SONRASI EDEBİYATI 2. YENİ HAREKETİ ‘ İkinci Yeniciler’ adı verilen akım ‘şiir için sanat’ anlayışına dayanan, sürrealizmden daha aşırı soyutlama.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Şiir Müzik : H.MANCINI.
Advertisements

İ K İ NC İ YEN İ Ş İİ R İ İ K İ NC İ YEN İ Ş İİ R İ İ K İ NC İ YEN İ ’N İ N DO Ğ UŞUNDA ROL OYNAYAN ETMENLER: 1.Toplumsal Etmenler 2.Sanatsal Etmenler.
TURGUT UYAR GEYİKLİ GECE.
SELİM İLERİ.
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
ORHAN VELİ KANIK
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
Sezai Karakoç 1950’lerden itibaren dahil olduğu Türk şiir dünyasında kendine mahsus bir şiir dili ve problematiği kurabilmiş, Türk şiirinde sadece kendisi.
ÇAĞDAŞ EDEBİTAYIMIZIN ÇAĞDAŞ İNSANI
TOPLUMCU GERÇEKÇİLİK (Sosyal Realizm)
GARİP AKIMI (I. YENİ).
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
ÖZELİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ
II. YENİ ŞİİRİ ESER – YAZAR ÇALIŞMASI.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Cumhurİyet dönemİ EdebİyatI.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
EDİP CANSEVER.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
SERBEST NAZIM VE TOPLUMCU ŞİİR ( )
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
ÖZDEMİR ASAF.
ORHAN VELİ KANIK MEHMET ALİ SEL.
NAMIK KEMAL.
 yılları arasında şairlerimizden bir kısmını(Edip Cansever, İlhan Berk, Cemal Süreya, Turgut Uyar, Sezai Karakoç, Ece Ayhan ve Ülkü.
1980 Sonrası Şiir - Bu dönem de şiir ideoloji ve düşünceyi yayma aracı olmaktan çıkmıştır. - Şiir araç değil amaç olmuş ve esas konusunun birey olduğuna.
Şiir: Duygu, hayal ve düşüncelerin bir düzene bağlı olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mısralar içinde aktarılmasıdır. EdebiyatEdebiyat türlerinin.
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Mehmet ÖZ / Türk Dili ve Edebiyatı Öğreetmeni
Servet-İ fünun edebİyatI
Cumhuriyet Dönemi Roman ve Hikâye -Bu dönemde roman ve hikaye cumhuriyet düşüncesi etrafında biçimlenmiştir. -O dönemdeki sosyal ve siyasi ortamı yansıtır.
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
1 2. YENİ HAREKETİ 1940 Sonrası Şiiri LÜTFİ BAŞDAŞ 12/D 1789 İSMAİL MALAZGİRTLİ 12/D 1694.
GARİPÇİLER(GARİP AKIMI)
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
ENVER AYSEVER ‘’Yazarlık sabır, beceri ve süreklilik gerektiren bir işçilikse eğer, bunun yineleneceği ortamın nasıl olduğunun pek önemi yoktur. Çalışkan.
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
EDİP CANSEVER.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Hisarcılar (HİSAR GRUBU)
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
1914’te İstanbul’da doğmuş,burada başladığı ilk öğrenimini Ankara’da sürdürmüştür. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe.
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
( ).  1904 yılında İstanbul’da doğmuştur.  Bahriye Mektebi, İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünde öğrenim gördü.  17 yaşında ‘’İstanbul.
ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI (d. 1904, Uşak - ö. 23 Şubat 1946, İstanbul)

CEMAL SÜREYA INCELEME Yağız Fırat BORAN 12-D.
Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
İBRAHİM ŞİNASİ.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
ORHAN VELİ KANIK.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
1980 SONRASI MİSTİK DUYARLILIK ŞİİRİ
Sohbet (Söyleşi).
Sunum transkripti:

