8. Hafta: Dini-sosyal gerçekliğe eleştirel yaklaşım

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

MANTIK Mantığın Konusu.
Etik ve Meslek Etikleri
Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
Furkan ÇELEBİ Haz/A 181. Ekonomileri aşırı istihdam durumunda olan ülkelerden veya yetişmiş insan gücü kaynakları yetersiz olan ülkelerden, işgücü talebine.
X.BÖLÜM KÜLTÜR.
MODERN YEREL YÖNETİM İÇİN LİDERLİK
Zor insanla başa çıkma yolları
BİLİMSEL TUTUM VE DAVRANIŞLARIN ÖZELLİKLERİ
BİLİM NEDİR? Dünyaya ve bu dünyada yer alan olgulara ilişkin tarafsız gözlem ve deneye dayalı zihinsel etkinliklerin ortak adına ‘bilim’ diyebiliriz.
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Cümlede Anlam.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Türkçe Öğretmenliği Bölümü
Türk Töresinde Kadın VE aile
FARKLILILAR.
İbrahim (as)’in babasına istiğfar dilemesinin şekli ve zamanı
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Araştırma Yöntemleri-12 Mevcut Verilere Dayalı Araştırmalar - II Mevcut istatistiklerin incelenmesi.
SEMPATİ.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
GİRİŞ  Cinsiyet deyince aklımıza hangi girişimciler geliyor. (Pozitif ayrımcılık)  Kadının yeri evi mi?  Kadın erkek eşit mi ROLLERİ FARKLI MI? (A.Tomor)
Dünya kadın emeği ile güzelleşir…
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
İŞLETMELERDE İLETİŞİM
Klasik Sosyoloji Tarihi
İLETİŞİM.
Eşitlik İlkesini Uygula
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
YETENEK VE İLGİ ALANLARI.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
BİLİM NEDİR? BİLİMİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlayan= Meslina ÖZER.
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
MAN-557 Araştırma Yöntemleri
Pozitivizm A. Comte.
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ
NESNELLİK KONUSU.
Gökçe Erinç Büyükşengür
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 6. Hafta: Sosyal yapı, kurumlar ve din
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 4. Hafta: Sosyal davranış örüntüleri ve din
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 9. Hafta: Sosyal zaman ve din
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 11. Hafta: Dini sosyalleşme
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Tanımı, Bölümleri, Sınırları, Diğer Alanlarla İlişkisi, Önemi.
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
SOS407 – Kadın Çalışmaları
SEMPATİ. Eroğlu, Feyzullah, 1996, Davranış Bilimleri, Beta Yayıncılık, Syf.159 Sempati, karşımızdaki kişiyle duygu ve düşünce bakımından tam bir örtüşme.
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
Sunum transkripti:

8. Hafta: Dini-sosyal gerçekliğe eleştirel yaklaşım Din Sosyolojisi I Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 8. Hafta: Dini-sosyal gerçekliğe eleştirel yaklaşım

Dini-sosyal gerçekliğe eleştirel yaklaşım Sosyologlar bütün sosyal fenomenlere sorgulayıcı ve şüpheci bir tavırla yaklaşır. Bu yaklaşım tarzı din incelemelerinde de geçerli olan bir durumdur.

Dini-sosyal gerçekliğe eleştirel yaklaşım Başka bir ifadeyle din sosyologu için, aşkın temele dayanan insan sahası incelendiğinde bile, yukarıda ifade edilen çerçevede, aşkın diye bir şey söz konusu değildir. Bizler cinsellik, ırkçılık, homofobi, sömürü, yolsuzluk ve benzeri pek çok konuyu araştırmaktan çekinmeyiz.

Dini-sosyal gerçekliğe eleştirel yaklaşım Başlangıçta araştırmamızda böyle şeyleri açığa çıkarmak ya da risk taşıyan konularda hassasiyeti artırmak esas gayemiz değildir; fakat bazı yanlışlıkları keşfetmişsek, kesinlikle bu yanlışlıkları hasıraltı etmemeli ve üzerine gitmekten kaçınmamalıyız.

Christel Manning’in God Give Us the Right adlı eseri Christel Manning’in kadın ve din ile ilgili God Give Us the Right (Bize Haklarımızı Tanrı Verdi, 1999) adlı eseri, din incelemelerine eleştirel yaklaşımın mükemmel örneklerinden biridir. Mannning, muhafazakar veya köktenci dini geleneklere katılan kadınları anlamaya çalışmaktadır.

Christel Manning’in God Give Us the Right adlı eseri O, incelediği kadınları gerçekten anlamasını sağlayacak ve onları açacak empatik bir metot çerçevesinde araştırmasını gerçekleştirmiştir. Konusuna açıklık ve duygudaşlıkla yaklaşmasına rağmen eleştirel analizler yapmayı, çeşitli zıtlıklar ve tutarsızlıkları, özellikle erkek egemen cinsiyet normlarıyla ilgili olanları açığa çıkarmayı başarmıştır. Manning’in (1999,150) tartıştığı gibi:

Christel Manning’in God Give Us the Right adlı eseri [Kadınlar] feminizmi reddettiklerini savunurlar; fakat onlar bazı feminist değerlere açıkça kucak açmaktadırlar. İş hayatında ve siyasette eşitlik ve otorite sahibi olmayı talep etmektedirler; fakat onlar kilise ve sinagogda da ayrımcılığa son verilmesini istemektedirler. Evanjelik kadınlar bir hanımın kocasını kabul etmesi gerektiğini; fakat neredeyse içlerinden hiçbirinin bunu gerçekleştiremediğini ifade etmektedirler.

Christel Manning’in God Give Us the Right adlı eseri Manning’in incelemesi dini inançlarla ilgili yanlış telakkileri yıkmak ya da araştırma konusunun tutarsızlığını veya ikiyüzlülüğünü ifşa etmekle ilgili değildir. Fakat onun sosyolojik yaklaşımının gayesi, kadınların cinsiyet ayrımı gibi meselelerde bazen başarılı bazen başarısız nasıl mücadele ettiklerini entellektüel sorgulama adına adil bir biçimde ortaya koymaktır.

Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş mümkün müdür? Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş problemli olabilmektedir. Anlamaya ve açıklamaya çalıştığımız pek çok fenomen karşısında, esasen bizlerin meseleye dışarıdan bakan kimseler olduğumuz gerçeği kaçınılmaz olarak ortaya çıkmaktadır.

Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş mümkün müdür? Sevdiğiniz müzik ya da eğlence tarzı hakkında araştırma yaptığınızı ve o müzik ve eğlence biçimini anlamaya ve açıklamaya çalıştığınızı hayal edin? Onlarca sene hoşlanarak dinlediğiniz müziğe kulaklarınızı kapatmanız ne kadar mümkündür?

Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş mümkün müdür? Benzer bir soru dinsiz bir din sosyologu için de sorulabilir. Eğer sen kendi dininin “ritmine” karşı “sağırsan”, dini, hakiki anlamda nasıl anlayabilirsin?

Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş mümkün müdür? Önde gelen bazı din sosyologları, meseleyi, dinsiz kişilerin katiyen dini incelemelerde bulunamayacağını savunmaya kadar götürmüşlerdir. Stark ve Finke (2000, 15) yalnızca “dindar kimselerin” din incelemelerinde “gerçekten bilimsel” olabileceklerini iddia etmişlerdir.

Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş mümkün müdür? Sonuçta bu, sadece dinle meşgul olanların değil; neredeyse tüm sosyal bilimcilerin yüzleştiği bir sorundur. Emekçileri, futbol oyuncularını ya da dini bir grubu araştıralım, sosyal bilimler, araştırmak istenilen fenomene bütünüyle dışarıdan bakmakla ilgilidir. Doğrusu dışarıdan bakanlar olarak “hakikatin” bütün veçhelerini tümüyle anlayamayabiliriz.

Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş mümkün müdür? Fakat bizler önemli ve ciddi bir iç görüş sağlayabiliriz. Zira toplumdaki ırkçılık meselesine vakıf olmak için siyah veya ırkçı olmak gerekmez. Çevre meselelerine vakıf olmak için fanatik bir çevreci ya da çevreyi kirleten bir sanayici olmak gerekmez. Ya da bizler küresel kapitalizmin doğasını anlamak için Endonezyalı bir emekçi veya kapitalist aristokrasinin bir üyesi olmak zorunda da değiliz.

Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş mümkün müdür? Stark ve Finke’nin (2000) dini, dindar kimselerin inceleme gücüne sahip olduklarına dair düşüncelerine şiddetle karşı çıkıyorum. Aileler, aile meselelerini inceleme gücüne sahip tek yetkili olarak görülemez. Sadece doktorlar tıp endüstrisini inceleme gücüne sahip müstesna kişiler değillerdir.

Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş mümkün müdür? Sadece ırkçılar, ırkçılığı inceleyemezler. Sanatı inceleme yetkisi sadece sanatçıların tekelinde değildir. Sadece fahişeler, fahişeliği anlama gücüne sahip değillerdir. Beatles’ı kavramak sadece Beatles kulüpleriyle sınırlandırılamaz. Bu durum din için de geçerlidir (McCutcheon 1999, 2001).

Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş mümkün müdür?

Din incelendiğinde eleştirel sosyolojik duruş mümkün müdür? Evet, dine dışarıdan biri olarak yaklaşmak, asla kolayca anlayamayacağımız bazı önemli konular olduğu manasına gelir. Ancak bu kural dine içeriden yaklaşanlar için de geçerlidir: Ne dışarıdan sosyolojik bakış açısı, ne de içeriden dini bakış açısı din konusunda hakikatin tek ölçüsü değildir. Her iki bakış açısı da kendine özgü bir iç görüye sahiptir. Aslında her ikisi de temel ve önemlidir.

Sonuç Bryan Wilson’un vurguladığı gibi: Bizler, elbette, sosyologun dindar kadar dini anlayamayacağı gerçeğini bir ölçüde kabul edebiliriz… Bununla birlikte, sosyolog, dışarıdan bakabilmenin getirdiği avantajla din konusuna sadece içeriden bakandan çok daha keskin bir yaklaşım sergileyebilir.