SİYASET FELSEFESİ SİYASET FELSEFESİNİN KONUSU Siyaset Siyaset (Politika Latince) dilimize Arapçadan geçmiş bir sözcüktür ve devlet ve toplum yönetimi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

Siyaset Bilimine Giriş
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
Siyaset Bilimine Giriş
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
ULUSLARARASI HUKUKTA İNSANİ MÜDAHALE
SİYASET FELSEFESİ.
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
AYDINLANMA ÇAĞI.
SPOR SOSYOLOJİSİ. SOSYOLOJİ: Kelime anlamı toplumbilimidir. Latince toplum anlamına gelen Socius ile Yunanca bilgi demek olan logos sözcüklerinin birleşmesinden.
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
ATATÜRK İLKELERİ.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
Hukukun Temel Kavramları
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
SİYASET FELSEFESİ -Tacitus:
Siyaset Bilimine Giriş
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
DÜNYA ÜZERİNDE VAR OLAN YÖNETİM BİÇİMLERİ.

Hazırlayan:Ahmet DEMiR
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
AHLAK NEDİR?.
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
T.C. MERSİN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FELSEFE ÖĞRETMENLİĞİ TOPLUM VE SOSYOLOJİ (ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ DERSİ) DERS SORUMLUSU: YRD. DOÇ. DR.
VII. ÜNİTE SİYASET FELSEFESİ
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
Sosyoloji Tarihi-A- 3. Ders.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
Klasik Sosyoloji Tarihi
Marksizm.
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
SİYASET FELSEFESİ İNSANLARIN YÖNETİMİYLE İLGİLİ, İKTİDARLARIN NASIL OLUŞTUĞU, İÇİNDE YAŞANILAN DURUMDAN DAHA İYİ BİR DURUM MÜMKÜN OLUP OLMADIĞINI SORGULAYAN.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
SİYASET FELSEFESİ SİYASET FELSEFESİNİN KONUSU Siyaset (Politika Latince) dilimize Arapça’dan geçmiş bir sözcüktür ve devlet ve toplum yönetimi ile ilgili.
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
ÇOCUK HUKUKU’NUN HUKUK SİSTEMİNDEKİ YERİ VE ÖZEL HUKUKTA ÇOCUK HAKLARI
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
demokrasinin temel ilkeleri
BİLGİSAYAR DERS ÖDEVİ DERS :DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI
Hukukun TEMEL kavamları
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
. DERS.
SİYASET FELSEFESİ İNSANLARIN YÖNETİMİYLE İLGİLİ, İKTİDARLARIN NASIL OLUŞTUĞU, İÇİNDE YAŞANILAN DURUMDAN DAHA İYİ BİR DURUM MÜMKÜN OLUP OLMADIĞINI SORGULAYAN.
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İNSAN HAKLARI KONU VI HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN GELİŞİM SÜRECİ-
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test 1.
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
Siyaset Bilimi II 9. Hafta: milliyetçilik.
HUKUKUN AHLAKİLİĞİ.
İş ve Meslek Sosyolojisi
Sunum transkripti:

SİYASET FELSEFESİ SİYASET FELSEFESİNİN KONUSU Siyaset Siyaset (Politika Latince) dilimize Arapçadan geçmiş bir sözcüktür ve devlet ve toplum yönetimi ile ilgili tüm etkinlikleri ifade eder. siyaset bilimi siyaset felsefesi Bu alanı, hem siyaset bilimi hem de siyaset felsefesi inceler. Siyaset bilimi Siyaset bilimi devlet biçimlerini, siyasi olguları ve süreçleri ele alır, betimler ve olanı olduğu gibi inceler. Siyaset felsefesi ideolojiler Siyaset felsefesi ise var olan siyaset üzerine bir sorgulama ve akıl yürütme etkinliğidir. Siyaset felsefesi ideolojiler üstü bir tutumla olması gerekeni araştırır.

