İnsan Kaynakları Yönetimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
28 Ekip çalışması.
Advertisements

ULUSLARARASI GENÇLİK ÖDÜLÜNÜN 10 TEMEL PRENSİBİ. Uluslararası Gençlik Ödülünün dayandığı 10 temel prensip vardır.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
MODÜL 4 Organizasyon.
Kurumlar toplumu önemser
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
PROJENİN PLANLANMASI 1.
Yazılım Proje Yönetimi
Nesneye Dayalı Programlama
©Ian Sommerville 2000 Software Engineering, 6th edition. Chapter 22Slide 1 İnsan Kaynakları Yönetimi Sarı renkli arka planlı sayfalar bilgi amaçlıdır-sınavda.
KALİTE YÖNETİMİ (EĞİTİMDE).
24. MÜHENDİSLİK DEKANLARI KONSEYİ TOPLANTISI Mayıs 2012, Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Eğitiminde Tasarım Dersleri Prof. Dr.
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Bilgi ve Yenilik İktisadı
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
©Ian Sommerville 2000 Software Engineering, 6th edition. Chapter 22Slide 1 İnsan Kaynakları Yönetimi Sarı renkli arka planlı sayfalar bilgi amaçlıdır-sınavda.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
İnsan Kaynakları Yönetiminin
YÖNETİM BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
SEKRETERLİK HİZMETLERİ-I İŞ PLANI
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
E ğ itimde Kalite nedir? *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ögrencilerin ihtiyaçlarıdır. *Kalite, amaçlara uygunluktur.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Yakın Doğu Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
MOTİVASYON.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Kariyer Yönetimi Uygulamaları
Girişimcilik.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Probleme Dayalı Öğrenme
Toplam Kalite Yönetimi
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Eğiticilerin Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Geliştirilmesi Doç.Dr. Ali E. Şahin Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
EĞİTİCİ DRAMANIN TANIMI Drama konusunda, farklı uzmanlar çeşitli tanımlar yapmışlardır. Lindvaag ve Moen'in (1980), genel tanımlarına göre, eğitim amaçlı.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
KARİYER YÖNETİMİ DERSİ EGZERSİZLERİ Prof. Dr. Serkan Bayraktaroğlu
ÇEVİK (Agile) SÜREÇLER Değişen gereksinimler, teknik riskler gibi önceden belirlenemeyen durumlara ve yazılım ürününü etkileyebilecek her tür değişikliğe.
KARİYER GELİŞTİRME.
Eğitimde Yapay Zeka Uygulamaları
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ DERSİ KAPSAMINDA
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Durum Çalışması
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
AİLEDE İLETİŞİM.
GRUP İLETİŞİMİ.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama İletişimi
KAVRAM HARİTALARI.
Sunum transkripti:

İnsan Kaynakları Yönetimi Sarı renkli arka planlı sayfalar bilgi amaçlıdır-sınavda sorulmayacak

Hedefler İnsanın kavrayışının basit modelleri ve yazılım yöneticilerinin bu modellerle ilgisi Düşünme zamanının sınırlı olması Grup çalışmalarında başarılı olmanın esas etkenlerinin anlatımı Teknik personelin seçimi ve işe alınması sorunlarının tartışılması İnsan yeteneği olgunluk modeli- people capability maturity model (P-CMM)

İnsan Kaynakları Yönetimi Bireysel veya grup olarak çalışan insanların yönetimi

Yöneticilik ve insan etkeni İnsanlar kurumların en önemli servetleridir Yöneticinin görevleri, genelde insanlara yönelik olmalıdır. Bunu anlamadıkça,yöneticilik başarısız olacaktır Yazılım mühendisliği esasen kavramsal girişimdir. Kavramanın sınırlı olması, yazılım sürecini etkili biçimde sınırlar

Yönetici girişimleri Problem çözümü (elinin altındaki insanlardan yararlanma) Motivasyon (proje üzerinde çalışan insanlar) Planlama (insanlar ne yapacaklar) Değerlendirme (insanlar ne kadar hızlı çalışacak) Denetim (insanların girişimleri) Düzenleme (insanların çalışma yönü)

Problem çözümü Yönetici problemi kavramsallaştıra bilmelidir; ayrıntıları ile değil soyut seviyede ifade etmeyi başarmalıdır; Yönetici problemi parçalayarak çözmeyi başarmalıdır Yönetici problemi anlamsal ifade etmeyi başarmalıdır

