Hazırlayanlar Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KARDEŞ KISKANÇLIĞI.
Advertisements

BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
DUYGUSAL GELİŞİM ÖĞR. GÖR. İDRIS KARA. Tanımı ve Önemi Duygusal gelişim, çevreden iç ve dış dünyalardan gelen etkiler herhangi bir olayın ona hoş gelip.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
OKUL FOBİSİ AİLE SUNUSU. OKUL FOBİSİ NEDİR? Çocuklarda bir endişe nedeniyle okula gitmek istememe ve gitmeme durumu; okul fobisi olarak adlandırılmaktadır.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
EĞİTİMDE DRAMA.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU “VELİ UYUM” PROJESİ
It’s My Life It’s My Choice
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Dışa Atım Bozuklukları
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
7-14 YAŞ DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
ÇOCUKLARDA UTANGAÇLIK
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Eğitim Öğretim Yılı Rehberlik Servisi ‘ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR ‘ konulu veli seminerine hepiniz HOŞGELDİNİZ…
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
OKUL ÇAĞI ÇOCUĞUNUN GELİŞİM DÖNEMLERİ VE AİLEYE ÖNERİLER
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DÜŞÜNME.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
AİLE TUTUMLARI.
Gelişim ve Temel Kavramlar
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
DUYGUSAL ETKİLKEŞİM EKSİKLİĞİ ve DAĞILMIŞ AİLE
Sunum transkripti:

Hazırlayanlar Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN KARDEŞ KISKANÇLIĞI Hazırlayanlar Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN

Kıskançlık, sevilen kişilerin, başka birisine ilgi göstermesinin ya da ilgi gösteriyor sanılmasının yol açtığı gücenme ve çekememe duygusudur. Kardeşin doğmasıyla birlikte ona ayrılan zamanın azalması çocukta, bebeğe karşı gibi görünen ama aslında ana babaya karşı olan kızgınlık, kırgınlık gibi duyguların gelişmesine neden olabilir. Çocuk kendini terk edilmiş, güvensiz ve desteksiz hissetmeye başlar.

NEDENLERİ 1-Bir ebeveynin bir başkası ile paylaşılamaması ve bunun temelinde yatan güvensizlik duygusu, 2-Kardeş doğumu sonrasında anne-baba tutumunun farklılaşması, 3-Kardeşler arasındaki yaş farkının az olması,(Yaş farkı az olan kardeşlerde kıskançlığın görülme sıklığı, yaş farkı fazla olanlara oranla daha yüksektir.) 4-Aile içinde çocukların cinsiyete göre ayrılması, 5-Çevredeki bireylerin tepki ve soruları.

BELİRTİLERİ 1- Hamileliğin son dönemlerinde çocuğun anneden ayrılmak istememesi 2- İçe kapanma 3- Sık sık “ beni seviyor musunuz ? ” diye sorma 4- ilgiyi üstüne çekmeye çalışma 5- Önceki gelişim dönemi davranışlarına dönme (Altını ıslatma, parmak emme gibi) 6- Huzursuz, sinirli ve saldırgan davranışlar sergileme(Kendine ya da eşyalara yönelik saldırgan davranışlarda bulunabilirler.) 7- Psikosomatik belirtiler gösterme(baş ağrısı, mide bulantısı gibi) 8- Kardeşe yönelik ya çok yoğun öfke ya da çok yoğun sevgi gösterilerinde bulunma

Çocuklar, kıskançlıklarını regresif (gerileme) biçimde ortaya koyabilirler. Bunlardan birisi, yeni doğan kardeşin kimi davranışlarını benimseyip, onları yapmasıdır. (Örneğin, tuvalet eğitimi kazanmış bir çocuğun kardeşi dünyaya geldikten sonra altını ıslatmaya başlaması.) Kıskançlık yemekte, giyinmekte ve başka işlerde sorun çıkarma biçiminde de ortaya çıkabilir. Yemekleri beğenmeme, yememe, annesinin yedirmesini, giydirmesini isteme,

Kardeşin gelişinden sonra daha az sevildiğini düşünen çocukta güvensizlik oluşur. Bunun sonucu olarak da parmak emme, tırnak yeme, saçlarıyla oynama, konuşma bozuklukları, kekeleme, uyku düzensizlikleri, uykuda konuşma, annesinin yanında yatmak isteme vs. davranış bozuklukları oluşabilir.

