PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NİCEL ANALİZLERE GİRİŞ
Advertisements

Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler Mustafa ALTUNEL
İLİŞKİLERİ İNCELEMEYE YÖNELİK ANALİZ TEKNİKLERİ
Test Geliştirme ve Madde Analizi
İstatistik Tahmin ve Güven aralıkları
THY SPSS UYGULAMASI 1.SORU:Kİ-KARE ANALİZİ
HİPOTEZ TESTLERİ.
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Araştırmanın Evreni ve Örnekleme
TIPTA ÇALIŞMA DÜZENLERİ VE İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
Sürekli Olasılık Dağılımları
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
THY Uygulaması Araştırması
Anket Hazırlama.
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ.
ÖLÇME ve ÖLÇEKLER Bilimsel çalışmalarda bilimselliğin temel şartı, araştırmalarda kullanılan kavramların, konuların veya değişkenlerin ÖLÇÜLEBİLİR nitelikte.
DEĞİŞKEN TİPLERİ ve SPSS’ de VERİTABANI HAZIRLANMASI.
NEDEN İSTATİSTİK? 1.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
Uygulama 3.
Nicel Analizlere Giriş
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
Döngü Komutları. for deyimi bir alt limitten, bir üst limite kadar programın belirli bir parçasını tekrar eder. for deyiminde sayaç artış oranı da verilmelidir.
ÖĞRENME AMAÇLARI Toplam hata ve örnekleme dışı hatanın bununla nasıl ilişkili olduğunu öğrenme Veri toplama hatalarının kaynaklarını ve bunların.
Parametrik Hipotez Testleri
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ
Araştırma evreni ve Örnekleme
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY252 Araştırma.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Hafta 6- Pazarlama Araştırmalarında Ölçme ve Ölçekler Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
ANALİZE VERİ HAZIRLAMA SÜRECİ
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Hata ayıklama ve uç değerler
OLASILIK ve İSTATİSTİK
Istatistik.
Lineer Regresyon. Amaç: Bu konu sonunda Tıp Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin çeşitli bağımsız değişkenleri kullanarak bir nümerik değişkenin değerini.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
TESTLER
VERİLERİN DÜZENLENMESİ VE ORGANİZASYONU
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Merkezi Eğilim Ölçüleri
Hidrolojinin Yöntemleri
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
ALAN ÇALIŞMALARI VE VERİ HAZIRLAMA
Numerik Veri Tek Grup Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU.
HİPOTEZ TESTLERİ.
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
Ölçme ve Değerlendirme
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Anket ve Likert Ölçekler
Sunum transkripti:

PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Hafta 8- Pazarlama Araştırmalarında Veri Hazırlama Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK

Veri Hazırlama Süreci Anketlerin kontrol edilmesi Edit Etme/Düzenleme Kodlama Verinin bilgisayara aktarılması Veri temizleme İstatistiksel düzenlemeler Uygun analiz stratejisinin seçimi

Anketlerin Kontrolü-Ayıklama Sayfa eksikliği Eksik cevaplı anketlerin tespiti Belirli cevaplama eğilimlerinin varlığı Cevaplayıcının ciddiyeti Erken ve geç gelen anketlerin tasnifi Kullanılabilir anket sayısının yeterli olup olmadığının izlenmesi Gerek olması durumunda ilave anketler yaptırma

Edit Etme/Düzenleme Cevap eğilimlerinin varlığının kontrolü Cevapların uygun işaretlenip işaretlenmediğinin kontrolü Eksik cevaplara çözüm getirme Eksik doldurulmuş anketlere uygulanabilecek işlemler; Anketin deneğe geri gönderilerek tekrar doldurmasının sağlanması Eksik cevapların yerine uygun cevapların doldurulması Eksik cevaplı anketlerin iptal edilmesi

Edit Etme/Düzenleme ... Eksik Cevapların Yerine Uygun Cevapların Doldurulması; Ortalama değerin konması Mevcut gözlemler ve bilgiler ışığında araştırmacı sabit bir değer verebilir Regresyon türü bir modelle uygun sayının üretilmesi Anketlerin İptal Edilebilmesi İçin Uygun Şartlar; Örnek boyutunun büyük olması Eksik cevaplı anketlerin oransal olarak %10’dan düşük olması Cevap verenler ile vermeyenlerin farklı gruplar olmaması Cevap vermeyenlerin anketin büyük bir kısmına cevap vermemiş olması Temel değişkenlere cevap verilmemiş olması

