SAĞLIK PSİKOLOJİSİ Psk.Dr. Saba YALÇIN Birsen Gültekin Giderer.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Program Tasarım Modelleri
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Psikolojide Araştırma Yöntemleri
Din Psikolojisinde Yöntem A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 5. Hafta
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Program Tasarım Modelleri
Karşılaştırmalı Eğitim
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
PSİKOLOJİNİN TANIMI VE ALT DALLARI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
RUH SAĞLIĞINA İLİŞKİN PSİKOLOJİ YAKLAŞIMLARI.
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Tezin Olası Bölümleri.
Gelişim ve Temel Kavramlar
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
KİŞİSEL REHBERLİK.
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Nitel Araştırmalar.
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÖĞRENME.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

SAĞLIK PSİKOLOJİSİ Psk.Dr. Saba YALÇIN Birsen Gültekin Giderer. Tüm hakları saklıdır. Sanatçının izniyle.

ÖNSÖZ Günümüzde, yaşam süresinin uzaması ile kronik ve yaşlılığa bağlı hastalıklar giderek artmaktadır. Psikolojik ve sosyal faktörlerin önemli etkisi olduğu düşünülen ve uzun süre devam edebilen şeker, kalp, damar ve kanser gibi hastalıkların tedavisinde, yalnız hasta bireyin değil, onun ailesinin de bu faktörler bakımından ele alınıp incelenmesi çağdaş sağlık hizmetlerini zorunlu kılmaktadır. Böyle bir durum ise, tıbbi hizmetlerin yanı sıra sağlık psikolojisi ile çalışmayı kaçınılmaz kılmaktadır. Sağlık, fiziksel, ruhsal, sosyal iyilik halinin bir bütünü olduğundan davranış nedenlerini inceleyen psikoloji bilimi ile yakından bağlantılıdır. Bu ilişkinin fark edilmesi ile gereksinim duyulan Sağlık psikolojisi; sağlığımızı korumada stresi kontrol etmenin, güçlü olmanın, kendini yönetmeyi bilmenin, karşılaşılabilecek olumsuzluklarda ne denli önemli olduğunu vurgulamaktadır.

Psikolojinin sağlık üzerindeki etkilerinin incelenmesi yolu ile,sağlıklı olmanın bilgisini öğreten ve uygulayan sağlık psikolojisi günümüzde bu nedenlerle psikolojinin en hızlı gelişmekte olan alanlarındandır. Bu kitap, sağlık psikolojisi konu ve kuramlarına,sağlık ve hastalık süreçlerinde rol oynayan psikolojik faktörlere ilişkin temel bilgileri tanıtarak,sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik örnekler sunmakta,stres,çatışma,zaman yönetiminin,iletişim becerilerinin önemini vurgulamaktadır.

Elinizdeki çalışmada ; Psikoloji ile ilgili genel bilgiler;Psikolojiye Giriş, Sağlık Psikolojisine Giriş, Gelişim ve Dönemleri, Algılama, Öğrenme, Bellek, Kişilik özellikleri; Kişilik, Ruh sağlığı ve Davranış bozuklukları, Duyguların kontrolü; Duygu ve Heyecan, Stres Yönetimi, Çatışma Yönetimi , Zaman Yönetimi Teknikleri, Hastalık, yaralanmalar,afetlerde psikolojik yaklaşımlar; Özel Durumlarda ve Travmatik Olaylarda Psikolojik Destek başlıkları içerisinde açıklanmış, anlamayı kolaylaştırmak için her bölüm görsel düzenle desteklenmiştir. Bölüm sonlarında, bilgilerin kalıcılığını sağlayan tartışma soruları yer almaktadır. Kitabın, sevgili öğrencilerimizin sağlıklı olmalarına ve mutluluklarına rehber olması dileğiyle… Psk.Dr.Saba YALÇIN Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi

PSİKOLOJiYE GiRiŞ PSİKOLOJİNİN KONUSU PSİKOLOJİNİN AMAÇLARI PSİKOLOJİDE YAKLAŞIMLAR PSİKOLOJİ VE DİĞER BİLİMLER PSİKOLOJİNİN YÖNTEMLERİ PSİKOLOJİNİN UYGULAMA ALANLARI

Öğrenme Hedefleri: Bu bölümü çalıştıktan sonra; Psikoloji biliminin tanımını yapabilecek, Psikoloji biliminin konusunu açıklayabilecek, Psikoloji biliminin gelişimine katkıda bulunan yaklaşımların temel ilkelerini ve bu bilime katkılarını açıklayabilecek, Yaklaşımlar arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri kavrayabilecek, Psikoloji ile diğer davranış bilimlerinin benzerlik ve farklılıklarını kavrayabilecek, Psikolojinin yöntemlerini açıklayabilecek, Deneysel yöntemin kullanılışına örnekler verebilecek, Psikolojinin uygulama alanlarını açıklayabileceksiniz.

İçindekiler Giriş Özet Tartışma Soruları Psikolojinin Konusu Psikolojinin Amaçları Psikolojide Yaklaşımlar Psikoloji ve Diğer Bilimler Psikolojinin Yöntemleri Psikolojinin Uygulama Alanları Özet Tartışma Soruları

PSİKOLOJİYE GİRİŞ Psikoloji, ruh ve bilgi sözcüklerinden oluşmuştur. Psikoloji, insan ve hayvan davranışlarının nedenlerini inceleyen bir bilimdir. Canlı varlıklar, doğar, yaşar ve ölür. Psikologlar, insan davranışlarını daha iyi açıklayabilmek için hayvan davranışları üzerinde incelemeler yaparlar. Bunun nedeni, insan ve hayvan davranışlarının birbirine çok benzemesidir. İnsan düşünceleri ve duyguları davranışlar ile anlatılır. Gözlenebilen etkinlikler birer davranıştır. Bazı davranışlar da özel tekniklerle ölçülebilir. Psikoloji insanın davranış nedenlerini açıklamak için onun çevresi ile olan ilişkilerini inceler

Özel teknik ve araçlarla Organizma Davranış Bilim Her bilimin alanı vardır. Psikolojinin alanı davranışlardır. Her bilim güvenilir yollarla bilgilerini toplar. Psikoloji bilimsel metotlarla Her bilim bilgilerine göre teorilere ulaşır. Psikoloji davranışa ilişkin bilimsel araştırmalara göre Her bilim, uygulanabilinecek sonuçlar verir. Psikolojinin bulgularından tıp, eğitim, endüstri ve ticarette Yararlanılır. Gözlenebilen Konuşma Yazma Yürüme Koşma İnsan Özel teknik ve araçlarla kaydedilebilen Hayvan Öğrenme Düşünme Unutma Yargılama Psikolojinin tanımı

PSİKOLOJİNİN AMAÇLARI Organizma, davranışlarını çevreye uyum sağlamak için yapar. PSİKOLOJİNİN AMAÇLARI Psikoloji kişiler arası ilişkileri araştıran, zihinde meydana gelen olayları inceleyen bir bilimdir. Davranışların nedenlerini açıklarken, davranışları tanımlar, anlar, açıklar önceden tahmin ve kontrol eder. Davranış için, bir organizma ve bir uyarıcı gerekir.