Kıskançlık, kardeşine ya da onun eşyalarına zarar verme biçiminde de ortaya çıkabiliyor. Gerekli önlemler alınmazsa, kıskançlık şiddet ve saldırganlığa dönüşebilir. Anne-babanın uygulayacağı cezadan korunmak için kardeşine yalancı bir sevgi gösterir. Kardeşini gizlice ağlatıp, zarar verebilir. Önlem alınmadığı takdirde problem okul ortamında artarak devam edebilir.

Kıskançlığın okula taşıdığı davranış biçimleri Uyum güçlükleri Başarısızlık Arkadaşlarına ve onların eşyalarına zarar verme

ÖNERİLER Doğumdan önce aileye yeni bir üyenin katılacağı ve evdeki düzenin bir süre farklılaşacağı anlatılmalıdır. Çocuk küçük yaştan itibaren paylaşmaya alıştırılmalıdır. Doğumdan sonra çocuğa yönelik sevginin devam ettiği sadece sözlerle değil davranışlarla da gösterilmelidir. Çocuğa somutlaştıramayacağı sözler söylenmemelidir. "Sakın endişelenme seni de bebek kadar seveceğiz" cümlesi iyi niyetli olsa da çocuğun anne babanın sevgisi için kardeşle yarışmasına yol açabilir.

Çocukla nitelikli zaman geçirilmeli, alışkanlıklarını olabildiğince devam ettirmesini sağlanmalı, daha önce yapmaktan hoşlandığı alışkanlıklarını gerçekleştirmesine olanak verilmelidir. Bebek için olumsuz ifadeler kullanılmamalıdır. Çocuğun yaşantısı bebeğe göre ayarlanmamalıdır. Çocuk kardeşini sevmesi için zorlanmamalıdır.

Bebeğe alınacak veya verilecek eşyalar olabildiğince çocuk ile birlikte belirlenmelidir. Bebekle ilgili işlerde çocuktan yardım istenmelidir. Anne baba aralarında işbölümü yapmalıdır. Anne yeni bebekle ilgilenirken babanın diğer çocukla ilgilenmesi çocukta kendisiyle de ilgilenildiği duygusu yaratır. Eşit zaman ayırmaya çalışmak yerine, her çocuğa kendi gereksinimine göre zaman ayırmak gerekir. Bebeğin henüz kendi ihtiyaçlarını karşılayamayacak kadar küçük olduğunu dolayısıyla daha çok ilgiye ihtiyacı olduğunu belirtilmelidir .

”Sen ablasın,ağabeysin” gibi bir sorumluluk çocuğa yüklenmemelidir. Kıskanmasın diye çocuğa esnek davranılmamalıdır. Örn: Önceden yalnız yatan çocuğun anne babasıyla yatmasına izin verilmemeli ya da aşırı hoşgörü gösterilmemelidir. Kardeşleri konu alan hikayeler ve anılar anlatılmalıdır. Çocuğa, bebekken aynı şekilde davranıldığını anlatılmalıdır. Çocuk bebeğin doğumuyla aynı zamanda okula gönderilmemelidir.

Misafirler de çocukla iletişimleri konusunda uyarılmalı, sadece bebekle ilgilenip büyük çocuğu unutma eğilimi göstermeleri önlenmelidir. Çocukla iletişim güçlü tutulmalıdır. Ailece yapılabilecek ortak etkinlikler düzenlenmelidir. Çocuklar arasında karşılaştırmalar yapılmamalıdır. Tartışmalarda taraf tutulmamalıdır. “Kim başlattı” sorusunu sormaktan kaçınılmalıdır. Çünkü olayı kimin başlattığını öğrenmeye çalışmak çocukların birbirini suçlamasına neden olur. Her bir çocuğun kavganın çıkmasında aynı derecede suçlu olmasından yola çıkarak sonuçlarına eşit şekilde katlanmaları sağlanmalıdır.