SİYASET FELSEFESİNİN TEMEL KAVRAMLARI BireyBirey :Kendisini başkalarından ayıran, kendisine özgü bir kimliği olan her tek toplumsal insan ToplumToplum :Bireylerden oluşan ve kendisine özgü bir yapısı bulunan, aralarında sosyal ilişki ile ortak bir kültürü ve sürekliliği bulunan insan topluluğudur. DevletDevlet :Belirli bir coğrafya üzerinde yaşayan, ortak bir kültür yaratmış olan toplulukların oluşturduğu hukuksal ve siyasal otoritedir. İktidarİktidar :Yönetme gücünü elinde bulundurmak. MeşruiyetMeşruiyet :Egemenliğin haklı nedenlere dayalı olarak kullanılmasını ifade eder. sosyal haklılığa Meşruiyet, bir toplumda ya sosyal haklılığa yasalara dayalı ya da yasalara dayalı olarak kullanılabilir.

SİYASET FELSEFESİNİN TEMEL KAVRAMLARI EgemenlikEgemenlik :Yönetme gücünün kaynağı yönetme yetkisini elinde bulundurmanın nedenidir. YönetimYönetim :Bir örgütün ya da bir kurumun belirlenen ilke ve amaçlar doğrultusunda işletilmesidir. HakHak :Kullanma ve isteme yetkisine sahip olduğumuz şeylerdir. HukukHukuk :Devlet-birey ve birey-birey ilişkilerini düzenleyen yazılı normlar bütünüdür. YasaYasa :Hukuku meydana getiren zorlayıcı olan ve yaptırımları bulunan yazılı normların her biridir. BürokrasiBürokrasi :Kamu alanında çalışan aşamalı(hiyerarşik) bir düzen içinde örgütlenmiş olan memurlar topluluğudur.

SİYASET FELSEFESİNİN TEMEL SORULARI 1.Devletin varlık nedeni nedir? 2.Devlet olmalı mı olmamalı mı? 3.Devletin fonksiyonu nedir? 4.İktidar kaynağını nereden alır? 5.Egemenlik türleri nelerdir? 6.Sivil toplum nedir? 7.Demokratik yaşamda sivil toplumun yeri nedir? 8.Eşitlik nedir? 9.Adalet nedir? 10.Bürokrasiden vazgeçilebilir mi? 11.En iyi yönetim biçimi nedir? 12.Herkesin memnun olabileceği bir yönetim biçimi (toplum) olabilir mi?

İKTİDAR KAYNAĞINI NEREDEN ALIR? Teolojik yaklaşım: iktidarın kaynağı olarak Tanrı’yı görür. Bu yaklaşıma göre iktidar Tanrı’nın yeryüzündeki temsilcisidir. Güvenlikçi yaklaşım: iktidara karşı, toplumun içten ve dıştan gelebilecek tehlikelerden korunması ihtiyacından kaynaklandığını söyler. Demokratik yaklaşım: iktidarın kaynağını toplumda yaşayan insanların ortak iradesinden kaynaklandığını söyler.

MEŞRUİYETİN ÖLÇÜTLERİ NELERDİR?  Devlet Tanrı’nın yeryüzündeki temsilcisidir ve iktidar bu misyonu yerine getirebildiği oranda meşrudur.  Bir yaklaşıma göre devlet ve iktidar bireylerin ahlaki bakımdan olgunlaşma ihtiyacına yanıt vermek amacıyla ortaya çıkmıştır. Bu amacı yerine getirebildiği oranda meşrudur.  Marksizm’e göre devlet egemen sınıfların üretim araçlarını elinde bulundurmasına hizmet eden bir araçtır. Devletin meşruluğu hizmet ettiği sınıfın çıkarlarını gözetmesi ve sonuçta sınıfsız bir toplumu amaç edinmesi ile ölçülür.  Bir başka yaklaşıma göre ise devlet ortak iradenin temsilcisidir. Devletin uygulamaları ortak iradeye hizmet ettiği sürece meşrudur.

KAÇ TÜR EGEMENLİK TARZI VARDIR?  Geleneksel Egemenlik Geleneksel egemenliği toplumun dayandığı geleneksel değerler (gelenekler, örfler, adetler, görenekler) belirler. Bu egemenlik türü gelişmemiş ilkel toplumlarda geçerlidir. Egemenlik halka değil belirli bir kişiye ya da belirli bir aileye aittir. Emirlik, krallık, şeyhlik vb. ülkeler bu egemenlik türüne örnek olarak verilebilir.  Karizmatik Egemenlik Lider karizmasına dayalı bir egemenlik türüdür. Karizmatik liderler güçlerini topluma kendilerini hem sevdirerek, hem korkutarak elde ettikleri «başarılardan» alırlar.  Demokratik / hukuksal Egemenlik Bu egemenlik tarzı insanın akıl ve mantığına dayalıdır. Egemenlik hukuka dayanır ve hukuk kuralları çerçevesinde kullanılır -Egemenliği elde etme ve kullanma yolları ve sınırları anayasalar tarafından belirlenmiştir. -İktidar, egemenliğini kullanırken halkın iradesini temel alır.

Devlet Devlete 3 farklı yaklaşım 1.Devleti Doğal Bir Varlık Sayan Yaklaşımlar: 1.Devleti Doğal Bir Varlık Sayan Yaklaşımlar: Bu yaklaşımın en önemli temsilcisi Platon’dur. Ona göre toplum insan vücuduna benzer. Nasıl vücudumuzda her organın bir görevi varsa toplumdaki her organın da belli bir görevi bulunmaktadır. Devlet ise insan vücudundaki tüm organların birbiriyle uyumlu çalışmasını sağlayan beyni temsil etmektedir. Devletin belli bir başlangıcı bulunmamaktadır. Ona göre devlet insan toplumuyla birlikte hep vardı ve hep var olmaya da devam edecektir.

2. Devleti Yapay Bir Varlık Sayan Yaklaşımlar Bu yaklaşımın felsefe tarihindeki en önemli temsilcileri Thomas Hobbes, J.J.Rousseau ve J.Locke’tur. Bunlara göre insan toplulukları başlangıçta “Doğal Durum” adı verilen bir durumda yaşıyorlardı. Doğal durumda insanları yöneten ne kurallar ne de kurumlar bulunuyordu. Daha sonra insanlar barış içinde ve belirli bir düzen içerisinde yaşama gereksinimi duyduklarında devlet düşüncesi ortaya çıktı. Yani onlara göre devlet sonradan insan ihtiyaçlarına cevap vermek üzere oluşturulmuş bir kurumdur.

3. Devleti mülkiyetle ilişkilendiren yaklaşım Marksist yaklaşıma göre ise, devlet yerleşik yaşamla birlikte ortaya çıkan mülkiyet ilişkilerinin sonucu mülk sahiplerinin mülkünü korumak ihtiyacıyla otaya çıkmış, gelişmiş ve bugünkü karmaşık bir yapıya ulaşmıştır. Bu yaklaşıma göre, toplumsal yaşam mülkiyet ilişkilerine göre değil, eşitlik ve adalet üzerine kurulu kolektif ilişkilere dayanan bir sisteme (sosyalist/komünist) geçildiğinde devlet ortadan kalkacaktır.

İDEAL DÜZEN ARAYIŞLARI: Felsefe tarihinde ideal bir düzenin (ÜTOPYA) olup olmadığı tartışmaları iki ana grupta toplanır. 1. ideal bir düzenin mümkün olacağını, 2. ideal bir düzenin mümkün olamayacağını öne süren görüşler

1. İDEAL BİR DÜZENİN OLAMAYACAĞINI SÖYLEYEN GÖRÜŞLER Sofistlere ve nihilistlere göre ideal bir düzen mümkün değildir. Çünkü düzenin amacı insan mutluluğunu sağlamaktır. Tüm insanların mutluluğunu sağlamak ise olanaksızdır. Bu anlamda bugüne kadar hiçbir düzen mutlak insan mutluluğunu sağlayabilmiş ve bundan sonra da sağlayabilecek değildir ve bu yüzden de ideal bir düzenden söz edilemez.

