İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
Advertisements

ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ DERS:EDEBİYAT KONU:AHMET HAŞİM’İN HAYATI, EDEBİ KİŞİLİĞİ VE ESERLERİ HÜSEYİN AYDOĞAN 11/G 902.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
ESMA ŞAHİN &BENSU TAŞÇI 7.SINIF OLTU İMAM HATİP ORTAOKULU.
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BUKET BOZ.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Çoşku ve Heyecanı Dile Getiren Metin : Şiir
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
EYÜP SULTAN. Medineli müslümanlardan ve hicret sırasında Hz. Peygamber'i evinde misafir eden sahâbidir... Bütün Müslümanlar Peygamber efendimizi kendi.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat.
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
ZILLULLAH FRANSIZ İHTİLALİ(1789) TAKVİM-İ VEKAİ(1831) TANZİMAT FERMANI(1839) TERCÜMAN-I AHVAL(1860) 1. MEŞRUTİYET (1876)
DEDE KORKUT HİKAYELERİ
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
Bir milletin şiiri, devirler aşırı elden ele gezen bir meş’aledir
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU Mevlana’nın beyitlik mesnevisinin asıl adı nedir?
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
Gezi Yazısı. Gezi yazısı bir yazarın gezdiği, gördüğü yerleri edebi bir üslûpla anlattığı bir yazı türü. Gezi yazılarından oluşan esere seyâhatnâme denir.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
Nurullah Ataç.  21 Ağustos 1898’de İstanbul Beylerbeyi’de doğdu. 1957’de Ankara’da yaşamını yitirdi. Türk edebiyatında modern anlamda deneme türünde.
Mevlana Celaleddin-i Rumi. Mevlana Celaleddin-i Rumi: Mevlana hazretleri 1207 yılında Horasan'ın Belh şehrinde dünyaya geldi. Asıl adı Muhammed Celaleddin'dir.
HÜSN-Ü AŞK ŞEYH GALİP.
MEKTUP.
Metinlerin Sınıflandırması
KÖROĞLU KAYNAKÇA; HAZIRLAYAN; Miraç öksüz 10rdtvtkn-91.
AHMET HAŞİM ( ).
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Din Kültür Ve Ahlak Bilgisi
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİNDE ROMAN
Osmanlı Eğitim Sistemi
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TEVFİK FİKRET (
ANONİM HALK ŞİİRİ.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
SÖZ SANATLARI SUNUSU.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
MEHMET EMİN YURDAKUL ( )
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
Osmanlı’da Sanat ve Mimarlık Kültürü
<<<<<<>>>>>>
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
Yazı Sistemleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DESTAN 1. Deniz Hoca Youtube Kanalı ⇒
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
Mesnevilerin özellikleri
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
Günlük (Günce).
Yabancılara ve Yurt Dışındaki Türklere Türkçe Öğretimi
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
Sunum transkripti:

İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI DİVAN EDEBİYATI www.nedir.org

Ö n e m l i Ö z e l l i k l e r i Şiirde aruz ölçüsü kullanılmış. Dil; Türkçe, Arapça ve Farsça sözcüklerden oluşan “Osmanlıca”dır Şairler anlatıma (üslup) çok önem vermişler . Her konuda kurallar vardır. Kendi içinde mazmunlardan oluşan bir mecaz sistemi vardır. Soyut kavramlar anlatılmıştır. Sosyal problemler anlatılmamıştır. Bir övgü edebiyatıdır. Sevgiliye ve Sultana sitem önemli bir yer tutar. Konular: Aşk, güzellik, güçlülük, yaşama sevinci, kadın, şarap, maddi ve manevi sarhoşluktur. Ö n e m l i Ö z e l l i k l e r i www.edebiyatogretmeni.net www.nedir.org

Her şair sevgilisinden şikayetçidir. Hiçbir şair sevgilisine kavuşmak istemez. Şairler aşk acısı çekmekten mutludurlar. Bütün şairler aynı sevgili tipini çizer. Nazım birimi beyit ve benddir. Şiirlerin başlığı yoktur.( kaside ve mesnevi hariç ) Her şair divan hazırlamak için uğraşmıştır. Divan hazırlamayanlar şair sayılmamış. Nesir alanında da eserler verilmiştir. Divan şiirinde beyitler arasında konu bütünlüğü yoktur. Göz için kafiye anlayışı benimsenmiş. Ö n e m l i Ö z e l l i k l e r i www.nedir.org

