŞİMİ.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
AİLEDE İLETİŞİM.
KURUMSAL İLETİŞİM.
GRUP İLETİŞİMİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
İKNA SÜRECİ.
EMPATİK İLETİŞİM.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

KENDİNİ TANIMA

İLETİŞİM KAVRAMI İletişim: En az iki kişi arasında mesaj alışverişi İç İletişim: Kişinin kendisiyle olan, kendi yaşam deneyimleri ve sosyal çevrenin etkileri ile şekillenen iletişim

İletişim, düşünce ve duyguların paylaşılmasıdır İletişim, düşünce ve duyguların paylaşılmasıdır. Amacı, mesajı gönderen ve alan arasında düşünce, bilgi, tutum konularında anlaşabilmektir. İletişimin üç temel unsuru vardır. 1. İletileri gönderen 2. İletiler (Mesajlar, gönderilen içerik) 3. İletileri alan Kaynak (gönderen) mesajı kodlayarak, göndereceği hale getirir, uygun bir kanalla iletiyi alıcıya gönderir ve hedef (alan) onu çözümler.

Geri bildirim iletişimde yanlış anlamaları önler Geri bildirim iletişimde yanlış anlamaları önler. İnsan varlığını bildirmek ve kendisini kavrama gereksinimi içinde, sözlü veya sözsüz çeşitli iletişim yollarına başvurur. Sözel olmayan iletişim beden diliyle yürütülür.

İletişim Sınıflamaları 1. Yönüne Göre a) Tek Yönlü İletişim b) Çift Yönlü İletişim 2. Etkisine Göre a) Olumlu İletişim b) Olumsuz İletişim

İletişim Sınıflamaları 3. Mesaj Alıp, Verme Açısından A) Dinleme 1. Edilgin Dinleme 2. Etkin Dinleme B) Tepki verme (Olumlu) Tepki verme (Olumsuz) 1. Özsaygı geliştirici dil Özsaygı zedeleyici dil 2. Ben dili Sen dili 3. Etkin dinleme Çift mesaj yollama 4. Tam mesaj yollama Tamamlanmamış mesaj yollama 5. Duygu yansıtma İletişim Engelleri 6. İçerik yansıtma Kaybet-kazan ya da kazan-kaybet yöntemi 7. Kişiselleştirme 8. Konuşmaya açık davet 9. Karşılıklı sorun çözme Kazan kazan yöntemi

Kişinin kendi özünün sahip olduğu bileşenler Fiziksel Öz (Physical Self) Fiziksel öz, kişinin dışsal hareketlerini düzenler, yürüme, konuşma vb. Dışsal hareketler bilinçsizce yaptığımız hareket ve davranışları da kapsamaktadır, genel olarak üç ana gruba ayrılmaktadır. 1. İçsel fonksiyonlar, dışsal hareketler ve vücut imajı. Vücudun içsel fonksiyonları sindirim sistemi, kan dolaşımı, organların çalışması vb. 2. Dışsal hareketler, bilinçsizce yaptığımız hareket ve davranışları da kapsamaktadır, örnek kendimizle konuşmamız. Her bir aşamada mesaj kişinin vücuduna ulaşır, dışsal bir cevap olarak dışarıya çıkar. 3. Vücut imajı kişinin fiziksel özünü algılamasıdır.

Kişinin kendi özünün sahip olduğu bileşenler Duygusal Öz (Emotional Self) Duygular, psikolojik değişimler (hızlı kalp atışı, kasın kasılması, kandaki şekerin düşmesi vb.) tarafından oluşan bilinçli hislerdir. Entelektüel Öz (Entellectuel Self) Entelektüel öz, kişinin sürekli öğrenmesini ve adapte olmasını sağlamaktadır, zihinsel süreçlere eşlik etmektedir. Kişilerarası iletişim süreci kişinin iç ve dış çevreden aldığı uyaranların etkisi ile başlamakta ve kişinin kendi içinde anlam yaratması, kişilerarası iletişim süreci içinde iken geribildirimde bulunması ile son bulmaktadır.

KENDİNİ TANIMANIN BİLEŞENLERİ Kendini kavrama: Kişinin kendisi hakkında hissettikleri ve düşündükleri Kendinin farkında olma: Kişinin kendisi hakkında sahip olduğu bilgiler. Kendine güven/saygı: Kendi düşüncelerini net biçimde ifade edebilme, göz temasını emin şekilde kurabilme, kendini yönetme. İletişim süreci boyunca kişinin kendisi çok önemlidir. Kişinin “kendi/özü”, kendini kavrama (self-concept), kendinin farkına varma (self-awareness) ve kendine güven/saygı (self-esteem) olarak üç bileşenden oluşmaktadır.

Kendini Kavrama Kendini kavrama,kişinin kendisi hakkında hissettikleri ve düşündükleridir. Kişinin kendini kavraması dört kaynak aracılığı ile gelişmektedir. Birincisi kişinin diğerleri tarafından açığa çıkarılan imajı, ikincisi, kendisi ve diğerleri arasında yaptığı karşılaştırmalar, üçüncüsü kültür yoluyla öğrendikleri, dördüncüsü de kendi düşünceleri ve davranışlarını değerlendirmesi ve yorumlamasıdır.