2. İDEAL BİR DÜZENİN OLABİLECEĞİNİ ÖNE SÜREN GÖRÜŞLER Bu yaklaşıma göre sorun ideal düzeni belirleyen ölçütlerdedir. İdeal topluma ulaşmada 3 farklı ölçütü temel alan yaklaşım söz konusu olmuştur. a. Özgürlüğü Temel Alan Yaklaşım Liberalizm olarak da bilinen bu görüş A. Smith, J. Locke ve St. Mill tarafından savunulmuştur. Bu yaklaşım Batı dünyasının kapitalist üretim tarzının dayandığı felsefi temel olarak karşımıza çıkar. A. Smith’in “bırakınız yapsınlar, bırakınız geçsinler” sözüyle özetlenebilecek olan liberalizme göre ideal bir düzen mutlak anlamda birey özgürlüğünü sağlayabilen düzendir. Bir düzenin ideal sayılabilmesi için özgürlükçü olması gerekmektedir.

b. Eşitliği Temel Alan Yaklaşım Bu yaklaşımın başlıca temsilcileri S.Simon, C.Fourier, Prodhon, Owen (Ütopik Sosyalistler) K. Marx, F Engels, Lenin (Bilimsel Sosyalist) düşünürlere göre göre ideal düzeni belirleyen ölçüt eşitlik ilkesidir. Bu yaklaşımla birlikte sosyalist ekonomik sistemin felsefi düşüncesi ortaya çıkmış olmaktadır. c. Adaleti Temel Alan Yaklaşım Özgürlüğü veya eşitliği temel alan yaklaşımların dayandığı ekonomik sistemler insan ve toplum problemlerini çözmeye yetememiştir. Bu nedenle daha sonra ideal düzeni belirleyen ölçüt olarak adalet ilkesi öne sürülmüştür. Bu görüş esas olarak «Sosyal Devlet» ilkesini temel alan görüştür.

ÜTOPYALAR Şimdiye kadar öngörülen veya uygulanan hiçbir devlet tarzı mutlak anlamda insan mutluluğunu sağlayamamıştır. Bu yüzden insanlar yeni devlet arayışlarını sürdürmektedirler. Bu çabalar kapsamında düş gücüne dayalı hayali devlet biçimleri de üretilmiştir. Bu hayali düzen tasarımlarına «olmayan yer» anlamına gelen Ütopya denir. Ütopya, Ütopya, hayal edilen ideal-mutlu toplum yazınıdır. Tarih içerisinde ütopya yazarları iki başlık altında toplanır.

1.İstenilen Ütopyalar Bu tür ütopyalar her şeyin yolunda gittiği, toplumsal alanda herhangi bir sorunun bulunmadığı, kusursuz bir devlet ve düzen tasarımını ifade eder. Bunlar iyimser bir bakış açısıyla kaleme alınmış ütopyalardır. Bu tür tasarımlara şunlar örnek olarak verilebilir: Platon: Devlet Farabi: El Medinet’ül Fazıla Thomas More: Ütopia Campenella: Güneş Ülkesi F. Bacon: Yeni Atlantik Karl Marks: Komünist Manifesto

2.Distopyalar 2.Distopyalar (istenmeyen, korku ütopyaları) Dünyanın ve toplumların geleceği konusunda insanlığa birer uyarı işlevi olarak kötümser bir bakış açısıyla yazılmış ütopyalar da vardır. Bunlar gelecek için karamsardırlar. İnsanlığın geleceğinin özellikle kontrolsüz teknolojik gelişmeler yüzünden kötü olacağına ilişkin bir karamsarlık içermektedirler. Bu ütopyalara şunlar örnek olarak verilebilir. Aldous Huxley : «Yeni Dünya» Romanı Yevgeni Zamyatin : «Biz» Romanı George Orwel : «1984» Romanı Wachowski kardeşler: The Matrix Filmi

BİREY – DEVLET İLİŞKİSİ Birey devlet ilişkisinde sorun bu ilişkinin niteliğidir. İnsan hakları ve Sivil Toplum bilincinin gelişmesiyle günümüzde bu ilişki boyun eğen ve eğdiren güç olmaktan çıkmıştır. Birey temel hak ve hürriyetlerini bilmekte. Devlet, halkın özgürlüğünü koruyacak şekilde oluşturulmalıdır. Devlet otoriteyi bu amaca uygun olarak kullanır.