İŞİTME YETERSİZLİĞİNE SAHİP ÇOCUKLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
Advertisements

BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Duyu Organlarımız KULAK GÖZ.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
DİNLEYİŞ SESBİLİM GÖREVSEL SESBİLİM
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Sunuyu Hazırlayan:Belgin Topal
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - İşitme Sistemi -.
Akran destekli öğrenme
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ
MİS GİBİ KOKTU.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
BÖLÜM 16 Göz Kulak Hastalıkları
DUYU ORGANLARI Çevremizdeki olayları anlamamız için öncelikle olayları algılamamız gerekir. Hareket, gürültü gibi olayları fark eden gelişmiş canlılarda.
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
eğitim programı ve özel eğitim hizmetleri 2015
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
İŞİTME VE KONUŞMA BOZUKLUĞU OLAN ÇOCUĞA YAKLAŞIM
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
İNSAN İÇİN KULAĞIN ÖNEMİ
DİĞER TUTUMLAR.
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
EYYÜBİYE REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
İşitme engelliler.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
GÜRÜLTÜ KİRLİLİĞİ.
TANILAMA.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
İŞİTME YETERSİZLİKLERİ
KAYNAŞTIRMADA DEĞERLENDİRME, TARAMA VE GÖNDERME
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Özel Gereksinimli Çocuklar
DUYU ORGANLARI Çevremizdeki olayları anlamamız için öncelikle olayları algılamamız gerekir. Hareket, gürültü gibi olayları fark eden gelişmiş canlılarda.
ÖZEL EĞİTİM Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
YENİDOĞAN İŞİTME TARAMASI EĞİTİMİ
2. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
BE BEP NEDİR ?.
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Hazırlayan: Ayşenur KARAASLAN.  Ses, bir enerji kayna ğ ından yayılan titre ş imlerin etkisi sonucu gaz, sıvı ve katı ortamlarda moleküllerin sıkı.
İlköğretime Hazır Bulunuşluğun Değerlendirilmesi
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
İşitme yetersizliği Doğuştan veya sonradan olan problemler nedeniyle işitme duyarlılığında meydana gelen azalmadır. İşitme engeli ise işitme duyarlılığındaki.
Sunum transkripti:

İŞİTME YETERSİZLİĞİNE SAHİP ÇOCUKLAR 7. ÜNİTE İŞİTME YETERSİZLİĞİNE SAHİP ÇOCUKLAR

Anahtar Kavramlar İşitme Kaybı Erken Tanı Aile Eğitimi İşitmeye Yardımcı Teknolojiler Eğitsel Değerlendirme İletişim Yöntemleri

AMAÇLAR İşitmenin önemi ve işitme kaybının etkilerini öğreneceksiniz İşitme kaybı türlerini sınıflayabileceksiniz İşitme yetersizliğine sahip çocukların özelliklerini betimleyebileceksiniz İşitme kaybının erken tanılanmasının önemi anlayabileceksiniz İşitme yetersizliğine sahip çocukların ailelerinin eğitimlerini açıklayabileceksiniz İşitme yetersizliğine sahip çocukların eğitim ortamlarına yerleştirme seçeneklerini sınıflayabileceksiniz İşitme yetersizliğine sahip çocukların eğitim süreçlerini betimleyebileceksiniz.

Ses dalgaları havada yayılırken kulak kepçesi ve kulak kanalı aracılığı ile kulak zarına ulaşır. Kulak zarını titreştiren ses dalgaları mekanik enerjiye dönüşerek orta kulakta yer alan kemikçikler (çekiç, örs, üzengi) ile orta kulağa iletilirler. Orta kulaktaki salyangoz oranında ise sinirler yoluyla iletilmek üzere elektrik enerjisine dönüşür. Ses frekansa bağlı olarak ayrıştırılır ve algılanır. Ses daha sonra işitme sinirleri aracılığı ile beynin işitme merkezine ulaşır ve yorumlanma aşaması başlar. Bu sistem içerisindeki doğuştan ve sonradan oluşan zedelenme kulak yapısının bozulmasına dolayısı ile de işitme kaybına neden olur.

Konuşmalarda, sessiz harfler "t", "s", "th" ve "sh" insanlar tarafından daha zor duyulur. Konuşma sesleri 30 dB ile 60 dB arasındadır.

MEB Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nde (2006) işitme yetersizliği olan birey; işitme duyarlılığının kısmen veya tamamen kaybından dolayı konuşmayı edinmede, dili kullanmada ve iletişimde yaşadığı güçlükler nedeniyle özel eğitim ve destek hizmetine ihtiyacı olan birey olarak tanımlanmaktadır. İşitme kaybı türlerine göre en fazla karşılaştırılan sınıflama türü sağır (deaf), ağır işitenler (hard of hearing) sınıflamasıdır. Diğer yandan işitme kaybının oluştuğu yere, kaybın derecesine, kaybın oluştuğu yaşa göre sınıflamalar yapılmaktadır.