Düşünme etkenleri İnsanların hepsi aynı yolla düşünmezler. Fakat her kesin düşünmesi aşağıdaki etkenlere bağlıdır: Bellek yapısı Bilginin tasviri Motivasyonun etkisi Bu etkenleri anlamakla, onların proje personeline etkilerini anlaya bileriz

Bellek yapısı

Bellek Yapısı-devamı Kısa süreli bellek Çalışma belleği Hızlı erişim, sınırlı yetenek 5-7 bilgi birimi Bilgi parçalarının ('chunks‘) boyutu Çabuk bozulma Çalışma belleği Daha çok yetenek, daha uzun erişim zamanı Kısa süreli bellekten ve uzun süreli bellekten gelen bilgileri bütünleştirmek içindir Nispeten hızlı bozulma Uzun süreli bellek Yavaş erişim, çok büyük yetenek Güvenilirsiz bilgi çıkarma mekanizması Yavaş, ama sonlu bozulma zamanı- bilginin güçlendirilmesi gerekiyor

Bilgi aktarımı Sorunun çözümü, genelde kısa süreli ve çalışma bellekleri arasında bilgi aktarımını gerektirmektedir Bu aktarım zamanı bilgi kaybola veya bozula bilir Bilgi işlem, bilgilerin kısa bellekten uzun belleğe aktarımı sürecinde gerçekleşmektedir

Sıralama algoritması (kaynak kod) class BubbleSort { // data[] provides data to be sorted private int data[] = { 17, 10, 8, 13, 15, 4, 6, 20, 15, 18 }; private int ceilingIdx; // index of last sorted element private int currentIdx; // index to current slot public void dataPrint() { // print array content System.out.print("daraPrint(): ceilingIdx = " + ceilingIdx + ", data = "); for (int i = 0; i < data.length; i++) { System.out.print(data[i]); // print every value in data[] if (i < data.length - 1) System.out.print(", "); }; System.out.println(""); } public void sort() { System.out.println("BubbleSort.sort() entered"); dataPrint(); ceilingIdx = -1; for ( ; ceilingIdx < data.length - 1; ) { currentIdx = data.length - 1; for ( ; currentIdx > ceilingIdx + 1; currentIdx--) { System.out.println("Values " + data[currentIdx] + " and " + data[currentIdx - 1] + " are compared."); if (data[currentIdx] < data[currentIdx - 1]) { // out of order? int temp = data[currentIdx]; data[currentIdx] = data[currentIdx - 1]; // sawp values data[currentIdx - 1] = temp; System.out.println("Values " + data[currentIdx - 1] + " and " + data[currentIdx] + " were exchanged."); dataPrint(); } else { // no, continue to move up for insertion point System.out.println("Values " + data[currentIdx - 1] + " and " + data[currentIdx] + " are right order."); dataPrint(); } } ceilingIdx++; // additional element got sorted dataPrint(); System.out.println("Bubbling to slot " + ceilingIdx + " done."); } System.out.println("sort() completed"); } public static void main(String argv[]) { System.out.println("BubbleSort.main() entered"); BubbleSort bubbleSort = new BubbleSort(); bubbleSort.sort(); System.out.println("main() completed"); } }

Problemin kavramsallaştırılmasına örnek: Sıralama algoritmasının kavramsal ifadesi

Problemin anlamsal ifadesi: Bilgi modeli Anlamsal bilgi - nesne sınıflarının ifadesi (programlamada),örgüt yapısı… gibi kavramsal bilgiler Anlamsal bilgi öğrenme ve deneyim yolu ile kazanılıyor Bu bilgiler yapısal biçimde bellekte tutuluyor Sentaktik bilgi-tasvir etme ayrıntıları hakkında bilgiler –Java’da nesne nasıl gösteriliyor, hangi standart fonksiyonlar kullanılır, “=“ veya “:=“ simgelerinden hangisi kullanılmalıdır…

