Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KAYNAŞTIRMADA DEĞERLENDİRME, TARAMA VE GÖNDERME

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KAYNAŞTIRMADA DEĞERLENDİRME, TARAMA VE GÖNDERME"— Sunum transkripti:

1 KAYNAŞTIRMADA DEĞERLENDİRME, TARAMA VE GÖNDERME
Prof. Dr. Neriman ARAL Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

2 Bu Derste Hedeflenen Kazanımlar
Kaynaştırmada değerlendirmeyi tanımlar. Kaynaştırmada değerlendirmenin önemini açıklar. Kaynaştırmada değerlendirme aşamalarını bilir. Kaynaştırmada değerlendirmenin türlerini belirtir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

3 Kaynaştırmada Öğretimin Planlaması
Kaynaştırmada öğretimin planlanması kapsamında; değerlendirmenin tanımı ve önemi, değerlendirmenin aşamaları ve türleri, bireyselleştirilmiş eğitim programının tanımı, yararları, öğeleri ve öğretimsel uyarlamalar ile kaynaştırmada destek hizmetleri ele alınarak incelenmektedir. Bu dersimizde kaynaştırmada öğretimin planlanmasında önemli bir yer tutan değerlendirme ele alınarak irdelenecektir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

4 Değerlendirmenin Tanımı ve Önemi
Öğrenme ve gelişimsel özellikler yönünden akranlarından farklı olan ve sorunlar yaşayan çocukları belirlemek, çocuklar hakkında bilgi toplamak için, çeşitli değerlendirme teknikleri kullanılarak değerlendirmenin yapılması gerekir. Değerlendirme; çocuğun gelişimsel potansiyelini en üst düzeyde kullanmasına yardımcı olmak amacıyla, çocuğun yetenekleri, becerileri, içinde yaşadığı çevre ve öğrenme ortamları hakkında bilgi elde etmek için gerçekleştirilen bir süreçtir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

5 Değerlendirmenin Tanımı ve Önemi
Özel gereksinimli çocuğun gereksinimlerinin karşılanabilmesi için iki nokta çok önemlidir: Öğrencinin performansının (neleri bilip neleri bilmediğinin) uygun yöntemlerle değerlendirilmesi, Değerlendirme sonuçlarından yararlanılarak öğretimsel uyarlamalar yapmak. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

6 Değerlendirmenin Tanımı ve Önemi
Değerlendirmede süreklilik, ayrıntılı sistematik gözlem ve analizler önemlidir. Değerlendirme süreci; sorular oluşturma, bilgi toplama, gözlemleri paylaşma ve yeni sorular oluşturmak için yorum yapma aşamalarından oluşmaktadır. Eğitim açısından değerlendirme ise karar vermek için veri toplama süreci olarak tanımlanmaktadır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

7 Değerlendirmenin Tanımı ve Önemi
Değerlendirme, genel olarak çocuk ile ilgili sorunların belirlenip, doğru kararların alınması amacıyla veri toplama sürecidir. Okul öncesi eğitim kurumlarına ya da ilköğretim okullarına devam eden çocuklar akademik, davranışsal ve fiziksel alanlarda sorunlar yaşayabilir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

8 Değerlendirmenin Tanımı ve Önemi
Değerlendirmenin temel amacı, çocuk hakkında etkili karar vermeye yardımcı olacak bilgiyi toplamaktır. Değerlendirmede erken tanılama (teşhis) önemli bir yer tutmaktadır. Tanılamanın başlıca amacı çocuğun beklenilen düzeyde hizmet ve bakımı erken dönemde alabilmesidir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

9 Değerlendirmenin Tanımı ve Önemi
Erken tanılama sürecinde; doğum öncesinde kadın doğum doktorları, doğum sonrasında ise genellikle çocuk doktorları, aileler, çocuğu yakından tanıyan kişiler ve öğretmenler etkili olmaktadır. Kadın doğum uzmanı genellikle bebekteki engeli işaret eden unsurları doğum öncesinde ya da sırasında fark edebilir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

10 Değerlendirmenin Tanımı ve Önemi
Doğumdan hemen sonra bebeğin düzenli olarak incelenmesi, daha sonraki aşamada çocuğun belirli aralıklarla çocuk doktoruna götürülmesi genellikle herhangi bir yetersizliğini saptanmasını sağlayabilir. Çocuğu yakından tanıyan kişilerin de, özel gereksinimli çocukların erken teşhisinde önemli rol oynadıkları bilinmektedir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

