BENLİK VE KİMLİK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Advertisements

Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
PSİKANALİTİK TERAPİ.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
BENLİK ALGISI.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
PSİKANALİTİK KURAM. KURAMIN TARİHÇESİ Psikanaliz Sigmund Freud ( )tarafından kurulmuştur. Freud un kuramı çok tartışmalı olmakla beraber danışma.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
EĞİTİMDE DRAMA.
ÇOCUK GELİŞİMİNDE KURAMLAR VE KARŞILAŞTIRILMASI
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Din Psikolojisinde Yöntem A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 5. Hafta
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Eğitim Bilimleri Fakültesi
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
TUTUM VE ALGILAR.
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
PSİKANALİTİK YAKLAŞIM
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
SOSYAL DAVRANIŞ.
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Psikolojinin Gelişimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
8. HAFTA KİŞİLİK ve KENDİLİK.
SOSYAL BİLİŞ VE SOSYAL DÜŞÜNÜŞ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
KİŞİLİK.
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Sunum transkripti:

BENLİK VE KİMLİK

Sosyal etkileşim ve sosyal varoluş, insanların kendilerinin ve başkalarının kim olduğunu bilmelerine bağlıdır. Kimlik ve benlik kavrayışı günlük yaşantımızı sürdürmemizi kolaylaştırır; kim olduğunuzu bilmek neyi düşünüp neyi yapacağınızı bilmenize, başkalarının kim olduğunu bilmek de onların düşüncelerini ve eylemlerini tahmin etmenize imkan verir. Kimliğe ilişkin bilgiler insanlar arasındaki etkileşimi düzenler ve yapılandırır, buna karşılık etkileşimsel ve toplumsal yapılar da bize kimlik kazandırır.

Pek çok araştırmacı, bizi hemen diğer bütün hayvanlardan ayıran şeyin refleksif düşünme -kendimiz hakkında düşünme yeteneği- olduğunu ileri sürmüştür. Refleksif düşünme kendimiz hakkında, kim olduğumuz hakkında, ne olmak istediğimiz ve başkalarının bizi hangi gözle görmelerini istediğimiz hakkında düşünmemiz anlamına gelir .insanlar gelişen bir benlik duygusuna sahiptir. Benlik ve kimlik, insan olmanın temel öğeleridir. Psikologların, özellikle de sosyal psikologlar, benlik kavramına ilgi göstermişlerdir.

Benlik ve kimlik, sosyal etkileşim ve algıyı etkileyen bilişsel yapılardır ve toplum tarafından etkilenmektedir. Son yıllarda benlik konusunda yapılan çalışmalarda bir patlama yaşanmıştır. 1970’lerin ortasından 1990’ların ortasına kadarki yirmi yıllık sürede sosyal psikoloji alanında yayımlanan 31.000 çalışmanın konusu benlikdir.

Benlik ve kimlik kavramlarının evrimi Benlik, tarihsel açıdan, yeni bir fikirdir. Baumeister (1987), toplumsal ilişkilerin sabit ve tutarlı olduğu bir ortaçağ toplumu portresi çizer. Bu toplumda insanların yaşamı ve kimliği toplumsal düzendeki konumlarına sıkı sıkıya bağlıdır; bunlar aile, sosyal mevki, doğum yeri ve doğum sırası gibi gözle görülür etmenlerle açıklanır.

Değişmeyi sağlayan etkenler: Sekülerleşme Sanayileşme Aydınlanma Psikanaliz

Psikodinamik benlik Freud, sosyalleşmemiş ve bencil libidinal dürtülerin (id) bastırıldığına ve içselleştirilmiş sosyal normlar (süperego) tarafından kontrol altında tutulduğuna, fakat bu bastırılmış dürtülerin zaman zaman (tuhaf/ilginç yollarla) su yüzüne çıktığına inanıyordu. Freud’un benlik görüşüne göre biz ancak, bastırılmış düşünceleri açığa çıkarmak üzere hipnoz ya da psikoterapi gibi özel yöntemler uygulandığında, gerçek anlamda kendimizi -ya da başkalarını- bilebiliriz.

Freud’un benlik, kimlik ve kişiliğe ilişkin olarak geliştirdiği düşünceleri sosyal psikolojide büyük etki yaratmıştır: örneğin; Adorno ve Frenkel-Brunswik, Levinson ve Sanford’un önyargıya ilişkin olarak geliştirdikleri ve oldukça etkili olmuş otoriter kişilik kuramı.

Sosyal psikologlar, benliğin bireysel ve kolektif yönü konusunda bir yüzyıldan fazla süredir aralarında zorlu bir tartışmaya girmişlerdir. Bu tartışma iki ayrı kutup yaratmıştır: bir tarafta bireysel benliği savunanlar, diğer tarafta kolektif benliği savunanlar kendi görüşlerini kabul ettirme gayreti içerisindedirler.

Sembolik etkileşimci benlik Kolektif benlik fikrinin saptığı bir diğer yol da benliğin sosyal etkileşim sayesinde biçimlendiği ve ortaya çıktığı yolundaki kabuldür. William James gibi ilk psikologlar, bilinç akışı olarak benlik (‘sen’) ile algı nesnesi olarak benliği (‘beni/bana’) birbirinden ayırmıştır.

Sembolik etkileşimcilik yaklaşımına göre benlik, insanlar arasındaki etkileşimden doğar. Mead, insanlar arasındaki etkileşimin büyük ölçüde simgesel olduğuna inanıyordu. İnsanlarla etkileşimimiz, esas olarak, anlamca zengin sözcükler ve sözel olmayan ipuçları aracılığıyla gerçekleşir, çünkü bunlar davranışta yüzeysel olarak kendini ifade edenden çok daha fazlasını simgeler.

Öz-farkındalık İnsanlar tüm zamanlarını benlik hakkında düşünmeye harcamazlar. Öz-farkındalık farklı nedenlerle gelir, gider ve bir dizi sonuç doğurur.

Bir diğer perspektif Higgins tarafından sunulan ayrışık benlik kuramıdır. Higgins’e göre üç tür benlik şeması vardır: 1. gerçek benlik –şimdiki halimiz; 2. ideal benlik –olmak istediğimiz şey; 3. ‘olması gereken’ benlik –ne olmamız gerektiğine dair düşüncemiz.