HASTA ÇOCUKLARIN EVDE BAKIMINA İLİŞKİN UYGULAMALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
Advertisements

SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ Dinleme ve Öğrenme Becerileri
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
Trabzon AÇS/AP Şube Müdürlüğü
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
Hasta Hakları.
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
PLANLI HAYAT OH NE RAHAT
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
YARDIM ETME Amaç : Öğrencilerin yardım etme duygularının geliştirilmesi Düzey : 1. sınıf ve üstü Materyal: Yazı tahtası,kalem,fon kağıdı Süre.
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
OKULA UYUM SÜRECİ.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Kişilik Gelişimi.
DIŞKI KAÇIRMA(ENKOPRESİS)
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
MAK 101 Makine Mühendisliğine Giriş BAŞLIK 1. İsim 2. İsim.
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
ELİF’İN VÜCUDU.
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
MAREŞAL ÇAKMAK İLK OKULU
Sınav Anne Babaya Öneriler. Genel Bilgiler ÖSS’ye az kaldı Bu sınav elbette çok önemli Ama sizden daha önemli değil Geçmiş olumsuzlukları bir kenara bırakın.
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
DİĞER TUTUMLAR.
ÇOCUĞUMUN OKUL BAŞARISININ ARTMASI İÇİN NELER YAPMALIYIM?
EĞİTİM BAŞARISINI ARTIRMADA AİLENİN ROLÜ
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Rehberlik Servisi.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
HASTA ÇOCUKLARDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR
AKUT HASTA ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
ERGENLİKTE ARKADAŞLIK ve ANNE BABALARA ÖNERİLER
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
olmadığında uygun koşullar sağlanarak
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
Kazanım Sosyal rollerin zaman içerisindeki değişimini inceler.
Abdullah Alper ERTEM Enver AYDOĞAN
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HASTA HAKLARI H GAMZE DEMİRTEPE EĞİTİM HEMŞİRESİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MUHAMMET EMİN PİŞKİN. HASTA HAKLARI NEDİR? T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Hasta Hakları Şubesi.
Sunum transkripti:

HASTA ÇOCUKLARIN EVDE BAKIMINA İLİŞKİN UYGULAMALARI Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

bu derste hedeflenen kazanımlar Çocuk hastaneden taburcu olurken ailenin dikkat etmesi gereken noktaları bilir, Çocuğun evde bakımına ilişkin dikkat edilmesi gereken noktaları bilir. Çocuğun evde bakımında sosyal ve duygusal yönden nasıl desteklenmesi gerekliğini bilir.

Tüm çocuklar için taburculuk işleminde olması gerekenler Dünya Sağlık Örgütü tarafından belirlenmiştir. Bunlar; Taburcu için doğru zamanlama, Çocuğun aşılarının tamamlanması ve aşı kartının doldurulması, Çocuğu sevk eden ya da izlemden sorumlu sağlık çalışanı ile iletişim,

Kontrole geliş zamanı ve semptom ve belirtilerin acil olarak hastaneye başvuruyu gerektirdiği durumların açıklanması Aileye özel destek için yardımcı olunmasıdır. Aileye olası taburcu zamanı konusunda bilgi verilmesi önemlidir. Böylece aile çocuğa evde bakım konusunda gerekli düzenlemeleri yapabilme fırsatı bulacaktır.

Danışmanlık; Her anneye, evde bakım yönergesi, kontrole gelme zamanı ve hastaneye acilen gelmeyi gerektiren belirtileri anımsatan resimli, basit bir kart verilebilir. Anneye verilecek kartın anne ile birlikte incelenmesi, açıklamaların yapılması önemlidir. Resimleri işaret ederek her biri açıklanmalıdır. Böylece anne resimlerin neyi temsil ettiği daha kolay anımsayacaktır.

Anneyle ilgili bilgiler işaretlenmelidir Anneyle ilgili bilgiler işaretlenmelidir. Örneğin, çocuğun yaşına uygun beslenme önerilerini ve acilen gelmesini gerektirecek belirtiler yuvarlak içine alınabilir Anne endişeli ya da kafası karışmış görünüyorsa soru sorması için cesaretlendirilmelidir.

