Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
ÖLÇME ARAÇ ve YÖNTEMLERİNİN NİTELİKLERİ
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Ö ğ retim Görevlisi: Prof.Dr.Mustafa Ergün Hazırlayan:Ozan Alkoç-Anatomi A.B.D Doktora Ö ğ rencisi-Tıp Fakültesi ÖLÇMEDE GÜVENİRLİK:
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -5-
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -3-
Ölçme ve Değerlendirme
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
MESLEKİ OLGUNLUK ÖLÇEĞİ
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇME: ARAÇ ve YÖNTEMLERİN
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Ölçme ve Değerlendirme
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Çapraz Geçerlilik (Cross Validation) Nedir?*
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
KLASİK TEST KURAMI VE GÜVENİLİRLİK
MADDE TEPKİ KURAMI: İlk adımlar
PSİKOLOJİK TESTLER.
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
Yrd.Doç.dr.h. denİz gülleroğlu
ÖLÇMEDE HATA VE ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN TEKNİK ÖZELLİKLER
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Yrd. Doç. Dr. H. Deniz Gülleroğlu
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Verilerin Toplanması I
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Sunum transkripti:

Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu Genel Yetenek Testleri ve Standart Başarı Testlerinde Aranan Özellikler: Güvenirlik Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu

Ölçmede Hata ve Gerçek Puan Eğitimde ve psikolojide hangi özellik ölçülürse ölçülsün mutlaka ölçme sonuçlarına bir miktar hata karışacaktır. Hatasız ölçme söz konusu değildir. Ölçme alan yazınında bireylerin performansları altında yatan örtük özelliği açıklamak üzere bazı kuramlar geliştirilmiştir. Bu kuramların biri klasik test kuramı veya gerçek puan kuramıdır. Bu kurama göre bir testten elde edilen puanın iki bileşeni vardır; gerçek puan ve hata puanı. (Köse, 2014)

Hata Türleri Ölçme sonuçlarına karışan hata türleri; Sabit hata: Her bir ölçme için miktarı değişmeyen hatalara sabit hata denir. Sistematik hata: Ölçmeye karışan hatanın miktarı değişkendir. Hatanın miktarı ölçme aracının yapısına, test alanların testle ölçülen özellik dışındaki bazı özelliklerine, ölçülen özelliğin miktarına, puanlama işlemini yapana göre değişebilir. Tesadüfi (random-seçkisiz) hata: Ölçme sonuçlarına karışan, kaynağı, yönü ve ölçme sonuçlarını hangi yönde etkileyeceği kestirilemeyen hata türüdür. (Köse, 2014)

Güvenirliğin Tanımı Güvenirlik, aynı bireyler üzerinde yapılan, bir niteliğe ait ölçmelerin benzer şartlarda tekrar edilebilirliği olarak tanımlanabilir. Güvenirlik kavramı, geçerlilik kavramında olduğu gibi ölçme araçları için değil, o ölçme araçlarından elde edilen puanlarla veya sonuçlarla ilgili bir kavramdır. (Köse, 2014)

Güvenirlik Tahmin Yöntemleri Tutarlılık ve Kararlılık: Test-Tekrar test yöntemi: Bir ölçme aracının aynı bireylere belirli bir zaman aralığı ile iki defa uygulanması ve bu iki uygulamada elde edilen puanlar arasındaki korelasyonun hesaplanması ile bulunan güvenirlik kestirim yöntemleridir. İç Tutarlılık ve Homejenlik: İki yarım Güvenirliği, KR-20 ve KR-21 Formülleri, Cronbach Alfa: İç tutarlılık anlamında güvenirliğin kestirimi, bir testin bir defa uygulanmasına dayalı olarak, maddelere verilen yanıtlar arasındaki ilişkileri belirlemeye dayanır. (Köse, 2014)

Güvenirlik Tahmin Yöntemleri Eş değerlik:Paralel Formlar Uygulaması: Bu yöntemle güvenirliği kestirilebilmesi için iki eşdeğer veya paralel test formunun geliştirilmesi gerekmektedir. Geliştirilen bu iki test formu test alanlara uygulandıktan sonra, iki uygulamadan elde edilen puan grubu arasındaki korelasyon değeri, paralel-eşdeğer formlar güvenirliği değerini vermektedir. (Köse, 2014)

Güvenirlik Katsayısını Etkileyen Etmenler Güvenirlik katsayısı kesin ortaya konulamayan ancak kestirilen bir değerdir. Tahmin edilen bir değer olmasının nedeni ise, ölçme sonuçlarına karışan hatanın, tesadüfi hata olması veya kaynağı, yönü, doğrultusu ve miktarı net olarak ortaya konamamasıdır. Ölçme sonuçlarına karışan her hata güvenirliği de etkilemektedir. (Köse, 2014)

Güvenirlik Katsayısını Etkileyen Etmenler Güvenirlik katsayısı üzerinde olumsuz etkiye sahip etmenler şunlardır; Puanlamanın nesnelliği Puanlayıcı güvenirliği Test edilen grubun değişkenliği Testteki madde sayısı Testin güçlük düzeyi (Köse, 2014)

kaynakça Köse, İ.A. (2014). Ölçmede güvenirlik. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s.94-118). Ankara: Edge Akademi.