11 Değerlendirmenin Tanımı ve Önemi
Çocuğun en önemli gözlemcileri olan aileler bir problem durumunda, problem belirtisini görecek olan ilk kişiler arasında yer almaktadır. Bu nedenle araştırma sürecinde aileden elde edilen bilgiler tanılama için önemli veri oluşturmaktadır. Belirgin olan ve gözlenebilen yetersizlikler genellikle erken yaşlarda fark edilebilir ve tanımlanabilir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

12 Değerlendirmenin Tanımı ve Önemi
Ancak öğrenme, dikkat ve davranışlarla ilgili yetersizlikler çocuk okula başlayıncaya kadar fark edilmeyebilir. Bu durumda çocuklardaki yetersizliklerin belirlenmesinde en önemli görev öğretmenlere düşmektedir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

13 Değerlendirmenin Tanımı ve Önemi
Bu nedenle öğrenme ve gelişimsel özellikler yönünden akranlarından farklı olan ve sorunlar yaşayan çocukları belirlemek için, öğretmen çocuklar hakkında bilgi toplamalı, çeşitli değerlendirme tekniklerini kullanarak çocukları ayrıntılı bir şekilde değerlendirmelidir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

14 Değerlendirmenin Aşamaları
Değerlendirme süreci; tarama ve gönderme, tanılama (özel eğitime uygunluğunu belirleme) ve yerleştirme, eğitim programını planlama, çocukların gelişimini izleme, eğitim programını değerlendirme olmak üzere beş aşamada gerçekleşmektedir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

15 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Kaba değerlendirme olarak da adlandırılan tarama, değerlendirme sürecinin ilk basamağıdır. Çeşitli öğrenme ve davranış sorunları geliştirme konusunda yüksek risk taşıyan çocukların uzman kişilere ve kuruluşlara gönderilmesi ile ilgili kararları almak için yapılan veri toplama çalışmalarıdır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

16 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Okul öncesi eğitim kurumuna ya da ilköğretime başlayan bir çocuk; uygulamalara yeteri kadar uyum sağlayamıyorsa, etkinliklere yeteri kadar katılamıyorsa ve etkinliklerde gerekli performansı gösteremiyorsa öğretmen bu çocuk için tarama sürecine gerek duyabilir. Bu durumda öğretmene büyük görevler düşmektedir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

17 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Öğretmen, ilk gözlemlerinde çocuğun sorunlu olduğunu düşündüğü alanları tanımlayarak, çocuğun çeşitli alanlardaki yeterliklerini ve yetersizliklerini belirleyebilir. Tarama sürecinde çeşitli formal ve informal değerlendirme teknikleri kullanılır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

18 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Taramada grup başarı ve zeka testlerinin yansıra Gelişimsel değerlendirme listelerine, Beceri envanterlerine, Davranış kontrol listelerine, Günlük gözlemlere ve çocuklarla yapılan görüşmelere, Akademik başarı testlerine, Ölçüt bağımlı testlere, Performans testlerine, Ürün dosyaları, Program ağırlıklı değerlendirmeye yer verilebilir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

19 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Tarama sürecinde öğretmenler ve uzmanlar gerekli önlemleri almalı ve pek çok etmeni göz önünde bulundurmalıdır. Bunlar; Tarama testlerinin yeterlik ve yetersizlikten çok, genel performansı ölçtüğünü unutmamalıdır. Ayrıntılı değerlendirmede tarama testlerini kullanmaktan sakınılmalıdır. Taramalarda çocukların yetersizlikleri tanılanamaz. Bu nedenle çocukların yetersizlikleri bu süreçte adlandırılmamalıdır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

20 Tarama ve Gönderme Anne babalar tarama sürecine katılarak, çocuk hakkında yeterli bilgiyi vermelidir. Taramadaki ölçüm sonuçlarına dayanılarak, çocuklar etiketlenmemelidir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

21 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Öğretmen topladığı bilgiler doğrultusunda akademik, duygusal ve davranışsal özellikler yönünden akranlarına göre yetersiz olan çocukları rehberlik araştırma merkezlerine ayrıntılı değerlendirme için yönlendirmeden önce, çeşitli uyarlamalar yaparak çocuğun öncelikle genel eğitim sınıflarında eğitilmelerini sağlamalıdır. Bu süreçte çocuklara uygulanan programın etkili olmadığı belirlenirse, çocuk ayrıntılı değerlendirme için rehberlik araştırma merkezine ailesinin onayı da alınarak gönderilmelidir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