Evde Bakım; Anneye öğretmek yalnızca komutlar vermekten oluşmaz. Dünya Sağlık Örgütü’ne göre aşağıdaki basamakları içermelidir: Bilgi verin: Anneye tedaviyi nasıl uygulayacağını yapması açıklayın. Örnek gösterin: Anneye tedaviyi nasıl uygulayacağını yapması isteneni göstererek anlatın.

Denemesini sağlayın: Anneden ilacı hazırlamasını ya da tedaviyi vermesini isteyerek gözlemleyin. Gerektiğinde yardım ederek doğrusunu yapmasını sağlayın. Anlama durumu kontrol edin: Anneden yönergeleri kendi sözcükleri ile yinelemesini isteyin ya da doğru anlayıp anlamadığına bakmak için sorular sorun.

Bu süreçte çocuk gelişimcilerin görevi hekim ile aile arasındaki iletişimin sağlıklı gelişmesini sağlamaktır. Anne ve babalar evde çocuklarına gerekli bakımı verip verememe konusunda endişeli olabilirler. Çocuk gelişimciler aileye eve döndüklerinde dahi gerekli desteği sağlamalıdırlar.

Eve Dönüş; Çocukların hastaneden çıktıktan sonra, tekrar eve uyumlarını sağlayabilmeleri ve bu konuda ailenin eğitimi, hastanede geçirilen dönem kadar önemli konulardır. Eğer çocuk uzun süre hastanede kaldıysa, tekrar ev yaşantısına uyumu zor olacaktır.

Çocuk eve döndüğü zaman ortaya çıkabilecek korku, kabus, regresyon, olumsuzluk, enürezis gibi davranış bozukluklarının pek çok çocukta görülebileceği çocuk gelişimciler tarafından aileye bildirilmeli ve ailenin bu durumlara karşı hazırlıklı olması sağlanmalıdır.

Eve dönüşlerinde bazı çocuklar sabah kahvaltısı, öğle ve akşam yemeklerinin belirli saatlerinde hazırlanmamasını, öğleden sonra uyku saatinin hastanedeki alıştıkları düzende olmamasını anlayamazlar. Çünkü hastanede belirli saatlerde yemek yemeye, uyumaya, ilaç almaya, oyuna vakit ayırmaktadırlar ve çocukların uydukları belli kurallar sistemi vardır. Eve dönüşte bunların birdenbire değişmesi çocukları şaşırtabilir, alıştıkları düzenin devamını arayabilirler.

Yapılan bazı araştırmalarda, eve dönüşte uyumsuzluk gösteren çocuklar izlenmiş, anne babaların, çocukları yeterli uyuma yöneltmede, ev ortamına girmesinde ve hastane yaşamının getirdiği şokların üstesinden gelmesinde önemli rolleri olduğu belirlenmiştir. Anne babadan başka bu olayda kardeşlerin katkısı büyüktür.

Hasta Çocuğun Eve Dönüşünde Ev Yaşantısına Uyumunu Sağlayabilmesi İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler

Çocuğa, diğer kardeşlerinden çok daha özel bir davranışta bulunmamalı fakat uyum sağlayana kadar ara sıra bazı özel istekleri yerine getirilmelidir. Çocuk eve döndükten sonra önceleri hastanede alışmış olduğu düzene yakın bir düzen kurulmalı ve zamanla ev yaşantısına uyumu sağlanmalıdır.

Çocuk hastaneden ayrıldıktan sonra da tıp personeli ve anne-babanın ilişkileri çocuk tamamen iyileşene kadar devam ettirilmelidir. Kardeşler, hasta çocuğa nasıl davranacakları konusunda yönlendirilmelidir.

Çocuk eski sağlığına kavuşmaya başladığında, aile yakınları, arkadaşları ve çevre ile ilişkilerinin arttırılarak, hastaneye gitmeden önceki yaşantısını sürdürmesi sağlanmalıdır. Çocuklar asla ‘Tekrar hastaneye gideceksin’, ‘iğne olacaksın’ gibi sözlerle korkutulmamalıdır. Bu gelecekte tekrar yaşayacağı sağlık sorunları, hastane yaşamı için olumsuz kaygılara neden olacağı unutulmamalıdır.

kaynaklar Bilir, Ş. ve Baykoç Dönmez, N. 1987. Çocuk ve Hastane. Ayyıldız Matbaası A.Ş., Ankara. Bütün Ayhan, A. (Editör) Hasta Çocukların Gelişimi ve Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2015.