AKRAN ZORBALIĞI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Şİddet Muhammet GÜLER.
Advertisements

SANAL ZORBALIK MOBBİNG E-İLETİŞİM SEBEPLERİ KORUNMA YOLLARI
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
BÜYÜYEN TEHLİKE: SİBER ZORBALIK
İLKÖĞRETİMDE ŞİDDETİN ÖNLENMESİ
Okullarımızda Yaygın Bir Sorun:
Dünyada iki milyardan fazla kişi internet kullanıcısı
PRESENTATİON TECHNİQUES Issen A. jehad ILT- 4
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
ANNE BABA TUTUMLARI.
BÜYÜYEN TEHLİKE: SİBER ZORBALIK
OKUL ZORBALIĞI.
HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS 2007
İçindekiler Zorbalığın Tanımı
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
HAYIR DİYEBİLMEK LÜLEBURGAZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Lise Öğrencileri Semineri
ŞİDDET nedir?.
AKRAN ZORBALIĞI.
Birbirimizi Kötüleme Hakkında Gerçekten bazı adi kelimeler var
OKUL ZORBALIĞI.
Akran Örselemesi Doç. Dr. Osman Sabuncuoğlu
ŞİDDET VE SONUÇLARI.
AKRAN ZORBALIĞI Meltem ÖZDEMİR.
ŞİDDET VE YARDIM SINIRLARIMIZ
AKRAN İLİŞKİLERİ VE AKRAN ZORBALIĞI
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
AİLE VE ÖĞRETMENE DÜŞEN YÖNÜ İLE AKRAN ZORBALIĞI
SUÇ VE ŞİDDET.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
AİLE REHBERLİĞİ ZORBALIK VE OKULLARDA ŞİDDET. ZORBALIK NEDİR? Bir bireyin bir başkasını sürekli olarak ve kasten incitmek amacı ile güç kullanmasıdır.
ZORBALIK.
OKULLARDA ŞİDDETİ ÖNLEME
Okullarda Şiddet ve Ailelere Düşen Görevler
ŞİDDET NEDİR???.
Suç ve şiddet nedir? Çocuğun yakalanması ya da yakalanmamasına, polisle başının derde girmesi ya da girmemesine bakmaksızın hayatı boyunca bir kez suç.
Siber Zorbalık.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
GÜVENLİ OKUL.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Şahinbey Rehberlik ve Araştırma Merkezi
DURMUŞALİ TOKSOY İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ
ŞİDDETİ TANIMA MEB HİZMET-İÇİ EĞİTİM 2007.
AKRAN ZORBALIĞI HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS AKRAN ZORBALIĞI NEDİR? “Bir ya da bir grup insanın kasıtlı olarak, tekrarlayan bir biçimde diğer bir kişiye.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
SERVET AKAYDIN ORTAOKULU
ZORBALIK VE ZORBALIKLA MÜCADELE
SİBER ZORBALIK.
ZORBA OLMA! KANKA OL!.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
ZORBALIK –AKRAN ZORBALIĞI VE BAŞ EDEBİLME YÖNTEMLERİ
Çocuklarımızı internette ne gibi tehditler bekliyor?
ZORBALIK VE OKULLARDA ŞİDDET
ZORBALIK VE OKULLARDA ŞİDDET
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
ŞİDDET.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
ZORBA OLMA, ARKADAŞ OL… MuRaT BaYHaN Psikolojik Danışman ADNAN KAHVECİ İLKOKULU Rehberlik Servisi.
ESRA ÇELİK 12/A Şiddet, bireyin fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik yönden zarar görmesiyle ya da acı çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması.
Zeka geriliği VE ÇOCUK VE ERGENLERDE PROBLEM DAVRANIŞLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Öğrenci Semineri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

AKRAN ZORBALIĞI

AKRAN ZORBALIĞI Akran zorbalığını “kışkırtma unsuru olmaksızın, aralarında fiziksel ya da psikolojik açıdan güç dengesizliği olan bireylerden, zorbanın kurbana bilerek ve isteyerek, sistemli bir biçimde uyguladığı şiddet” olarak tanımlanmaktadır. Akran zorbalığına karışan öğrencileri zorba ve kurban olarak iki boyutlu sınıflandırılmasının yanı sıra zorbalığı kavramlaştırırken 3 boyuta dikkat edilmelidir.

1. Zorbalık saldırganca olmalı veya içinde kasıtlı zarar verme söz konusu olmalıdır. Zorbanın saldırganca davranmasının nedeninde kurbanın kışkırtması bulunmamalıdır. 2. Zorbalık tekrarlayıcı olmalıdır. Haftada birkaç kez üst üste olan zorbaca davranışlar zorbalık olarak nitelendirilmektedir. 3. Zorbalığa karışan kişiler arasında güç dengesizliği olmalıdır. Kurbanın kendini zorbaya oranla psikolojik ya da fiziksel olarak daha güçsüz, zayıf hissetmesi gerekmektedir.

