METİN TÜRLERİ KATHARINA REISS.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğrenci Bakış Açısı Dil düzeyi B2 seviyesindedir.
Advertisements

HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA YAZIM VE SUNUM TEKNİKLERİ
Eray Aktaş A PRESENTATION ON TRANSLATION STUDIES
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
MEDYA Medyayı Tanımak - Haber ve Unsurları -.
BİLİMSEL SÖYLEM VE ÖZELLİKLERİ
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya Çalışanları -.
MEDYA Medyayı Tanımak - Medyaya Dair Temel Bilgiler -
YAZILI ANLATIM ÜRÜNLERİ
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
İletişim Bilimlerine Giriş
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
İLETİŞİM METİNLERİ ÇÖZÜMLEMELERİ II
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Kitle İletişim Araçları
ANLATIM TÜRLERİ DENİZLİ LİSESİ (ANADOLU STATÜSÜ)
GÖRSEL ESTETİK IŞIK VE RENK Yusuf Kadri Şirinkan.
PARMAK OYUNLARI.
İLETİŞİM MODELLERİ LASWELL MODELİ.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Mustafa Kemal YALINKILIÇ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
HALKLA İ L İ ŞK İ LER VE REKLAMCILIKTA YAZIM VE SUNUM TEKN İ KLER İ HAFTA VII.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
MEDYA Medyayı Tanımak Medyanın Türleri Medya ve İletişim.
GÖRSEL OKUMA GÖRSEL SUNU Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
Öğrenci Bakış Açısı Dil düzeyi B2 seviyesindedir.
IV. DERS: Medyanın Toplumsal Konumu ve Medya ile İlişkiler HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ ÖĞR. GÖR. RECEP YILMAZ.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Hazırlayan:Görkem TOPAL Hazırlık-B
HATİCE TUNCER Eğitsel İçerikli Siteler.
CEO Web Sitesi Kurduğu Üyelerine, –Sanal kimlik ( vb.) –CV ve iletişim bilgilerini güncel tutmak –Eğitici ve bilgilendirici.
İletişim Süreci ve Türleri
ÇOCUK KİTAPLARI Çocuk Kitabın sayfalarını çevirirken adeta resimlerle konuşmaya bir şeyler anlatmaya çalışacaktır. Çocuğun çevresinde duydukları ile bu.
Çocuklu ailelerde supercan oyunun bilinirliğini artırmak, fayda zarar ekseninde Supercan’ın diğer oyunlardan farkını ortaya koymak için oluşturduğumuz.
İletişim Bilimine Giriş
Haber fotoğrafı.
Anlatmaya Bağlı Metinler
Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi.
SOSYAL BİLGİLER Kitle iletişim’ in anlamı nedir?
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF DERS NOTLARI
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
OYUN GELİŞTİRME DÖKÜMASYONU BUKET ALBAYRAK 17.BÖLÜM BCO623.
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
MEDYA & MATERYAL VE GÖRSELLİK
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
Programın Karşılaştırılması Sunusu
TÜRKÇE DERSİ İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
Kitap Kapağı Resimleme
ÇEVİRİDE NORMLAR SÖYLEM – SÖYLEM ANALİZİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Edebiyatın Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi
İletişim teknolojilerinde ki hızlı gelişim küreselleşmeyi hızlandırmaktadır. Özelikle mobil iletişim sistemlerinin yaygınlaşması ile dolaşımda olan bireylerin.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Dilsel İşlev ile Çeviri
Çeviri Eleştirisi Kuram Yönünde Çabalar Yöntemli bir çeviri eleştirisinin nasıl olması gerektiği, hangi ölçütlerle işleyeceği, çeviri araştırmacılarının.
Storytelling BTÖ716- Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ
Poster Başlık Yazarlar
MEDYA OKUR YAZARLIĞI ve Temel İlkeler
Sanat dikey düzlemde (paradigmatik) gerçekleştirilen bir yaratıcılıktır, bir farklılıktır. Bu da güncel, herkesin söylediğinden, yaptığından farklı bir.
Sunum transkripti:

METİN TÜRLERİ KATHARINA REISS

İŞLEVSELLİK (FUNKTIONALITÄT) İŞLEVSEL YAKLAŞIMLAR Çeviribilim de işlevsel yaklaşımların ortak noktası çeviriyi dilbilimsel bir işlem olarak gören kuramlardan ayrılarak, çeviriyi bir eylem, özellikle de iletişimsel ve toplumsal bir eylem olarak gören bir bakış açısı sunmalarıdır. İşlevsel yaklaşımlar arasında en fazla öne çıkan Alman çeviribilimci Hans Vermeer’in Skopos kuramı, Holz-Mänttäri’nin Çeviri Eylemi Kuramı ve Katharina Reiss’ın Metin Türleri ve İşlevleri üzerine yaptığı çalışmalar üzerine olmuştur. Reiss, metin türü konusunda geliştirdiği yaklaşımla, işlevsel çeviribilimin öncülerinden sayılmaktadır. Cicero Hieronymus W.Benjamin Martin Luther W.V.Humbold E.Schleiermacher Holz-Mänttäri Hans Vermeer Katharina Reiß

METİN ÇEŞİTLERİ (TEXTORTEN) 1. Bilgilendirici Metinler (Informative Texte) 2. İşlevsel Metinler (Operative Texte) 3. Anlatımcı Metinler (Expressive Texte) 4. Çok araçlı Metinler (Audio-Mediale Texte)

BİLGİLENDİRİCİ METİNLER (INFORMATIVE TEXTE) İçerik ve bilgilendirme ağırlıklı metinler, bir olayı ya da bir olgunun anlatımını kapsar. Genellikle düz yazı şeklinde oluşturulmuş metinlerdir. Bu tür metinler, politik bir olayı yorumlarken okuru belli bir noktaya çekmeyi amaçlar. Bu durumda bilgilendirme özelliği olan bilgilendirici metin, etkileyici işlev yüklenmesiyle operatif metin yapısını da kazanır (Reiss; 1993:18). Bu gruba giren metinler, genellikle medya haberleri, yorumlar, röportajlar, ticaret haberleri, kullanma kılavuzları, belgeler, ders kitaplar, araştırma yazıları, teknik ve sosyal bilimlere özgü metinlerdir.

İŞLEVSEL METİNLER (OPERATIVE TEXTE) Alıcıya yönelik olan bu metinler alıcı adresi veya kişiyi eyleme, bir reaksiyona yöneltmek amacını taşırlar. Bir eyleme yönlendirme özelliği taşıdıklarından, söylem, tarz ve biçim açısından etkilidirler. Dilin en etkili şekilde kullanımı bu metinlerde gerçekleşir. İkna, tatmin edicilik bu türlerde kendini gösterir. Bu grup metinler bir amacın, bir planın, bir söylemin gerçekleştirilmesi için yazılır.. Bu metinlere, reklamlar, propagandalar, yorumlar v.b. Yazılar örnek verilebilir.

ANLATIMCI METİNLER (EXPRESSIVE TEXTE) Bu tür metinlerde metnin şekli kadar yazarın metin içeriğini nasıl ifade ettiği de ön plandadır. Bunun yanında; söz dizimi, şekil, vurgulu bu tip metinlerin karakteristik özelliklerindendir. Stil, uyaklar/kafiyeler, karşılaştırmalı ve betimleyici/tasvirli konuşma tarzları, atasözleri, özdeyişler bu metinlerin içeriklerini oluştururlar. Ses uyumları sadece şiirler için geçerli değildir, düz yazılar içinde ses uyumu söz konusudur. Bu grup metinler, şekil ağırlıklı yazın metinlerin tüm özelliklerini taşırlar. Kısa öyküler, hikayeler, fıkralar, sahne oyunları, romanlar ve tüm şiir çeşitleri vurgulu metinleri oluşturur.

ÇOK ARAÇLI METİNLER (AUDIO-MEDIALE TEXTE) Daha önce açıklamaya çalıştığımız bilgi vurgulu, içerik ve şekil vurgulu metinlerin her türlü medya araçlarıyla iletilmesi ve eyleme konulmasıdır. İletişim amaçlı olduğu sürece metnin genel işlevini yürüttüğü her ortamda, dil dışı ‘yayın’ araçlarından faydalanılabilir. Dolayısıyla her türlü metin bu alanda işlenebilir. Bir radyo yayınında verilen oyunda sadece ses ve dil ön plandadır ancak bu oyunun televizyonda veya sahnede ortaya konulmasında diğer faktörlerde (Mimik, görüntü, hareketler ve renkler) devreye girer.