Divan Şiiri Nazım Biçimleri Araplardan Gelenler GAZEL KASİDE KIT’A MUSAMMAT Farslardan Gelenler MESNEVİ RUBAİ Türklerden Gelenler TUYUG ŞARKI www.nedir.org

Ne can bedende gam-ı firkatinle rahat olur. Divan edebiyatı nazım biçimleri kullanılan nazım birimlerine göre iki bölümde incelenir Beyitlerle Kurulanlar Bendlerle Kurulanlar GAZEL KASİDE MESNEVİ KIT’A MÜSTEZAT Tek Bendden Oluşanlar Çok Bendden Oluşanlar MURABBA TERKİB-İ BEND TERCİ-İ BEND RUBAİ TUYUG Ne tende can ile sensiz ümid-i sıhhat olur. Ne can bedende gam-ı firkatinle rahat olur. www.nedir.org

G A Z E L BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ Genellikle sevgi, aşk, güzellik, kadın ve içki konuları işlenir. ( Düşünceye yönelik felsefi ve öğretici konuları işleyenleri de vardır.) En az 5 en çok 15 beyitten oluşur. İlk beyitine “matla”, son beyitine “makta” denir. En güzel beyitine “beyt’ül gazel” , bütün beyitlerinde aynı konu işlenen- lere “yekahenk gazel” denir. Kafiyelenişi: ---- a ----b ----c ---- a ----a ----a Konu bakımından Halk şiirindeki “ koşma”ya benzer. En ünlü gazel şairleri: FUZULİ, BAKİ, NAİLİ, NEDİM… G A Z E L www.nedir.org

K A S İ D E Gazel gibi kafiyelenir. Ünlü kişilerin övüldüğü şiirdir. Gazel gibi kafiyelenir. Sanatçıları: NEF’İ, BAKİ, FUZULİ, NEDİM Aşağıdaki gibi belli bir yazılış kuralı (bölümleri) vardır. Nesib-Teşbip : Tasvir yapılır. Girizgah : Asıl konuya girilir Methiye : Esere konu olan kişi övülür. Fahriye : Şairin kendini övdüğü bölümdür Tegazzül : Araya alınan gazeldir. Taç : Şairin adının geçtiği bölümdür. Dua : Allah’a, Peygamber’e dua edilir. K A S İ D E www.nedir.org

K A S İ D E Kasideler işledikleri konulara göre şu adları alır: TEVHİD: Allah’ın bir olduğunu ve yüceliğini anlatır. MÜNACAAT: Allah’a yalvarıp yakarmak için yazılır. NAAT: Hz. Peygamberi ve dört halifeyi öven şiirler. MEDHİYE: Devrin önde gelen kişilerini öven şiir. HİCVİYE: Yöneticileri yermek için yazılan şiir. MERSİYE: Tanınmış birinin ölümüyle yazılan şiir. BAHARİYE: Baharın güzelliklerinin anlatıldığı şiir. IYDİYE: Bayramları anlatan şiir. CÜLUSİYE: Padişahın tahta çıkışını anlatan şiir. K A S İ D E www.nedir.org

M E S N E V İ divan edebiyatındaki karşılığıdır. Bugünkü hikaye ve romanın, sözlü edebiyat dönemindeki destanın divan edebiyatındaki karşılığıdır. Divan edebiyatının en uzun nazım şeklidir. Savaş, aşk, din, ahlak, menkıbeler… gibi birçok konu işlenir. Her beyiti kendi arasında kafiyelenir : ---- a ---- b ---- c Divan şiirinde bir şairin beş mesnevisine “hamse” denir. ( Fuzuli, Ali Şir Nevai hamse sahibidir) En tanınmış mesnevilerimiz: Aşk konulu > Leyla vü Mecnun ( Fuzuli), Hüsn ü Aşk (Şeyh Galip) Mizahi > Harname ( Şeyhi) Bir şehri anlatan > Şehrengiz ( Taşlıcalı Yahya) Dini ve Tasavvufi > Mevlit ( Süleyman Çelebi) Ahlaki ve Öğretici > Hayriye ( Nabi ), Kutadgu Bilig M E S N E V İ www.nedir.org

K I T’ A M Ü S T E Z A T En az iki en çok on iki beyitten oluşur. Bir nükte, bir yergi, bir düşünce gibi özel konular işlenir. En az iki en çok on iki beyitten oluşur. Beyitler arasında konu birliği vardır. Şair mahlasını kullanmaz. Kafiye düzeni: ……a ……c …….ç ……b ……b ….…b K I T’ A Uzun ve kısa mısralardan oluşan müstezat, gazelin özel bir biçimidir. Uzun mısradan sonra gelen kısa mısraya “ziyade” denir. Aşk, şarap konularının yanında din ve felsefe konularında da yazılır. Bülbül yetişir bağrımı hun etti figanın Zapt eyle dehanın Hançer gibi deldi yüreğim tiğ-ı zebanın Te’sir-i lisanın M Ü S T E Z A T www.nedir.org

R U B A İ T U Y U G BENDLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ TEK BENDDEN OLUŞANLAR Tek dörtlükten oluşur. Aruzun özel kalıplarıyla yazılır. Kafiye düzeni:a-a-x-a Dizeler arasında anlam birliği vardır. Daha çok felsefi konular, aşk, şarap, din, tasavvufla ilgilidir. En büyük ustası İranlı Ömer Hayyam’ dır. Türk edebiyatında : Yahya Kemal, Arif Nihat Asya R U B A İ Türk şairleri tarafından bulunmuştur. Rubai’ye benzer. Önemli şairleri: Ali Şir Nevai, Kadı Burhanettin, Nesimi Halk şiirindeki “maniye” benzer. Azeri ve Çağatay edebiyatında gelişmiştir. T U Y U G www.nedir.org

M U R A B B A Ş A R K I ÇOK BENDDEN OLUŞANLAR (MUSAMMATLAR) En az 3, en çok 7 bendden oluşur. Kafiye düzeni: a b c a a a Övgü, yergi, dini ve öğretici konular işlenir. Namık Kemal bu türde çok başarılıdır. M U R A B B A Aşk ve güzellik konusunu işler Bestelenmiş şiirlerdir. Halk edebiyatı etkisiyle özellikle koşmaya ve türküye benzetilerek oluşturulmuştur. Nedim öncülüğünü yapmıştır. Türklerin oluşturduğu bir türdür. Ş A R K I www.nedir.org

TERKİB-İ BEND TERCİ-İ BEND Her bend 10-20 dizeden oluşur. Bend satısı 5-10 arasında değişir. Her bend 10-20 dizeden oluşur. Gazeldeki gibi kafiyelenir. Her bendin sonunda “vasıta beyiti” bulunur. Her bendin sonunda değişir. Bendler, beyitlere ayrılabilir. Felsefi ve sosyal düşünceler, zamandan yakınmalar, ağıtlar konusunu oluşturur. Bağdatlı Ruhi, Ziya Paşa bu türün ustalarıdır. TERKİB-İ BEND Biçim yönünden “terkib-i bend” e benzer. Vasıta beyiti bendlerin sonunda değişmez. Daha çok dini konular işlenir. Ziya Paşa bu türle tanınmıştır. TERCİ-İ BEND www.nedir.org

DİVAN EDEBİYATINDA NESİR Divan edebiyatında nesir, şiirden daha az gelişmiştir. Bunda düzyazının edebi ürün sayılmaması nın etkisi büyüktür. Nesir Türleri Münşeat: Mektup ve düzyazı örnekleridir. 2. Tarih: Dönemin tarihi olayları anlatılır. 3. Siyer: Peygamberimizin hayatı ve savaşları anlatılır. 4. Tezkire: Çeşitli sınıflardan meşhur insanların biyografileri verilir. 5. Surname: Büyük düğün törenleri anlatılır. 6. Gazavatname: Büyük kahramanların savaş hikayeleri anlatılır. 7. Seyahatname: Gezi yazılarıdır. www.nedir.org

