VAKF İŞARETLERİ (SECÂVENDLER)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NAMAZIN İÇİNDEKİ VE DIŞINDAKİ FARZLAR
Advertisements

Kur’an ı Kerim’in İç Düzeni
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
HASTA OLAN KİMSENİN NAMAZI İHSANİYE CAMİİ İLMİHAL DERSLERİ
Namazın Vacipleri.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
VAAZLARDA KUR’AN-I KERİMDEN VE MEALLERDEN YARARLANMA ESASLARI
KANDİL GECELERİ.
OTUZİKİ FARZ Mustafa Teke.
Hazırlayan;Allah c.c. Bir kulu.
OTUZİKİ FARZ Salim SELVİ.
KUR’ÂN-I KERİM’İ TANIYALIM
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ DERS 12 Fâtiha Suresi'nin Genel Tanıtımı, İstiâze ve Besmele 17 Aralık 2014, Çarşamba.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü
TRAFİK İŞARETLERİ Trafik Görevlisinin İşaretleri
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
ETKİLİ OKUMA.
İLAHİ GÖREVLER.
SÖZLÜK KULLANMAYI ÖĞRENİYORUM
SINAV ÖNCESİ TAVSİYELER
SÖZLÜK KULLANMAYI ÖĞRENİYORUM
NAMAZ NEDİR? GÜNDE BEŞ VAKİT YERİNE GETİRİLMESİ ALLAH TARAFINDAN EMREDİLEN BİR İBADETTİR. NAMAZ KUR’AN-I KERİM’DE NAMAZ YERİNE “SALAT” KELİMESİ KULLANILIR.
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
NAMAZIN VACİPLERİ Namazın farzlarının dışında da uyulması gereken kuralları vardır. Bunlara namazın vacipleri adı verilir. Vacip gerekli, lazım olan anlamlarına.
. . ..
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
Namaz Nedir ve Niçin Kılınır?
KIRAAT İLMİ Kur’ân-ı kerîmin nasıl okunacağını bildiren ilim. Kıraat ilmi, Kur’ân-ı kerîmin yazıldığı gibi okunmasından ve tevatür yâni sağlam ve güvenilir.
. . ..
. . ..
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
SEVGİLİ ÖĞRENCİLERİM;
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي İnnenî enallâhu lâ ilâhe illâ ene fa’budnî ve ekımis.
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
Peygamberimiz ara sıra etrafında bu- lunanlara bir konuyu öğretmek için soru sorardı. Nitekim Muaz bin Cebe- l’i, Yemen’e, vali olarak gönderirken bu yöntemi.
İslamda kutsal sayılan gecelere verilen isimdir. Bu gecelerin dinimizde ayrı bir önemi vardır. Coşku ve sevgi ile kutlanır. Allaha bol dua edilir.
Hece Bilgisi Ağzımızın bir hareketiyle söylenen ses veya ses topluluğuna hece denir. Duyu kelimesi du – yu olmak üzere ağzın iki hareketiyle söylenmektedir.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
TÜRKÇE HARF (SES ) BİLGİSİ Hazırlayan :Güler Köse Özel Akev İlkokulu
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
KURAN (İNDİRİLİŞ SÜRECİ, İÇ YAPISI)
Kolay Yolla Kur’an’ı Anlama Ders 4 بسم الله الرحمن الرحيم.
Behçet Gündüz İzmir Kur’an-ı Kerim Allah tarafından vahiy meleği cebrail’e, ondan peygamberimize ve onun şahsında tüm insanlık alemine.
 Adını, âyetlerde yer alan “bakara (sığır)” kelimesinden alır. Sûre, İslâm hukukunun ana konularıyla ilgili pek çok hüküm içermektedir.
KUR’ÂN-I KERİM’İ TANIYALIM
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
UZUN AHMED ve AİLESİ MEDLER.
KALKALE (القلقلة) Kalkale sözlükte; sarsmak, kımıldatmak, seslenmek, bir şeyi depretmek gibi manalara gelir. تَقَلْقُلُ الْمَخْرَجِ حَتَّى يُسْمَعَ له.
DUDAK TA’LÎMİ Tilavet esnasında dudakların usûl ve kaidelere uygun olarak hareket etmesine dudak ta’limi denir. Dudak Ta’limi’nin Gayesi: Harflerin harekelerinin,
Merhaba arkadaşlar her ilim dalının olduğu gibi tefsir ilminin de kendine özgü kavramları vardır. Tefsir, te’vil , tercüme ve meal bu ilmin temel kavramlarıdır.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
MEDD-İ LÂZIM(المد اللازم)
HARFLERİN MAHRECLERİ مخارجُ الحروفِ
KUR’AN-I KERİM.
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
Tenvin (اَلتَّنْوِينُ) sözlükte, nûn’lama demektir
MED VE HÜKÜMLERİ (المدُّ و أحكامهُ)
الوقف ولإبتداء Vakf (الوقف) durmak, durdurmak demektir.
İDĞÂM (الإدغام) İdğâm bir harfi diğer bir harfin içine katmak demektir. İdğâm’ın tecvîd ilmindeki tarifi ise şöyledir: الإدغام: إدْخَالُ أحَدِ الحَرْفَيْنِ
Dil Nedir? Dil, insanlar arasında anlaşmayı sağlayan, kendisine özgü yasaları olan ve ancak bu yasalar çerçevesinde gelişen, temeli bilinmeyen zamanlarda.
5. Sınıf 2. Ünite: Ramazan ve Oruç
5. Sınıf 2. Ünite: Ramazan ve Oruç
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

