TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner
ÜRÜN YAŞAM EĞRİSİ Ürün yaşam eğrisi; bir ürün ya da ürün grubunun pazara girişten pazardan silinişine kadar geçen aşamalar serisidir. Bu süreçte bir ürünün pazarda genelde dört aşamadan geçtiği ve bu aşamaların giriş, büyüme, olgunluk ve düşüş şeklinde isimlendirildiği görülür.
ÜRÜN YAŞAM EĞRİSİ Ürünün Başlangıcından Düşüşüne Dek Satış ve Karlar Zaman Üretim Giriş Kar Satış Gelişme Olgunluk Düşüş Zararlar/ Yatırımlar ($) Satış ve Karlar ($)
Bir ürünün hayat seyri olduğunu söylemek dört sonucu doğurur: Ürünlerin yaşamı sınırlıdır. Her bir farklı aşamaya geçişte ürün satışları satıcılar için farklı fırsat ve problemler oluşturur. Ürün hayat eğrisinin farklı aşamalarında karlar artar veya azalır. Ürün hayat eğrisinin her bir aşaması farklı pazarlama, finansman, üretim, dağıtım ve insan kaynakları stratejilerini gerektirir.
Pazara Giriş Aşaması: ÜRÜN YAŞAM EVRELERİ Bu aşamasındaki bir ürünün yeniliği oranında taklit edilmesi zaman alır dolayısıyla bu aşamada rekabet yoktur. Tüketicileri bilgilendirici ve onları ürünlerin yararları ile kullanımı hakkında eğitici tutundurma çabaları bu aşamada ağırlık kazanır.
Pazara Giriş Aşaması: Yaşam eğrisinin giriş aşaması, ürünün pazar alanında ilk kez yer aldığı, başlangıçta satışların çok az ve karlılığın negatif olduğu aşamadır. Genel olarak şirket dağıtım ve tutundurma için büyük harcamalar yapmasına karşın başlangıç gelirinin düşük olmasından dolayı, kâr elde edilemez. Bu aşamada satışlar yavaş yavaş yükselir.
Pazara Giriş Aşaması: Yeni mal, ürüne karşı acil ihtiyacı ve yeterli satın alma gücü olanlar tarafından satın alınır. Pazarda yeni malın benzeri olmadığından doğrudan rakip yoktur. Ne var ki, yeni malın yerini aldığı ikame malları üretenlerin rekabeti söz konusudur.
Pazara Giriş Aşaması: Bu aşamada yeni malın nitelikleri alıcıların istekleri doğrultusunda sık sık yapılan pazar araştırmalarına göre değiştirilir. Yeni bir ürünü geliştirme ve pazara sunma oldukça büyük harcamalar yapmayı zorunlu kılar. Yeni ürünün zarar etme riski nispeten yüksektir.
Pazara Giriş Aşaması: Tüketiciler ürünü bu aşamada tanımamaktadırlar. Dolayısıyla tüketicilerin beklentileri ve muhtemel davranışları belirsiz olacaktır. Ürün için belirlenmiş bir dağıtım stratejisi söz konusu değildir. Dağıtım kanalı yeni baştan kurulacak ya da mevcut dağıtım kanallarından birisi kullanılacaktır.
Pazara Giriş Aşaması: Kar düşük Rekabet yok Ürün tanıtımı önemli (reklam vb tutundurma çalışmaları) Dağıtım kanallarının belirlenmesi önemli
BÜYÜME DÖNEMİ Ürünün tüketiciler tarafından benimsenmeye başladığı ve sektör satışlarının ve karının hızlı bir yükseliş trendi içine girdiği dönemdir. Hızlı yükseliş döneminde pazara yeni işletmeler girerken, ürünlerde sürekli iyileştirmeler yapılır. Rekabet yoğunluğu gittikçe artmaktadır İşletme yüksek pazar payı ile yüksek kar oranı arasında seçim yapma durumu ile karşılaşabilir.