U (Uyarıcı) O Organizma Davranış T (Tepki) Tepkisel (Otomatik) Edimsel ( Bilimsel) Psikoloji, insanı yakından tanıyarak, onun daha olumlu bir yönde gelişimine katkıda bulunmayı amaçlar.

Psikolojinin Amaçları İnsan davranışlarını tanımlama Psikoloji, bilimsel yöntemlerin kullanılması ile insan davranışlarının daha güvenilir şekilde tanımlanabileceğini öngörmektedir. İnsan davranışlarını anlama ve açıklama Psikoloji, konu edindiği insan davranışlarını genel bir şekilde anlamak ve açıklamak ister. İnsan davranışlarını önceden kestirebilme Psikoloji, içinde bulunduğu koşullarda gelecekle ilgili tahminlerde bulunur. İnsan davranışlarını etkileme ve kontrol Psikoloji, insan davranışlarını etkileyerek kontrol altına alır. Psikolojinin Amaçları

PSİKOLOJİ BİLİMİNİN TARİHİ GELİŞİMİ Başlangıçta felsefenin içinde olan psikolojinin tarihi 19.yy.‘ın başından itibaren başlar. Davranışları inceleme çalışmaları, insan var olduğundan beri vardır. Bu açıklamaların hepsi davranış nedenleri hakkında ileri sürülen varsayımlardır. Sadece David Hume davranışlarda duygu gibi içsel yaşantılardan söz etmiştir. 19.yy.'ın ikinci yarısında psişik olayların incelenmesinde, bilimsel yöntemin kullanılabileceği düşüncesi ortaya çıkmıştır. Böylelikle insanın psikolojik özellikleri üzerinde bu yöntemle araştırmalar yapılmıştır. İlk psikoloji laboratuvarı Almanya'da Leipzig üniversitesinde 1879 yılında Wilhelm Wundt tarafından kurulmuştur. Bu nedenle Wundt, modern psikolojinin kurucusudur Bundan sonra, dünyanın birçok üniversitesinde psikoloji ile ilgili araştırmaların yapıldığı laboratuvarlar kurulmuştur Böyle bir çalışma, Türkiye'de ilk kez, 1915 yılında gerçekleştirilmiştir. 17. ve 18. yüzyıllarda insan ile ilgili olarak ortaya atılan açıklamalar sonunda "Zihin Melekeleri" ve "Çağrışım" Psikolojisi adında iki ayrı görüş ortaya çıkmıştır. Zihin Melekeleri psikolojisine göre, insanın aklı bazı bölümlere ayrılmıştır. Çağrışım psikolojisine göre. duyu organları yolu ile edinilen her yeni düşünce, diğerlerini çağırarak düşünme akımı devam eder.

Psikoloji alanında yapılan çalışmalar "Psikoloji Ekolleri" denilen bilimsel görüşlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Psikolojinin 20.yy 'daki gelişimi bu yaklaşımları çok etkilemiştir. Psikolojinin gelişimine katkıda bulunan önemli psikologlara örnekler: Sigmund Freud, F.Skinner J.B. Watson, Wilhelm Wundt, William James. Max Wertheimer.

PSİKOLOJİDE YAKLAŞIMLAR 1- Davranışçılık Yaklaşımı (Behavyorizm): Amerikalı psikolog John B. Watson, Pavlov, Skinner tarafından geliştirilen bu yaklaşım, 3 temel ilke üzerine kurulmuştur. a- Koşullu refleksler, davranışı oluşturan önemli öğelerden biridir. b- Öğrenilmiş davranış önemlidir. c- İnsan davranışlarının öğrenilmesi için hayvan davranışları incelenmelidir. İnsan davranışı koşullar değiştikçe değişir.

Bu yaklaşım insan davranışlarının incelenmesi gerektiğini belirtir Bu yaklaşım insan davranışlarının incelenmesi gerektiğini belirtir. Watson'a göre psikolojik olaylar, bilimsel olarak incelenemez, davranışların incelenmesinde, bilimsel yöntem gözlenebilir, ölçülebilir olma önemlidir, organizmalar üzerinde çevre etkileşiminin önemli olduğu düşünüldüğünden hayvanlar üzerinde birçok araştırma yapılmıştır. Bu yaklaşım, bir nesneyi inceleyen her gözlemcinin önemli şeyleri mümkün olmadığından Nesnellik ilkesi ile eleştiri almıştır. Psikolojide hem öznel hem nesnel yöntemler bir arada kullanılmalıdır. Öğrenmeyi uyarıcı-tepki modeli ile açıklaması da eleştirilmiştir. Bilinci, psikolojinin dışında bırakması ile bir başka eleştiri alan bu yaklaşım psikolojinin gelişimine katkıda bulunmuştur. Deneysel psikologların araştırma konularını etkileyerek, planlı, kontrollü, deneysel çalışmaları hızlandırmıştır. Watson, davranışların öğelerini bulmaya çalışmıştır.

2- Bütünlük Psikolojisi (Gestalt): Almanya'da, Max Wertheimer ve arkadaşları Kurt Kofka, Kurt Lewin tarafından geliştirilmiştir. Bu yaklaşımın 2 temel özelliği vardır. a- Yaşantı ve davranışlar bir bütündür. Tek başına anlam taşımayan parçalar, yan yana konulursa, bir şekil olurlar. b- Doğal gözlem önemlidir. Davranışların doğal olarak incelenmesi gereğini savunmuşlardır. Bu durum onları, insan yaşantılarını ve algılarını incelemeye yöneltmiştir.

