6. HAFTA KALİTE MALİYETLERİ
Kalite Maliyetleri Neden Önemli? Günümüzde, üretimde kaliteyi ihmal etmek, kalitesiz üretim maliyetinin önemini görememek; işletmelerin rekabet avantajlarını yitirmesine ve hatta piyasadan silinmesine sebep olmaktadır. Kalite anlayışı kaliteli mal ve hizmet üreterek, maliyet artışına sebep olan faaliyetleri önleyerek toplam maliyetleri en aza indirme anlayışıdır. Ürün ve hizmet üretimindeki faaliyetlerin maliyeti; işletmelerin rekabet gücünde, kar oranlarında ve hatta var olmalarında çok önemlidir. İşletmeler kalite, teslim süresi ve fiyat konularında yarışırlar Gerçekleştirilen araştırmalar kalite maliyetlerinin bir işletmenin toplam satış cirosunun % 5’i ile % 25’i arasında değiştiğini göstermiştir. Görüldüğü gibi bu oldukça yüksek bir orandır ve göz ardı edilmesi mümkün değildir.
Kalite Ölçütü olarak Kalite Maliyetleri İşletmenin kalite hedeflerine ulaşıp ulaşmadığının somut ölçüsü olarak kalite maliyetlerinin bilinmesi gerekir. İşletmeler için maliyeti artıran, kaliteli mal ve hizmet üretmek değil, kalitesiz ya da düşük kaliteli mal ve hizmet üretmektir. Kalitedeki gelişme ve değişmeyi gösteren en sağlıklı ölçütte “Kalite maliyetleri” dir.
Kalite Maliyetleri Tanımı Kalite Maliyetleri; Hatalı ürün ve hizmet üretilmemesi, üretilen hataların giderilmesi için yapılan harcamalar ile bu harcamaların alternatif maliyetlerinden ve işletmedeki diğer tüm faaliyetlerden oluşabilecek maliyettir şeklinde tanımlanabilir.
Kalite Maliyetlerinin Sınıfları Kalite maliyetleri dört sınıfta ele alınır
Kalite Maliyetlerinin 1- Önleme Maliyetleri Önleme maliyetleri, mal ve hizmetlerin müşteriye ulaşmadan önce, yani hatalar oluşmadan önce önlemeye yönelik yapılan aşağıdaki işlemlerin maliyetleridir. Kalite planlamayla ilgili çalışmalar AR-GE Dışarıdan satın alınan malzemelerin muayenesi Kalite üretim ekipmanları, bakım ve kalibrasyon Kalite bilincini artırma ve İşle ilgili eğitimler Pazarlama Kalite Maliyetlerinin Sınıfları ı
2- Değerlendirme Maliyetleri Değerlendirme maliyetleri; işletmede üretimin her aşamasında işlem gören (girdi, yan mamul ve nihai üründe) ürünlerin hatalı olup olmadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilen ve aşağıdaki işlemleri içeren maliyetlerdir test, muayene ve kalibrasyon. Kalite Maliyetlerinin Sınıfları Kalite Maliyetlerinin Sınıfları
3- İç Başarısızlık Maliyetleri İç başarısızlık maliyetleri; hatalı ürünlerin düzeltilmesi veya hatalı ürünlerin düşük fiyatla satışa sunulmasından kaynaklanan maliyetlerdir . Atık/Iskarta maliyeti Tamir maliyeti veya düşük fiyata satışa sunma maliyeti Kusurlu üretim kaynaklı gecikme maliyeti Kalite Maliyetlerinin Sınıfları Kalite Maliyetlerinin Sınıfları
4- Dış Başarısızlık Maliyetleri Dış başarısızlık maliyetleri; hatalı ürün veya hizmetin müşteriye ulaşmasından sonra beklenen performansı göstermemesi sebebiyle oluşan maliyetlerdir. İade Ürünler Müşteri Hizmetleri Müşteri sadakati kaybı Garanti kapsamındaki iade ürünler Satış Kaybı Kalite Maliyetlerinin Sınıfları Kalite Maliyetlerinin Sınıfları
Kalite Maliyet Oranları Kalite maliyetlerini karşılaştırdığımızda en önemli maliyet sınıfı İç ve Dış Başarısızlık maliyetleridir.
Kalite Maliyet Sınıfının Belirlenmesi
İşletmelerin Temel Fonksiyonları dikkate alınarak Kalite Maliyetlerinin Azaltılması