Din Psikolojinin Kısa Tarihçesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
Advertisements

Gelişim Psikolojisi temel kavramlar ve ilkeler
Psikolojinin Konuları
Eğitim Psikolojisi ve Öğretmen
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
MOTİVASYON.
MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ
Psikoloji.
REHBERLİK.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
Maslow’un Teorisi Dr. Alper Engeler
Kişilik Gelişimi.
Topografik Kişilik Kuramı
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
KİŞİLİK VE KİŞİLİK KURAMLARI.
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
DİN PSİKOLOJİSİ ARA SINAV SORU ÖRNEKLERİ
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
Hümanist (İnsancıl) Yaklaşım çağdaş bir psikoloji akımıdır
Karakter ve mit / öykü Öyküsüz karakter olur mu?
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
GİRİŞ.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
Mesleki rehberlik Kendini tanıma Meslekleri tanıma Niteliklerine uygun meslek seçme Seçilen mesleğe hazırlanma Mesleki yönden gelişme Yetenek ve ilgi önemlidir.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Doç. Dr. Ali Arslan.
6 Tüketici Pazarlarının Analizi 1. Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 6-2 Bölüm Soruları  Tüketici özellikleri satın.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
KENDİNİ GEÇEKLEŞTİRME
ÜSTÜNLÜK ARAMA KURAMI - Adler Doğum Sırası En büyük çocuk; tacını yitirmiş kraldır. Yaşamının ilk yıllarında çevresinin ilgi merkezindeyken ve her.
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Din Psikolojisinde Kullanılan Yaklaşımlar
Din Psikolojisi Bilimi
İSLAM DÜNYASINDA DİN PSİKOLOJİSİ
NESNELLİK KONUSU.
Din Psikolojisi Dersin yapısı ve Giriş
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 8. Hafta
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 12. Hafta
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
Din ve Maneviyat (boyutlar ve ilişkiler)
KİŞİLİK GELİŞİMİ. KİŞİLİK Kişilik, bireyi diğer bireylerden ayırt eden, tutarlı olarak sergilenen, bireye özgü özellikler bütünüdür. Kişilik= Huy + Karakter.
Giriş Yrd. Doç. Dr. Ege Akgün.
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi 10. Hafta
Sunum transkripti:

Din Psikolojinin Kısa Tarihçesi Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 3. Hafta Nuran E. KORKMAZ

Psikolojide önde gelen bazı şahıslar A conference at Clark University in 1909 included, in the first row, William James, third from left; Sigmund Freud, fourth from right; and Carl G. Jung, third from right. Nuran E. KORKMAZ

Group photo 1909 in front of Clark University Group photo 1909 in front of Clark University. Front row: Sigmund Freud, G. Stanley Hall, Carl Jung. Back row: Abraham Brill, Ernest Jones, Sandor Ferenczi Nuran E. KORKMAZ

William James 1842-1910 Nuran E. KORKMAZ

James imanın rasyonaliteyi aşan bir yönünün olduğunu iddia etmiştir. New York ta zengin bir ailenin çocuğu olarak doğdu. James Amerikalı bir felsefeci, psikolog ve fizyologtur. ABD de ilk psikoloji dersini veren bilim insanıdır. Bu yüzden o «Amerikan psikolojisinin babası» denmiştir. Pragmatik okulun önemli bir temsilcisi ve işlevselliğin kurucusu olarak bilinir. Saf zihinsel süreçleri ele alırken bile James insanın rasyonel olmayan yönü üzerinde durmuştur. James imanın rasyonaliteyi aşan bir yönünün olduğunu iddia etmiştir. Nuran E. KORKMAZ

William James kurumsal din ile kişisel dini birbirinden ayırdı William James kurumsal din ile kişisel dini birbirinden ayırdı. Ona göre kurumsal din, ‘teoloji, dinî tören ve kiliseye ait organizasyon’la ilgilenmeliydi. Kişisel din ise ‘bizzat insanın iç bünyeye ait mizacı, şuuru, meziyetleri, acziyeti ve yetersizliği’ile ilgilenmeliydi. Ona göre din psikolojisi «Tanrı hayatıma ne kazandırır?» sorusuna yanıt verir. Ayrıca kişisel dini tecrübe bağlamında dini ‘sağlıklı’ ve ‘sağlıksız/hastalıklı’ zihnin dini tecrübesi olarak sınıflandırmıştır. Nuran E. KORKMAZ