Divan Nesri Üç Bölümde İncelenir Türkçe bir anlatımla halkı bilgilendirmek için yazılır. Genel olarak tefsir ve hadis kitapları, dini ve tasavvufi eserler, menakıpnameler, destan niteliği taşıyan eserler bu türde yazılır. Mercimek Ahmet > Kabusname Sehi Bey > Heşt Behişt Katip Çelebi, Evliya Çelebi 1. Sade Nesir: 2. Süslü Nesir: Ustalık göstermek amacıyla yazılmış, yabancı sözcük ve tamlamalarla yüklü, söz ve anlam sanatlarıyla yüklü,uzun ve zor anlaşılır bir nesirdir. Sinan Paşa > Tazarruname Fuzuli > Şikayetname Veysi, Nergisi, 3. Orta Nesir: Halkın konuştuğu dilden ayrılmış, yer yer süslü nesrin özelliklerini taşımakla beraber; amacı, anlatmak istenileni anlaşılır biçimde ortaya koymaktır. Ustalık göstermek düşünülmez Öğretici amaç taşıyan bilim ve kültür konularında yazılmış eserler bu türdendir. Aşıkpaşazade > Tevarih-i Al-i Osman Naima > Naima Tarihi Silahtar Mehmet Ağa, Mütercim Asım www.nedir.org

DİVAN EDEBİYATI SANATÇILARI HOCA DEHHANİ SEYYİD NESİM 13.yy’da yaşamıştır.Horasan Türklerindendir. İran edebiyatı etkisiyle din dışı şiirler yazdı. Divan edebiyatının ilk şairi olarak kabul edilir. Şiirlerinin en önemli teması aşktır. Farsa’ça bir Selçuk Sehnamesi yazdığı da söylenir. 14.yy’da tasavvuf alanında şiirler yazan Seyyid Nesim’i görürüz. Eserlerinde Azeri Türkçesini kullanmıştır. Dili oldukça sadedir. Şiirleri son derece liriktir Divanı vardır.Tuyuğları önemlidir. Tasavvuf inancından yola çıkarak “enel hak” (ben Tanrıyım) dediği için Halep’te derisi yüzül- müştür. AŞIK PAŞA KADI BURHANETTİN Anadolu Türkleri arasında Tasavvufu yaymak için uğraşmıştır. Yunus’un etkisinde kalmış, hem aruzla hem de heceyle şiirler söylemiştir. En önemli eseri Türklere tasavvufu öğretmek için yazdığı “ GARİBNAME “ dir. Eğlenceye düşkün, adil, cömert,bilgin, şair bir hükümdardır. Dili Azeri Türkçesinin özelliklerini taşır. Aruz kusurlarına çokça rastlanır. “Divan”ı vardır. Gazel ve tuyuglarıyla tanınmış. www.nedir.org

AHMEDİ ALİ ŞİR NEVAİ AHMET PAŞA NECATİ BEY MİZAN’ÜL EZVAN Din dışı şiirler yazmıştır. Şiirleri liriktir. Divan edebiyatını geliştiren şairdir. İran edebiyatının güzelliklerini edebiyatımıza aktar- maya çalışmıştır. Aruzu ustalıkla kullanmıştır. Büyük bir “DİVAN”ı, “İSKENDERNAME” ve “CEŞİD Ü HURŞİD” adlı eserleri vardır. Büyük bir devlet adamı ve büyük bir edebiyatçıdır. Muhakemet’ül Lügateyn adlı eserinde Türkçeyle Farsçayı karşılaştırarak Türkçenin daha üstün bir dil olduğunu söyler. Türk dilini yabancı kelimelerden koruma ister. Türk dil kurumunu kurmaya çalışmış ve bu amaçla şiirleri yazmıştır. Çağatay lehçesini kullanmıştı. 5 Mesneviden meydana gelen hamse sahibidir. Düz yazıları da vardır. MAHZEN’ÜL ESRAR ,MECALİS’ÜN NEFAİS, MİZAN’ÜL EZVAN AHMET PAŞA NECATİ BEY Fatih Sultan Mehmet’in öğretmenidir. Devrinde “şairler sultanı” olarak bilinir. Zarif söyleyişleri olan nüktedan biridir. Bir ara zindana atılmış yazdığı “kerem” redifli gazel oradan kurtulmasını sağlamış. Eserlerinde sağlam bir mısra yapısı vardır. Dili ve mecazları kullanışı devrinin şairlerinden üstündür. Günlük sorunları işlemiş, aruzu Türkçeye ustalıkla uyarlamış. Şiirlerinde atasözlerine yer vererek Divan edebiyatı- nda mahallileşme akımını başlatmış. Divan şiirine millilik ve ulusal zevk getirmiştir. Açık yapmacıksız bir Türkçeyle derin anlamlar söyle- miş. Kastamonu’da nakkaşlık yaparken tanınmış ve saraya çağrılmıştır. www.nedir.org

