ATIF (YÜKLEME) KURAMI Başkalarının o anki duygu durumları ve heyecanları hakkında doğru bilgiler elde edebilmeye ve niçin öyle davrandıklarını anlamaya.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Advertisements

Çocuğunun Koçu olarak Aile
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
HALKALI GÜNEŞ ORTA OKULU
KİŞİLİK ANALİZLERİ (Önce kişileri analiz etmeyi öğrenelim. İleriki makalelerde hangi kişilik tipine işi nasıl anlatacağımızı öğreneceğiz) Lider Yapılı,
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
Öfke, insanı inciten ya da yararına dokunan bir olay karşısında içinde duyduğu, kendisini sert davranışlara zorlayan durumdur. ÖFKE NEDİR?
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
CLARK L. HULL( ) İdeal bir öğrenme önerme ve teoremlerden kurulan mantıksal bir yapıya sahip olmalıdır. Öğrenme organizmanın ihtiyaçlarını karşılamak.
Farklılaştırılmış Öğretim
HEIDER’IN DENGE KURAMI
Yönetici Kimdir Yönetici bir işi yapmak için insanları ve kaynakları yöneten kimsedir. Yöneticilerin bir çok özelliği olması gerekir.
İLETİŞİM ENGELLERİ.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
MUSTAFA MI AKGÜL MÜ? TAVSİYE EDİLEN KULLANIM :MUSTİ ETKİLİ İLETİŞİM.
EĞLENCELİ HAYAT BİLGİSİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Meslek Giysi mi Aksesuar mı? Şenel KARAMAN Psikolog
SINAV KAYGISIYLA BAŞETME YOLLARI
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
Örgütsel Davranış Prof. Dr. Cem Tanova.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİ TANITIM VE YÖNELTME SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ.
ÇOCUKLARINIZ DİYOR Kİ;
Mentör Öğretmenlik.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
İnsanın Çabası: EMEK ve RIZIK
İNTERNET ÇOK GENİŞ BİR ALAN
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
Distortion; çarpıtma bölüm I. Tüm dışsal EM dalgalar değişik düzeylerde çarpıtılır, değiştirilir. Tüm dışsal EM dalgalar değişik düzeylerde çarpıtılır,
SOSYAL BİLİŞ (SOSYAL ALGI)
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
TUTUM VE DAVRANIŞLAR.
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
Yardımlaşmayı Nasıl Artırabiliriz? HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Neden Yardım Ederiz? Ne Zaman Yardım Ederiz? Kimler Yardım Eder? Yardımlaşmayı.
 Sorun dışsal bir olaya verilen içsel bir tepki sonucunda ortaya çıkan fiziksel, ruhsal, davranışsal olumsuz semptomlardır.
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
Duygularını ve düşüncelerini ifade eder.
İLETİŞİM ENGELLERİ.
SOSYAL ALGI.
MOTİVASYON Prof Dr Süheyla Ünal.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Collingwood.
ERGENLİK.
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
ERGENLİK.
Sınav Kaygısı.
OKULDE BİREYLER SAA.
BİLİŞSEL ÇELİŞKİ.
İNTERNETİN BİLİNÇLİ VE GÜVENLİ KULLANIMI
ALGILAMA.
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
BECERİ ÖĞRENİMİ.
Sunum transkripti:

ATIF (YÜKLEME) KURAMI Başkalarının o anki duygu durumları ve heyecanları hakkında doğru bilgiler elde edebilmeye ve niçin öyle davrandıklarını anlamaya çalıştığımız sürece «yükleme süreci» denir.

İÇSEL YÜKLEME DIŞSAL YÜKLEME NEDENSEL AÇIKLAMALAR Heider’e göre 2 tür yükleme yapılabilir: İÇSEL YÜKLEME DIŞSAL YÜKLEME Kişinin davranışlarının nedeninin o kişinin içsel özelliklerinden kaynaklandığı varsayılır. Tutumları Becerileri Çabası Ruh hali Kişiliği Kişinin davranışlarının nedeninin o kişinin dışında gerçekleşen olay, durum ya da davranışla açıklanması söz konusudur. Şans Kader Güçlü Başkaları

KALICI YA DA KARARSIZ NEDENLER İçsel – Kalıcı Bana iyi davranıyor çünkü iyi bir insan. İçsel – Kararsız Bana iyi davranıyor çünkü keyfi yerinde Dışsal kalıcı Beni seviyor çünkü ben iyi bir insanım. Dışsal kararsız Benimle ilgilenmiyor çünkü çok işi var. NOT: Weiner’e göre, davranışların nedenlerinin bazıları insanların kontrol edebildiği, bazıları da kontrol edemediği türdendir. Örneğin, yeteneği kontrol edemeyiz ama çabayı kontrol edebiliriz.

