Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Advertisements

Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bireyi Tanıma Teknikleri I
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
Basit ve Kısmi Korelasyon Dr. Emine Cabı
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İK MAKALESİ.
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
Bir psikolojik yapı olarak "ilgi" ve madde geliştirme süreci
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
2017 ÖSYS YGS-LYS DEĞİŞİKLİKLERİ.
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Test Geliştirme Süreci
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
Okul Öncesi Eğitim.
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Tezin Olası Bölümleri.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Hastane Bilgi Sistemlerinin Teknik Yönleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu Ulusal Ve Uluslararası Düzeyde Uygulanan Test Programları (Yetenek Testleri Ve Standart Başarı Testleri Bağlamında) Wechsler Çocuklar için Zeka Testi – WISC Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu

WISC Wechsler-Bellevue yetişkinler zeka ölçümünde dönemin en başarılı uygulamaları arasına girmiştir. Takip eden yıllarda testin uygulanmasının da yaygınlaşması ile Wechsler testini çocuklar üzerinde de geliştirmeye karar vermiştir (Öner, 2008). Bunun üzerine 1949 yılında The Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC), 5-15 yaş aralığındaki çocukların zeka seviyelerini ölçmek amacıyla geliştirilmiştir (Öner, 2008).

WISC Daha sonra testin WISC-R (David Wechsler, 1974), WISC III (Kaufman,1991), WISC-IV (Pearson, 2014) ve WISC-V (Pearson,2014) WISC Günümüzde zeka geriliği olan çocukların tıbbi tanısında, üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesinde, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun saptanması gibi alanlarda oldukça yaygın kullanılan ölçme araçlarındandır

WISC Ölçeğİnİn UygulandIğI Yaş Grubu İlk olarak geliştirilen WISC ölçeği 5-15 yaş arası çocuklara uygulanmak üzere geliştirilmiştir. Testi 1974 yılında geliştirilen WISC-Rversiyonu ise 6 yaş 0 aylık çocuklardan 16 yaş 11 aylık gençlere kadar uygulanabilmektedir. Sonraki yıllar geliştirilen üç ölçekte yaş grubunda herhangi bir değişiklik olmamıştır.

WISC ZEKA ÖLÇEĞİNİN AMACI, YAPISI VE KAPSAMI Dünya üzerinde geçerliliği ve güvenirliği kanıtlanmış, en yaygın olarak kullanılan zeka ölçeğidir. WISC-R ölçeği birçok ülke tarafından kendi kültürlerine uyarlanarak uygulanmaktadır. WISC R zeka testi olup bireysel olarak uygulanmaktadır. Sözel ve performans alt testlerinden oluşan test sözel zeka bölümü için biri yedek olmak üzere toplam 6 alt testten oluşurken, performans zeka bölümü içinde biri yedek olmak üzere 6 alt testten oluşmaktadır Bu testler önce sözel bölümden başlanarak birbiri ardına verilir

WISC ÖLÇEĞİNİN PSİKOMETRİK ÖZELLİKLERİ WISC (Asıl Form)’in Güvenirliğe İlişkin Kanıtlar 5-15 yaş aralığında, 7.5, 10.5 ve 13.5 yaşlar temsil eden yaş grubu olarak, bu grupların alt testlerdeki kolerasyon katsayıları; 7,5 yaş grubu için;0.12 ile 0.55 10,5 yaş grubu için; 0.23 ile 0.75 13,5 yaş grubu için ise;0.55 ile 0.89 arasında olduğunu belirtmiştir (Weschler,1949). Sözel Zeka Puanı ile Toplam zeka puanı arasındaki korelasyon değeri, 7.5 yaş aralığı için; 0,93 , 10,5 yaş aralığı için 0,89 13,5 yaş grubu için de 0.90 şeklinde güvenirliğe ilişkin diğer kanıt olarak sunulmuştur. Aynı zamanda testin iki yarı güvenirlik katsayılarının, temsili yaş gruplarında hesaplanarak .86 ile .95 arasında değiştiği gözlenmiştir.

WISC ÖLÇEkleRİNİN Geçerlİğİne İlİşkİn KanItlar Görünüş Geçerliği Weshler Zeka Ölçekleri, zekayı ölçmeyi amaçlayan bir ölçek olup, alt testleri, zekanın ölçülmesine yönelik hazırlanan maddelerden oluştuğundan görünüş geçerliliğine uygun olduğu düşünülmektedir. Yapı Geçerliliği WISC-R’ ın , sözel ve performans bölümlerine ilişkin alt testler arasındaki ilişkiler 11 değişik yaş grubu için incelenmiştir. Sözel bölüm için 0.38-0.78 arasında, performans bölümü için 0.33-0.68 arasında, tüm test için ise, 0.38-0.74 arasında değişen geçerlik katsayıları yapı geçerliliğine ilişkin kanıtlar olarak sunulmuştur (Öner,2008 ).

Çelik, Yiğit ve Erden (2015) ise Türkçe’ ye uyarlanan WISC R ölçeğinde Doğrulayıcı Faktör Analizi yaparak; ölçeğin iki faktörlü yapıyı desteklediğine ilişkin yapı geçerliliğine ilişkin kanıt sunmuşlardır. Ölçüt Bağımlı Geçerlik 6 yaşında 50 çocuğa uygulanan WISC-R ölçeği ve Weschler okul öncesi zeka ölçeği alt testlerindeki ilişkiler bulunmuştur. İki ölçek arasındaki kolerasyon değerleri; sözel bölüm için 0.80, performans bölümü için 0.80 , toplam zeka bölümü için 0.82 olarak tespit edilmiştir (Öner,2008).

16 yaş 11 aylık 40 gence WISC R ve Wecshler yetişkinler zeka ölçeği uygulanmış iki ölçek arasındaki korelasyon katsayıları; sözel zeka bölümü için .96, performans zeka bölümü için .89 ve toplam zeka bölümü için ise 0.89 olarak hesaplanmıştır (Öner, 2008). İki ölçek arasında pozitif yönde güçlü ilişkiler olması ölçüt bağımlı geçerlilik açısından sağlam kanıtlar sunmaktadır diyebiliriz.

KAYNAKÇA Öner, N. (2008). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler:(2. Baskı). İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi Yiğit, İ. Çelik, C. Ve Erden, G.(2017) .stün yetenekli çocuklarda WÇZÖ-R ve WÇZÖ- IV zekâ puanlarının karşılaştırılması: Türk Psikoloji Dergisi, 32(79), 80–91 Wechsler, D. (1949). Wechsler İntelligence Scale For Children. New York: The Psychological Corporation Taşdemir, Ö.M. Ergül, C. (2015). Wısc-R Temelinde üstün Yeteneklilik Profil Analizi Ankara ili örneği: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ,Özel Eğitim Dergisi 2015, 16(3), 271-289 Kaufman A.S.(1994).Intelligince Testing WISC-III. USA: A Wıley-Interscıence Publıcatıon