İnsan Bilgisayar Etkileşimi Bilişsel Modelleme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MILLENIUM MOBILE SUNUMU
Advertisements

Tarayıcınızı açıp, web sayfası adresinizi giriniz. (1) Sayfa düzenleyebilmeniz için “Giriş” bağlantısına tıklayınız. Giriş yaptıktan sonra sayfaların içeriğini.
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Bilgisayar Mühendisi Mehmet Veysi AYATA
CWIZ Dialer Operasyon Verimliliğinde Akıllı Seçim.
KLAVYE EĞİTİMİ.
Hacettepe Üniversitesi
Bora GÜRSEL CBÜ BAUM Proje Yöneticisi
Yazılım Test Süreci. Yazılım test süreci Test Hazırlık Adımında Neler Yapılmalıdır? Test edilecek yazılıma ait analiz ve teknik tasarım aşamaları ile.
Yazılım Proje Yönetimi
Bilgisayara Giriş Doç. Dr. Mehmet S. İlkay.
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 8: Windows Formları
Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Arman ALIR
YAZILIM TABANLI RADYO UYGULAMALARI
Bölüm 12: Bilişsel Modeller (Cognitive Models)
BİLİŞSEL MODELLER S.Güzin MAZMAN.
Özel Eğitim için Yenilikçi Eğitim Teknolojileri ve ÖZTEK
Unity Desktop Aslı Ergün.
© Copyright by Deitel & Associates, Inc. and Pearson Education Inc. All Rights Reserved. 1 Anahat 4.1 Inventory uygulamasını çalıştırmak 4.2.
BTÖ-611 İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Yrd.Doç.Dr. Hakan TÜZÜN
Mobil ve Kablosuz Sistemlerde Bilgi Erişim Özellikleri Cenk ATLIĞ 11-Ocak-2006 Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Akademik Bilişim Konferansı.
Grup üyeleri: Selen ERGÜ Galip Kaya Nazgül BARPİEVA
Bankacılık Sektöründe Kullanıcı Deneyimi Araştırması: Dijital Şube, XTM Yazarlar: Öznur Savaş Fatma Molu
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Mobil Uygulama Geliştirme
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
BİLGİSAYAR Kendisine verilen bilgiler üzerinde aritmetiksel, mantıksal ve karşılaştırma işlemleri yaparak sonuçları çıktı birimlerine gönderen elektronik.
Modül 1: Giriş. Genel Bakış Temel.NET kavramları Geliştirme ortamında gezinti Bir C# projesi oluştur Use Visual Studio.NET Veriye eriş Hata ayıkla ve.
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Yardım Komutları Linux’ta komutlar hakkında yardım almak için aşağıdaki komutlar kullanılır : - man - info - whatis - apropos.
PROJENİN ADI “Doğrusal Konumlandırıcılar” için Profesyonel Kontrol Ara yüz Tasarımı ve İmalatı.
1- İnternet Sağlayıcınızdan adresine giriniz. 2- Sitemizdeki sayfalardan Arşiv butonuna tıklayınız.
SU KAYNAKLARININ MODELLENMESİ
Kurumsal Ağlarda Uzak ve Merkezi İşlem Birimlerinin Sanallaştırılması: Bir Uygulama Emrah ÇOLAK, SGK Aydın ÇETİN, Gazi Üniversitesi ŞUBAT 2016.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Prof.Dr. Kürşat Çağıltay Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İnsan Bilgisayar Etkileşimi Araştırma Laboratuvarı.
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
ETKİLEŞİME FELSEFİ BAKIŞ AÇILARI: NORMAN VE SUCHMAN
Bu yaklaşımda, kullanıcıların bilişsel ve fiziksel davranışları modellenmeye çalışılır. Ayrıca, kullanıcı davranışlarının bu modele uyup uymadığı ya da.
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı İBE Ana Bileşenleri.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ 1 MAVİ YEŞİL KIRMIZI SARI YEŞİL MAVİ SARI KIRMIZI SARI KIRMIZI YEŞİL MAVİ KIRMIZI YEŞİL.
DERS: MESLEKİ BİLGİSAYAR MODÜL -2: İŞLETİM SİSTEMİNDE MASA ÜSTÜ
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SKÖ)
KURTKÖY TİCARET MESLEK LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
Mikrobilgisayar Tasarım Yapıları
2N® Lift8 Hızlı Programlama
(Bircom – Müşteri Deneyimi ve Ürün Geliştirme)
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
Insertion Sort Fikir: Oyun kartlarını sıralamaya benzer.
METHODLAR VE KOŞULLAR.
CPT Ton dosyası oluşturma Ver:5.8
Fonksiyonel MR Görüntüleme
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
ENTES SVN SİSTEMİ EĞİTİMİ
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ 2. hafta teorİler yaklaşImlar-1 PROF. DR
DERS 1 Gömülü Sistemlere Giriş
Endüstri Mühendisliği Bölümü
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Teoriler ve Yaklaşımlar – 2
ENM 316 Arena Uygulama Dersi 3
Mikrobilgisayar Tasarım Yapıları
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ
Yazılım Mühendisliği Temel Süreçler – PLANLAMA II
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
BENZETİM 2. Ders Prof.Dr.Berna Dengiz Sistemin Performans Ölçütleri
Bölüm 12: Bilişsel Modeller
İOS PLATFORMUNDA MOBİL TRAFİK CEZA BİLDİRİM UYGULAMASI
Sunum transkripti:

İnsan Bilgisayar Etkileşimi Bilişsel Modelleme Prof. Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ

Bu Dersin Hedefleri Bilişsel modelleme temelli kullanılabilirlik testleri nedir Neden/Nerede kullanılır Testi gerçekleştirmek için gerekli adımlar Avantaj ve Dezavantajları

Etkinlikler Tasarım günlüğü Bir alışveriş sitesinden alışveriş yapma sürecini modelleyip daha sonra gerçek kullanımla karşılaştırın

İçerik Bilişsel Modelleme (Cognitive Modeling) Avantaj ve Dezavantajlar KLM Keystroke - Level Model CogTool Bir proje yapalım

Bilişsel Modelleme Kullanıcıların görevleri nasıl yaptıklarını psikoloji deneyleri ve prensipleri ile geliştirilen hesaplamalı modelle analiz eder Kullanılabilirlik yaklaşımlarını bilişsel bilimler ile zenginleştirir Kullanıcının bir görevi ne kadar zamanda yapacağını tahmin eder Kullanıcının görevleri hangi adımlarla gerçekleştirdiğini gösterir Uygulamaların nasıl daha iyileştirilebileceğini gösterir Tasarım kararlarının alınmasına destek olur Tasarımın karmaşık/sorunlu noktalarını ortaya çıkarır

Avantaj ve Dezavantajlar Tasarımın en erken aşamasından itibaren kullanılabilir Kısa sürede ve düşük bir eforla yapılabilir Düşük maliyet Farklı tasarımları karşılaştırmayı sağlar Dezavantajlar Deneyimli kullanıcı davranışını modeller Bireysel farklılıklar Kullanım hatalarını dikkate almaz, ideal süreci modeller

Bilişsel Modelleme Yaklaşımları İBE alanındaki temel bilişsel modelleme yaklaşımları: MHP - Model Human Processor – algısal, motor, bilişsel etkileşim - Card, Moran ve Newell, 1983 GOMS - Goals, Operators, Methods, and Selection Rules - Card, Moran ve Newell, 1983 Türleri: KLM, CMN-GOMS, NGOMSL and CPM-GOMS. KLM - Keystroke-Level Model-  İlk ve en temel GOMS tekniği 

NYNEX: 2 Milyon Dolar Çağrı merkezinin GOMS ile analizi Çalışma Öncesi Eğilim: Daha hızlı cevap için yeni donanım Analiz sonucu süreçlerdeki performans sorunları Donanım yatırımından vaz geçildi, yıllık 2 milyon dolar tasarruf Wayne D. Gray and Bonnie E. John and Michael E. Atwood, “Project Ernestine: Validating a GOMS analysis for predicting and explaining real-world task performance”, in Human Computer Interaction, No. 8, pp. 237-309. http://www-ihm.lri.fr/~mbl/ENS/FONDIHM/2014/papers/Gray- HCI93.pdf

KLM Keystroke Level Model Altı adet operatör vardır: Motor operatörler K (keystroke) Tuşa basma P (pointing) Fareyi ekrandaki bir nesneye götürmek H (homing) Klavye ya da başka bir cihaza el(ler)imizi götürmek D (drawing) Bir grid üzerinde çizgiler çizmek Bilişsel (Mental) operatör M (mental) Bir fiziksel hareketi yaparken bilişsel hazırlık Sistem tepki operatörü R (response time) Sistemin tepki süresi

KLM Parametreleri operator time (sec) K total typing test time/total number of non-error keystrokes Guidelines:[11][12] .08 (135 wpm: best typist) .12 (90 wpm: good typist) .20 (55 wpm: average skilled typist) .28 (40 wpm: average non-secretary typist) .50 (typing random letters) .75 (typing complex codes) 1.20 (worst typist and unfamiliar with the keyboard) P 1.1[11][12] H 0.4[11][12] D .9nD +. 16 lD[11][12] M 1.35[11][12] R system dependent[11][12] operator time (sec) suggested operators B (mouse button press or release) 0.1[13] Click a Link/ Button 3.73[14] Pull-Down List (No Page Load) 3.04[14] Pull-Down List (Page Load) 3.96[14] Date-Picker 6.81[14] Cut & Paste (Keyboard) 4.51[14] Typing Text in a Text Field 2.32[14] Scrolling

Örnek Bir dosyayı çöp kutusuna atmak Silme işlemini başlatma kararı (M) Dosya ikonunun bulunması (M) Farenin dosya ikonuna götürülmesi (P) Fare butonuna basılı tutulması (B) Dosya ikonunun çöp kutusuna sürüklenmesi (P) Fare butonunun bırakılması (B) Orijinal pencereye gidilmesi (P) Toplam Zaman: 3P + 2B + 2M = 3*1.1 sn + 2*.1 sn + 2*1.35 sn = 6.2 sn

Bir test Kelime İşlemcide dosya yazdınız Kaydetmek istiyorsunuz Dosyaya isim <dosyam> ismini vereceksiniz Bu süreci modelleyerek hesaplayın ve daha sonra bir kullanıcı ile test edip gerçek kullanım verilerini toplayın http://www.velior.ru/wp-content/uploads/2009/05/Test-Computer-Key-by-Stuart-Miles.jpg

COGTOOL KLM - Keystroke-Level Model temelli modelleme aracı

CogTool CogTool kullanıcı arayüzü prototip aracıdır. Üretilecek bir prototip arayüzü kullanıcıların nasıl davranacağını nicel verilerle tahmin etmeye çalışır. ACT-R (Atomic Components of Thoughts - Rational) adı verilen bilişsel mimariyi kullanır. Bu teori biliş sistemi ve arayüz simulasyonun nasıl çalıştığını açıklar (Anderson, Bothell, Byrne, Douglass, Lebiere & Qin, 2004) CogTool kullanıcının el ve bilişsel davranışlarını deneyimli kullanıcı açısından tahmin edip ortalama görev yapma süresini hesaplar.

CogTool Tekrar kullanılabilen tasarım mock-up ı üretir. Bu yolla tasarım ya da kullanılabilirlik ekibine geri bildirim sağlar Farklı tasarım modelleri üretip bunların performanslarının karşılaştırması yapılabilir Rakip ürünlerin ürünleri ile karşılaştırma yapılabilir Ürün geliştirme sürecinin en başında nihai ürünün kullanım süresi verileri tahmin edilebilir

CogTool ile Tez Çalışması Nihan Ocak Comparison of Cognitive Modeling and User Performance Analysis for Touch Screen Mobile Interface Design Bilişsel Modelleme Ve Kullanıcı Performans Testi Yöntemlerinin Dokunmatik Mobil Arayüz Tasarımında Karşılaştırılması

Araştırma Dokunmatik ekran arayüzlerinin kullanılabilirliğinin bilişsel modelleme ve son kullanıcı testleri ile analizi ve karşılaştırması Turkcell Cüzdan mobil uygulaması 8 görev CogTool bilişsel modelleme aracı 10 katılımcı

Çalışma Sonuçları CogTool ile yapılan analizler kullanıcıların performansını +/- 5 saniye hata ile tahmin etti CogTool tahmin hatası %20 den düşük Eğer görevlerde çok özel durumlar varsa, örneğin kullanıcı çok aşinaysa ya da karar verme süreci yer alıyorsa, “Think Operation” buna bağlı olarak değiştirilmelidir Son kullanıcı testi için harcanan toplam efor 38 saat iken bilişsel modelleme ile yapılan çalışma eforu 13.5 saat

Kaynaklar COGTOOL - https://github.com/cogtool/ Anderson, Bothell, Byrne, Douglass, Lebiere & Qin, 2004. An integrated theory of the mind https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/154 82072 A Survey of Human-Performance Modeling Techniques for Usability - http://www.cs.cmu.edu/~udekel/coursewor k/GOMS/MethodsGOMS.pdf http://14066-presscdn-0-66.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/12/content-marketing1.jpg