22 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Rehberlik araştırma merkezine yönlendirilen çocuk için ilgili bölümde bir dosya açılır ve çocuğun durumu ayrıntılı bir biçimde değerlendirilir. Bu sürecin temel amacı, çocuğun özel eğitim hizmetleri için uygun olup olmadığına karar vermektir. Tanılama sürecinde çocuğun yetersizliğe sahip olup olmadığı, eğer yetersizlik var ise bunun yapı ve düzeyi belirlenmeye çalışılır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

23 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Tanılama; tıbbi tanılama ve eğitsel tanılama olmak üzere iki şekilde yapılır. Tıbbi tanılama; tıbbi verilerin ve psikometrik ölçümlerin esas alındığı bir tanılama şeklidir. Bu tür tanılamada yetersizlik saptanmakta, bireyde oluşan zedelenmenin yeri, derecesi, oluş zamanı, zedelenmeye yol açan nedenler, sürekliliği gibi özellikler belirlenmektedir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

24 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Tıbbi tanılamada, bireyde meydana gelen zedelenmenin nasıl bir gelişim göstereceği ve giderilebileceği konusu ayrıntılı bir şekilde incelenmekte ve bu verilere dayalı olarak yetersizliğin etkilenme derecesini en aza indiren tıbbi önlemler üzerinde durulmaktadır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

25 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Eğitsel Tanımlama; tıbbi ve psikometrik veriler dikkate alınarak, yetersizliğin eğitim sürecini etkileme durumunun belirlenmesi ve bireyin dil, bilişsel, duygusal, sosyal ve motor becerilerine ilişkin gelişimsel bilgilerin toplanması şeklinde tanımlanmaktadır. Eğitsel tanı ve değerlendirmede amaç, bireyi etiketlemek, özel eğitim kurumlarına sevk etmek değil, bireyin eğitsel gereksinimlerini karşılayabilecek kararların alınabilmesini kolaylaştırmak, çocuğun neleri yapıp neleri yapamadığını belirlemektir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

26 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Eğitsel tanı ve değerlendirme sonucunda birey, belirlenen gelişim alanına ve belirli disiplin alanlarındaki eğitsel özelliklerine ya da performans düzeyine göre programlara yönlendirilmektedir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

27 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Ayrıntılı değerlendirmede gerektiğinde nesnel, standart testler ve çeşitli ölçme araçları kullanılır. Elde edilen bilgiler Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinde de belirtildiği gibi ve rehberlik araştırma merkezi bünyesindeki özel eğitim değerlendirme kuruluna iletilir. Özel eğitim değerlendirme kurulunun temel görevi, eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecini gerçekleştirmektir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

28 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Kurul, bu amaç doğrultusunda hazırlanan dosyayı inceleyerek, çocuğun özel eğitime gereksinimi olup olmadığı konusunda yönlendirme niteliğinde bir karar verir. Verilen karar çocuğun özel eğitime gereksinimi olduğu yönünde ise yetersizliğin adı konur ve çocuk için en uygun eğitim ortamı, alacağı destek eğitim hizmeti ve eğitim planı belirlenir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

29 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Bu doğrultuda hazırlanan rapor Milli Eğitim Müdürlüğü’nün onayına sunulur. Müdürlük bu raporu, bünyesinde oluşturulan özel eğitim hizmetleri kuruluna gönderir. Özel eğitim hizmetleri kurulu; özel eğitim değerlendirme kurulu tarafından düzenlenen rapor doğrultusunda, çocuğun resmi okul ya da kuruma yerleştirilmesine karar verir ve gerekli özel eğitim önlemlerini alır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

30 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Eğitsel değerlendirme ve tanılama; fiziksel, sosyal ve psikolojik bakımdan birey için en uygun ortamda yapılır. Eğitsel değerlendirme ve tanılama, bireyin yetersizliğine göre birden fazla yöntem ve teknik ile uygun ölçme araçları kullanılarak yapılır. Eğitsel değerlendirme ve tanılama, bireyin eğitim ihtiyacı ve gelişimi dikkate alınarak gerektiğinde tekrarlanır. Eğitsel değerlendirme ve tanılamada, bireyin öğrenme ortamları ile yeterli ve yetersiz olduğu yönler birlikte değerlendirilir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