Kodlama 1. Cinsiyetiniz ? ( 0 ) Bayan ( 1 ) Bay (Bayanlar “0” ve Baylar “1” olarak kodlanmış. Bu nominal bir ölçüm seviyesi olduğundan daha farklı bir kodlama da yapılabilir. Örneğin Bayanlar 5 ve erkekler 8 gibi) 2. Sizce aşağıdaki çamaşır makinesine ait özelliklerden hangisi en önemlidir? a) Sessiz çalışması b) Ucuz olması c) Kaliteli olması d) Yüksek devirli olması e) Ekonomik olması f) Dayanıklı olması (Burada nominal bir ölçüm seviyesi vardır. Cevaplayıcı altı seçenekten bir tanesini seçeceğinden kodlama işleminde en basit yol işaretlenen seçeneğe ait harfin verilmesi veya alternatif olarak her harfe tekabül eden bir sayı atamadır. Örneğin, a için 1, b için 2, c için 3, d için 4, e için 5 ve f için 6 olarak kodlanabilir. Alternatif olarak, her bir seçenek ayrı birer değişkenmiş gibi düşünülerek, sözkonusu değişkenin seçilmesi halinde 1, aksi halde “0” (sıfır) ile kodlamak da mümkündür. 3. Sizce aşağıdaki bulaşık makinesine ait özelliklerden önemli olanları işaretleyiniz? (Bu soru 2. soruya benzemesine rağmen çok farklı bir şekilde kodlanmak zorundadır. Bu soruda cevaplayıcı birden fazla seçim yapabileceğinden her bir cevap seçeneği ayrı bir değişkenmiş gibi düşünülerek seçeneğin seçilmesi halinde 1, seçilmemesi halinde ise 0 (sıfır) olarak kodlanması gerekecektir)

Kodlama ... 4. “Yaşamım mutsuzluklarla doludur” düşüncesine ne derecede katılıyorsunuz? ( 1 ) Tamamen katılıyorum ( 2 ) Kısmen katılıyorum ( 3 ) Ne katılıyorum ne de katılmıyorum ( 4 ) Kısmen katılmıyorum ( 5 ) Tamamen katılmıyorum (Burada ölçüm seviyesi aralık (interval)’tır. Bu soruda seçenekler aşağıdan yukarıya doğru (veya tersi de olabilir) artan bir sayı verme şeklinde kodlanacaktır) 5. GelTat süpermarketler zincirini aşağıdaki özellikler açısından nasıl buluyorsunuz? Ucuz !....1..!...2....!....3....!.....4...!....5....!....6..!...7..! Pahalı Az çeşit !........!.........!..........!..........!..........!........!.......! Bol çeşit Temiz değil !........!.........!..........!..........!..........!........!.......! Temiz Geleneksel !........!.........!..........!..........!..........!........!.......! Modern (Ölçüm seviyesi aralıktır. Bu soruda her bir seçenek bir değişkenmiş gibi düşünülerek 1 ‘den başlayan ve artan (veya azalan) bir şekilde her bir aralığa bir sayı verilir.)

Kodlamada dikkat edilecek noktalar Her ankete bir numara veriniz Farklı anket formatı olması durumunda kodlamada buna dikkat ediniz Kodlama işlemini veriden en fazla faydalanabilecek şekilde, mümkün olan en üst seviye ölçümde, yapınız. Açık uçlu soruları kodlarken dikkatli olunuz. İki yaklaşımdan birini tercih ediniz. Bunlar, anket uygulanmadan önce olası cevap seçeneklerini gruplama ve veri giriş aşamasında kodlama; ikincisi ise cevaplanmış anketler üzerinde verilen cevapları kategorilere ayırmak.

Verinin Bilgisayar Ortamına Aktarılması Verilerin bilgisayara aktarılmasında dikkat edilmesi gerekmektedir. Eğer hatalar yapılmışsa bunların bulunarak düzeltilmesi Hataları bulmanın en kolay yolu değişkenlere ait frekans dağılımlarının incelenmesidir.

Veri Temizleme Uç değerlerin belirlenmesi Anormal değerlerin belirlenmesi Cevaplar arası mantıksal çelişkilerin araştırılması Eksik cevapların düzeltilmesi Veri özelliklerinin incelenmesi (normal dağılım, çarpıklık vb.)

İstatistiksel Düzenlemeler Değişkenlere ağırlık atama Örnek kütlede evrenin temsililiğine ilişkin ipuçları Yeni değişkenlerin tanımlanması Veri transformasyonu (ortalama değer/sd<4 olması durumunda)

Analiz Tekniklerinin Sınıflandırılması DEĞİŞKEN SAYISINA GÖRE Tek değişkenli Çok değişkenli VERİ ÖZELLİKLERİNE GÖRE Parametrik teknikleri Parametrik olmayan teknikler AMAÇLARA GÖRE Farklılıkları inceleyen teknikler İlişkileri inceleyen teknikler

Parametrik Analiz Tekniklerinin Kullanılabilmesi İçin Önşartlar (a) Normal dağılım (b) Pozitif çarpıklık (c) Negatif çarpıklık Parametrik analiz tekniklerinin uygulanabilme önşartları, Ölçüm seviyesinin en az aralık seviyesinde olması, Verinin normal dağılım sergilemesi, Hedef kitlede yeralan bütün grupların aynı varyans değerine sahip olması Hata değerlerinin tesadüfi (random) olması,

Uygun Analizi Tekniği Seçiminde Etkili Faktörler Verinin özellikleri – ölçüm seviyesi Veri özellikleri – veri dağılımı Araştırma dizaynı – amaç Gözlem sayısı Veri toplama yöntemi Analiz sonuçlarının önemi Merkez Limit Teoreminin asgari 30 gözlem şartı Analiz yöntemi Çok değişkenli analizlerde değişken sayısının 10-20 katı gözlem arzu edilir

Çeşitli Veri Türleri ve Amaca Göre Analizi Teknikleri

Teşekkür ederim...