3- Psiko-analitik Yaklaşım (Psikoanaliz): Avusturya'da Sigmund Freud tarafından geliştirilen bu yaklaşıma göre, insan edilgindir. Freud'a göre, insanın bütün davranışları id, ego ve superego'ya bağlıdır. İd; Kişiliğin temel taşı olan bu bölümde, bilinçdışı istekler, gereksinimler bulunur. Tutkuları temsil eden id'de haz ilkesi egemendir. Ego; Kişiliğin zaman içinde gelişen parçasıdır. Tüm enerjisini id'den alır. Kişiliğin psikolojik yanını oluşturur. İd ile süperego arasındaki dengeyi sağlayan egoda, gerçeklik ilkesi bulunur. Süperego; Enerjisini id'den alır. Kişiliğin sosyal yanıdır. Toplumun değer yargılarından oluşan bu bölüm, kişiliğin belli bir süre içinde olan kısmıdır. Bu üç bölüm birbiriyle sürekli etkileşim halindedir, davranışlar bu üç bölümün etkileşimi sonucu gerçekleşir.

Freud'a göre, bilinçaltı, davranışlarımızın esas nedenidir Freud'a göre, bilinçaltı, davranışlarımızın esas nedenidir. Bilinç altındaki bastırılmış istek ve gereksinimler, her zaman bilinç alanına çıkmazlar, ancak davranışlarımızı etkilerler. Freud ve onu izleyenlere göre, çocukluk dönemi yaşantıları insan kişiliği üzerinde etkilidir. Bu dönemin araştırılması, çocuk psikolojisinin gelişimine katkıda bulunmuştur. Olay incelemesi yöntemini geliştirilmiştir. Bu yaklaşım bilinçaltına ağırlık vermesi nedeniyle eleştiri almıştır.

4- Hümanistik Yaklaşım: Rogers, Maslov ve Kholberg'in öncülük yaptığı bu yaklaşımda, insan merkezdedir. Buna göre insan etkin, içten kontrol edilen, tercih yapabilen bir varlıktır. İnsan gereksinimlerine ve geçmiş yaşantılarına göre algılar, buna göre davranır, onu anlamak için, iç yaşamına girmek gerekir. Bu konuda, en etkili yöntem iç gözlem (içe bakış) yöntemidir. Bu yaklaşıma göre eğitim, bireylerin yeteneklerinin ortaya çıkarılmasına ve kişisel gelişimine yardımcı olmalıdır. Davranışçılık ile Psiko-analitik yaklaşım, insanı sadece davranış gösteren bir varlık olarak ele alırken, bu yaklaşım, davranışlarda içsel faktörlerin rolünü vurgular.

5- Bilişsel Yaklaşım (Kognitivizm): İsviçreli psikolog Jean Piaget tarafından ortaya çıkarılan bu görüşe göre, zekâ, çocuğun dünyayı anlamasını sağlar. Yaklaşımın temelini, bilişsel süreçler oluşturmuştur. Araştırmalarda kullanılan yöntem, doğal gözlemdir. Piaget değişik yaş gruplarından oluşan çocukların bilişsel süreçleri üzerinde araştırmalar yapmıştır. Bu çalışmalara göre , çocukların zihinsel yeteneklerinde değişme ve gelişmeler olduğu sonucunu bulmuştur. Çocukların belli gelişim dönemleri içindeki bilişsel yetenekleri o dönem içinde sınırlıdır. Bu yaklaşım, öğrenmenin gerçekleşmesi için gelişim aşamalarının tamamlanması gereğini vurgulamıştır.

6- Yapısal Yaklaşım (Yapısalcılık): Psikoloji alanında ilk bilimsel çalışmaları yapan Wundt bilinci çözümleyerek, öğelerini belirlemektedir. Buna göre, duyum, algılama gibi konular incelenmeye başlamıştır. İç yaşantılar, düşünme, algılama olarak açıklandığından bu yaklaşımda, iç gözlem yöntemine ağırlık verilmiştir. Bu yaklaşımın esası insanın bilincini meydana getiren öğeleri tanımaktır. Güneş Kar Sıkıntı Soğuk Baş ağrısı Sıcak Uyarıcılara bağlı olarak sıcak, soğuk ve ağrı duyumları meydana gelir.

7- İşlevselci Yaklaşım (Fonksiyonalizm) William James ve John Dewey tarafından ortaya atılan bu yaklaşıma göre, Psikolojinin amacı, insanın çevreye uyumunu kolaylaştırmaktır. Bu yaklaşım, insanın çevreye uyumu için davranışın bilinmesi gerektiğini vurgular. Davranışın anlaşılması için temel koşul, davranışın neden yapıldığının bilinmesidir. 8- Biyo-psikolojik Yaklaşım: A.B.D'li Psikiyatr Adolf Meyer tarafından başlatılan bu yaklaşıma göre, insan psikolojik ve biyolojik özellikleri ile bütündür. Davranışlarda beyinde meydana gelen biyokimyasal olaylar ve kalıtım etkilidir. Yaklaşım, beynin işleyişi ile davranışlar arasında ilişki kurmuştur.