31 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Tarama ve Gönderme Eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecinde anne, baba, okul ve uzmanlar iş birliği içinde çalışırlar. Eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecinde ailenin ve gerektiğinde bireyin görüşü alınır. Eğitsel değerlendirme ve tanılama süreciyle ilgili olarak birey ile ailenin görüş ve onayları alınmadan hiçbir açıklama yapılamaz. Eğitsel değerlendirme ve tanılama sonuçları sadece yasal ve eğitimle ilgili kararlar almak için kullanılır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

32 Eğitim Programını Planlama
Tanılama çalışmaları sonucunda çocuğun özel eğitim hizmetlerine uygunluğuna karar verilmesi durumunda, değerlendirmenin bir sonraki aşaması olan eğitim programını planlama aşamasına geçilir. Bu aşamada çocuğun özel güçlükleri, yetersizlikleri ve öğrenmenin hangi koşullar altında daha iyi olabileceği belirlenir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

33 Eğitim Programını Planlama
Bu tür değerlendirme ile çocuğun var olan performans düzeyinin ne olduğu, sınıfta, evde ve toplumda çocuk için gerekli olan eğitim gereksinimlerinin neler olduğu araştırılır. Elde edilen bilgiler özel gereksinimli çocuğa neler öğretileceğinin ve nasıl öğretileceğinin planlandığı bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesinde kullanılır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

34 Çocukların Gelişimini İzleme
Bu aşamadaki değerlendirme; öğretim programının uygulanması sırasında özel gereksinimli çocuklardaki değişmeleri ve ilerlemeleri izlemek amacıyla yapılır. Bu amaçla elde edilen bilgiler öğretimin etkililiğini gösteren uzun ve kısa dönemli amaçlara ilişkin başarının türünün ve düzeyinin belirlenmesine hizmet eder. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

35 Çocukların Gelişimini İzleme
Elde edilen bilgiler programın geliştirilmesinde kullanılır. Bu tür değerlendirme çocuğa, anne babaya öğretim sürecinde gerçekleşen ve gerçekleşmeyen amaçlar ile ilgili geri bildirim vermeye katkı sağlar. Aynı zamanda çocuğa ait ilerleme bilgisi çocuğa özgü programın etkililiğini ölçmeye de yardım eder. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

36 Çocukların Gelişimini İzleme
Çocuğun performansındaki ilerlemeler; gözlem, gelişimsel kontrol listeleri, dereceleme ölçekleri ve ölçüt bağımlı testlerle izlenebilir. Çocuklardan elde edilen bilgiler, öğretim planında gereksinim duyulan değişikliklerin yapılmasında, özel eğitim ve destek eğitim hizmetlerine ilişkin kararların alınmasında kullanılmaktadır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

37 Eğitim Programını Değerlendirme
Değerlendirmenin bir amacı da eğitim programının kendisini değerlendirmektir. Özel eğitim hizmetlerinin devam edip etmeyeceğine, yeni uyarlamalara gereksinim olup olmayacağına karar verebilmek için programın değerlendirilmesi de gerekmektedir. Özel gereksinimli çocuklar için hazırlanan bireyselleştirilmiş eğitim programı yılda en az bir kez gözden geçirilmelidir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

38 Eğitim Programını Değerlendirme
Program değerlendirmesi çocukların öğretim sonundaki performansını ve gerçekleştirilen etkinliklerin ne denli etkili olduğunu belirlemeyi hedefler. Ayrıca öğretim sürecinde çocuğun karşılaştığı güçlük ve hataları da ortaya çıkarabilir. Program değerlendirmesi yapılırken hem çocuk merkezli amaçlar, hem de aile ve öğretmen merkezli amaçlar dikkate alınmalıdır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

39 Değerlendirmenin Türleri
Özel gereksinimli çocukların tanılanmasında ve programın hazırlanmasında, çeşitli değerlendirme teknik ve araçlarından yararlanılmakta, bu araçların bazıları farklı düzeylerde uzmanlık gerektirmektedir. Değerlendirme teknik ve araçları, formal ve informal değerlendirme olmak üzere iki grupta incelenmektedir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

40 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Formal Değerlendirme Formal değerlendirme bir bireyin performansının akranlarına göre nasıl olduğunu belirlemek için standartlaştırılmış testlerle yapılan değerlendirmedir. Testlerin teknik yeterliklerinin yanı sıra, testlerin tutarlı ve standart bir tutumla yapılmasını garanti altına almak için, kullanma, puanlama ve yorumlama yönergelerinin yer aldığı kitapçıkları bulunmaktadır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

