EXPERT ACCOUNTANTS’ ASSOCIATION OF TURKEY İFLAS ERTELEME VE KONKORDATO TÜRKİYE MUHASEBE UZMANLARI DERNEĞİ EXPERT ACCOUNTANTS’ ASSOCIATION OF TURKEY İFLAS ERTELEME VE KONKORDATO ELİTE WORLD OTEL 24.10.2016 ARİF AYTULUN BD&YMM
İFLAS ERTELEME NEDİR? Borca batık durumda olan sermaye şirketleri ile kooperatiflerin Mali durumunun iyileşmesinin mümkün olması halinde şirketin iflasının önlenmesini düzenleyen hukuki bir koruma tedbiridir. Doktrinde ise ; “ iflasın ertelenmesi, ticaret mahkemesine, borca batık durumda olan bir sermaye şirketi veya kooperatif hakkında iflas kararı vermekten, belli koşullarla geçici olarak sarfınazar etme imkânını veren ve iflasın önlenmesine hizmet eden bir kurumdur. İflasın ertelenmesi 6102 sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu 376 Maddesi ile Kooperatifler Kanunun 63’üncü Maddelerinde, 4949 Sayılı Kanunun ile İcra İflas Kanunun 179’unca maddesi ayrıntılı olarak düzenlenmiştir. İFLASIN ERTELENMESİ SÜRESİ: Mahkeme iflasın ertelenmesini, ilkinde azami bir yıl ve sonraki müracaatlarda uygun göreceği sürelerle olmak üzere toplam en fazla dört yıla uzatılabilmektedir.
KONKORDATO Herhangi bir sebepten dolayı işleri bozulmuş, ödeme gücünü belli ölçüde kaybedip mali durumu bozulmuş iyi niyetli ve dürüst borçluları korumak amacını taşıyan müessesedir. Konkordato, borçlunun alacaklılarının2/3’ü ile (bu orana denk gelen alacaklıların alacak tutarının da borçlunun borçlarının 2/3’ü oranında olması gerekir) yaptığı, ticaret mahkemesinin de tasdiki ile geçerlilik kazanan bir anlaşmadır. İmtiyazsız alacaklılar borçlunun borçlarının belirli bir yüzdesinden feragat eder ve borçlu da, borçlarının konkordatoda kabul edilen kısmını ödeyerek borçlarının tamamından kurtulabilir. borçlu, İcra Tetkik Mercii Hakimliği’ne başvurur. Borçlu dilekçesinde konkordato sürecinde borçlarını ödeyebileceği durumu gösteren projesini ve ayrıntılı bilançosunu verir. Başvuru makamı borçlunun teklifini, konkordato süresi verilebilmesi için uygun şartlarının olup olmadığını araştırıp inceler. Borçlunun varlıklarının, borçların en az %50 sini karşılamaya yetip yetmeyeceği ve borçlunun teklifinin varlıkları ile uygun olup olmadığını tespit etmek için İcra Tetkik Merciinin bilirkişiye başvurması gereklidir. Konkordato projesini inceleyen Tetkik Mercii, borçlunun teklifinin gerekli şartları taşıdığı kanısına varılırsa, borçluya iki aylık bir konkordato süresi verir. Süre verilebilmesi için; Borçlu Dürüst olmalıdır: Konkordato başvurusu yapan borçlu işlerinde dürüst ve teklifinde samimi olmalıdır. Tetkik mercii bu şartların varlığı durumunda borçluya iki aylık konkordato süresini verir. Bu kararla bir de konkordato komiseri atar ve mehil verildiğini ilan eder. Süre, kararın verildiği tarihten itibaren işler ve takip eden ikinci ayın aynı gününde biter. Konkordato komiseri bu süre içerisinde rapor ve konkordato dosyası hazırlayarak mahkemeye verilmek üzere icra dairesine teslim etme mecburiyetindedir. Rapor üzerine Ticaret Mahkemesi konkordatonun tasdik edilip edilmeyeceği hakkında inceleme yapmaya başlayacaktır.
İFLAS NEDİR? İflas halleri Türk hukukunda doğrudan iflas ve takipli iflas olarak ikiye ayrılmaktadır. Doğrudan iflasta alacaklılar ya da borçlu doğrudan ticaret mahkemesinden borçlu şirketin iflasını istemektedir. Takipli iflasta ise alacaklı borçluya ödeme emri gönderir, ödeme emrinin kesinleşmesi üzerine de ticaret mahkemesinden borçlunun iflasını talep eder. İflasa karar verilmesi ile birlikte iflas masası kurularak müflisin alacakların tahsiline girişilir.
İFLAS ERTELEME ve KONKORDATOYA GİDİŞ DEVİR TTK da devir ayrıca anlatılmamış olup, birleşme ile birlikte anlatılmıştır. Şartlar yerine getirildiğinde, Vergi kanunları açısından, Birleşmenin VERGİSİZ yerine getirilmesi işlemine DEVİR denir. ÖZ SERMAYE KAYBI VE ŞİRKETİN ÖDEME GÜÇLÜĞÜNE DÜŞMESİ HÜKÜMET 31.07.2016 TARİH VE 29787SAYILI BKK İLE OHAL SÜRESİNCE YASAKLADI 2003 YILINDAKİ DEĞİŞİKLE ÖNEM KAZANDI.İFLAS ERTELEME-TTK 376-377 –İİK179 BİRLEŞME-TTK 137-146 ŞİRKET MALİ TABLOLARININ DOĞRU OLMAMASI VE GERÇEĞİ YANSITMAMASI- SÜREKLİLİĞİN TEHLİKEYE DÜŞMESİ Ara Bilanço Çıkarılması ve YENİDEN YAPILANDIRMA TASFİYE-TTK GEC -636 KONKORDATO BÖLÜNME-TTK 159/1-160 Borca Batık Duruma Düşme TÜR DEĞİŞTİRME-TTK 180 İFLAS
ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ-Tek Hakimli-5235 TARAFLAR ALACAKLI İflasın Ertelemesi ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ-Tek Hakimli-5235 İYİLEŞTİRME PROJESİ BORÇLU MÜKELLEF Konkordato
ORTA VADELİ PROĞRAM / DÜNYA EKONOMİSİ Küresel büyüme halen zayıf ve kırılgan görünümünü sürdürmektedir. (IMF), dünya ekonomisinin 2016 yılında yüzde 3,1 oranında, 2017 yılında ise bir miktar toparlanarak yüzde 3,4 oranında büyüyeceğini tahmin etmektedir. Gelişmiş ekonomilerin 2016 yılında yüzde 1,6 ve 2017 yılında yüzde 1,8 oranında büyümesi beklenmektedir. ABD ekonomisi 2016 yılının ilk yarısında yaklaşık yüzde 1,0 ile beklentilerin altında büyümüştür. ABD ekonomisinin 2017 yılında yüzde 2,2 oranında büyümesi beklenmektedir. Avro Bölgesinin 2016 yılında yüzde 1,7; 2017 yılında ise yüzde 1,5 oranında büyüyeceği öngörülmektedir. Çin’in 2016 ve 2017 yıllarında sırasıyla yüzde 6,6 ve yüzde 6,2 oranında büyüyeceği öngörülmektedir. Çin ve Hindistan hariç tutulduğunda ise 2016 yılında yükselen ve gelişmekte olan ekonomilerin yüzde 2,1 oranında büyüyeceği tahmin edilmektedir. Dünya ticaret hacmi büyümesi, 2015 ve 2016 yıllarında keskin bir şekilde yavaşlamıştır. 2016 ve 2017 yıllarında dünya ticaret hacmi artışının sırasıyla yüzde 2,3 ve yüzde 3,8 olması beklenmektedir. Fed’in para politikasındaki normalleşme süreci, ABD başkanlık seçimleri, Brexit kararının AB ve diğer ülkelere olası etkileri, Çin ekonomisinin yavaşlaması ve yeniden dengelenme süreci, bölgesel jeopolitik gelişmeler ve riskler önümüzdeki dönemde küresel büyüme görünümünü etkileyecek unsurlar olarak öne çıkmaktadır.
ORTA VADELİ PROĞRAM / TÜRKİYE EKONOMİSİ 2015 yılında Türkiye ekonomisi OVP hedefiyle uyumlu bir şekilde yüzde 4,0 oranında büyümüştür. 2015 yılında Çin ve Hindistan hariç yükselen ekonomilerin ve gelişmekte olan ülkelerin ortalama büyüme hızı ise yüzde 1,8’dir. Ticaret ortaklarındaki zayıf büyüme ve özellikle turizm sektöründe yaşanan olumsuz gelişmelere bağlı olarak 2016 yılının ilk yarısında net ihracatın büyümeye katkısı negatif 1,8 puan seviyesinde gerçekleşmiştir. 2016 yılında GSYH artış hızının yüzde 3,2 seviyesinde kalacağı tahmin edilmektedir. 2015 yılında % 10,3 olarak gerçekleşen işsizlik oranı, 2016 yılında işsizlik oranının %10,5 seviyesinde gerçekleşmesi beklenmektedir. 2019 yılında % 9,8 seviyesine gerileyeceği öngörülmektedir. 2015 yılında ihracat, bir önceki yıla göre yüzde 8,7 oranında düşüş kaydetmiş ve 143,8 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir. yurt dışı piyasalarda yaşanan durgunluk, Rusya krizi ve ihracat fiyatlarındaki azalma nedenleriyle ihracatın 2016 yılında 143,1 milyar dolar seviyesinde gerçekleşeceği tahmin edilmektedir. 2016 yılında ithalatın 198 milyar dolar seviyesinde gerçekleşeceği öngörülmektedir. 2017 yılı GSYH büyümesi % 4,4 olarak öngörülmüştür.