SÜLEYMAN ÇELEBİ FUZULİ NEF’İ ŞEYHİ Bade, Leyla vü Mecnun Divan edebiyatının en büyük şairidir.Kerbela’ da yaşamıştır.Türbedarlık yapmış iyi bir eği- tim görmüştür. Şiirlerin Azeri Türkçesi ile yazılmıştır,Dönemine göre dili sadedir.Gazel şairi olarak bilinir. Şiiri bir ilim işi olarak görür.İlimsiz şiiri temasız duvara benzetir. Şiirde tasavvuf önemlidir. Diğer önemli konu aşktır..Günlük yaşamdan bahsetmemiştir. Şiirlerindeki aşk ilahi aşktır. Türkçe Divan, Farsça Divan, Şikayetname, Beng ü Bade, Leyla vü Mecnun İyi bir eğitim alarak yetiştiği eserlerinden anlaşılmaktadır. Yıldırım Beyazıt zamanında Ulu Cami’de imamlık yapmıştır. Şairin tek eseri Vesilet’ün Necat (Mevlid)’tır. Süleyman Çelebi Mevlidi Hz. Muhammed’in diğer peygam- berlerden üstün olduğunu ifade etmek için yazmıştır. Mevlid XV. yy Batı Türkçesinin gramer ve ses özelliklerini bütün yönleriyle göstermesi bakımından da önemli bir e- serdir. NEF’İ ŞEYHİ Padişahlara ve ileri gelenlere yazdığı kaside- leri ve hicivleriyle tanınır. Ölçüsüz biridir.Övdüğünü göklere çıkarır, kötülediğini yerin dibine sokar. Kasideleriyle tanınır. Dili süslü ve sanatlıdır.Dilini çok iyi kullanır. Hicivlerini “Siham-ı Kaza” isimli eserinde toplar . Şiirlerindeki ahenk ve musuki onu diğer şairlerden ayırır. Germiyanoğulları ve Osmanlı saraylarında bulunmuş devlet büyüklerine kasideler sunmuştur. Padişahtan aldığı tımarın verilmemesi üzerine” Harname”yi yazmıştır.İkinci Murat’a sunduğu söylenir. Harname dışında “Hüsrev ile Şirin” adlı mesnevisi vardır. Tasavvufun etkisindedir. Çağının Türkçesini büyük ustalıkla kullanmıştır. www.nedir.org