VAKF İŞARETLERİ (SECÂVENDLER) Vakf konusunda ele alındığı üzere Kur’ân okurken nerede vakf yapılacağını, nerede vasl veya ibtida yapılacağını bilmek önemli bir konudur. Peygamberimiz (s.a.v)’in Kur’ân okurken vakflar hususunda son derece hassas davrandığı rivayetlerde belirtilmektedir. Hal böyle olunca biz Müslümanların da Kur’ân okurken vakf, vasl ve ibtida hususlarında hassas davranması gerektiği ortaya çıkmaktadır.

Kur’ân okurken, herkesin vakf ile ilgili hususları kendi başına tespit etmesi mümkün değildir. Vakfları tespit etmek Arapça bilgisi de gerektiren bir durumdur. İşte bu noktadaki zorluğu ortadan kaldırmak için Kur’ân metni üzerine belli işaretler koyarak vakfları tespit etmek gerekmiştir. İlk defa Muhammed b. Tayfûr es-Secâvendî Kur’ân metnini م – ط – ص – ز – ج harfleriyle işaretlemiş ve vakfları tespit etmiştir. Daha sonra bu harflere başka harfler de ilave edilmiştir. Neticede bu işaretlemeler Müslümanlar tarafından kabul görmüş ve yaygınlaşmıştır. Şimdi bu işaretleri hükümlerine göre sıralıyoruz:

م: VAKF-I LÂZIM Mutlaka durmak gerektiğine, geçilirse mananın bozulabileceğine işarettir. Kur’ân’da 84 yerde bulunmaktadır. Örnek olarak bkz. (Bakara 7,26…)

ط: VAKF-I MUTLAK Vakf-ı Mutlak sözün tamam olduğu yerlerde bulunur. Vakf evlâ (اَلْوَقْفُ اَوْلَى), vasl caizdir. Yani durmak tercih edilir ama geçmek de caizdir. Örnek olarak bkz. Bakara 4,9… Vakf-ı Mutlak sözünden mutlaka durulacak manası çıkarılmamalıdır. Bu isimlendirme, yapılan vakfın; lâzım, câiz, murahhas v.d. olduğuna dair bir kayıt bulunmadığı anlamına gelir.

ج: VAKF-I CÂİZ Bu işaretin bulunduğu yerlerde hem vakf hem de vasl yapmaya müsait bir durum bulunduğu için, vakf da vasl da caiz denilmiştir. Vakf evlâ vasl câizdir. Yani vakf öncelenmiş, vasl da câiz görülmüştür. Örnek olarak bkz. Bakara 10, 17, 19 …vd

قف: ‘ALÂMET-İ VAKF م: Kesinlikle durmayı ifade eder. الوقف اللازم Dur, demektir. Vakf evlâ, vasl câizdir. Örnek olarak bkz. Bakara 102… Buraya kadar anlatılan secavendler; م: Kesinlikle durmayı ifade eder. الوقف اللازم ط , ج , قف : Bu üç harf, الوقف أَوْلَى diye isimlendirilirler. Yani durmak evlâ geçmek caizdir. Bu üç vakf işareti kısaca قلى şeklinde ifade edilir. قلى = وقف kelimesinden ق harfi, أَوْلَى kelimesinden لَى’nin bir araya gelmesi ile oluşan bir isimlendirmedir.

