Zeka Testleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Toyota 2 günlük görüşme teknikleri
Advertisements

PSİKOTEKNİK TEST UYGULAMALARI
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
İNSAN KAYNAKLARI TEMİN VE SEÇİMİ
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
9.Sınıf Psikoloji 4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR
MUŞ BİLİM VE SANAT MERKEZİ 2009 HOŞGELDİNİZ. ÖZEL EĞİTİM SINIFLAMA TABLOSU.
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Zihinsel Yetersizliği Olanların Değerlendirilmesi
Erken çocuklukta gelişim
Sistem Analizi Sistem Analisti
ÖĞRENME AMAÇLARI Kişi, yer ve nesnelerin ölçümüne ilişkin temellerin anlaşılmasın Pazarlama araştırmacıları tarafından kullanılan üç tür ölçeği.
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
EĞİTİMDE ÇOKLU ZEKA KURAMI A.Zeka Nedir Ne Değildir? Zeka, kimi zaman bir testten alınan puan, kimi zaman çevreye uyum sağlama ve kimi zaman problem çözme.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Psk. Doğan YILMAZ Zeka kavrami.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Sembolik Düşünce Nedir
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
İstatistiksel Analizler
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Çapraz Geçerlilik (Cross Validation) Nedir?*
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Özel Gereksinimli Çocuklar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
PSİKOLOJİK TESTLER.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
PSİKOLOJİK TESTLER.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Test Oluşturma.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Güvenirlik.
Yrd.Doç.dr.h. denİz gülleroğlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
Zeka Dr. Ege Akgün.
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
BİREYSEL FARKLILIKLAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ZEKA (Dilsel, Görsel, Müziksel, Matematiksel) ve YARATICILIK Hazırlayan:İrem Yürük- ÇOMÜ (Sınıf Öğretmenliği) 1.
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Sunum transkripti:

Zeka Testleri

Zekanın tanımı Eleştiri Anlama Muhakeme Soyut düşünme Öğrenme becerisi Deneyim ile öğrenme becerisi Farklı durumlara adapte olabilme becerisi Kendini motive edebilme becerisi Bilgiyi işleme ve planlama becerisi

Neden zeka ile ilgileniyoruz? Yordamak için….. NEYİ???? Problem çözme Teknoloji geliştirme Başarı Ekonomik başarı Yükselen değişim

Zekayı kavramsallaştırmak Multi faktör sözel, sayısal, uzamsal ve mantıki düşünme Hiyerarşik Genel (g???) (akademik/pratik) Başarıdan farklı ama gelişen (gelişim teorileri) Nöral fonksiyonlar ve hafıza ile ilişkilendirilmiş (bilgiyi işleme teorisi) Bilgiyi hatırlama ve organize etme ile ilgili Kültürel farklılıklar

Bireysel ve grup zeka testleri Bireysel testler Testi alan kişilerin davranışlarını yakından gözlemleyebiliriz Grup testleri Uygulamada kolaylık

Spesifik testler- Bireysel Stanford-Binet 1916 versiyonu – maddelerin psikometrik analizleri 1937 versiyonu – 2 form, daha iyi madde analizi, ve daha standardize edilmiş örneklem 1960 versiyonu – daha kısa test zamanı, daha geniş temsili örneklem SB-IV – teorik model baz alınarak, standardize edilen örneklem hala biraz SED açısından önyargılı

Spesifik testler- Bireysel Wechsler WAIS-III, WISC-III, WPPSI-R Teorik model: Hiyerarşik model, sözel ve performans ölçümleri Engelli kişiler için testler Tek kavram– labirent soruları, eşleştirme problemleri Leiter Performans Ölçeği– bir tahtanın üzerinde verilen kartlardaki resimleri eşleştirme

Spesifik testler- Bireysel Gelişimsel testler (3 yaş öncesi IQ) Gessel Gelişimsel Test– yaş gruplarına göre psikomotor davranışları; nesnel ve iyi standardize edilmemiş Brazelton Neonatal (Yeni doğan) Ölçeği – düşük geçerlik ve güvenirlik, yaygın olarak kullanılan yeni doğan indeksi Bayley Ölçekleri– psikomotor gelişim indeksi ve davranış ölçümü, genelde 3 yaşından küçükler için kullanılır. Kaufman testleri– zeka becerileri üzerine odaklanır, 3-12 yaşlar

Kişiliğin Değerlendirilmesi

Kişilik değerlendirmesinin amacı İnsan davranışlarını yordamak Anlamak- insan davranışlarını sınıflandırmak İnsan davranışlarını değiştirmek Kişilik  Davranışlar Kişilik ölçümlerinde dikkat edilmesi gereken konular Yapı geçerliği Yordayıcı geçerlik Güvenirlik

Teori ve ölçümler arası ilişki Trait teorileri Eysenck’in teorisi: Duygusal tutarlılık ve içedönüklük-dışadönüklük Listeler, anketler, projektif teknikler Psikoanalitik teori Klinik mülakatlar ve bilinçaltının ortaya çıkartılması Sosyal öğrenme teorisi Davranış örüntüleri ve bunların nedenlerini araştırma

Kişilik ölçümleri çeşitleri Gözlem Mülakat Ölçüm skalaları ve listeleri Kişilik Envanterleri Teori bazlı– kapsam geçerliği Faktör analize dayanan içerik Yaygın temalar: 5 faktör modeli Sorumluluk Dışadönüklük Açıklık Uyumluluk Duygusal denge

MMPI-2 1943’te ilk basım Ergen ve yetişkin versiyonları 6. sınıf okuma becerisi 550 orijinal, 154 (104) yeni maddeler (370 temel maddeler) Doğru-yanlış formatında N=2,500 standardizasyon örneklemi

Şirketlerde değerlendirme İşe alım Yerleştirme Eğitim Terfi Ücrette artış Ödüllendirme Başvuru formları Mülakatlar Kağıt-kalem testleri İş örnekleri Yordama Değerlendirme

Gelişimsel Değerlendirmeler

Çocuklarla Gelişimsel Değerlendirmeler Çocuğun, yapması gerekenleri anladığından emin olun Çocuğun dikkatinin test/değerlendirme üzerinde olduğuna emin olun Zaman kısıtlaması hakkında dikkatli olun Yetişkin müdahalesini minimize edin Uygulamada standardizasyon

Gelişimsel Test Örnekleri Corsi Hafıza Testi Çocuk Algısına Dayanan Problem Davranışlar Testi İşleyen Bellek ve Kısa Süreli Hafıza Testi Ayak-Baş (dürtü kontrolü) Dil Bilgisi (Tifaldi) (Hece ayırma)