Akran Zorbalığının Türleri 1. Fiziksel Saldırganlık İtme Dürtme Tükürme Tekmeleme Vurma Silahla tehdit etme Mala zarar verme Hırsızlık

2. Sözel Saldırganlık Alay etme İsim takma Kötü bakma Sataşma Telefonla korkutma Alt kimliğiyle, cinsel eğilimleriyle alay etme Başkasını tehlikeli islere cesaretlendirme Mala karsı sözel tehdit oluşturma (Çalmakla, kırmakla tehdit etmek gibi) Sözel olarak şiddet tehdidi oluşturmak veya başkasının bedenine zarar vermesini dayatmak Baskı kurma

3. Sosyal Yalıtım Dedikodu yayma Utandırma Diğer öğrencilerin ona aptalmış gibi bakmasını sağlama Hakkında söylenti yayma Gruptan dışlama Kine kışkırtma Irkçı, seksist veya homofobik yalıtım Diğerlerinin suçlamasını sağlamak Toplum önünde küçük düşürme Kötü niyetli söylentiler yayma

Akran Zorbalığı Gösteren Öğrencilerin (zorbaların) Ortak Özellikleri Genellikle benlik saygısı normal ya da normalin üstüdür. Saldırganlığın ve çatışmanın yoğun olduğu ailelerden gelmektedirler. Erişkin yaşlarına gelindiğinde bu çocukların yarısından çoğu suça eğilim gösterir. Empati kurma yeteneğinden yoksundur. Duygusal izolasyonu vardır. Ailede model olarak görebileceği erişkinler arasında istismar yaygındır. Sosyal becerilerde ve ilişki kurma biçimlerinde yetersizlik vardır. Saldırgan ve dürtüsel mizaca sahiptir, erkeklerde fiziksel üstünlükte eşlik eder.

Zorbalığa Uğrayan Öğrencilerin (kurbanların) Ortak Özellikleri: Güvensiz ve kendilerini koruyamayan, pasif ve boyun eğicidir. Utangaç ve içine kapanıktır. Yakın arkadaşı yoktur. Genellikle aşırı koruyucu ailelerin çocuğudur. Farklı ırk ya da etnik grup üyesi olabilir. Farklı özelliklere sahip olabilir “kekemelik vb.” Özel öğrenme gereksinimi ya da engeli olabilir.

Zorbaca davranışa maruz kalan çocuklarda görülen özellikler AKRAN ZORBALIĞINA MARUZ KALAN ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN ÖZELLİKLER düşük kendine güven İçe kapanıklık Depresyon İntihar düşünceleri Akademik başarıda düşüşler

Okulda Zorbalığı Anlama *) okulda zorbalık öğrenci yada öğrencilerin başka öğrenci yada öğrencilere, öğretmenin öğrencilere yada öğrencinin öğretmene zarar vermesi demektir. *) zorbalığı tanımlamak zordur. vurma, tehdit etme, dalga geçme, sataşma… hepsi birer zorbalıktır. *) asıl önemli olan ise yapılan şey değil, mağdurun üzerinde bıraktığı etkidir.

2) Okul Risk Faktörleri *)aynı ya da üst sınıflarda agresif öğrencilerin varlığı. *)olumsuz durumlarda okulda psikolojik danışman eksikliği. *)zorba davranışa göz yuman öğretmenlerin varlığı. 2) Okul Risk Faktörleri

3) Zorbalığa Sıkça Rastlanan Yerler *)okul içerisindeki yerler; kantin, koridor, sınıf, spor sahları, vs. *)okul servisleri *)okula yürüyerek gidip gelmelerde; sokak, cadde vs. 3) Zorbalığa Sıkça Rastlanan Yerler

4) Zorbalığı Önlemede Okulların Rolü *) yok edilemiyorsa bile, zorbalığın mümkün olduğunca azaltılması *) oluşması muhtemel zorbalıklar için önlemlerin alınması *) daha iyi arkadaşlıklar için tüm okulun katılabileceği etkinliklerin düzenlenmesi 4) Zorbalığı Önlemede Okulların Rolü

KAYNAKÇA Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Anakara: PEGEM Akademi Yayıncılık Debarbieux, E. (2009). Okulda Şiddet. (Çev: İ. Yerguz). İstanbul: İletişim Yayınları Genç, G. (2007). Genel Liselerde Akran Zorbalığı ve Yönetimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Gökler, R. (2007). İlköğretim Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Ural, B. ve Özteke, N. (2010). Okullarda Zorbalık. (2. bs.). Ankara: Kök Yayıncılık