41 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
Formal Değerlendirme Testlerden elde edilen doğru cevaplar toplanarak ham puanlar elde edilir. Daha sonra bu puanlar yaş özelliklerine göre hazırlanan norm tabloları aracılıyla standart puanlara dönüştürülür. Bu sonuçlar, çocuğun performansının akranlarının performansıyla kıyaslamasında etkili olmakta, çocuğun düzeyinin anlaşılması için bir ölçüt sağlamaktadır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

42 İnformal Değerlendirme
İnformal değerlendirme çoğunlukla ölçüt bağımlı testlerin ve öğretmen tarafından yapılan araçların kullanımıyla yapılan, program ve öğretim ortamı ile daha fazla ilişkili olan bir değerlendirmedir. Ölçüt bağımlı testlerle yapılan değerlendirmede, standartlaştırılmış testlerle yapılan değerlendirmede olduğu gibi bir kıyaslama yapılamaz. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

43 İnformal Değerlendirme
Bu testler, öğretilen becerileri çocuğun ne kadar geliştirdiğini ya da öğrendiğini değerlendirmek, çeşitli öğretim alanlarında işlevde bulunma düzeylerini belirlemek amacıyla kullanılır. İnformal değerlendirmenin temel avantajı öğretimle ilgili olmasıdır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

44 İnformal Değerlendirme
İnformal değerlendirme teknikleri çocuğun performans düzeyi hakkında bilgi verir. Uzun ve kısa dönemli amaçların seçimine, öğretimin planlanmasına yardım eder. Öğretimin etkililiği ve verimliği hakkında bilgi sağlar. Öğretmen informal değerlendirme yaparken beceri analizlerinden, gözlemlerden, görüşmelerden, çocukların ürünlerinden, kontrol listelerinden, derecelendirme ölçeklerinden, kendini değerlendirme formlarından yararlanabilir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

45 İnformal Değerlendirme
İnformal değerlendirmede; programa dayalı değerlendirme, ölçüt bağımlı değerlendirme, portfolyo (çocuk ürün dosyası ve çalışma örnekleri) değerlendirmeleri kullanılmaktadır. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

46 İnformal Değerlendirme
Bu değerlendirmede; çocuğun performans düzeyi başka çocukların performans düzeyi ile karşılaştırılmaz. Bunun yerine çocuğun değerlendirilen alandaki amaçları gerçekleştirip gerçekleştirmediği belirlenir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

47 İnformal Değerlendirme-Beceri Analizi
Ölçüt bağımlı testler hazırlanırken, öncelikle beceri ve kavram analizi yapılır. Beceri analizi; beceriye yönelik işlem basamaklarının (temel becerilerin), daha küçük alt basamaklara ayrılmasıdır. Öğretmen için beceri analizi oldukça önemlidir. Beceri analizi, öğretimi kolaylaştırır ve her bir basamaktaki ilerlemenin açık bir şekilde görülmesini sağlar. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

48 İnformal Değerlendirme-Kavram Analizi
Kavram analizi ise bir kavramın ilişkili ve ilişkisiz niteliklerinin belirlenmesi işidir. Kavramın ilişkili nitelikleri, kavramı tanımlar ve onun benzer örneklerini oluşturur. İlişkisiz nitelikleri ise kavramı tanımlamayan, ancak kavramın yapısında var olan niteliklerdir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

49 Formal ve İnformal Değerlendirme
Formal değerlendirmede, çocuğun akranlarından farklılığı belirlenirken, informal değerlendirmede çocuğun göstermesi gereken davranışları ne kadar gösterdiği belirlenir. Formal değerlendirme sonuçları ile çocuğun özel eğitime uygun olup olmadığına kesin olarak karar verilirken, informal değerlendirme sonucu elde edilen bilgiler ile, eğitim programı ve öğretim planlarıyla ilgili kararlar alınabilir. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları

50 Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
KAYNAKLAR Aral, N. (2011). Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma, İstanbul: Morpa Yayınları. Sucuoğlu, B. (2006). Etkili Kaynaştırma Uygulamaları. Ankara: Ekinoks. Prof. Dr. Neriman Aral- Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları


"KAYNAŞTIRMADA DEĞERLENDİRME, TARAMA VE GÖNDERME" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları