AKRAN BASKISI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Akran baskısı denince ne anlıyorsunuz?
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Başiskele Anadolu Öğretmen Lisesi Rehberlik Servisi
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
AKRAN BASKIS.
Ergenlik Sorunları Hazırlayanlar Mehmet BAYRAM Mehmet ERDİN
Çetin SARIYILDIZ Rehber Öğretmen
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS 2007
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Kazanım: Akran baskısıyla baş eder. 9. Sınıf 36 nolu kazanım etkinliği
AKRAN İLETİŞİMİ KIRIKKALE RAM ARALIK-2011.
AKRAN BASKISI.
AKRAN BASKISI Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
AKRAN BASKISI.
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
9. SINIF KİŞİLERARASI İLİŞKİLER 20. ETKİNLİK
AKRAN BASKISI Çocukluktan yetişkinliğe geçiş sürecinde, ergenlik döneminde gençler akranlarıyla daha fazla vakit geçirmeye başlar ve akranlarının kendilerini.
AKRAN BASKISI ve HAYIR DİYEBİLME
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRT.
AKRAN ZORBALIĞI.
ŞİDDET VE YARDIM SINIRLARIMIZ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ÇATIŞMA ÇÖZME ve AKRAN BASKISI
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
AİLE İÇİ ŞİDDET.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
PROJE 1 AKRAN ARABULUCULUĞU.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
AKRAN BASKISI.
AKRAN BASKISI ve ZARARLI ALIŞKANLILAR
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
ŞİDDET NEDİR???.
Suç ve şiddet nedir? Çocuğun yakalanması ya da yakalanmamasına, polisle başının derde girmesi ya da girmemesine bakmaksızın hayatı boyunca bir kez suç.
RİSKİ YÖNETMEK.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
AKRAN İLİŞKİLERİ.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Kişisel Rehberlik.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
AKRAN ZORBALIĞI HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS AKRAN ZORBALIĞI NEDİR? “Bir ya da bir grup insanın kasıtlı olarak, tekrarlayan bir biçimde diğer bir kişiye.
ERGENLER İÇİN YAŞAM BECERİLERİ EĞİTİMİ PROGRAMI
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA
ERGENLİK.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ(12-18 YAŞ)
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
AKRAN BASKISI ve HAYIR DİYEBİLME
AKRAN BASKISI Hazırlayan Uzm. Psk. Şükran KILIÇ
ŞİDDET.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

AKRAN BASKISI

AKRAN BASKISI NEDİR? Bireyin içinde bulunduğu yaş gruplarının etkinliklerinde bir şeyi yapmak için arkadaşları tarafından zorlanması veya cesaretlendirilmesidir. Diğer bir ifadeyle, gencin kabul görme ihtiyacından dolayı akranlarından oluşan grubun kontrolüne girmesidir.

AKRAN ve AKRAN GRUPLARI… Bireyle aynı yaş döneminde bulunan kişilere akran denir. Akran Grubu; Bireyle aynı yaş döneminde bulunan, aynı çevreyi paylaşan ve onun kişiliğinin oluşumunda önemli rolü olan gruplardır. Bunlar, her yaş grubunda söz konusudur.(6-11, 11-18, 18-23 vs.) Çocukluktan yetişkinliğe geçiş sürecinde (11-23) akranlarla daha fazla vakit geçirmeye başlanır. Sosyalleşmede, yeni öğrenmelerde, kişilik gelişiminde, cinsiyet rollerini vb. kazanmada önemli etkileri vardır. Olumlu ve olumsuz sonuçlar doğurabilmektedir.

Farklı Yaşlarda Görülebilmektedir…

AKRAN GRUPLARI & AKRAN BASKISI Özellikle ergenlik döneminde (11-18 yaş) gençler, okulda veya okul dışında akranları ile fazla vakit geçirmeye; benzer yaşantıları, değerleri, hedefleri paylaşmaya başlar. Gençler, akranlarının kendilerini ailelerinden daha iyi anladığını düşünürler. Kendilerini akran gruplarının doğal bir parçası olarak görür ve gruptakilere benzemeye çalışırlar. (Kabul görme kaygısı-Özsaygı düşüklüğü) Akran grubunun kontrolüne girmek peşinden akran baskısını da beraberinde getirir. Akran baskısına boyun eğme ve uyma gencin yaşamını olumsuz etkiler. Gençler çoğu zaman grubun içinde olduğundan ve grupta bir yer ve kimlik kazanmak istediğinden akran baskısına direnç göstermekte zorlanırlar. Bunun sonucunda grubun kendi kurallarına uyma, öğretmene baş kaldırma, okulu asma gibi olumsuz davranışlar daha sık yaşanır. Dolaylı yaşanan baskı sonucunda riskli ve suç kabul edilen davranışları gösterme eğilimi de artış gösterir.

Sosyal Etki…

AKRAN BASKISI ve RİSK ALMA DAVRANIŞLARI !!! Akran baskısının artmasıyla beraber, buna boyun eğen genç, psikolojik sağlığını ve sosyal yaşamını etkileyecek farklı riskli davranışlarda bulunabilmektedir. Okulda başarısızlık Okuldan kaçma ve devamsızlık Sigara içme Tehlikeli işler yapma ile ilgili risk alma davranışları, (balon) Kesici ve delici aletler taşıma. Kavgaya karışma ve saldırganlık. Çetelere katılma Trafik ile ilgili risk alma davranışları(Hız yapma, makas atma vs.) Cinsellik ile ilgili risk alma davranışları Alkol ve madde kullanma Hırsızlık vb.