(Geştait Psikolojisi) Psiko-analitik yaklaşım Hümanistik yaklaşım Davranışsal Yaklaşım Bütünlük (Geştait Psikolojisi) Psiko-analitik yaklaşım Hümanistik yaklaşım Bilişsel yaklaşım Yapılsal yaklaşım Biyo-psikolojik İşlevsel Nöro-biyolojik Kurucusu John Watson Pavlov, Dashiel E. Sıkınner Max Werrthermer. Kurt Kofka Lwvin Sigmund Freud Kurucusu Maslow Rogers Khalberg Jean Piaget Wundt Adolf Meyer William James John De wey W. James Hebb -Koşullu refleksler -Hayvan davranışları incelemesi Davranışlar bir bütündür -Davranışlar doğal olarak incelenmelidir -İnsanın kişiliği, id, ego ve süperego olmak üzre 3bölümdür -Bilinçaltı -Çocukluk dönemi yaşantıları -İnsan merkezdedir -İnsan bilinçli ve tercih yapan bir organizmadır -Çevre önemli değil insan içten rasyonel biçimde kontrol edilir -Birey dünyayı zihinsel ve bilişsel süreçler sayesinde anlar tanır -Bilinç olaylarının yapısal açıdan çözümlenmesi -İnsanın ,psikolojik açıdan bütünselliği olan biyolojik bir varlık olarak ele alınması -Davranış: yaşanan çevreye uyumla ilgilidir Beyin sinir sistemi Bilimsel ,Doğal Gözlem Olay İncelemesi İçe Bakış Doğal Gözlem İç Gözlem Gözlem (İç Dış) İçe Bakış, - Objektiflik ilkesi Uyarıcı - tepki Modeli Bilincin, psikolojinin dışnda bırakılması -Davranışın unsurları ihmal edilmiştir -Bilinçaltına ağırlık vermesi -Toplumsal etkileri dışarda bırakması -Geçmiş yaşantıların kişilik üzerindeki etkisi -İnsanın sadece iç yaşamının ele alınması -Çevrenin incelenmesi -Çocukların dünyayı anlamaları için gerekli biligilerin örgütlenmesi ve gelişim dönemlerinde görülen değişiklerde sınırlanması -Yalnızca bilincin incelenmesi -Bilinçaltına ağırlık verilmemesi -İnsan bilincinin kendine değil işlevlerine ağırlık vermesi -Sinir sistemi Planlı, kontrollü deneysel Araştırmaların hızlandırılması İstatiksel tekniklerden Önemli ölçüde yararlanma -Öğrenme düşünme problem çözme gibi temel konuların anlaşılması -Çocuk psikolojisinin gelişmesi -Rüya çözümlemeleri serbest çağrışım gibi tekniklerin gelişmesi -Olay incelemesi yönteminin gelişmesi -İnsanı içeriden inceleme gibi yeni bir yöntemin getirilmesi -Düşünme süreçleri ve çocukların kavramsal yeteneklerinde görülen değişiklerin sırasının belirlenmesi -Bireylerin bilişsel yeteneklerinin ve dünya görüşlerinin o Dönem içinde sınırlı olduğu görüşünün getirilmesi -Zihnin ögeleri arasındaki ilişkileri saptamak için duyum, algı, düşünce gibi konuların incelenmesi -İnsan davranışları üzerinde çevrenin de önemli etkisi olduğunun belirtilmesi -İnsanın çevreye uyumunun kolaylaştırılması -Beyin ve sinir hücreleri arasında bağlantının incelenmesi

PSİKOLOJİ VE DİĞER BİLİMLER Psikoloji, canlıların biyolojik yapısını inceleyen, biyolojik bilimlerle, sosyal uyarıcıların davranışlar üzerideki etkisini araştıran sosyal bilimler arasında yer aldığından, davranışları inceleyen tüm bilim dalları ile ilişkilidir. Antropoloji, psikoloji gibi insan davranışlarını konu edinmesi nedeniyle psikoloji ile ilişkilidir. Sosyoloji, insan toplumlarını bilimsel sistematik ve eleştirel olarak inceler. Fizyoloji, sinir sistemini, duyu organlarını, iç salgı bezlerini inceleyerek, psikolojiye yardım eder. Psikoloji normal davranışları incelerken Psikiyatri normal olmayan davranışları inceleyerek, psikolojiye yardım eder.

Felsefe Sosyal Bilimler Antropoloji Sosyoloji Sosyal Coğrafya Tarih Fiziksel Bilimler Fizik Kimya Anatomi Fizyoloji Psikoloji Matematik Psikoloji ve Diğer Bilimler

Sosyal olayları, insanların üzerinde etkileşime girdikleri doğal çevreyi araştıran coğrafya ile ilişki kurmadan açıklamak mümkün değildir. Psikoloji bu bilimden, doğa koşullarının davranışlar üzerindeki etkisini görebilmek için yararlanır. Yasaların, davranışlar üzerindeki etkisini araştıran Hukuk bilimi de psikolojiye yardım eder. Tarih psikolojiye insanın geçmişteki davranışları ile ilgili önemli bilgiler verir. Fizik, fizik uyarıcıların organizma üzerindeki etkilerini inceler. Biyoloji, kalıtım, doğum, büyüme gibi konular üzerinde yaptığı araştırmalarla psikoloji ile ilişki kurar. Psikolojide ölçme sayısal olarak ifade edildiği için Matematik, psikoloji ile etkileşim halindedir. Psikoloji bütün bu bilimlerin bulgularından yararlanır. Psikoloji, bütün bilimlerin üstünde olan felsefenin de etkisi altındadır. Psikolojinin, ilişkili olduğu bilimlerden farkı, insan davranışlarının nedenlerini araştırmasıdır.

PSİKOLOJİNİN YÖNTEMLERİ 1- Gözlem: Bir olayın başından sonuna kadar izlenerek görülenlerin kaydedilmesini gerektirir. İki çeşit gözlem vardır. 1- Doğal Gözlem, 2- Sistematik Gözlem. Doğal Gözlem: Olayların doğal halleriyle izlenmesidir. Örneğin, öfke duyan ya da mutlu insanların davranışları kendileri farkında olmadan, dikkatli bir şekilde gözlenerek kaydedilir. Gözlemcinin, kendini hissettirmemesi, davranışların doğal olması bakımından gereklidir. Gördüklerini olduğu gibi kaydeden gözlemci, gözlem süresi bittikten sonra yapacağı yorum ile gözlediği kişinin, davranış nedenlerini açıklayabilir. Sistematik gözlemde ise, olayların yeri, zamanı, koşullan gözlemciler tarafından hazırlanarak, nelerin nasıl gözleneceği, nasıl kaydedileceği daha önceden kararlaştırılır. Örneğin, bir öğrencinin öğrenme yöntemini incelemek isteyen bir gözlemci, yer, zaman ve hangi davranışların nasıl kaydedileceğini önceden belirler. Sistematik gözlem yolu ile insan davranışları hakkında önemli bilgiler elde etmek mümkündür.

2. Deneysel Yöntem: Psikolojide uygulanan gözlemin iki şekli vardır. Bir insanın davranışlarının başkası tarafından gözlenmesine dış gözlem denir, iç yaşantıların incelenmesi durumunda, iç gözlem metodu kullanılır. Bu Yöntemde; 1- Belli bir araştırma konusu belirlenir. 2- Konuya ilişkin varsayımların ya da alt problemler belirlenir. Hipotezleri belirlemeden önce kavramlar tanımlanır. 3-Varsayımların doğruluğunu kontrol etmek için gruplar meydana getirilir. Gruplar, deney ve kontrol grupları olarak en az iki tane olmalıdır. 4-Deneyin şekli ve koşulları önceden hazırlanır. 5-Deney uygulanır. (Kontrol grubuna önceki, deney grubuna yeni hazırlanan koşullarda) 6- Grupların, durumları birbiriyle karşılaştırılır.

