YAPAY SİNİR AĞLARI Bölüm 1-Giriş

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Advertisements

ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği Tanıtım Günleri Temmuz 2005.
KULLANILABİLİRLİK.  ‘Bir kapıyı açmasını öğrenemeyen insan bu dünyada ne diye yaşar bilmem ki…’ Aziz Nesin ‘ İSTANBUL’UN HALLERİ’
YAPAY SİNİR AĞLARI (Artifical Neural Networks)
Çıkış katmanındaki j. nöron ile gizli katmandaki i. nörona ilişkin ağırlığın güncellenmesi Ağırlığın güncellenmesi Hangi yöntem? “en dik iniş “ (steepest.
SEVDA GÜL Y MEME MR’ INDA KANSER TESPITI.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Yaparak yaşayarak öğrenme. Motivasyon ve yöneltme Learning to Learn Training Amaç ve yetenek Developed with the support of the EU Leonardo da Vinci Programme.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ Öğr. Gör. Ümit ATİLA.  1980’li yıllardan günümüze geldikçe, bilgi toplumuna yönelişte teknolojik rota, telekomünikasyon ve iletişim.
Makine Öğrenmesinde Yeni Problemler YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ.
Cihan Toprak Begüm Kökçü.  Planlama aşamasında, projenin hedeflerini gerçekleştirmek için uygulanabilir bir plan yapılır. Bunu yapmak için, projenin.
Hopfield Ağı Ayrık zamanSürekli zaman Denge noktasının kararlılığı Lyapunov Anlamında kararlılık Lineer olmayan sistemin kararlılığı Tam Kararlılık Dinamik.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
YAPAY SİNİR AĞLARINA GİRİŞ. Yapay Sinir Ağlarının Genel Tanımı İnsan beyninin özelliklerinden olan öğrenme yoluyla yeni bilgiler türetebilme, yeni bilgiler.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Momentum Terimi Momentum terimi Bu ifade neyi anımsatıyor? Lineer zamanla değişmeyen ayrık zaman sistemi HATIRLATMA.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ Hesaplamalı Sinirbilim Modeller farklı zamansal ve konumsal ölçeklerde süreçleri ele.
Program Tasarım Modelleri
Hata Fonksiyonları Lojistik Fonksiyon ß ß Huber Fonksiyonu ß ß.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
Bölüm 3 : Yapay Sinir Ağları (MatLab) Artificial Neural Network
Ders notlarına nasıl ulaşabilirim
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Öğrenme ve Sınıflama.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Bilginin Organizasyonu
BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Program Tasarım Modelleri
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
“Bilgi”’nin Gösterimi “Bilgi” İnsan veya Makina Yorumlama Öngörme
• EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Computer)
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III
Buluş nedir?.
Seminer Dersi Sunumu Sunum Adı Öğrenci Ad ve Soyadı Ay Yıl
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Yapay Zeka’nın Teorik ve Pratik Sınırları
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Bölüm 7 İfadeler ve atamalar.
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
UZAKTAN EĞİTİM.
KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi
Kemal AKYOL, Şafak BAYIR, Baha ŞEN
İnovatif Bir Köfte Yapma Makinasının Kavramsal Tasarımı
Bir Kurumda Öğrenme Merkezi (ÖMer) Nasıl Oluşturulur?
MOTOR ÖĞRENME KURAMLARI
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Bilgi Teknolojileri Hafta 01
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

YAPAY SİNİR AĞLARI Bölüm 1-Giriş Dr. Erhan AKDOĞAN

YSA, insan beyninin özelliklerinden olan öğrenme yolu ile yeni bilgiler türetebilme, yeni bilgiler oluşturabilme ve keşfedebilme gibi yetenekleri herhangi bir yardım almadan otomatik olarak gerçekleştirmek amacı ile geliştirilen bilgisayar yazılımlarıdır.

YSA, insanlar tarafından gerçekleştirilmiş örnekleri kullanarak olayları öğrenebilen, çevreden gelen olaylara karşı nasıl tepkiler üretileceğini belirleyebilen bilgisayar yazılımlarıdır.

Tarihsel gelişim süreci: Pre-1940: von Hemholtz, Mach, Pavlov, etc. General theories of learning, vision, conditioning No specific mathematical models of neuron operation 1940s: Hebb, McCulloch and Pitts Mechanism for learning in biological neurons Neural-like networks can compute any arithmetic function 1950s: Rosenblatt, Widrow and Hoff First practical networks and learning rules 1960s: Minsky and Papert Demonstrated limitations of existing neural networks, new learning algorithms are not forthcoming, some research suspended 1970s: Amari, Anderson, Fukushima, Grossberg, Kohonen Progress continues, although at a slower pace 1980s: Grossberg, Hopfield, Kohonen, Rumelhart, etc. Important new developments cause a resurgence in the field

Öğrenme İlişkilendirme Sınıflandırma Genelleme Özellik belirleme optimizasyon

YSA, örneklerden elde ettiği bilgiler ile kendi deneyimlerini oluşturur ve daha sonra benzer konularda benzer kararlar verir.

Bu hücrelere işlem elamanı adı da verilir. İşlem elemanı YSA birbirine bağlı ve paralel çalışabilen yapay hücrelerden meydana gelir Bu hücrelere işlem elamanı adı da verilir. bağlantı Bağlantı elemanı

Her hücrenin birbirine olan bağlantılarının bir değere sahip olduğu kabul edilir. Bilgi bilginin öğrenme yolu ile elde edildiği ve bu bilgileri bağlantılarda saklandığı kabul edilir.