Kendinin Farkına Varma/Öz Farkındalık (SELF-AWARENESS) Öz farkındalık kişinin kendisi hakkında ne derece bilgi sahibi olduğunu gösterir. Kişinin kendinin farkına varmasında ya da kendine yönelik bir farkındalık geliştirmesinde kendini tanıma, anlatma (Johari) penceresi bir bakış açısı sağlamakta, kendini geliştirebilmesi için yol gösterici bir nitelik taşımaktadır. Johari penceresi, adını bu modeli geliştiren iki psikologun adlarından (Joseph Luft ve Harry Ingham) ve pencereye benzeyen görünümünden almaktadır. Modelde kişinin benliğine ilişkin tüm boyutlar ifade edilmektedir. Kendisi tarafından bilinen Kendisi tarafından bilinmeyen Başkaları tarafından bilinen Açık Görünmeyen Başkaları tarafından bilinmeyen Gizli Bilinmeyen Johari (Kendini Tanıma) Penceresi

Kendini tanıma için : Kendi kendine sorular sormak: Kişinin kendi kendine “ben kimim?” sorusunu sorarak buna yanıtlar araması kendinin farkındalığını arttırması için bir başlangıç olabilir. Ancak bu soruya verdiği yanıtlar hep olumlu olmak zorunda değildir, negatif yanıtların da olması gerçeklerin itiraf edildiğini gösterir. Yanıtların verilmesinde kültürel öğrenmelerin etkisi hissedilir. Duygularını tanımlamak: Kişinin kendi duygularının farkında olabilmesi için kendisini rahatsız ve mutsuz hissettiği ortamlarda, olumsuz duyguları ihmal etmeden (o duygusal an sırasında) ne hissettiğini (kızgınlık, öfke, üzüntü, utanç vb.) belirlemesi gereklidir. Aynı zamanda kişinin duygularını tanımlarken kendisine yalan söylememesi gerekir.

Diğer kişilerin verdikleri ipuçlarını incelemek: Kişinin diğer kişilerin bakış açısından kendisini öğrenmesi oldukça objektif bilgiler edinmesini sağlar. Kişilerarası etkileşimlerde kişiler birçok zaman birbirleri hakkında yorumlar yapar, çeşitli yargılara varırlar. Bu ifadeler kişinin kendisi hakkında bir yol göstericidir. Diğer kişilerden kendisiyle ilgili farkında olarak ya da olmadan ilettikleri bilgileri toplamak ve öğrenilen bu bilgileri kendi kendisine sınamak etkili olacaktır. Örneğin, çok hızlı konuştuğunuz konusunda birçok kişi sizi uyarıyorsa, bu durumda konuşma hızınız düzeltilmesi gereken bir durumdur. Bunun üzerine yoğunlaşmak gerekli olabilir. Geribildirim almak: Kişilerarası ilişki kurduğunuz kişilere çeşitli durumlarda kendinizle ilgili sorular sorarak diğer kişilerin sizi değerlendirmesini sağlayın. Bu değerlendirmelerde söylenilen ya da ima edilen birçok özelliği savunucu olmadan dinleyerek net olarak tanımlayın.

“Sen kendinden ne kadar hoşlanıyorsun. ”, “Değerli birisi miyim “Sen kendinden ne kadar hoşlanıyorsun?”, “Değerli birisi miyim?”, “Nasıl yeteneklerim var?”gibi sorular kişinin kendine olan güvenini ortaya koymak için sorulur. Yüksek düzeyde kendine güven duygusuna sahip olan kişiler, kendilerini olumlu ifade ederler. Kendi ile ilgili yıkıcı inançlardan kaçınmak: Kişiler kendisi ile ilgili pozitif izlenimlere inanmaktan ve kendilerine karşı sürekli pozitif bir yaklaşım içinde bulunurlar. “Ben mükemmel biriyim”, “Ben duygusal olarak çok güçlüyüm”, “çok zekiyim, ne olursa olsun hemen anlarım” gibi kendisi hakkında olumlu ifadeler kullanılması eğer objektif değerlendirmelere dayanıyorsa bu durumda kişinin kendine güvenin tam olduğu görülür.

Kendine Güven/Saygı (SELF-ESTEEM) Onayı sağlamlaştırmak: Kişinin kendi özelliklerini onaylayarak kendini iyi hissetmesidir. Örneğin, “çok iyi arkadaşlara sahibim”, “işimde çok başarılıyım”, “hep güzel işlerle uğraşıyorum” gibi ifadelerle ya da düşüncelerle kendi kendine hatırlatmada bulunmasıdır. Onayı sağlamlaştırmanın başka bir şekli de kişinin kendini onaylayan, beğenen, takdir eden kişilerle birlikte olmasıdır. Pozitif kişilerle birlikte olmak: Kişi kendine olan güvenini kazanmak için olumlu olaylara, konulara odaklanarak kendisini geliştirebilir. Kendine güvenin artmasında bu davranışlar önemlidir.