Bağımsız Değişken Bağımlı Değişken Kontrol edilebilir koşullar Bağımsız Değişken Bağımlı Değişken Bir deneyin esası, bir koşulun değişmesine izin verilmesi ve onun diğer bir koşul üzerindeki etkisinin ölçülmesidir.

Örnek Problem: Ders kitabı alanında karşılaşılan güçlükler I. Problem Cümlesi: Metinden öğrenme ilkelerine göre hazırlanan ders kitabının, öğrenci haşarısı üzerindeki etkileri nelerdir? Varsayım: Metinden öğrenme ilkelerine göre hazırlanan ders kitabı öğrenci başarısını arttırır. Deney ve kontrol grupları oluşturulur. Sayı olarak eşit olan gruplar, ders başarı ortalamaları ve okuduğunu anlama bakımından da eşitlenirler. 2. Hazırlanan ders kitabının etkililiğini araştırmak amacıyla, gruplar için başarı testi hazırlanır. Ders kitabı verilmeden önce, gruplar arasındaki başarı durumunu görmek amacıyla, bu test ön test olarak uygulanır. 3. Deney grubuna istenilen şartlarda hazırlanan ders kitabı uygulanırken, kontrol grubu, geleneksel ders kitabını izler. Uygulama bittikten sonra, öğrencilere ön test olarak verilen test, son test olarak yeniden verilir, istatistiksel analizler yapılarak grupların durumları birbirleriyle karşılaştırılır. Deney grubunun başarısı yüksek çıkarsa hipotez doğrulanmış demektir. Hazırlanan ders kitabı öğrenci başarısını arttırıcı niteliktedir.

Gözlem ve Deney Yöntemlerinin Karşılaştırılması Deneysel yöntemin en belirgin özelliği, değişkenler arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmaktır. Değişken, durumdan duruma değişiklik gösteren nesne ya da olaydır. Bağımlı ve bağımsız olmak üzere ikiye ayrılır. Bağımsız değişken, etkisini anlamak istediğimiz nesne ya da olaydır. Bağımlı değişken, bağımsız değişkene bağlı değişkendir. Bağımsız Değişken Bağımlı Değişken Neden Sonuç Gözlem ve Deney Yöntemlerinin Karşılaştırılması Gözlem Deney 1- Gözlemde, olayların ortaya çıkması beklenir. 1 - Olaylar, araştırıcı tarafından meydana getirilir ve kontrol altında tutulur. 2- Gözlenen olayın yeniden aynı şekilde yaşaması mümkün değildir 2- Aynı deney, başka yer ve zamanda başkaları tarafından tekrar yapılabilir. 3- Gözlemci, gözlem esnasında değişiklik yapamaz 3- Deneyci, deney için bazı değişmeler yapar.

3. Klinik Yöntem: Bu yöntem teşhis ve tedaviye yönelik olduğundan bireysel olayların tedavisinde kullanılır. Bireyin sorunları hakkında çeşitli yollarla bilgi edinilir. Birey hakkında ayrıntılı bilgi edinilmek isteniyorsa, kendisi ile görüşme yapılır. Kişi ya da grubun bir konudaki davranışlarını tanımak için, karşılaşılan olayın derinliğine inmek gerekir. Bunun için incelenen kişinin ailesi, arkadaşları ve diğer ilgililerle konuşularak, geçmiş yıllardaki yaşantıları araştırılır. Bu yolla bilgi toplamaya olay incelemesi yöntemi denir. Görüşme ve olgu incelemesinden sonra, kliniğe başvuran kişiye zekâ, ilgi, kişilik, yetenek vb. gibi özelliklerini ölçmek için testler kullanılır. Testlerden elde edilen bilgiler, objektif olarak değerlendirildiğinden, insan davranışları hakkında sağlam bilgi verirler. Test ölçülecek davranışları içine alan nesnel sorulardan meydana gelir.

Test Türleri Ölçtükleri Konular Veriliş Şekli Yapılışı Zekâ Bireysel Testler Sözlü Testler Yetenek Kişilik Grup Testleri Yazılı Testler Tutum Bilgi Beceri

4. istatistik Yöntem: Psikoloji, istatistik yöntem ile matematiği kullanır. Araştırmalarda elde edilen sayısal bilgilerin ne anlama geldiğini bulmak için istatistiksel yöntemlerden yararlanır. Örneğin 30 kişilik bir gruba uygulanan testten kişiler aşağıdaki puanları almışlardır. 3 4 8 9 10 12 6 7 11 2 5 13

Bu sayıları gruplandırmak için yayılım genişliği (ranj) bulunur, grupların büyüklüğü ve sayıları kararlaştırılır. Sayılar, hangi sınıf aralığı içinde ise o sınıf aralığında işaretlenerek tablo halinde gösterilir. Ranj; 13-2=1 En küçük sayı 2'dir, 2-4 arası üçlü bir sınıf aralığı olarak başlanır 5-7, 8-10, 11-13 şeklinde sınıflandırma yapılır. (1) Sınıf Aralıkları (2) Çizgiler (3) (Frekans) (f) 11-13 IIII 4 8-10 IIIIIIIII 11 5-7 IIIIIIII 9 2-4 IIIIII 6 Toplam: 30 Böyle bir tablo ile, hangi puanlarda, kaç kişinin bulunduğunu görmek mümkündür. Frekans tablosu çeşitli grafiklerle gösterilir. En çok kullanılanlar "Histogram " ve "Poligon ' dur.

Elde edilen sonuçların kolay anlatılması bakımından grafikler, psikolojide çok önemlidir. Histogram, frekans dağılımını gösteren bir sütün grafiğidir. İki boyutta meydana gelir. Yatay boyuta puanlar, dikey olana frekans sayısını gösteren rakamlar konur. Her puanın yeri yatay boyutta bulunarak frekans sayısı kadar dikey bir sütün çizilir. Frekans poligonu çizmenin en kolay yolu, önce histogram çizmektir. Sonra her puandaki sütunun tepe orta noktası işaretlenir ve bu noktalar birer doğru ile birleştirilir. 10 8 6 4 2 11-13 8-10 5-7 2-4 Kişi Sayısı Bir test sonucunda öğrencilerin aldığı puanların histogram ve frekans poligonu.

