ANTİSOSYAL KİŞİLİK BOZUKLUĞUNDA ANNE BABA TUTUMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hastane İşletmeciliği Uzmanı GATA Organ Nakli Koordinatörü
Advertisements

7-19 YAŞ ETKİLİ ANNE BABA EĞİTİMİ
Elif AKYOL & Halil BİLİR
NİKOTİN BAĞIMLILIĞININ FARMAKOLOJİK TEDAVİSİ
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA RİSK FAKTÖRLERİNİN CİNSİYETE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA.
Dr. Özlem COŞKUN*, Yrd. Doç. Dr. Mehtap KARTAL**,
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
SPORUN OKUL BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
BİR ÜNİVERSİTE HASTANESİNDE HEMŞİRELERİN ARAŞTIRMA KULLANIMINA İLİŞKİN ALGILADIKLARI ENGELLER VE KOLAYLAŞTIRICILAR Gülseren KOCAMAN*, Şeyda SEREN*, Seyyare.
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
AİLE TUTUMLARI Funda HANOĞLU Psikolojik Danışman.
AİLE TUTUMLARI.
Çocuk istismarı ve ihmali hakkında genel bilgi
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
İstatistik ve Biyoistatistiğe Giriş: Temel İstatistiksel Kavramlar
BASINÇ YARASI PREVALANSI
AİLE TUTUMLARI GATA 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
LUCID GRUBU Ekim YAPAR Hilal Nur CAN. ROMANTİK İLİŞKİLERDE KALIP YARGILARIN İLİŞKİ İSTİKRARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ.
Benlik Saygısı ve Akademik Başarı arasındaki ilişki
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
GRUP ADI LAST SEEN.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
Lisede okuyan öğrencilerin Bağlanma stilinin cinsiyete göre incelenmesi.
GİRİŞ Bağlanma doğumdan itibaren gelişen ve yaşam boyu devamlılık gösteren bir fenomendir. Bowbly bağlanmayı özellikle gerilim yaratan durumlarda bakım.
DOWN SENDROMLU BİREYLERİN TÜRKÇE ÇEKİM EKLERİNİ KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ Gültaze Yıldız, Çağdaş Eğit. Uyg. Okulu ve İş Eğit. Merkezi Funda.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
Kayseri İlinde Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Çalışanların Anksiyete ve Depresyon Düzeyinin Değerlendirilmesi Dr. Fatma Gündoğan1, Paramedik Zeynep.
ERKEN VE GEÇ BAŞLANGIÇLI ALKOL BAĞIMLILIĞINDA
Şimdi buradasınız: Girişim ile ilgili çalışmalar> Tanı ve tarama > Prognoz, Nedensellik, Etiyoloji, Zarar > Sistematik Derlemeler & Meta-analizler >
Kadınlarda iç grup yanlılığı ve iç grup yanlılığının demografik değişkenlere göre incelenmesi H.Halil Babacan1, Aleyna Nur Kaş1, Ömer Demir1, Tuğçe Erdoğru1,
OP. DR. AYŞEGÜL ÖKSÜZOĞLU 6 Ekim 2016
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Bir Eğitim Hastanesi Psikiyatri Kliniğinde Yatarak Tedavi Gören Gebe Olguların Değerlendirilmesi Gözde Salihoğlu, Burak Okumuş, Çiğdem Uygur, Ahmet Erkan,
Burak Okumuş, Mine Toptan, Fatma Kitapçı, Çiçek Hocaoğlu
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
AİLE TUTUMLARI REHBERLİK SERVİSİ.
by Age, Sex, Grade-Level, and Co-morbidity
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
ANA BABA VE ERGENLİK.
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
AİLE TUTUMLARI.
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
ERKEN VE GEÇ BAŞLANGIÇLI ALKOL BAĞIMLILIĞINDA
AİLE TUTUMLARI. 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
BASINÇ YARASI PREVALANSI. Basınç yarası, kemik çıkıntılarının dış yüzeylerindeki deri ve subkütan dokunun uzun süreli basınca maruz kalması ve sürtünmenin.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
Özlem Aslan1, Canan Yaranoğlu2, Betül Tosun2, Gülcan Bağcivan2
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
AİLEDE İLETİŞİM.