SONRASI EDEBİYATI 2. YENİ HAREKETİ ‘ İkinci Yeniciler’ adı verilen akım ‘şiir için sanat’ anlayışına dayanan, sürrealizmden daha aşırı soyutlama anlayışını sürdüren akımdır. Bu akım 1.yeni (Garip) akımını yeterli görmemiş ve bu akıma tepki olarak ortaya çıkmıştır. Başlangıçta bir topluluk olarak ortaya çıkmayan bildirgesi bulunmayan belirli bir ilkeleri bile olmayan grupken, Muzaffer Erdost’ un yazdığı yazılarında etkisiyle bir çatı altında toplanıldı. İkinci Yeni; 1. Şiirimizde daha çok uzun soluklu olmasa da, geniş bir okuyucu kitlesi bulamasa da Türk şiirine yeni boyutlar, yeni öğeler getirmişler. 2. Daha çok yorum ve izlenim şiirleri yazmışlardır. 3. Orhan Veli ve arkadaşlarının yalın anlatımına tepki olarak doğmuştur. 4. ‘Şiir için şiir’ anlayışını benimsemişlerdir. 5. Şiir görüntülerin verildiği bir amaç olmalıdır. 6. Şiirde doğa betimlemelerine yer verilmemeli, öteki türlerde anlatılmayanlar dil getirilmelidir Yeni Grubunu; EDİP CANSEVER,SEZAİ KARAKOÇ,TURGUT UYAR,ECE AYHAN,CEMAL SÜREYYA ve İLHAN BERK oluşturmaktadır.

2  EDİP CANSEVER ( )  SEZAİ KARAKOÇ ( …)  TURGUT UYAR (1927 – 1985)  ECE AYHAN ( 1931 – 2002 )  CEMAL SÜREYYA ( 1931 – 1990 )  İLHAN BERK ( 1918 – 2008 )

3 EDİP CANSEVER( ) İlk şiiri ‘İstanbul’ dergisinde yayımlanmıştır. İstanbul,Yücel,Fikirler,Edebiyat Dünyası, dergilerinde yayınlanan ilk gençlik şiirlerini ‘İkindi Üstü’ adlı kitapta toplamıştır. İlk kitabından 7 yıl sonra yayımladığı Dirlik Düzenlik’ de kendisini özgü bir şiir evreni kurduğu görülür. 1957’de yayınlanan ‘Yerçekimli Karanfil’ ile kendisine özgü bir şiir evreni kurmuş;2. Yeni akımının özgün örneklerini vermiştir. ‘Dize İşlevini Yitirdi’ gerekçesiyle yeni arayışlara yönelmiştir. ESERLERİ; Gül Dönüyor Avucumda ― Düz Yazı İkindi Üstü,Dirlik Düzenlik,Yerçekimli Karanfil,Umutsuzlar Parkı,Petrol,Sevda ile Sevgi,İlkyaz Şikayetçileri... ― Şiirler

YERÇEKİMLİ KARANFİL 4

5 Bıkmıştım, kediler damlarda vardı Adamlar geliyordu bir takım adamlardan Ben, Henri, Alain, bir de Bob Bugün hepimiz noksan. Henri'yi tanıyoruz, kim der ki tanımıyoruz Henri'yi O bizim musluğumuzdur, çok hızlı akar Avrupadan Alain'se açlığımızdır, bir sürü kadınlar tanır Günün her saatinde ayrılan. Yorgundum, uzakta güller vardı Yeni bir gül oluyordu bir gülün oynamasından Bir ay yeni bir ay yapıyordu odaya girdiğini Biz Bob'u çok seviyoruz, Bob çünkü umutsuzun biri Ölüler gibi yani, en çabuk akılda kalan. Kim geçti bu leylaktan nedense anlaşılmaz Karışık yüzler aldık bir takım çarşılardan Ben, Henri, Alain, bir de Bob Burası Avrupa bazan da şiir olan Sizi anlıyorum -Ne çıkar bizi anlamaktan.

İkindi Üstü İnsan her şeye alışıyor. Sıcak bahar ikindilerine Harbe, sevda çekmeye. Küçük gazetecim hergün böyle mağrur. Benim vanilya kokulu dondurmacım Gene kapı önlerinde. İşte taze ikindi güneşim. Pencerelerde küçük sarışınlar, Her şey iyi, her şey sade Anlıyamıyorum şu iç sıkıntımı. Yaşamak dersen yaşamak, Sarhoşluğum sarhoşluk. Ah! hatırlamak olmasa eski günleri. 6

7 SEZAİ KARAKOÇ ( …) Başlangıçta Pazar Postası’nda 2.Yeni akımı doğrultusunda şiirler yazmış; daha sonraki yıllarda tümüyle kendi şiirine yönelmiştir. Yeni biçim araştırmalarıyla, değişik imgelerle, kendine özgü, mistik ve islami içeriğe yer veren eserleriyle kuşağının en iyileri arasına girmeyi başarmıştır. Dergi ve gazetelerde sanat yazıları, eleştirileri,Fransız şiirinden çeviriler yayımlamıştır. Başlangıçta 2. Yeni şairleri arasında yer alan sanatçı sonraları iyice mistisizme ve içsele yönelmiştir. Din ve İnanç yoluyla fizik ötesi kaygıları yenmiş mistik bir şairdir. ESERLERİ; Mağara ve Işık – Şiir Düzyazı / Tarihin Yol Ağzında – Röportaj Yunus Emre, M. Akif, Mevlana – İnceleme Meydan Ortaya Çıktığında, Portreler – Öykü Yazılar, Ölümden Sonra Kalkış, Makamda – Deneme Körfez, Şahdamar, Hızır’la 40 Saat, Sesler, Alın Yazısı Saati – Şiir