MERKEZDE YIĞILIM ÖLÇÜLERİ Örnek: Testten elde edilen sayıların toplam 218 denek sayısı 30'a bölersek M =218/30=7.02 Ortanca: Dizinin tam ortasına gelen sayı ortanca'dır. Örnek: 2, 3, 4, 5, 6, 7, (8), 9, 10, 11,12, 13 Mod: Grup içinde en çok tekrar sayıya mod denir. Tablo 1.6.'da, en çok tekrar edilen sayı "8" dir.

DAĞILIM ÖLÇÜLERİ Dağılım ölçüleri, yayılım genişliği (ranj), çeyrek sapma (Q) persantil (P), ortalama sapma (MD) ve standart sapma'dır (SD). Bu ölçülerden en çok kullanılanlar, yayılım genişliği (ranj) ile standart sapma'dır. Ranj: Bir testden elde edilen puanların en yüksek olandan en düşük olanın çıkarılması ile bulunur. Örnek: Testten elde edilen puanlar: 15, 20, 35, 49, 51 Ranj : 51-15 =36 Standart Sapma: Testten elde edilen her puanın ortalamadan olan farkı alınır, farkların kareleri toplanıp testi alan öğrenci sayısına bölünüp, kare kökü alındığında, standart sapma hesaplanmış olur.

Puanlar arasındaki ilişki Bir grubun standart sapması büyük ise, grubun başarısı düşük, tersinde yüksektir. Korelasyon: Aralarında ilişki bulunan iki dizi puanın değişme yönleri aynı ise korelasyon pozitif (+), ters yönde negatiftir (-). Puanlar arasındaki ilişki Korelasyon katsayısı + 1 - -1 Yok Örnek : Saç rengi ile zekâ arasında ilişki bulunmamaktadır.

PSİKOLOJİNİN UYGULAMA ALANLARI Deneysel Alanlar Uygulamalı Alanlar Deneysel Psikoloji Klinik Psikoloji Gelişim Psikoloji Sağlık Psikolojisi Sosyal Psikoloji Danışmanlık Psikolojisi Eğitim Psikolojisi Endüstri Psikolojisi

Genellikle, klinik psikolog ile psikiyatr birbirine karıştırılır. Klinik Psikoloji Bu alan, duygusal davranış bozukluklarının tanınması ve tedavi edilmesi ile uğraşır. Bu daldaki psikologlar, kişiliği etkileyen faktörler ile davranış bozuklukları üzerinde araştırma yaparlar. Bireyin psikolojik durumunda bir rahatsızlık olursa, beden sağlığı olumsuz yönde etkilenir Bu nedenle, psikolojinin bulguları tıp alanında kullanılır. Genellikle, klinik psikolog ile psikiyatr birbirine karıştırılır. Eğitim Sosyal Bilimler (Psikoloji) Tıp Fakültesi (Psikiyatri) Derece Klinik psikolojide Doktora Bilim uzmanlığı (Bilim Doktoru) Psikiyatride Uzmanlık (Tıp Doktoru) Uygulama ilaç tedavisi yapmaz İlaç tedavisi yapar Psikoterapi Bilimsel Araştırma

Danışmanlık Psikolojisi Sağlık Psikolojisi Psikolojinin sağlık üzerindeki etkilerinin incelenmesi yolu ile sağlıklı olmanın bilgisini öğreten ve uygulayan Sağlık Psikolojisi, günümüzde psikolojinin en hızlı gelişmekte olan alanlarından birisidir. Psikolojinin ortaya koyduğu ilkelerin bütün tıp hizmetlerine uygulanması zorunluluğundan, Sağlık Psikolojisi doğmuştur. Sağlık, fiziksel, ruhsal, sosyal iyilik halinin bir bütünü olduğundan davranış nedenlerini araştıran psikoloji ile yakından ilişkilidir. Danışmanlık Psikolojisi Bu alan, öğrencilerin eğitimi ve öğretime ilişkin sorunları ve kişisel problemleri ile ilgilendiğinden okul psikolojisi, klinik psikolojisi ile ilişkilidir. Danışman psikologlar, problemlerini çözmek için uzman görüşüne ihtiyaç duyan bireylere yardımcı olurlar.

Eğitim psikolojisinin temel konulan Öğrencilere rehberlik yapan, testler veren danışman psikologlara genel olarak okul psikologları denir. Bir okul psikologu en çok, özel dikkat gerektiren öğrencilerle ilgilenir. Örneğin gözlemler sonucunda, okuma güçlükleri belirlenen bir öğrencinin ayrı bir okuma sınıfına alınmasını önerebilir, uyum problemleri olan öğrencilere danışmanlık yapabilir. Okul psikologları, yeni öğrencilerin seçiminde kullanılan testleri uygulama ve değerlendirme görevini yaparlar. Eğitim psikolojisi, okul psikolojisini de içine alır. Eğitim psikologları, öğrenme ve güdülenme hakkındaki bilgilerin kullanılması yolu ile, okulda eğitim ve öğretimin etkililiğini arttırmağa uğraşırlar. Çocuğun gelişimi - Bireyin kişilik gelişiminin incelenerek, olumlu karaktere sahip olması İyi bir öğrenme ortamının hazırlanması - Öğrenme ve gelişiminin ölçülüp, değerlendirilmesi - Öğrenciye yeteneklerine göre bir meslek sahibi olabilmesi için rehberlik edilmesi Ruh sağlığını koruyucu önlemlerin alınması - Çevreye başarılı uyum için yardım edilmesi Eğitim psikolojisinin temel konulan

Sosyal Psikoloji Kişilerin birbirlerini algılamasında rol oynayan tutumlar, değerler, normlar, ikna, itaat, uyum, boyun eğme, etkileşim gibi konularda çalışılır. Kişilik psikolojisi ile yakından ilgilidir. Çeşitli gruplardaki sosyal etkileşimleri inceleyen bu dal, kişiliğin sosyal etkiler altında geliştiği ilkesinden hareket eder. Sosyal psikolojinin sosyolojiden temel farkı, inceleme birimi olarak bireyi alması, birey davranışlarının sosyal ortamdan nasıl etkilendiğini ve bireylerin sosyal ortamı nasıl değiştirmeye çalıştıklarını incelemesidir. Aynı konularla sosyologlar da ilgilenebilirler. Ancak, sosyologların inceleme konuları, gruplar ve topluluklardır. Sosyal psikologlar, bireyi konu alarak, birey-sosyal ortam etkileşimini incelerler.

