Sağlık İletişimi – 2 Nida KAHRAMAN/Okan Üniversitesi/2010
İçerik İletişimin Gruplandırılması 1- Kendi Kendine İletişim 2- Kişilerarası İletişim 2.1. Sözlü İletişim 2.2. Sözsüz İletişim 3- Gruplar Arası İletişim 4 - Kitle İletişimi
İletişimin Gerçekleşebileceği Seviyeler Kendi Kendine İletişim Kişiler arası İletişim Gruplar arası İletişim Kitle İletişimi
1- Kendi Kendine İletişim Kendi kendine iletişim anlayışı değerlendirildiğinde, ön plana çıkan kişinin kendisinin olayları ne şekilde yorumladığıyla ilgilidir.
1- Kendi Kendine İletişim Kendi kendine iletişimin dört temel boyutu vardır: 1 – Kişinin kendisinin özü 2 – İhtiyaç ve motivasyonlar 3 – Bilişler 4 – Başkalarının tepkilerini gözlemlemek.
2 - Kişilerarası İletişim Türleri Bireyler yada küçük gruplar arasında, karşılıklı güvene dayanan ilişkiler ağı oluşturan, bilgi ve duyguların paylaşılmasını amaçlayan, genellikle çift yönlü, sözlü ve sözsüz etkileşim sürecidir.
2 - Kişilerarası İletişim Türleri Sözlü İletişim Sözsüz İletişim
2.1. Sözlü İletişim Kişilerin yazdıkları ve konuştukları sözcüklerle olur. Bu iletişimde dil önemlidir. Dilin iletişimde etkili bir biçimde kullanılması için: Standart dil kurallarına uyulmalıdır. Dilin sembolik yapısına uyulmalıdır. Duygusal sözcükler özenle seçilmeli ve kullanılmalıdır.
2.1. Sözlü İletişim Ses tonu Sözcüklerin seçimi, Vurgu, İçerik , Mizahın kullanımı, Hız, Telaffuz, Ses perdesi, Hedefe yönelik konuşma, Üslup-tarz,
Unutma ki, Sözüne ağzından çıkıncaya kadar hükmedebilirsin… Ağzından çıktıktan sonra söz sana hükmeder…!
Yüksek veya alçak ses Kızgınlık, sevinç, neşe, keder Yüksek ve alçak tonları beraber kullanma Monoton ses - makine gibi Sonda yapılan vurgular
Sözcükler => kültür Aynı sözcük kalıpları Aynı dili konuşmayan => beden dili kalıpları Açık anlamlar Teknik sözcükler veya jargon Türkçeye uyarlama Havalı konuşma gayreti (?!)
Mecaz, Benzetme, Abartı, Espri
Hatalı düşünmek sahibine, hatalı konuşmaksa herkese zarar verir. Montesquieu
Bağırarak konuşursan sadece sesini duyarlar, alçak sesle konuşursan söylediklerini dinlerler. Tristant BERNARD
2.2. Sözsüz İletişim (Beden Dili) Konuşmadan, yazışmadan jest, mimikler gibi yüz ve ; oturuş, duruş biçimleri, giyim gibi beden diliyle yapılan iletişim biçimidir. Sözsüz iletişim ile aktarılan mesajlar çok daha güvenilir ve gerçekçi kabul edilir.
Annenize sorarsınız ‘ sorun ne? Omuz silker, kaşlarını çatar, yüzünü çevirir ‘hiçbirşey sanırım, iyiyim’ Sözlerine inanmaz, onun bastırılmış beden diline inanırsınız; onun canını neyin sıktığını bulmak için annenizi sıkıştırırsınız.
Sözsüz İletişimin Boyutları 1 – Devinimler 2 – Alanlar 3 – Dilötesi sinyaller 4 – Dokunma 5 – Ortam Etmenleri
1 - Devinimler (Kinezi) İletişimin hareketli biçimidir. Sözsüz iletişimin en bilinen ve yaygın tipidir. Görünüm Duruş Oturuş Hareketler – Jestler Yüz ifadeleri Göz Teması
Gözler Beden dili ve hareketlerinin çoğu gibi bakış süresi de insanların kültürüne bağlıdır. Akdeniz bölgesi insanlarında karşısındakini rahatsız edebilecek bir bakış sıklığı ve süresi varken; Uzak Doğu kültüründe özellikle Japonlarda konuşurken özellikle göz göze gelmeme boyun ve omuz bölgesine bakma eğilimi ağır basar. HERHANGİ BİR SONUCA VARMADAN KÜLTÜREL FAKTÖRÜ DEĞERLENDİRMEYİ İHMAL ETMEYİN…
2 - Alanlar İletişime katılanlar arasındaki mesafedir. Özel (Mahrem) Alan Kişisel Alan Sosyal Alan Genel (Toplumsal) Alan
Sosyal Alan-Mesafe Sosyal alanı kullanma biçiminiz; konuştuğunuz kişiden ne kadar uzakta durduğunuz; evinizde mobilyalarınızı nasıl yerleştirdiğiniz vs.ile ilgilidir. Sosyal alan dilinin fikir babası ve insanların başkalarıyla iletişimde 4 farklı alanı kullandığını tanımlayan Antropolog Edward T. Hall
Sosyal Alan-Mesafe Özel alan : 0-25 cm uzaklıkta; sevgililer, yakın arkadaş, anne babalarına tutunan çocuklar. Kişisel alan: 25-100 cm arasındadır. Birisiyle konuşmak için rahat bir alandır.
Sosyal Alan-Mesafe Sosyal alan: 100-250 cm, bir müşteri yada hizmet veren ile konuşmak gibi kişiler arası iş görüşmeleri yaparsınız. Bu bölge egemenlik kurmak için kullanılır Toplumsal alan; 250 cm’den sonrasıdır. Öğrencilerle öğretmenler arasında, resmi olmayan toplantılarda.
25 cm 25-100cm 1-2.5m 2.5m’den sonra özel alan. Kişisel a. Sosyal a. Kamusal a.
3 – Dilötesi Konuşmanın ses üretimine bağlı özellikleri bu kapsamda ele alınır.
4 – Dokunma Dokunma yada bedensel temas özel bir sözsüz iletişim türüdür.
5 - Ortam etmenleri Aydınlatma Gürültü Renk Oda ısısı Mobilya düzeni vs..
Sözsüz İletişimde Kültürel Farklar Amerikan kültüründe otorite sahibi bir kişinin sorusunu yanıtlarken gözünün içine bakmak, bunu korumak içtenliğin işaretidir. Oysa bir porto rikoluya göre göz temasısını korumak saygısızlıktır. Bir amerikalı tarafından bir portorikolu güvensiz sayılabilir.
Beden dili sözlü iletişimi destekler; Evet dersiniz; başınızı öne sallarsınız; Hayır dersiniz; başınızı geriye salarsınız.
İletişimde En Etkin 3 Konu % 55 beden dili % 38 ses tonu % 7 sözcükler İlk izlenim, imaj büyük ölçüde beden dilinin etkisiyle ilk 30 sn içinde oluşmakta ve kolay kolay DEĞİŞMEMEKTEDİR. “İlk görüşte aşk”
Sözsüz İletişimin Öğeleri Gözler Başın Kullanımı Eller Duruş Mimik ve jestler Mesafe Oturma Biçimi