Sigmund Freud (1856-1939) Nuran E. KORKMAZ

Yahudi bir aileye mensup olan Freud, Tanrı inancından uzak bir ortamda yetişmiştir. “Tanrısız bir Yahudi” olarak anılır. Freud’da James gibi dini indirgemeci bir yaklaşımla ele alarak, dinin ve Tanrının hakiki gerçekliğinden çok psikolojik gerçekliğiyle ilgilenmiştir. Dolayısıyla O’na göre din konusunda önemli olan, Tanrı’nın var olup olmadığıyla ilgili sorulara değil, dinin psikolojik yönüyle ilgili sorulara cevap vermektedir. Nuran E. KORKMAZ

Tanrı fikrinin psikolojik temellerini, kişilik teorisi çerçevesinde yorumlar. Dini yorumlarken psikanalizin dini anlamada yardımcı olacağını düşünerek ondan faydalanır. Freud, dini bazen saplantı nevrozu (obsesyon); bazen bebeklik arzularının tatmini; bazen de bir yanılsama (illüzyon) olarak değerlendirir. Nuran E. KORKMAZ

Alfred Adler (1870-1937) Nuran E. KORKMAZ

Alfred Adler, Avusturya asıllı bir psikiyatristtir Alfred Adler, Avusturya asıllı bir psikiyatristtir. Hekim olarak çalıştığı ilk doktorluk yıllarından itibaren hastayı çevresiyle ilişkileri içerisinde ele almak gerektiğini vurgulamış ve bireyle ilişkili sorunlara bütünsel, insancıl bir yaklaşım geliştirmiştir. O, Bireysel Psikoloji ekolünün kurucusu olup ayrıca derinlik psikolojisinin üç büyük kurucusundan biridir. Nuran E. KORKMAZ

Freud’un aksine Adler’e göre Oedipal Kompleksleri önemsizdi Freud’un aksine Adler’e göre Oedipal Kompleksleri önemsizdi. Ona göre insan davranışları bütünsel ve insalcıl ve kültürel bağlam (ilişkiler ağı) içerisinde değerlendirilmelidir. Nuran E. KORKMAZ

Carl Gustav Jung (1875-1961) Nuran E. KORKMAZ

Jung Yahudi asıllı bir psikiyatrist ve psikologtur Jung Yahudi asıllı bir psikiyatrist ve psikologtur. O, İnsanın birey olarak kendini geliştirmesinin üzerinde yoğunlaşmıştır. Önceleri Freud’la aynı fikirleri paylaşırken 1907 daha sonra (aralarında onlarca mektuplaşmadan sonra) 1913’te de fikir ayrılığı yaşarlar. Nuran E. KORKMAZ

Jung, Teorilerinde tarih, mitoloji, antropoloji ve din bilgilerini kaynaştırmıştır. O, Freud'un aksine- önemli olan dönemin çocukluk değil, orta yaş olduğunu iddia edecektir. Freud'la Jung’un farkı libido'ya verdikleri önem olarak gösterilebilir. Freud libidoyu cinsellik olarak tanımlarken Jung yaşam enerjisi olarak tanımlar. Ona göre ruh metafiziğe ve dinsel bir temaya ihtiyaç duyar. Kollektif biliçaltı kavramını ortaya atmıştır ve semboller ve rüyalar üzerine yoğunlaşmıştır. Nuran E. KORKMAZ

Gordon Allport (1897-1967) Nuran E. KORKMAZ

ABD’li sosyla- psikologtur. Psikanalitik kuramların çok fazla derine ve bilinçdışı süreçlere odaklanmasının, hastanın o andaki motivasyon, duygu ve yaşantılarını göz ardı etmek olduğunu belirtmiş, davranışçı yaklaşımın ihtiyaçlara cevap veremediğini vurgulamıştır.  Dolayısıyla O, kişilik üzerine çalışma yapan psikologların ilki olup, kişiliği anlamak için ne psikanalitik kuramda olduğu gibi çok derine inmenin ne de davranışçı kuram gibi yüzeyde kalmanın yararlı olduğuna inanıyordu. Allport her bireyin biricikliğine vurgu yaparak, kişiyi kendi bağlamı içerisinde değerlendirmenin önemine değinmiştir. Önyargı ve bireysellik gibi sosyal psikoloji konularıyla ilişkili çalışmalar yapmıştır. Nuran E. KORKMAZ

Abraham Maslow 1908-1970 Nuran E. KORKMAZ

Biyolojik doğamızın kötü değil iyi ya da nötr olduğunu savunur Biyolojik doğamızın kötü değil iyi ya da nötr olduğunu savunur. Ona göre birçok psikolojik hastalık, temel doğamızın değiştirilmesi, reddedilmesi ve ona engel olunması nedeniyle oluşur. İnsanın tabiatında kötülük yoktur, kötülük tepkisel bir karaktere sahiptir…asli günah doktrinini reddeder. Doruk deneyimler kavramını ortaya atmıştır. Ona göre doruk deneyim, kişinin kendisiyle daha barışık olduğu, gerçek kimliğine büründüğü bir haldir. Ayrıca bu durum deneyim yaşayan benlik ile gözlemleyen benlik arasındaki ayrımın ortadan kalkmasını da sağlar. Değerler Maslow’un en büyük keşfidir. Ona göre insan, sürekli olarak varlığını daha çok tamamlamaya yönelir. İnsandaki bu yöneliş, dürüstlük, sevgi, diğerkamlık, nezaket, cesaret ve adalet gibi iyi değerlere yönelik bir istektir. Nuran E. KORKMAZ

İnsan ihtiyaçlarını bütüncül (holistik)- dinamik teori çerçevesinde değerlendiren Maslow, alt düzey ve üst düzey ihtiyaçlar olmak üzere iki kategoriye ayırmıştır. Nuran E. KORKMAZ

Maslow, dini insan tabiatının doğal bir ürünü olarak görür Maslow, dini insan tabiatının doğal bir ürünü olarak görür. Kurumsal dinin öngördüğü ritüelleri kabullenmemiş ve bunları insanın olumlu enerjisini boşa harcamak olarak görmüştür…mistik deneyim yaşayanları gerçek dindar olarak nitelendirmiştir. Maslow, dinin evrenselliği dörüşüne karşılık dini tecrübenin evrenselliği görüşünü ileri sürer. Ona göre Tanrı, tabiatın mucizelerinde tecrübe edildiği gibi, salt bir kozmik güzellik ve iyiliktir. Nuran E. KORKMAZ

Kaynakça: PLOTNİK, Rod (2009). Psikolojiye Giriş, cev:Tamer Geniş, İstanbul: Kaknus Yay. ROGERS, C. C. (1995). On Becoming a Person: A Therapist’s View of Psychotherapy, New York: Houston Mifflin Company. BUDAK, Selcuk (2000), Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim Sanat Yayınları. GECTAN, E. (2000). Psikanaliz ve Sonrası, Ankara: Remzi Kitabevi. WULF, D. (2001). Psychology of Religion:Classic andContemporaray, New York:John Wiley&Sons Pub. MASLOW, A. (1996). Dinler, Değerler, Doruk Deneyimler, çev: H. Koray Sönmez, İstanbul: Kuraldışı Yay. MASLOW, A. (2001). İnsan Olmanın Psikolojisi, çev: Okhan Gündüz, İstanbul: Kuraldışı Yay. Nuran E. KORKMAZ

Tartışınız: Freud’un din hakkındaki görüşlerini diğer kuramcıların görüşleri çerçevesinde değerlendiriniz? Nuran E. KORKMAZ