Gelişim Psikolojisi Döllenmeden ölüme kadar uzanan yaşam süresi içerisinde gelişim dönemlerine bağlı olarak ortaya çıkan davranış değişikliklerini inceleyen bu dal, en çok çocuk psikolojisi ile uğraşır. Gelişim psikolojisinin çocukluk dönemine yönelik çalışmasının en önemli nedeni, en hızlı büyüme ve değişmenin bu devrede gözlenmesidir. Gelişim yaşamın her döneminde devam etmektedir. Davranışların gelişiminde hem kalıtım hem de çevre önemlidir.

Psikometrik Psikoloji Davranışın ölçülmesi ve değerlendirilmesi, istatistik yöntemlerin psikolojiye uygulanması, davranışın açıklanmasında ve yorumlanmasında yararlanılabilecek matematiksel modellerin geliştirilmesi gibi konularla ilgilidir. Test ve ölçek geliştirme, davranışın açıklanması ve yordanmasında yararlanılabilecek istatistiksel teknik ve modellerin uygulanması ve geliştirilmesi ile araştırma model ve desenleri oluşturma üzerine çalışır. Psikolojinin diğer dalları, matematik, istatistik ve eğitim ile etkileşim içindedir.

Endüstri ve Örgüt Psikolojisi: Endüstri ve işletmelerde kişilerin birbirleriyle, işletmeyle, teknoloji ve araç-gereçle etkileşimi konularıyla ilgilidir. İşletmelerin verimli çalışabilmeleri için gerekli ve daha çok insan yanıyla ilgili olan yönleri araştırır, ilgili ilkeleri belirlemeye çalışır, teknik ve yöntem geliştirir ve uygular. Bir endüstri psikologu işletmeye personel seçme, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim programları düzenleme, personeli en verimli ve mutlu olacakları işe yerleştirme, iş ortamını verimi arttırıcı ve morali yükseltici biçimde düzenleme, iş ve verim değerlendirmesi yapma gibi konular üzerinde çalışır.

Kişiler ve kurumlar arası iletişimi geliştirme Endüstri psikologlarının Görevleri Meslekler için insan yetiştirme Personeli denetleme Kişiler ve kurumlar arası iletişimi geliştirme Çalışanlara danışmanlık Pozitif Düşünme Seminerleri Verimin arttırılması Çalışanların uyumunun sağlanması Hizmet içi eğitim Bu alan, çalışanların,motivasyonlarını güçlendirerek, işlerinde daha başarılı olmalarına ve uyum sağlamalarına yardım eder.

Mühendislik psikolojisi, insanları makinelere alıştırır, jet gibi karmaşık sistemlerin deseni çoğunlukla, mühendislik psikolojisi bilgilerini gerektirir Geçmiş yıllarda, endüstri, psikolojiyi daha az kullanırken, bu durum günümüzde değişmiştir. Endüstri psikolojisinin alanı giderek büyümektedir. Mühendislik psikolojisi makine sistemleri çerçevesinde davranışı inceler. Psikologların, endüstri problemlerine ilk uygulamaları zeka ve yetenek testlerinin kullanımı ile olmuştur.

Deneysel Psikoloji Deneysel psikologlar, davranışı anlamak, açıklamak ve kontrol edebilmek için araştırmalarında deneysel yöntem ve çoğunlukla laboratuar ortamını kullanırlar. Bu çalışmaların ilgi alanı çok geniş olmakla birlikte, daha çok davranışın fizyolojik temelleri, duyum, algı, güdü, öğrenme ve bellek gibi konuları kapsar. Davranışın bu temel süreçlerini anlamaya, ilkeleri belirlemeye ve kuramları oluşturmaya yöneliktir. Değişik çevre koşullarının belli bir davranışı nasıl etkilediğini ve uyarıcıları ayrıntılı biçimde tanımlayıp ölçerek, uyarıcının hangi davranışı nasıl ve ne derecede etkilediğini bulmayı amaçlar. "Dersin öğretim yöntemi ile öğrencinin başarı notu arasındaki bir ilişki var mı?" sorusu deneysel psikolojinin alanı içindedir.

Alt dalları: Fizyolojik psikoloji: Bu alt dalda, davranışın biyolojik temellerinin incelenmesi, çeşitli davranışların birbirleriyle ilişkili yapı ve süreçlerinin belirlenmesi ve ilgili ilkelerle kuramların ortaya konması amaçlanır. Nöro-biyolojik yaklaşımla çalışılır. Çalışmaların çoğu, sinir sistemi yapıları ile davranış arasındaki ilişkiyi inceler.Beynin fizyolojik yapısı ve davranış ilişkisi halen keşfedilecek yönleri olan ilginç bir araştırma alanıdır. Karşılaştırmalı Psikoloji: Farklı türlerin davranışlarını birbiriyle karşılaştırıp, benzerlik ve ayrılıkları ve bunların nedenlerini araştırır. En basit canlılardan karmaşıklara doğru gidildikçe, davranışlarda görülen evrimsel farklılıklar, karşılaştırmalı olarak izlenir. Bu alan ayrıca farklı kültürlerde yetişen ya da farklı ırksal kökenlere mensup bireylerin davranışlarını inceleyip karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkları çalışır.

Adli Psikoloji Bu alan, sanığı, tanığı suçluyu inceleyerek, sanıkları sorgulama teknikleri üzerinde durur, davranış nedenlerini bulmaya çalışır. Suç işleyen kişileri yeniden topluma kazandırmak, kişileri, suç işlemekten korumak için gerekli önlemleri alır. Bu nedenle, sosyal psikoloji ile birçok ortak konusu vardır. Uygulamalı Psikoloji: Son dönemlerde gelişmiş olan ve çok geniş bir alanı belirleyen bir daldır. Psikolojinin davranışa ilişkin bulgularının, endüstri, iletişim, eğitim, sağlık gibi toplumsal yaşamın çeşitli alanlarında karşılaşılan problemlerin çözümünde de yararlı olabileceği düşüncesinden kaynaklanmıştır. Buna bağlı olarak da, söz konusu alanlarda araştırma ve uygulama çalışmalarını yürütecek psikologlar yetiştirilmeye başlanmış, böylece psikolojinin değişik uygulama alanları gelişmiştir.