Sınav başarısı hangi nedenlere bağlanabilir? İÇSEL DIŞSAL Kalıcı Kararsız Kontrol edilebilir ÇABA Sadece o sınav için gösterilen çaba GÜÇLÜ BAŞKALARI (Öğretmenin yanlılığı) Başkalarından bir defalık görülen yardım (Kopya ) Kontrol edilemez YETENEK Sınav esnasındaki ruh hali sınavın zor olması ŞANS

UYUŞAN VARDAMALAR KURAMI (Jones & Davis, 1965) «Başkalarının davranışları hakkındaki bilgiyi sahip olduğu özellikler ya da karakteristikleri tahmin etmek için NASIL kullanıyoruz?» Kurama göre => insanların davranışlarının kişilik özellikleriyle uyuşup uyuşmadığını çıkarsamaya çalışırız. AMA İnsanlar sadece kendi özellikleri ya da tercihlerine göre davranmazlar. Dışsal bazı faktörler onlara pek az tercih hakkı bıraktığı için belli bir şekilde davranıyor olabilirler. Örn. Bir tezgahtar, çekle ödemeyi kabul etmiyorsa bunun sebebi insanlara güvenmemesi olmayabilir. Firmanın «ödeme kabul kuralları» na itaat ediyor olabilir.

Alışılmadık sonuçlar getiren karar ve eylemler O zaman belli eylemlere odaklanmamız lazım: Alışılmadık sonuçlar getiren karar ve eylemler Satıcının ürünü paketlemesi sıradandır. Ama aynı ürün yan dükkanda daha ucuz demesi alışılagelmedik bir şeydir. Özgürce seçilmiş davranışlar Teklif edilen kazancı yüksek ama çok sıkıcı ve kötü bir coğrafyadaki işi kabul eden biri «paraya» çok değer veriyor diye algılanacaktır. Davranışın sosyal istenirliği Sosyal istenirliği düşük davranışlar kişilik hakkında daha çok bilgi verir.

Kelly’nin Nedensel Yükleme Kuramı Diyelim ki, Arkadaşınızdan ders notlarını istediniz; vermedi. NİÇİN? İçsel mi? Dışsal mı? İkisinin Kombinasyonu mu? O bayağı yarışmacı biridir. Sizin başarılı olmanızı istemez. Sınav için onun da hemen çalışmaya başlaması gerekiyordur. Bazı durumlarda, davranışlara neyin sebep olduğunu ayırt etmek zordur. Neden ile davranış arasında yüksek birlikte değişme yoksa => o davranışın sebebini kesin olarak saptayamayız. Sonuç çıkaramama ilkesi

Kelly’e göre, birlikte değişimden sorumlu 3 tür bilgi vardır: Fikir birliği (benzerlik) bilgisi Herkes aynı şekilde mi davranıyor? Tutarlılık bilgisi Kişi, her zaman ve her durumda aynı uyarıcıya aynı tepkiyi mi veriyor? Belirginlik bilgisi Kişi farklı uyarıcı ya da olaylara da aynı reaksiyonu mu veriyor? Fikir birliği (benzerlik) bilgisi Tutarlılık bilgisi Belirginlik bilgisi Yükleme Odağı Düşük Yüksek İçsel Dışsal İçsel-Dışsal Kombinasyonu

Mahalledeki çocuklar Ahmet ile alay ediyorlar. Tutarlılık bilgisi Belirginlik bilgisi Benzerlik bilgisi YÜKLEME ODAĞI (YÜKSEK) Her zaman Ahmet'le alay ediyorlar. Çocuklar başka kimseyle alay etmiyorlar Ahmet'le herkes alay ediyor. DIŞSAL Nedensel yükleme alay edilenin özelliklerine yapılır, alay edene değil. (DÜŞÜK) Mahalleli çocuklar hemen herkesle alay ediyorlar. Başka hiç kimse Ahmet'le alay etmiyor. İÇSEL Nedensel yükleme alay edenin özelliklerine yapılır, alay edilenin değil. Mahalleli çocuklar Ahmet'le çoğu zaman alay etmiyor. KOMBİNASYON Nedensel yükleme belli bir durum ya da zamanla ilgili.