ز: VAKF-I MÜCEVVEZ Vakf-ı Mücevvez (Vakf-ı Mücevvez li vechin), bir yönden vasletmeyi, başka bir mana yönünden vakfetmeyi gerektiren yerlere konulmuştur. Vasl evlâ vakf câizdir. Yani durulabilir ama geçmek tercih edilmiştir. Durulunca geriden alınmaz. Örnek olarak bkz. Bakara 7, 85, 87…

ص: VAKF-I MURAHHAS Vakf-ı Murahhas (الوقف المرخص), ayetin uzun olması veya başka bir sebeple zorunlu olarak (zaruret sebebiyle) durulabilecek yerlere konulmuştur. Vasl evlâ, vakf câizdir. Durulursa geriden alınmaz. Örnek olarak bkz. Bakara 22, 23, 35, 36…

ق: ALAMET-İ VASL Alâmet-i Vasl denilen bu işarette de Vasl evlâ, vakf câizdir. Durulursa geriden alınmaz. Örnek olarak bkz. Bakara 101, 150… Bu işarete قد قيل alameti de denir. Bu da vakf yapıp yapmama hususunda ihtilaf olduğuna işarettir.

صلى : VASL-I EVLÂ Vasl-ı Evlâ; الوصل أَولى ifadesindeki وصل kelimesindeki ص ve ل harfinin; أَولى kelimesindeki ى harfinin yanana gelmesiyle oluşan (صلى) işarettir. Vasl evlâ, vakf câizdir. Durulursa geriden alınmaz. Vaslın evlâ, vakfın câiz olduğu ز , ص , ق ve صلى duraklarının tamamı için, genel anlamda صلى isimlendirmesi kullanılır.

لا: VAKF-I LÂ Vakf-I Lâ, “durma” demektir. Maba’di (sonrası) ile ilgisi bulunan yerlerde bulunur. İmam Cezerî’ye göre bu işaret, “vakf yapılmaz” anlamına gelmez. Fakat bu işaretin bulunduğu kelimenin sonrasındaki kelime ile ibtidâ güzel olmadığı için, durulsa bile geriden almak gerekir. Bu yüzden bu işaret, “durma” anlamında değerlendirilmiştir.

لا işaretinin bulunduğu yerlerde vakf yapılırsa geriden alınarak devam edilir. Şayet bu işaret ayet sonlarında bulunuyorsa bu, önceki ayetin manasının devam ettiğini; bir başka ifadeyle, aralarında bu secavendin bulunduğu iki ayetin mana bakımından ilgili olduklarını gösterir. Bu gibi yerlerde durmak da geçmek de caizdir. Durulursa geriden alınmaz. Örnek bkz. Müddessir 74/1,2,3…

Fâtiha sûresinde (لا)صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ ifadesinden sonra bulunan لا işaretinde, Hanefî mezhebine göre durulabilir. Çünkü burası ayet sonudur. Eğer durulursa geriden almak gerekmez. Fakat vasl ile okumak da caizdir.

^ ^ İKİ GRUP ÜÇ NOKTA Vakf-ı Mu’ânaka veya Vakf-ı Murâkabe diye isimlendirilir. Bir veya birkaç kelime arayla peş peşe gelen iki tane üç nokta işareti bulunan secavendlerin sadece birinde durulur, diğerinde geçilir. Eğer ilkinde durulmuşsa ikincisinde geçilir. İkincisinde durulacaksa ilkinde geçilir. Her ikisinde birden durmak veya her ikisinde birden geçmek câiz değildir. Örnek olarak bkz. Bakara 2. Burada geçen Mu’ânaka; birbirinin boynuna muhabbetle sarılmak manasına gelir. Murâkabe ise; gözetmek, korumak demektir.

ع ‘ALÂMET-İ RUKÛ’ ع secavendi rukû’ alâmetidir. Bir konunun veya kıssanın bitip, diğer konunun veya kıssanın başladığını gösterir. Hatimle namaz kıldırırken veya kıraatin uzun okunduğu namazlarda, ع secavendi denk geldiğinde ruku’a varmak güzel ve uygun olandır. Ayrıca okunacak aşırların da konu bütünlüğünün sağlanması bakımından bir ayn(ع) durağından diğer ayn (ع) durağına kadar okunması uygun görülmüştür.

NOT: Bazı Mushaflarda, burada anlattığımız işaretlerden başka işaretlere de rastlamak mümkündür. Kullanılan diğer işaretlerin manaları ilgili mushafların sonunda yazılmaktadır.