Sentaktik-anlamsal bilgi

Anlamsal bilgiler Bilgi işlem kavramları – iterasyon, döngü,nesne …kavramları Problem (sorun) kavramları - algoritmik – özgü bir meseleni nasıl çözmeli Yazılım geliştirme yeteneği, yeni bilgileri mevcut bilgisayar ve mesele bilgileri ile bütünleştirmek ve yaratıcı problem çözümlerini geliştirmek Sorun çözme dile bağımlı değildir

Bilgi edinme Deneyim ve etkin öğrenme yolu ile anlamsal bilgi kazanılması Sentaktik bilgi ezberleme gerektiriyor. Yeni sentaktik bilgiler, mevcut sentaktik bilgileri engelleye biler Deneyimli programcının, farklı programlama dillerinin sentaksis- lerini biri-birine karıştırması

Sorun çözme Farklı türden (bilgisayar, görev, alan, kurum) olan bilgilerin bütünleşmesini gerektiriyor Çözümün anlamsal modelinin geliştirilmesi ve sonra bu modelin denenmesi Modelin programlama dilinde ifadesi

Problem çözme: Problemin parçalanması

Motivasyon Yöneticinin önemli görevi, proje üzerinde çalışanları motive etmektir Motivasyon karmaşık kavramdır. Aşağıdakilere dayanan çeşitli motivasyon türleri bulunmaktadır Temel ihtiyaçlar (gıda, barınak…) Personel ihtiyaçları (saygı,itibar…) Sosyal ihtiyaçlar (grubun bir parçası gibi kabul edilme)

İnsan ihtiyaçları hiyerarşisi Kendini kanıtlaya bilme saygı Sosyal ihtiyaçlar Güvenlik ihtiyaçları Temel ihtiyaçlar

İnsanların motive edilmesi Motivasyon, ihtiyaçların sağlanmasına bağlıdır Bilgisayar mühendisleri ve öğretmenler için psikoloji, güvenlik ve temel ihtiyaçların sağlanması varsayıla bilir Sosyal, kaygı ve kendini ifade edebilme ihtiyaçları yöneticilik bakış açısından daha önemlidir

İhtiyaçların sağlanması Sosyal Toplumsal özgürlüğün sağlanması Resmi olmayan iletişimlere izin verilmesi Saygı Başarıların takdiri ödüllendirme Kendini ifade edebilme Öğrenme-insanlar her zaman daha çok öğrenmek ister Sorumluluk

Personel türleri İhtiyaç türleri hiyerarşisi basit biçimde verilse de genelde çok daha karmaşıktır Motivasyon farklı personel türlerini de dikkate almalıdır: İşe yönelik Kendine yönelik Etkileşime yönelik

Personel türleri İşe yönelik Kendine yönelik Etkileşime yönelik İşin yapılması için motivasyon işin ta kendisidir Kendine yönelik İş, bireysel amaçlara (zengin olmak, tenis oynamak, seyahat etmek…) ulaşmak için bir araçtır Etkileşime yönelik Önemli motivasyon, meslektaşların varlığı ve onların faaliyetleridir. İnsan, işe gitmeyi sevdiği için işe geder

Motivasyonun dengelenmesi Bireysel motivasyon her türden motivasyonu içere biler, fakat bir motivasyon türü her zaman hakimdir Bir motivasyon türünden diğerine geçiş İnsanlar yalnız personel etkenine göre değil, grubun ve kültürün bir parçası olarak da motive edilmelidirler (İnsan o sebepten işe gidiyor ki, birlikte çalıştığı insanlar onun motive olmasını sağlıyorlar)

Grup çalışması Çoğu yazılım mühendisliği girişimi grup girişimidir Pek çok ciddi yazılım projeleri için iş-zaman çizelgelemesinin, yalnız çalışan personel tarafından geliştirilmesi mümkün olmaya bilir Grup etkileşimi, grubun başarımının anahtar belirleyicisidir Grup tertibinde (composition) çok esnek davranmak mümkün değil Yöneticiler, elleri altında olan insanlarla en iyisini yapmaya çalışmalıdırlar

Zaman paylaşımı

Grubun oluşturulması Aynı motivasyonu paylaşan üyelerden grup oluşturmak çok zordur İşe yönelik – her kes kendi işini öne çekip yapmak ister Kendine yönelik – her kes ağa olmak ister Etkileşime yönelik- çok muhabbet, az iş En etkili grup tüm türlerin dengeli katılımı ile oluşuyor Dengeyi oluşturmak zor ola biliyor, çünkü, mühendislerin pek çoğu işe yöneliktir Karar alma sürecine tüm üyelerin katılımı grubu etkiler