8 TURGUT UYAR (1927 – 1985) Çeşitli dergilerde yer alan şiirleriyle adını duyurmuştur. İlk Dönem Şiilerinde çevresinin yaşayışının izlenimleri üzerinde durmuş, daha sonra iç derinliğe inmeye başlamıştır. Ölçülü uyaklı ilk dönem şiirinde daha çok kişisel yaşantısını yansıtır. Aşk,ayrılık,ölüm temalarını işlediği bu dönem şiirinde Garip akımının izleri görülür şiiri biçim ve öz bakımından yenileştiren şairlerin en güçlülerindendir. Lirik şiirin geleneksel sınırlarını zorlamıştır. Günümüzde Türkçeyi en güzel kullanan şairler arasındadır. ESERLERİ; Bir Şiirden – İnceleme Arz-ı Hal, Türkiye'm, Dünyanın En Güzel Arabistan’ı, Tütünler Islak, Her Pazartesi... - Şiir

9 ECE AYHAN ( 1931 – 2002 ) Şairin ilk şiiri 1954 yılında Türk Dili’nde yayımlanmıştır yılları arasında Türk Dili, Varlık ve Yenilik dergilerinde çıkan şiirlerinden sonra, Pazar Postası, Seçilmiş Hikayeler ve Yeditepe Dergileri’nde yazdı. 2. Yeni şiirinin en önemli temsilcisi olarak gösterilse de kendisi ‘İkinci Yeni’ tanım yerine ‘Sivil Şiir’ önerdi ve kullanıldı. Günümüz Türk şiirinin modern ustalarından biridir. Her şiirinde hem şiir hem Türkiye üzerin görüşlerini anlatır. Sivil şiir, Sıkı şiir, morjinolik, etik gibi belirli kavramları ön çıkar. ESERLERİ; Yurt Sual, Bakışsız Bir Kedi Kara, Sivil Şiirler, Çok Eski Adıyladır, Devlet ve Tabiat...

10 CEMAL SÜREYYA ( 1931 – 1990 ) Şiire lise yıllarında aruz denemeleriyle başlamış, ilk şiiri ‘Şarkısı- Beyaz’ 1953’de Mülkiye dergisinde yayımlanmıştır. Çeşitli yayın evlerinde danışmanlık, ansiklopedilerde redaktörlük, çevirmenlik yapmıştır. Geleneğe karşı olmasına rağmen, geleneği şiirinde en güzel kullanan şairlerden birisidir. Kendine özgü söyleyiş biçimi v şaşırtıcı buluşlarıyla zengin birikimi ile duyarlı, çarpıcı, yoğun, diri imgeleriyle İkinci Yeni şiirin en başarılı örneklerini vermiştir. ESERLERİ; Üvercinka, Göçebe, Sevda Sözleri, Güz Bitiği - Şiir Günü Birlik, Şapkam Dolu Çiçekle - Deneme Üstü Kalsın, 999.Gün - Günlük 100 Aşk Şiiri, Mülkiyeli Şairler - Antoloji Onüç Günün Mektupları, Folklor Şiire Düşman - Düz Yazı

11 İLHAN BERK ( 1918 – 2008 ) İlhan Berk’in şiiri, değişik evrelerden geçmiştir. İlk şiirlerini toplumcu anlayışla kaleme almıştır. Hece Ölçüsünün kullanıldığı bu şiirlerde, o dönemin şiir anlayışına özgü bir karamsarlık göze çarpar. İlhan Berk, daha sonra 1990’lara doğru Yeni Edebiyat anlayışı içinde yer almış, Servet-i Fünun (Uyanış), Ses, Yığın, Yeryüzü, Kaynak gibi dergilerde yazmıştır. 1953’te Yenilik dergisinde yayımladığı ‘Saint-Antoin’in Güvercinleri’ İkinci Yeni şiir akımının habercisi olmuştur. ESERLERİ; Başlangıcından Bugüne Kadar Beyit, Mısra Antolojisi - Antoloji Güneşi Yakanların Selamı, Günaydın Yeryüzü, İstanbul Kitabı, Türkiye Şarkısı - Şiir