TARTIŞMA ABSTRACT METHOD SONUÇ GİRİŞ ÖNERİLER BULGULAR
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
Sunum transkripti:

ANTİSOSYAL KİŞİLİK BOZUKLUĞUNDA ANNE BABA TUTUMLARI ZEYNEP ELYAS, İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ PSİKİYATRİ A.D SÜHEYLA ÜNAL, İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ PSİKİYATRİ A.D OKAN CEM ÇIRAKOĞLU, BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ, ELYADAL ARAŞTIRMA LABORATUVARI GİRİŞ Aile sosyalizasyon sürecinde en önemli kurum olma özeliğini korumaktadır. Ailenin genetik ve sosyokültürel özellikleri karşılıklı dinamik ve diyalektik bir etkileşim içinde çocuğun kişilik gelişimini yakından etkilemektedir. Çocuğun ve ebeveynin sahip olduğu genetik donanım, uyaranların algılanması, işlenmesi ve tepki oluşturulması süreçlerinde temel özellikleri oluşturmaktadır. Bu süreç içinde annenin bağlanma stili çocuğun sosyal biliş gelişimini ve kişilerarası ilişkilerinin şekillenmesini sağlamaktadır. Ailenin kalabalıklığı, sosyoekonomik düzeyi, tek ebeveynlilik gibi özellikleri (Loeber ve Stouthamer-Loeber, 1986; Lahey, Waldman ve McBurnett, 1999; Halfon ve Newacheck, 1999) ve ebeveynin madde kullanımı, etkili olmayan disiplin uygulamaları, gevşek gözetimi (Loeber, Green, Keenan ve Lahey, 1995) gibi işlevsel özellikleri de kişiliğin yapılanmasına katkıda bulunmaktadır. Anne baba tutumları da çocuğun kişilik gelişimini yakından etkileyen değişkenlerden biridir. Örneğin, aşırı saldırgan tutumlara maruz kalmanın çocuğun kişilerarası ilişkilerinde duyarlılık artışına ve tepkiselliğe neden olabileceği belirtilmektedir (Bradshaw ve Garbarino, 2004). Bu araştırmanın amacı, Antisosyal Kişilik Bozukluğu (ASKB) tanısı almış ve almamış olan (Kontrol) bireylerin anne baba tutumlarını algılama biçimleri açısından karşılaştırılmasıdır. YÖNTEM Katılımcılar Araştırmanın örneklemi, bir araştırma ve 200 yataklı bir asker hastanesinin psikiyatri servis ve polikliniğinde ayaktan ya da yatarak tedavi edilmekte olan, DSM-IV tanı ölçütlerine göre ASKB tanısı almış 28 erkek hasta(M=23,10, SD=3,58) ile kişilik bozukluğu tanısı almamış 31 erkek katılımcıdan (M=24,7, SD=2,29) oluşturuldu. Tüm örneklemin yaş ortalaması 24,43 ve standart sapması 3,23 olarak bulunmuştur. Araştırma grupları eğitim, iş, medeni hal ve gelir düzeyi açısından benzer özellikteki bireylerden oluşturulmuştur. İşlem ASKB tanısı, yarı yapılandırılmış bir klinik görüşmede SCID-CV uygulanarak konulmuş ve herhangi bir kişilik bozukluğu tespit edilmeyenler, kontrol grubu olarak alınmıştır. Tüm katılımcılara görüşme öncesi araştırmanın amacı hakkında bilgi verilmiş, onay formları alınmış ve sosyodemografik bilgileri içeren bir veri formu doldurulmuştur. Araçlar Sosyodemografik Veri Formu: Araştırmacılar tarafından hazırlanan bu form katılımcılar ve anne babalarına ait sosyodemografik değişkenler ve yetiştirilme biçimleri hakkındaki 27 sorudan oluşmaktadır. anne baba Tutum Ölçeği: Sümer (2000) tarafından geliştirilen ölçek, anne ve baba için kabul/ilgi/sevgi (_K) ve sıkı denetim/kontrol (_S) boyutlarını içeren 5’li Likert tipinde yazılmış 22 sorudan oluşmaktadır. Ölçek verilerinin değerlendirilmesi ile anne ve baba için ayrı kabul/ilgi/sevgi (Anne_K, Baba_K) ve sıkı denetim/kontrol (Anne_S, Baba_S) boyutu puanlarının ortalamaları elde edilmiştir. K boyutunda artan puanlar olumlu bir anne baba tutumu olarak yorumlanırken; S boyutunda artan puanlar olumsuz bir tutum olarak yorumlanmıştır. Structured Clinical Interview for DSM-IV(SCID-II): Hastaların tanı görüşmelerinde DSM-IV ölçütlerine göre geliştirilen SCID-II kullanıldı. SCID-II kişilik bozukluğu tanılarını koymayı sağlayan yapılandırılmış bir görüşmedir (Spitzer ve ark., 1989; Sorias 1990). SCID’in Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları Sorias (1990) ve Çorapçıoğlu (1999) tarafından yapılmıştır. BULGULAR Analiz sonuçları katılımcıların büyük çoğunluğuna 0–1 yaş arasında anneleri tarafından bakım verildiğini (n=51, % 87,10) ve anneleri tarafından yetiştirildiklerini (n=50, % 85,72) göstermektedir. Katılımcıların nasıl bir ilgi ve disiplinle büyütüldüğü Tablo.1’de sunulmuştur. İstatistiksel analizlerde bağımsız örneklem t-testi kullanılmıştır. Analiz sonuçları ASKB ve Kontrol gruplarının ebeveynlerinden algıladıkları çocuk yetiştirme tutumları arasında anlamlı farklar olduğunu göstermiştir. Kontrol grubunun Anne_K [t(57)=2.16, p<.05)] ve Baba_K [(t(57)=1.96, p<.05)] puanları ASKB grubundan anlamlı düzeyde yüksektir (Bkz. Tablo 2). TARTIŞMA Bu araştırmanın sonuçları kişilik bozukluğu tanısı almamış bireylerin anne ve babalarının çocuk yetiştirme tutumlarını ASKB tanısı alan bireylerden daha olumlu algıladıklarını göstermektedir. Antisosyal davranışın gelişmesinde çocuğun ve ebeveyninin genetik yapısı ile birlikte, anne babanın çocuk yetiştirme tutumlarının da etkili olduğu ileri sürülmektedir. Erken çocukluk döneminde ilgisizlik ve kötü davranışla karşılaşan, sosyal bağlanma ve kabul görme gibi ihtiyaçları karşılanmayan çocukların ödüllendirici ilişkiler geliştirme kapasitesi kazanamadıkları, bu ihtiyaçlarını karşılamak için çetelere katılıp, otoriter ve saldırgan değerleri benimsedikleri bildirilmektedir (Pedersen, 2004). Karazsia, Wildman ve Langkamp (2004) çalışmalarında etkin olmayan ebeveynliğin aşırı disipline eğilim yarattığını gözlemişlerdir. Bu araştırmanın bulguları literatürü destekler niteliktedir. Reti ve ark. (2002) erkeklerde antisosyal özelliklerin anne ilgisinin azlığı, kısıtlayıcılığının yüksek olması ile ilişkili olduğunu vurgulamışlardır. Bizim araştırmamızda da ASKB grubunun anket sorularına verdikleri yanıtlarda az kontrol ve ilgisiz tutumu rapor etmeleri, Anne_K puanlarının Baba_K puanlarından daha yüksek; Anne_S puanlarının ise daha düşük bulunması literatürle uyumlu bir bulgudur. Antisosyal davranışların anne baba tutumları ile ilişkisi göz önüne alındığında, anne ve babanın birbirleriyle tutarlı ilgi ve disiplin tutumları sergilemelerinin, özellikle annenin yeterince ilgi ve yeterince disiplin göstermesinin önemli olduğu bir kez daha ortaya çıkmaktadır. KAYNAKLAR Bradshaw, C.P., & Garbarino, J. (2004). Social cognition as a mediator of the influence of family and community violence: Implications for intervention. In J. Devine, J. Gilligan, K. Miczek, R. Shaikh, & D. Pfaff (Eds.). Scientific approaches to youth violence prevention. New York: Annals of the New York Academy of Sciences. Vol. 1036. (pp. 85-105). Çorapçıoğlu, A. (1999), SCID-I Klinik Versiyon. Ankara: Hekimler Yayın Birliği Matbaası. Halfon, N., & Newacheck, P. W. (1999). Prevalence and impact of parent-reported disabling mental health conditions among U.S. children. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 38(5), 600-609. Karazsia, B., Wildman, B., & Langkamp, D. (2004). Treatment of child behavior problems: Implications of age, parental relationship, satisfaction, and parenting practices. Developmental and Behavioral Pediatrics, 25, 372-382. Lahey, B. B., Waldman, I. D., & McBurnett, K.(1999), Annotation: The development of antisocial behaviour: an integrative causal model. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 669-682. Loeber, R., & Stouthamer-Loeber, M. (1986). Family factors as correlates and predictors of juvenile conduct problems and delinquency. In M. Tonry & N. Morris (Eds.), Crime and justice (Vol.7). Chicago: University of Chicago Press. Loeber, R., Green, S. M., Keenan, K., & Lahey, B.B. (1995). Which boys will fare worse? Early predictors of the onset of conduct disorder in a six-year longitudinal study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 34, 499-509. Pedersen, C. A. (2004) Biological Aspects of Social Bonding and the Roots of Human Violence. Annals of the New York Academy of Sciences Online, Ann. N.Y. Acad. Sci.(1036), 106–127. Reti, I. M., Samuels, J. F., Eaton, W. W, Bienvenu III, O. J., Costa Jr, P. T., & Nestadt, G. (2002). Adult antisocial personality traits are associated with experiences of low parental care and maternal overprotection. Acta Psychiatr Scand, 106, 126–133. Spitzer, R. L., Williams, J. B. W., & Gibbon, M. (1989). Structured Clinical Interview for DSM-III-R Personality Disorders (SCID-II). New York: New York State Psychiatric Institute, Biometrics Research Department. Sorias, S. (1990) DSM-III-R Yapılandırılmış Klinik Görüşmesi Türkçe versiyonu (SCID-II). İzmir:Ege Üniversitesi. Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3, 49–74.