Grup önderliği Liderliğe saygı ile ulaşılır, makam veya unvanla değil… Teknik ve yönetimsel liderlik Demokratik liderlik, otokratik liderlikten daha etkilidir Tekniksel yeteneğe dayalı meslekte yükselme yolu her zaman desteklenmelidir

Grup bağlılığı Bağlılığı yüksek gruplarda üyeler için grup, onun ayrı-ayrı bireylerinden daha önemlidir Bağlılığı yüksek grupların artı yönleri: Grubun kalite standartları geliştiriliyor Grup üyelerinin yakın olması ile çekingenlik sonucu doğa bilecek bilgisizlik azalıyor Grubun tüm üyeleri biri-birinden öğreniyor ve diğerlerinin çalışmaları hakkında bilgi ediniyorlar Bencil olmayan programlamada, her bir üye diğerinin programının daha iyi olmasına çaba gösteriyor

Bağlılığın geliştirilmesi Bağlılığın oluşturulmasında, grup içinde örgütsel kültür, personel türleri gibi etkenlerin önemi büyüktür Bağlılığı Sosyal etkinlikler Grup kimliğinin geliştirilmesi Bir mekanda çalışma gibi faaliyetler güçlendiriyor Bilgi paylaşımı, grubun tüm üyelerinin, kendilerini grubun bir parçası hissetmelerini sağlamak için en basit yoldur

Grup sadakati Grup üyeleri, bağlılığı yüksek gruplara sadakatli olmağa meyillidirler ‘Grup düşüncesi (Groupthink) , tekniksel ve örgütsel yönlere bakmaksızın grubun korunmasıdır Dış katılımcılarla grubu güçlendirmekle, yönetici grup düşüncesinin önüne geçmelidir

Grup iletişimi İyi iletişim, etkili grup çalışması için çok mühimdir İş gereği, karar oluşturma ve önceki kararların iyileştirilmesi için bilgi alış-verişinde bulunula bilir İyi iletişim, grup üyelerinin bir-birini anlamasına yardım etmekle, grup içi bağlılığı güçlendirir

Grup iletişimi Aynı türden olanlar Farklı cinsler İletişim yolları Aynı personel türünden çok kişinin olması sorun yarada bilir Farklı cinsler Yalnız erkeklerden (veya bayanlardan) oluşan gruplarda grup içi iletişim güçlü olmaya bilir İletişim yolları Merkezleşmiş iletişimler etkili olmaya bilir

Grup organizasyonu Yazılım mühendisliği grubu nispeten küçük olmalıdır (< 8 üye) Büyük proje çoklu küçük projelere bölünmelidir Küçük timler gayri-resmi, demokratik yolla oluşturula bilir

Grupların oluşturulması Grup bir bütün olarak çalışıyor ve sistemi etkileyecek kararlar üzerinde uzlaşmaya varıyor Grup lideri, grubun dışarı ile iletişimini sağlar, Görülecek işler grupta tartışılır ve grup üyeleri arasında, deneyimlerine ve yeteneklerine göre paylaştırılır Bu yaklaşım, grubun tüm üyelerinin deneyimli ve yetenekli olduğu hallerde başarılı sonuçlar vere bilir

Aşırı programlama grupları (Extreme programming groups) Aşırı programlama grupları, demokratik örgütlenmeye örnektir Aşırı programlama gruplarında bazı ‘yönetici’ kararları grup üyelerine devrediliyor Programcılar çiftler halinde çalışıyorlar ve yazdıkları kodlara göre ortak sorumluluk taşıyorlar

İnsanların seçilmesi ve işe alınması Projede çalışacak insanların seçilmesi başlıca yöneticilik görevlerindendir İnsanların seçilmesi kararı genellikle aşağıdakiler esasında veriliyor: Aday tarafından sağlanan bilgi (onun özgeçmişi ve ya CV’si) Mülakat, görüşme yolu ile edinilen bilgi Adayı iyi tanıyan birileri tarafından tavsiye Bazı şirketler psikoloji veya istidat (aptitude) sınavları yapıyorlar Bu sınavların gerçekten yararlı olup olmadığı hakkında ortak fikir yoktur