Sürü Psikolojisi…

AKRAN BASKISI ve RİSK ALMA DAVRANIŞLARI !!! ANALİZ; Akran baskısına uğrama düzeyi ile okul türleri, cinsiyet vb. faktörler arasında anlamlı ilişkiler olduğu görülmektedir. Okul türlerine göre akran baskısına uğrama düzeyi Endüstri meslek lisesi öğrencilerinin, genel lise öğrencilerine göre, genel lise öğrencilerinin ise kız meslek lisesi öğrencilerine göre daha fazla akran baskısına uğradıkları görülmüştür. Cinsiyet farkına göre akran baskısına uğrama düzeyi Ayrıca genel lisede okuyan erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre akran baskısına daha fazla maruz kaldıkları görülmektedir.

AKRAN BASKISIYLA BAŞ ETME YOLLARI… SAHİP OLUNMASI GEREKEN BECERİLER; Sosyal ilişki, iletişim ve çatışma çözme becerilerini geliştirmek, Uzlaşmacı olmak ve alternatif çözümler üretebilmek, İnsanların duygularının farkında olabilmek, Çatışmaları çözmede ve diğer çocukların yardım almalarında aktif rol üstlenebilmek önemlidir. Bunlar için; Kişisel gelişim kitapları okunabilir, Seminerlere katılabilir, Öğretmenlerden, rehberlik servisinden ve uzmanlardan yardım alınabilirsiniz.

AKRAN BASKISIYLA BAŞ ETME YOLLARI… A. SÖZEL BECERİLER; Reddetme Becerileri Ricada Bulunmak, Hakkını Aramak B. SÖZEL OLMAYAN (Kendini Ortaya Koyma) BECERİLER Ses Tonunun Etkili Kullanılması Konuşmanın Hızı ve Akışı Göz Teması Yüz ifadesi Vücut/Beden Duruşu Kişiyle Mesafe

A. SÖZEL BECERİLER; 1- REDDETME BECERİLERİ; «Hayır» Demek; Amaç bireyin yapmak istemediği bir durum ile ilgili olarak bir isteği veya bir ricayı nasıl kabul etmeyeceğini öğretmektir. «Hayır» Demek; Basamak: Öğrencinin konumunu belirlemesi, yapılan bir ricaya karşı öğrencinin cevabını belirlemesi önemlidir. Basamak: Öğrencinin niçin hayır dediğinin nedenini belirtmesi önemlidir. «Hayır» Deme Yöntemleri: Hayır………………………… «Hayır», «hayır olmaz» Mazeret bildirme…………… «Hayır benim başka bir yerde işim var» Atlatma……………………… «Hayır belki daha sonra» Konuyu değiştirmek………… «Hayır teşekkürler. Mehmet’i bugün gördün mü?” Hayır tekrarı…………………. «Hayır. Hayır pek ilgilenmiyorum» «teşekkürler» Yürüyüp gitmek……………... «Hayır» de ve yürüyüp git. Ortamdan sakınmak………… «Hayır» de ve ortamı terk et.

2- RİCADA BULUNMAK ve HAKKINI ARAMAK:” A. SÖZEL BECERİLER; 2- RİCADA BULUNMAK ve HAKKINI ARAMAK:” Basamak: Değişmesi gereken durumun veya sorunun tespit edilmesi; konu ile ilgili düşüncelerin belirlenmesi, netleştirmesi. Basamak: Sorunu düzeltmek veya değiştirmek için ricada bulunma.

B. SÖZEL OLMAYAN BECERİLER; Sözel iletişimle beraber öğrencinin kendini uygun davranış biçimleriyle/kalıplarıyla daha güçlü bir şekilde ortaya koyabilmesi de faydalı sonuçlar sağlayabilmektedir. 1- Ses Tonu: Kişinin sesi ne alçak ne de yüksek bir tonda olmalıdır. Orta şiddet bir ses tonu ile kibar ve otoriter bir şekilde konuşun. 2- Konuşmanın Hızı Ve Akışı: Düzgün, açık ve diğer kişilerin rahat olarak anlayacağı bir şekilde konuşun. 3- Göz Kontağı: Konuştuğunuz kişinin doğrudan gözlerinin içine bakarak konuşun. 4- Yüz İfadesi: Konuştuğunuz konuya önem veren ciddi bir yüz ifadesi yanında diğer kişilere güven veren kibarlığınızı ve sakinliğinizi koruyun.

B. SÖZEL OLMAYAN BECERİLER; 5- Vücut Pozisyonu: Yüz yüze bakacak şekilde durun, vücudunuzun dik durmasına dikkat edin 6- Uzaklık: Konuşurken karşınızdaki ile uygun bir uzaklıkta durun(1 m.)

ARKADAŞ DEDİĞİN YANLIŞ YOLDA YÜRÜTMEZ!!!