TÜRKİYE’DEKİ HEMŞİRELİK İMAJI ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ Filiz KANTEK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
+ Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi. + Sunum İçeriği Eğitim Fakültesi Tarihçesi Eğitim Fakültesinin Şu Anki Durumu Öğrenci/Öğretim Elemanı Sayısı.
Advertisements

Özel Hastane Web Sitelerinin Sağlık Turizmi Kapsamında Analizi
REHBERLİK VE VE KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ MERKEZİ. ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Lideri Olma Durumlarıyla İlgili Bir İnceleme Tuğçe ÇOBAN & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim.
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ KAPANIŞ ve DEĞERLENDİRME TOPLANTISI 16 HAZİRAN 2009,ANKARA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
WEBQUEST (WEB MACERASI)
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
DOĞUŞ TEKNOLOJİ 20 Mart 2017 Bilkent Üniversitesi.
TED Üniversitesi Alt Başlık Tarih:.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Türkiye’de Hemşirelerin İş Doyumu: Literatür İncelemesi
KİMYA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ ÇORUM 2017
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
Beden Eğitimi ve Sporun Genel Eğitim İçindeki Yeri
İzmir İli Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Meslek Yüksekokulu ve Ege Üniversitesi Sağlık Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sahada Crush(Ezilme)Sendromunun.
NÖROLOJİK HASTALIKLARA SAHİP BİREYLERİN VE BAKIM VERENLERİNİN AKTİVİTE YÖNÜNDEN TEDAVİ HEDEFLERİNE BAKIŞ Özge Buket Cesim*, Burcu Semin Akel*, Çiğdem Öksüz*
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
SAĞLIKLI YAŞAM VE HEMŞİRELİK II UYGULAMASI
Sağlık Kurumlarında Kurum İmajı
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Karşılaştırmalı Eğitim
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
Kaynak Gösterme Teknikleri
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKİYE' DE BAĞIMLI ÇOCUK VE ERGENLERİN MADDE SPEKTRUMU
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MBT-303 Özel öğretim yöntemleri-ı
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
31 Ocak - 2 Şubat 2007 Dumlupinar Üniversitesi Kütahya
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Buket TAŞKIN & Süleyman Sadi SEFEROĞLU
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Filiz KUŞKAYA MUMCU Tülin HAŞLAMAN Yasemin KOÇAK USLUEL
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Uluslararası Üniversite Sıralama Sistemlerindeki Tutarsızlıklar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
ULUSLARARASI İŞLETMECİLİK bölümü
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’DEKİ HEMŞİRELİK İMAJI ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ Filiz KANTEK TÜRKİYE’DEKİ HEMŞİRELİK İMAJI ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ Filiz KANTEK* *Akdeniz Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Hemşirelik imajı ile ilgili çalışmalara ulaşmak için yerli ve yabancı veri tabanlarında “imaj”, “Hemşirelik imajı”, “mesleki algı”, “mesleki görüş” ve “hemşirelik görüş” anahtar sözcükleri Türkçe ve İngilizce olarak kullanılmıştır. Ulaşılan kaynaklardan Türkiye’de yapılan, 2001-2011 tarihleri arasında yayınlanan ve hemşirelik mesleğine ilişkin yayınlar seçilmiştir.Bu özelliklere sahip 21 çalışmaya ulaşılmıştır. Bu çalışmalardan yalnızca 2 tanesi hemşirelik imajı başlığını taşımaktaydı. YÖNTEM BULGULAR Ulaşılan çalışmalar incelendiğinde, çalışmaların özellikle 2007 yılından sonra artış gösterdiği (n=18), % 95.23’ünde (n=20) tanımlayıcı dizayn kullanıldığı, % 85.71’de (n=18) araştırmacılar tarafından geliştirilen veri toplama aracının kullanıldığı belirlendi. Çalışma örneklemlerinin % 52.38’sini (n=11) öğrenciler (hemşirelik öğrencisi (n=8), lise son sınıf öğrencisi (n=2), üniversite öğrencisi (n=1), % 28.57’sini hizmet alanlar (n=6), % 4.76’sını rehber öğretmenler (n=1), % 4.76’sını hemşireler (n=1) oluşturmaktaydı. İki çalışmada medya haberleri incelenirken, bir çalışmada da ölçek geçerlik güvenirlik çalışması yapılmıştı. Çalışmalarda katılımcıların hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri (n=10), hemşirelik cinsiyetine ilişkin görüşleri (n=5), hemşirelik eğitim sürecinde hemşireliğe ilişkin görüşlerdeki değişim (n=3), medyadaki hemşirelik haberleri (n=2) incelenmişti. Çalışma bulguları incelendiğinde, katılımcıların çoğunlukla hemşirelik ile ilgili olumlu görüşe sahip olduğu ve