ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ 2. BÖLÜM Yrd. Doç. Dr. Demet BARAN BULUT
Kullanılan araç gereçler bahsi geçen dönemler boyunca Kitap, fotoğraf, resim, yazı ve gösterim tahtaları, harita, slaytlar, gerçek eşya ve modeller (Görsel eğitim) Televizyon, radyo, mikrofon, video, kamera, film (Görsel-işitsel eğitim) Bilgisayar, projeksiyon cihazı, episkop vs. Ayrıca öncekileri de kapsar. (Öğretim teknolojisi)
Öğretim teknolojisinin günümüzdeki yaygın tanımı 2 Öğretim teknolojisinin günümüzdeki yaygın tanımı 2. Dünya savaşından bu yana olan dönemde gelişmiştir. Bu dönemde öğretim teknolojisi öğrenme-öğretme sürecinde kullanılan araç-gereçlerden çok, öğretimin etkililiğinin sağlanması için kullanılması gereken öğretim stratejisi, yöntem ve teknikleri de dikkate alarak etkili öğretimin sağlanmasına ilişkin her türlü çabayı içine alır.
1970 li yılların başında Skinner’in davranışçı yaklaşımına uygun programlı öğretimin birkaç yıllık uygulanmasının ardından sonra, özellikle kişisel bilgisayarların 1975-1985 yılları arasında okullara girmesiyle yeni bir kavram “bilgisayar destekli öğretim” uygulamaları eğitimde yer bulmaya başlamıştır. İlk yıllardaki eğitim amaçlı yazılımlar davranışçı öğrenme modeline göre tasarlanmış alıştırma ve özel ders yazılımlarıdır.
1990’lı yıllara kadar davranışçı yaklaşımın aksine Piaget’in fikirlerine uygun geliştirilmiş LOGO programlama dili, bilgisayar destekli öğretime yeni ve etkili öğretimi destekleyen bir yol çizmiştir. Yine o yıllarda öğretim amaçlı kullanılan ses, video, bilgisayar grafikleri, animasyon (canlandırmalar) ve benzeşimler (simülasyonlar) öğretimde kullanılmak üzere eğitim ortamlarına girmiştir.
Dolayısıyla bugün öğretim amaçlı kullanılan araçlar; öncekilerle birlikte ağırlıklı olarak bilgisayarlar, haberleşme araçları, CD-ROM’lar ve internettir. Bu son dönem araç-gereçlere verilen ortak isim Bilgi Teknolojisi ve 1990’lı yıllardan itibaren Bilgi ve İletişim Teknolojisi (BİT)’tir.
TEŞEKKÜRLER…