SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜNİTE:2.ADIM ADIM TÜRKİYE
Advertisements

B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
FP. TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GEÇMİŞİ Orta Asya Türkleri’nin Müslüman olmadan önce örgün eğitim kurumlarının olup olmadığı bilinmemektedir. Ancak Türk Kültürü’nün.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
ATATÜRKÇÜLÜK VE ATATÜRK İ LKELER İ ATATÜRKÇÜ DÜ Ş ÜNCE S İ STEM İ.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
KONU: ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE ÖLÇÜLERDE YAPILAN YENİLİKLER
Çağdaş ve uygar bir Türkiye idealini taşıyan Mustafa Kemal hedeflerinden biride demokrasiyi yerleştirmekti… Bu sistemde oy verilecek herkesin bu hakkını.
İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku. İŞ HUKUKU Toplumda bireylerin iş ilişkilerini düzenleyen Uyulması zorunlu kuralların bütünü… *İş sözleşmesi (hizmet akdi)
5. SINIF SOSYAL BİLGİLER ATATÜRK İLKELERİ KONU ANLATIMI
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
Mustafa Kemal,Kurtuluş Savaşı ile yurdumuzu düşmanlardan kurtardı.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Atatürk ve Türk Kadını
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Soyadı Kanunu’nun Kabulü
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Türkiye'de Sosyal Politikanın Gelişimi Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
TARİHDE BİLİM BİLİM VE SANAT ÖZGÜRLÜĞÜ
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Sosyal hizmetin mesleki odağı, sosyal sorunların çözümlenmesi yoluyla sosyal refah düzeyinin arttırılması olarak tanımlanabilir. Sosyal sorunların analiz.
Toplumsal Yapı ve Toplumsal Değişme Perspektifinden Türkiye’nin Son Yüz Yılı
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
DİNİ REHBERLİĞİ GEREKLİ KILAN NEDENLER
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ATATÜRK’ÜN ÖNDERLİĞİNDE YAPILAN YENİLİKLER
MİLLİ BİLİNCİ OLUŞTURMAK İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ YETİŞTİRMEK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
ATATÜRK İLKELERİ Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji.
DİCLE ÜNİVERSİTESİ KALİTE YOLCULUĞU
ATATÜRK İNKILÂPLARI.
Gazetecilik Etiği ve Toplumsal Sorumluluk
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
ÇELTİKÇİ İLKÖĞRETİM OKULU ATATÜRK'ÜN HAYATI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
EKONOMİ ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Sunum transkripti:

SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI CUMHURİYET DÖNEMİ DEVRİMLERİ, MODERNİZASYON HAREKETLERİ VE TOPLUMSAL YAŞAMA ETKİLERİ DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM

Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Geçiş Cumhuriyet döneminin en önemli özelliği: Ulus egemenliğinin ve bağımsızlık ilkesinin ön plana çıkarılmasıdır En önemli ilkeler: Halkçılık, Devletçilik ve Milliyetçilik (Özer, 2012). .

Millet: dil, kültür ve ülkü birliği terimleriyle anlatılır Cumhuriyetle birlikte Millet: dil, kültür ve ülkü birliği terimleriyle anlatılır Batılılaşma: Bir devlet politikası Devlet: toplumu ve bireylerini Batılılaştırma adına yönlendiren ve yakından denetleyen egemen bir modern devlet (Özer, 2012)

Cumhuriyet Devrimleri Yalnızca yönetim şeklinin değiştirilmesi değildir Siyasi Sosyal İktisadi kurumları ile Toplumsal yapı, sosyal yaşam ve anlayış değişimini ve dönüşümünü amaçlar (Özer, 2012)

Türk Tarih Kurumu Cumhuriyet Devrimlerini 5 temel alanda inceler: 1 Türk Tarih Kurumu Cumhuriyet Devrimlerini 5 temel alanda inceler: 1. Siyasal 2. Toplumsal 3. Hukuki 4. Eğitim ve Kültür 5. Ekonomi (http://www.ttk.gov.tr/index.php?Page=Sayfa&No=223).

Siyasi Alandaki Devrimler Hilafetin saltanattan ayrılarak saltanatın kaldırılması (1922) «Padişahlığın sona ermesi» Cumhuriyetin ilanı (1923) «Devletin yönetim şeklinin cumhuriyet olarak belirlenmesi» Halifeliğin kaldırılması ve Osmanlı hanedanlığının sınır dışı edilmesi (1924) «Cumhuriyetin ilanı ile devlet başkanının belli olması» (http://www.ttk.gov.tr/index.php?Page=Sayfa&No=223)

Toplumsal Alandaki Devrimler · Kadınlara erkeklerle eşit haklar verilmesi (1926-1934) · Şapka ve kıyafet devrimi (25 Kasım 1925) · Tekke zâviye ve türbelerin kapatılması (30 Kasım 1925) · Lâkap ve unvanların kaldırılması (26 Kasım 1934) . Soyadı kanunu ( 21 Haziran 1934) · Uluslararası saat, takvim ve uzunluk ölçülerinin kabulü (1925-1931) (http://www.ttk.gov.tr/index.php?Page=Sayfa&No=223)

Hukuki Alandaki Devrimler Mecellenin kaldırılması (1924-1937) Türk Medeni Kanunu ve diğer kanunların çıkarılarak laik hukuk düzenine geçilmesi (1924-1937) (http://www.ttk.gov.tr/index.php?Page=Sayfa&No=223).

Eğitim ve Kültür Alanındaki Devrimler . Öğretimin birleştirilmesi (3 Mart 1924) · Yeni Türk harflerinin kabulü (1 Kasım 1928) · Türk Tarih ve Dil Kurumlarının kurulması (1931-1932) · Üniversite öğreniminin düzenlenmesi (31 Mayıs 1933) · Güzel sanatlarda yenilikler (http://www.ttk.gov.tr/index.php?Page=Sayfa&No=223).

Ekonomi Alanındaki Devrimler · Aşârın (Köylüden her yıl tarımsal ürünün %12.5’inin mültezimler aracılığı ile toplanan verginin) kaldırılması · Çiftçinin özendirilmesi · Örnek çiftliklerin kurulması · Sanayiyi Teşvik Kanunu'nun çıkarılarak sanayi kuruluşlarının kurulması · I. ve II. Kalkınma Planları'nın (1933-1937) uygulamaya konulması, yurdun yeni yollarla donatılması (http://www.ttk.gov.tr/index.php?Page=Sayfa&No=223)

Cumhuriyet devrimleri Bir kalkınma projesi «Topyekün bir kalkınma modeli» Yani teknoloji, bilim, felsefe, kültür, sanat bir bütün ve bu ögeler birbirini destekleyen ve tamamlayan ögeler. Bu ögelerin gelişmesi için özgür bir ortama ve bu değerlerin desteklenmesine ihtiyaç… Mardin (1999)’dan aktaran Özer, 2012

Ancak yukarıdan aşağıya yapılan batılılaşma çabaları ile Batılı bir hayat oluşturma o kadar kolay olmamıştır Batılılaşmanın yönü kültürel alana kaydırılmak istense de yenilikler kurumsal düzeyde olmuştur. Batılılaşma ile birlikte kültürel yozlaşma olup olmayacağı tartışma konusu olmuştur Halkın bu değişimlere uyum sağlaması zaman almıştır; ancak Osmanlı dönemine göre daha hızlı olmuştur (Özer, 2012)

Cumhuriyet döneminde; Merkezi otoritenin güçlü olması Tek parti idaresi Modernleşen dünyanın getirdiği teknolojiyle iletişim Haberleşme Basın Devrimlerin yayılmasında ve benimsenmesinde etkili olmuştur (Özer, 2012)

Toplumsal Yaşam Üzerinde (Daha) Etkili Olan Devrimler Kıyafet – Şapka Devrimi Kılık kıyafette yapılacak değişikliklerle toplumun, Batı tarzı kıyafetlerle Avrupai bir görünüşe kavuşması planlanmıştır. Kılık kıyafet inkılabına öncelikle erkek kıyafetlerinden, şapkadan başlanmıştır. Kadın kıyafeti konusunda kanuni bir düzenleme getirilmemiştir. (Özer, 2012)

Latin Alfabesine Geçiş «Arap harfleri ile Türkçe’yi yazmanın zor olması ve Türkçe’deki sesli harflerin Arap alfabesinde bulunmaması Arap harfleriyle okuma yazmayı güçleştirmiştir (Koloğlu (1995)’ten aktaran Özer, 2012)» Latin alfabesinin kabulü ile birlikte gazetelerin belirli köşelerinde; her gün üç beş harf tanıtımı yeni alfabeyi öğreten kitap ilanları yeni harfli daktilo ilanları Okuma yazma bilmeyenlere yönelik bölümler (hece ve kelime öğretmeye yönelik) (Özer, 2012)

Devlet dairelerindeki yazışmalarda yeni alfabe Türkiye’de hiçbir yazının Arap harfleriyle basılmayacağı kanuna bağlandı Arap harfleri kullanılarak yazılan kitaplarla öğrenim yasaklandı Millet mekteplerindeki vatandaşlara yeni harflerle okuma yazma öğretilmesi……………………. Okuma yazma oranını artırma Kültür düzeyinin yükselmesi «Ulus ve anadil bilincini toplumda oluşturmak ve yaymak» (Özer, 2012)

Yararlanılan Temel Kaynak Türk Tarih Kurumu. Atatürk Devrimleri. (http://www.ttk.gov.tr/index.php?Page=Sayfa&No=223). Özer, İ. (2012). Cumhuriyet dönemi devrimleri, toplumsal yaşama etkileri ve gündelik hayat. İçinde Memet Zencirkıran (Edt). Dünden bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (123-150). Ankara: Dora Basım-Yayın Ltd. Şti.