hemşireliğin her iki cinsiyet için uygun bir meslek olduğunu düşündükleri görülmektedir. SONUÇ Sonuç olarak, mevut çalışmaların farklı örneklem gruplarında ve farklı sorulara cevap aradığı görülmektedir. Bu nedenle, son on yılda Türkiye’deki hemşirelik imajı hakkında kesin bir yargıya ulaşmak mümkün olmamaktadır. Gelecek çalışmalarda geçerlik ve güvenirliği kanıtlanmış ölçüm araçları ile hemşirelik imajının ve etkileyen faktörlerinin incelenmesi hemşirelik imajının geliştirilmesine ve hemşirelik imajındaki değişimlerin izlenmesine önemli katkılar sağlayacaktır. KAYNAKLAR Altuntas S, Baykal U ()Factors infl uencing Turkish hospital nurses’ attitudes towards their profession: A descriptive survey. Contemporary Nurse (2010) 35(1): 114–127. Baykal U., Altuntas S. (2011) Perceptions of nursing students’ parents regarding the profession and their college. International Nursing Review 58, 211–217. Beydağ KD, Gündüz A, Özer FG (2008) Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi 2008;1(3):137-142. Çınar Ş, Demir Y (2009) Toplumdaki hemşirelik imajı: bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12: 2, 24-33. Dinç S, Kaya O, Şimşek Z (2007) Harran üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2007; 10: 1, 1-10. Ertem G, Dönmez YC, Oksel E (2009) Günlük Gazetelerde Hemşirelik Haberlerin İncelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Cilt:2,Sayı:2, 70-75. Eser I, Khorshıd L, Denat Y (2008) Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Universitesi Hemsirelik Yuksek Okulu Dergisi 24 (1) : 15-26. Eskimez Z, Öztunç G, Alparslan N (2008) Lise son sınıfta okuyan kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi Hacettepe University Faculty of Health Sciences Nursing Journal, 58–67. Kaya, N., Turan, N., Öztürk, A., (2011). Türkiye’de erkek hemşire imgesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8:1, 16-30. Kızğut S, Ergöl Ş (2011) Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14: 2, 10-15. Koç Z., Sağlam Z (2009) lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2009; 12: 3, 1-11. Ozpancar N, Aydın N, Akansel N (2008) Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3) 9-17. Sarıtas S, Karadağ M, Yıldırım D, 2009 School for health scıences unıversıty students' opınıons about male nurses. Journal of Professional Nursing, Vol 25, No 5 (September–October),: pp 279–284. Tan M, Yuncu S, Şentürk Ö, Yıldız Ö (2007) Üniversite öğrencilerinin hemşireliğe bakış açıları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2007; 10: 1, 22-29. Tezel A, Akpınar RB, Yurttas A, Celebioğlu A (2008) Hastalar Erkek Hemşireleri Kabul Edecekler mi?. Turkiye Klinikleri J Med Ethics 2008, 16:13-18. Tezel A, Arslan S (2002) Erzurum saglık yüksekokulu ı. sınıf ögrencilerinin meslekleriniseçmeye ve meslege ilişkin görüşleri Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt 5, Sayı: 2, … Tortumluoğlu G, Akyıl R, Karanlık A, Aldaç R, Turaneri E, Yılmaz A (2005) Erzurum ilindeki bireylerin hemşireler ile ilgili görüş ve beklentileri, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1, 10-19. Unlu S, Ozgur G, Gumus AB (2008) Hemşirelik yüksekokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Universitesi Hemsirelik Yuksek Okulu dergisi 24 (1) : 43-56. Ünver S, Diri E, Ercan İ Hemşirelik Mesleğinin Erkek Üyelerine Toplumun Bakış Açısı. Türkiye Klinikleri J Med Ethics 2010;18(2):96-102 Yalnız N (2010) Ortaöğretim kurumlarında çalışan rehber öğretmenlerin hemşirelik mesleğine ilişkin algıları. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek lisans tezi, İstanbul. Yılmaz M, Karadağ G (2011) Erkek Öğrenci Hemşireler Hemşirelik Mesleğini Nasıl Algılıyor?. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Cilt:4,Sayı:1. 2011 21-28. HEMŞİRELİKTE GÜNCEL SORUNLAR VE YAKLAŞIMLAR SEMPOZYUMU, 11-12 NİSAN 2013 , DENİZLİ İletişim: fkantek@akdeniz.edu.tr GİRİŞ Hemşirelik imajı, kariyer olarak hemşireliği seçmeyi düşünenleri, hemşirelik uygulamalarına ilişkin karar vericileri, hizmet alanların davranışlarını etkilemekle birlikte, hemşirelerin iş performansı ve işte kalma niyeti üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Türkiye’de hemşirelerin istihdamı ve işte kalmalarının sağlanması için hemşirelik imajının bilinmesi önemlidir. AMAÇ Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de hemşirelik imajına yönelik yapılan çalışmaları inceleyerek bu alandaki gereksinimleri ve araştırma önceliklerine dikkat çekmektir.