BAKİ (ŞAİRLER SULTANI) SİNAN PAŞA BAKİ (ŞAİRLER SULTANI) İyi bir Medrese eğitimi görmüş ve çeşitli medreselerde müderrislik yapmıştır. Şiirlerde tasavvufa yer vermemiştir. Aşk,tabiat ve devrinin ihtişamı şiirlerinde yer alan başlıca konulardır. Gazel türünün tanınmış şairlerindendir Dili kullanmada başarılıdır. Ahenkli,akıcı,zevkli bir dili vardır. Söz sanatlarını başarıyla kullanır. İstanbul şivesini eserlerinde yansıtmış. Osmanlı şiir dili onunla zengin ve klasik bir dil haline gel- miştir. Divan, Fezail Mekke, Kanuni Mersiyesi Süslü nesir yazarıdır. En önemli eseri “Tazarruname”dir.(Tasavvufi bir eserdir.) KATİP ÇELEBİ NABİ Tanınmış tarih ve coğrafya bilginidir. “Mizanü'l-Hakk fi İhtiyari'l-Ahakk'da” da din bilgilerinin tartıştıkları konular hakkında düşüncelerini açıklar. Tarih alanındaki yapıtlarının ilki Arapça Fezleke'dir. Dört bölümden oluşan kitapta tarihin anlamı, konusu ve yararı anlatılır. Arapça Fezleke'nin devamı niteliğindeki Türkçe Fezleke 1591-1654 arasındaki olayları anlatan bir Osmanlı tarihidir. Tuhfetü'l-Kibar fi Esfari'l-Bihar'da kuruluş döne- minden 1656'ya kadar Osmanlı denizciliğini anlatır. Cihannüma, Batı kaynaklarını Osmanlı coğrafya- cılığına tanıtması bakımından büyük önem taşır. Şiir ile düşünceyi birleştiren şair olarak görülür. Şiirlerinde hikmetli sözlere atasözleri yer vermiştir. Kötülükleri, fakirliği ve mevki düşkünlüğünü eleştirir. Dili akıcıdır. Şiirlerde toplumun düzensizliklerini, hayatın; kişiyi kötülük- lere götüren yönlerini göstermeye çalışmıştır. Hayriye,Hayrabat adlı iki didaktik mesnevisinin yanında Tüfetül Haremyn ve Minşeat adlı kitapları da vardır. Divan edebiyatında hikmetli ve öğretici şiir devrini başlatmış. www.nedir.org

EVLİYA ÇELEBİ NEDİM ŞEYH GALİP İzmit, Trabzon ve Girit yolculuklarına çıkan Evliya Çelebi, 50 yıl boyunca Avusturya, Hicaz, Mısır, Sudan, Habeşistan, Dağıstan gibi ülkelerde dolaştı. Seyahatname edebiyatımızın gezi türünden ilk ve en büyük eseridir. Evliya Çelebi, Seyahatnâme'sinde gezip gördüğü yerleri kendi üslûbu ile anlatmak- tadır. Olaylara çoğu defa alaycı bir tavırla yaklaşan Evliya Çelebi, bazen naklettiği olayları renklendirmek amacıyla uydurma haberler ve olaylar da ortaya atmış, okuyu- cunun ilgisini çekmek için aklın alamaya- cağı garip olaylara da yer vermiştir. Lale devrini yaşamış ve şiirlerinde yansıtmıştır. Şiirlerdeki zevk,sefa,eğlence,nükte,musiki bir aradadır. Şiirdeki inceliğe büyük önem verilir. Divan edebiyatının kuralları dışına çıkmıştır. Kendine özgü bir dil oluşturmuştur. Edebiyatımızda mahallileşme cereyanını geliştirmiştir. İstanbul Türkçesini şiire getirmiştir. Şiirde İstanbul’un Mesire yerlerini anlatır. Dini konulara hiç yer vermemiştir. Dili açık,yalın,ahenklidir Şarkı türünün önemli bir ismidir. Gazelleriyle ünlüdür, divanı vardır. Divanda hece vezniyle yazılmış bir türkü vardır. Mesnevisi yoktur. ŞEYH GALİP Divan edebiyatının son büyük şairidir. Süslü ve çeşitli söz sanatları ile yüklü,ağır bir dili vardır. Sebk-i Hindi adı verilen üslubun edebiyatımızdaki temsilcisidir. Düşünce ve tasvirlerle örülü yoğun bir hayal gücü vardır. Şiirinin anlaşıl- ması güçtür. Şiirlerinde musiki önemlidir. Divan ve Hüsn-i Aşk. www.nedir.org

HAZIRLAYAN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ SERDAR GÜL YAPABİLİYORLAR; ÇÜNKÜ YAPABİLECEKLERİNİ DÜŞÜNÜYORLAR www.nedir.org