Spor Psikolojisi Tüm spor etkinlikleri insan davranışını ilgilendirir. Kişinin ilgilendiği spor dalını sevmesi, istekli olması, başarısında çok önemlidir. Bu etkinliklerden elde edilecek sonuçlar, insanın sadece fiziki özellikleri ile değil, psikolojik durumlarına bağlı olarak da ortaya çıkar. Bunun için, tüm sportif etkinliklerde psikolojinin bilgilerinden, yöntemlerinden yararlanılması gerekir. Bu konu ile ilgilenen psikoloji alanı, spor psikolojisi'dir.

Trafik Psikolojisi Trafik, yol, araç ve insan öğelerinden meydana gelir. Bu üç öğe birbirine bağımlıdır, birindeki değişiklik diğerini ve hepsinin meydana getirdiği trafik sistemini etkiler, insan davranış nedenlerini araştıran ve onların mutluluğu için davranışların değiştirilmesi ile ilgilenen psikoloji, trafikte de insanların mutluluğunu ve güvenliğini sağlamada önemli bir yere sahiptir. Trafik psikolojisi kuralları bildiği halde sahip oldukları kişilik özellikleri nedeniyle, trafik sisteminde engellere neden olan kişilerin bu özelliklerinin değişiminde etkili olmaktadır. Psikolojinin diğer uygulama alanları, Askerlik Psikolojisi, Din Psikolojisi, Siyaset Psikolojisi, Sanat Psikolojisi olarak özetlenebilir. Din Psikolojisi, Psikolojinin din faaliyetlerine, Siyaset Psikolojjsi, psikolojinin siyasi etkinliklere Sanat Psikolojisi psikolojinin güzel sanatlara uygulanması sonucu ortaya çıkmıştır.

Özet Psikoloji canlıların davranışlarını incelemektedir.Psikoloji,davranışları tanımlar,anlar ve açıklar.İçinde bulunduğu koşullarda gelecekle ilgili tahminlerde bulunur.Davranışları etkileyerek kontrol altına alır.Psilkolojinin tarihi gelişimi,19.yüzyıldan itibaren başlar,ilk psikoloji laboratuvarı Almanya’da Wundt tarafından kurulmuştur.Daha sonra çalışmalar hızlanarak,değişik bilimsel görüşler ortaya atılmıştır.Bu görüşlerin başlıcaları;davranışcılık,psiko-analitik,hümanistik,bilişsel,yapısal,işlevselci ve biyo-psikolojik yaklaşımlardır.Davranışsal yaklaşım,öğrenilmiş davranışları vurgular.Psiko-analitik görüş,kişiliği id,ego,süperego olmak üzere üç bölüm halinde inceler.Yaklaşımın esası biliçaltının incelenmesidir.Hümanistik yaklaşıma göre,insan merkezdedir,içten rasyonel biçimde kontrol edilir.Bilişsel yaklaşıma göre,insan dünyayı zihinsel süreçler sayesinde tanır.Yapısal görüşün esası,olayların yapısal biçimde çözümlenmesidir.İşlevselci yaklaşım bilincin işlevlerine ağırlık verir.Biyo-psikolojik yaklaşım insanı psikolojik açıdan bütünselliği olan biyolojik bir varlık olarak ele alr.

Psikoloji, canlıların davranışlarını incelemektedir Psikoloji, canlıların davranışlarını incelemektedir.Psikoloji,davranışları tanımlar,anlar ve açıklar.İçinde bulunduğu koşullarda gelecekle ilgili tahminlerde bulunur.Davranışları etkileyerek kontrol altına alır.Psilkolojinin tarihi gelişimi,19.yüzyıldan itibaren başlar,ilk psikoloji laboratuvarı Almanya’da Wundt tarafından kurulmuştur.Daha sonra çalışmalar hızlanarak,değişik bilimsel görüşler ortaya atılmıştır.Bu görüşlerin başlıcaları;davranışcılık,psiko-analitik,hümanistik,bilişsel,yapısal,işlevselci ve biyo-psikolojik yaklaşımlardır.

Davranışsal yaklaşım,öğrenilmiş davranışları vurgular Davranışsal yaklaşım,öğrenilmiş davranışları vurgular.Psiko-analitik görüş,kişiliği id,ego,süperego olmak üzere üç bölüm halinde inceler.Yaklaşımın esası bilinçaltının incelenmesidir. Hümanistik yaklaşıma göre,insan merkezdedir,içten rasyonel biçimde kontrol edilir.Bilişsel yaklaşıma göre,insan dünyayı zihinsel süreçler sayesinde tanır.Yapısal görüşün esası,olayların yapısal biçimde çözümlenmesidir.İşlevselci yaklaşım bilincin işlevlerine ağırlık verir.Biyo-psikolojik yaklaşım insanı psikolojik açıdan bütünselliği olan biyolojik bir varlık olarak ele alr. Psikoloji, davranışları inceleyen tüm bilimlerin bulgularından yararlanır.Psikolojinin bu bilimlerden ayrılan yönü,davranış nedenlerini incelemesidir.

Psikolojide kullanılan belli başlı yöntemler,gözlem,deneysel yöntem,klinik ve istatistik yöntemdir. Gözlem,bir olayın baştan sona kadar izlenerek,görülenlerin kaydedilmesidir.Doğal ve sistematik olmak üzere iki çeşittir.Deneysel yöntemde,belirli bir değişkenle ilgili olan sonucu etkileyebilecek koşullar deneyci tarafından kontrol edilir.Klinik yöntem,teşhis ve tedaviye yönelik olduğundan bireysel olayların tedavisinde kullanılır.Araştırmalar sonucu elde edilen bilgilerin ne anlama geldiğini bulmak için istatistik yöntemlerden yararlanılır. Psikoloji yeni bir bilimdir.Ancak uygulama alanları çeşitlidir. Başlıcaları,klinik,sağlık,danışmanlık,eğitim,sosyal,gelişim,psikometrik,endüstri,deneysel,adli, trafik ve spor psikolojisidir

Tartışma Soruları: 1-Psikolojinin amaçlarını örneklerle tartışınız. 2-Psikolojinin diğer bilimlerle benzerlik ve farklılıklarını tartışınız. 3-Psikolojinin yöntemlerini örneklerle tartışınız. 4-Psikoloji biliminin uygulama alanlarını farklılık ve benzerliklere göre tartışınız.