İşitme kaybının oluştuğu yere göre yapılan sınıflama Dış veya orta kulakta sorun olduğunda sesin iç kulağa iletilmesinin engellenmesi 1. İLETİMSEL İŞİTME KAYBI İç kulakta salyangozda veya işitme sinirinde bir sorun nedeniyle seslerin beyne ulaşmaması 2. DUYUSAL-SİNİRSEL İŞİTME KAYBI Hem iletimsel hem de duyusal-sinirsel işitme kaybının bir arada görülmesi, 3. KARIŞIK TİP İŞİTME KAYBI Beyindeki işitme merkezinin hasar görmesi 3. MERKEZİ İŞİTSEL İŞLEV BOZUKLUĞU

Sesin şiddeti dB, frekans Hz İşitme kaybının derecesine göre yapılan sınıflama Çok hafif düzeyde (15-25) dB Hafif düzeyde (25-45) dB Orta düzeyde (45-65) dB İleri düzeyde (65-95) dB Çok ileri düzeyde (95-üstü) dB İşitme kaybının oluştuğu yaşa göre sınıflama dil öncesi (prelingual) dil sonrası (postlingual)

İşitme kaybının etkileri: Sözcük dağarcığında Söz diziminde Sosyal duygusal gelişim Akademik performanslarında Dünyaya ilişkin deneyim ve bilgi edinimlerinde

erken tanı sürecinin ilk basamağı odyolojik değerlendirmedir. Erken tanılamanın bir an önce işitmeye yardımcı teknolojilerden yararlanmaları, özellikle dil ve iletişim gelişimlerinin sağlanması boyutlarında önemli olduğu görülmektedir. Erken tanı önce tarama daha sonra tanılama olmak üzere iki boyuttan oluşmaktadır. erken tanı sürecinin ilk basamağı odyolojik değerlendirmedir. Odyolojik değerlendirme ile basitçe çocuğun hangi sesleri işitebildiği ve işitebilmesi için sesin ne kadar yükseltilmesi gerektiği belirlenmektedir. Kullanılan testler: davranış testleri ve objektif testler olarak adlandırılmaktadır. Davranış testleri çocuğun işitsel uyaranlara verdiği istemli ya da istemsiz tepkilerin kaydedilmesi Objektif testler ise çocuktan herhangi bir davranış beklenmemekte, işitme sisteminin belirli bölgelerine gönderilen uyaranlara gelen fizyolojik tepkiler değerlendirilmektedir.

İşitmeye yardımcı teknolojiler İletişim yöntemleri Sözlü iletişim İşaret dili Karma iletişim yöntemleri. İşitmeye yardımcı teknolojiler İşitme cihazları, temek işlevi sesi yükseltmek koklear implant, iç kulakta bulunan salyangoz içine cerrahi işlemle yapay sinir uçlarının yerleştirilmesidir. ve FM telsiz sistemi konuşma seslerinin iletilmesi mikrofonlar aracılığı ile gerçekleşmektedir.

Aile eğitimi İşitme kaybı ile ilgili çocukların özellikleri İşitmeye yardımcı teknolojiler hakkında bilgi Çocukları ile ilgili gerçekçi beklentileri Çocuklarının özelliklerini farketmeleri Dil gelişimlerini destekleyici yöntemler Davranış eğitimi

Eğitim süreci Dil ve iletişim bec. desteklenmesi Akademik bilgi ve deneyim kazandırılması Eğitim sürecinin ön koşulu ayrıntılı bir eğitsel değerlendirme yapmak. Eğitsel değerlendirme Formal değerlendirme süreci, gelişim alanları standart testler ile belirlenmesi sağlanır. İnformal değerlendirme araçları çocuğun var olan performans düzeyini, hazır bulunuşluk düzeyini, öğrenme özelliklerini çeşitli tekniklerle belirlenmesini sağlar. Eğitsel değerlendirme sonuçları ile hem var olan performans düzeyi belirlenir hem de uygun eğitim ortamına yerleştirilmesi gerçekleşir.

Eğitim ortamları Yatılı özel eğitim okulları Gündüzlü özel eğitim okulları Genel eğitim okulunda özel eğitim sınıfı Kaynaştırma sınıfı

Eğitim öğretimin planlanması ve uygulanması Eğitsel değerlendirme sonuçlarından yararlanılarak planlama yapılmalıdır. Eğitim öğretim süreci, planlama yaparak planlanan etkinliklerin uygulanması ve sürecin değerlendirilmesi olarak özetlenebilir. Planlama, konu ile ilgili amaçlar, materyaller, öğretim yöntem ve stratejileri, uyarlamalar yapılmasını, etkinlikler, değerlendirmeye ilişkin kararların verilmesini içerir.