Personel seçme etkenleri Açıklaması Uygulama alanı üzere deneyim Başarılı sistem geliştirmek için geliştirici uygulama alanını anlamalıdır Programlama dili deneyimi Genelde yeni dil öğrenmek için yeterli zamanın bulunmadığı kısa süreli projeler için önemlidir Eğitim altyapısı Adayın bilgisini ve öğrenme yeteneğini değerlendirmek için bir gösterge olarak kullanıla bilir.Bu etken, mühendisin projelerde deneyim kazanması ile önemsiz ola bilir İletişim yeteneği Proje personelinin diğer bir-birleriyle,yönetici ve mühendislerle sözel ve yazılı iletişim kura bilmesi çok önemli başarı göstergesidir Uyum sağlama Adayın öğrenme yeteneğini değerlendirmek için önemli etkendir Hırs,istek Proje personeli işi istekle yapmalı, yeni beceriler edinmek için çaba göstermelidir. Bu çok önemlidir Kişisel özellikler Adayların diğer proje çalışanları ile kıyaslanması yapıla bilmelidir. Bazı türden insanlar yazılım mühendisliği için uygun olmaya bilir. Çok önemlidir.

Çalışma yeri Çalışma yerinin özelliklerinin bireysel verimliliğe önemli etkisi bulunmaktadır rahatlık Özellik,yalnızlık yararlılık Sağlık ve güvenlik gerekçeleri dikkate alınmalıdır aydınlatma ısınma mobilya

Çevresel etkenler Her bir personel, çalışmasının kesilmeyeceği çalışma ortamı ister İnsanlar doğal aydınlanması olan odalarda çalışmak ister Bireyler çeşitli yollarla çalışma ortamlarını kendileri için daha uygun ortama dönüştürmeye çalışırlar

Çalışma ortamı İnsanların, müdahale olmadan çalışa bilmelerine olanak sağlayan özel çalışma alanları Personel için bireysel çalışma odalarının tahsis edilmesi verimliliği yükseltir Bununla birlikte, resmi ve gayri-resmi toplantıların yapılması için grup üyelerine ortak alanlar da gerekmektedir

Çalışma odaları-örnek Toplantı odası Umumi kullanım alanı Ortak kullanılan belgeler

İnsanın yetenek olgunluğu modeli Yazılım geliştirme sürecine katılmış insanların gelişmesini yönetmek için çerçeve modeli Modelin 5 aşaması Başlangıç . Önceden belirli yöntemlerle insan kaynaklarının yönetimi Yöntem geliştirme. Yeteneği yükseltmek için yöntemler geliştirilmesi Tanımlama Kurumda insan yöneticiliğinin standartlaştırılması Yöneticilik İnsan kaynakları yönetimi için hedeflerin belirlenmesi Optimalleştirme . Bireysel yeteneklerin ve işgücü motivasyonunun yükselmesi ile bağlı sürecin devam ettirilmesi

İnsanın yetenek olgunluğu modelinin hedefleri İşgücü yeteneğini yükseltmekle kurumsal yeteneği iyileştirmek Yazılım geliştirme yeteneğinin birkaç kişiye bağlı kalmamasının sağlanması Çalışanlar için motivasyon yöntemlerinin geliştirilmesi ve gerçekleştirilmesi Kritik bilgi sahiplerinin ve mesleğinde çok uzman olanların ihmal edilmemesi

Önemli noktalar Yönetici, insanlardan gerçekdışı isteklerde bulunmaması için insan etkenlerini anlamalıdır Sorun çözümü, uzun süreli bellekten gelen bilgi ile kısa süreli bellekten gelen bilginin bütünleşmesiyle gerçekleşiyor Personel seçimi, eğitim, alan bilgisi, uygunlaşma, personel türü gibi etkenleri içeriyor

Önemli noktalar Yazılım Geliştirme Grubu küçük ve grup üyeleri arasında bağlılık olmalıdır Grub iletişimi, görev özellikleri, grubun boyutu, yapısı ve grup içinde karşı cinslerin varlığı ile belirlenir Çalışma ortamının verimliliğe etkisi çok büyüktür İnsanın Yetenek Olgunluğu Modeli,kurumdaki personelin yeteneğini yükseltmek için bir çerçevedir