YSA’nın temel işlevi: Kendisine gösterilen bir girdi setine karşılık gelebilecek bir çıktı seti belirlemektir. Bunu yapabilmek için ağ, ilgili olayın örnekleri ile eğitilerek (öğrenme) genelleme yapabilecek yeteneğe kavuşturulur. Bu genelleme ile benzer olaylara karşılık gelen çıktı setleri belirlenir.

YSA verilen diğer adlar Bağlantılı ağlar (connectionist networks) Paralel dağıtılmış ağlar (parallel distributed networks) Nöromorfik sistemler (neuromorfic systems)

YSA, olaylar hakkında bilgilerin olmadığı fakat örneklerin bulunduğu durumlarda çok etkin olarak kullanılabilir.

Yapay Sinir Ağlarının Genel Özellikleri Makine öğrenmesi gerçekleştirirler. Bilgi veri tabanında değil ağ üzerinde saklanır. Örnekleri kullanarak öğrenirler. Örnekler gerçekleşmiş olaylardır. Elde edilen örneklerin olayı tamamı ile gösterebilmesi önemlidir. YSA ların güvenle kullanılabilmesi için önce eğitilmeleri ve test edilmeleri gerekir.

Ağın eğitilmesinden sonra ağın hiç görmediği örnekler sisteme verilir ve cevaplara bakılır. Eğer ağ hiç görmediği örneklere doğru cevaplar veriyor ise performansı kabul edilir. Gerekirse çevrime alınarak (on-line) da çalıştırılabilir. Gerekirse ağ yeni örneklerle tekrar eğitilebilir.

Algılamaya yönelik olaylarda kullanılabilir. Şekil (örüntü) ilişkilendirme ve sınıflandırma yapabilirler. Eksik bilgi tamamlayabilirler. Kendi kendine organize etme ve öğrenebilme özellikleri vardır (adaptasyon) Eksik bilgi ile çalışabilirler. Ağın durumuna göre eksik bilginin ağ için ne kadar önemli olduğu tespit edilebilir. Bu durum hataya karşı toleranslarını yükseltir.

Belirsizlikleri işleyebilirler. Dereceli olarak bozulabilirler. Dağıtık belleğe sahiptirler.

YSA ların dezavantajları Paralel çalışabilen donanımlara ihtiyaç duyar. Bir ağın nasıl oluşturulması gerektiğini belirleyen kurallar yoktur. Uygun ağ deneme yanılma yolu ile bulunur. YSA lar kabul edilebilir çözümler üretebilir. Ama bunun optimum çözüm olduğu test edilmeden iddia edilemez.

Ağ parametrelerinin seçimine ilişkin de herhangi bir kural yoktur Ağ parametrelerinin seçimine ilişkin de herhangi bir kural yoktur. Her problem için ayrı ayrı değerlendirilmesi gerekir. Ağın öğreneceği problemin ağa gösterilmesi önemli bir problemdir. YSA sadece nümerik değerler ile çalışır. Bu nedenle problemin nümerik değerlere dönüşümü gerekir.

Ağın ne kadar eğitilmesi gerektiğine ilişkin bir metod yoktur Ağın ne kadar eğitilmesi gerektiğine ilişkin bir metod yoktur. Ağın örnekler üzerindeki hatasının belirli bir değerin altına indirilmesi eğitimin tamamlanması için yeterli görülmektedir. Ağın davranışının açıklanamadı önemli bir problemdir. Bir probleme çözüm üretildiğinde bunun nasıl ve neden üretildiği konusunda bir bilgi bulmak mümkün değildir.

Bir problemin YSA ile çözülmesi için şu şartlardan birini taşıması gerekir Sadece YSA ile probleme pratik çözümler üretebilme durumu söz konusu olmalı, Başka çözüm yolları olmasına rağmen YSA ile daha kolay, etkin ve hızlı çözümler üretilebilmeli.

YSA’nın kullanılabileceği en etkin problemler Doğrusal olmayan Çok boyutlu Gürültülü Karmaşık Kesin olmayan Eksik Kusurlu Matematiksel model olmayan Algoritması bulunmayan

YSA işlevleri Olasılıksal fonksiyon kestirimleri Sınıflandırma İlişkilendirme veya şekil eşleştirme Zaman serileri analizi Sinyal filtreleme Veri sıkıştırma Örüntü tanıma

Doğrusal olmayan sinyal işleme Doğrusal olmayan sistem modelleme Optimizasyon Zeki ve doğrusal olamayan kontrol

Uygulamalar Veri madenciliği Optik karakter tanıma Ürünün Pazar performansı tahmini Kredi kartları hileleri Robotlarda ve zeki araçlarda optimum yörünge belirleme Konuşma, parmak izi ve iris tanıma

Kalite kontrol İletişimde geçersiz eko filtreleme Haberleşmede trafik yoğunluğunun kontrol etme ve anahtarlama Radar ve sonar sinyal sınıflandırma Hastalık teşhisi (MR, ultrason ) Beyin modellenmesi

Referanslar E.Öztemel, Yapay Sinir Ağları, Papatya Yayıncılık, 2003 http://bm.bilecik.edu.tr/Dosya/Arsiv/odevnot/yapay_sinir_aglari.pdf