NESNELLİK KONUSU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
S E L Ç U K Ü N İ V E R S İ T E S İ Kritik Analitik Düşünme Topluluğu
Advertisements

İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
ARAŞTIRMA KONUSUNU BELİRLEME
VIII. Ünite Bilim Felsefesi.
DEĞERİN PSİKOLOJİK TEMELİ BÜLENT DİLMAÇ
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
Bilimsel Araştırma Yapıyorum
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
REHBERLİK.
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İyi ve etkili bir vatandaş yetiştirmektir.
BİLİMSEL TUTUM VE DAVRANIŞLARIN ÖZELLİKLERİ
HAZIRLAYAN SAYNUR NEVRES KAYA
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
ÖNYARGI Hazırlayan : F.Büşra ÖZGÜN Değerler Eğitimi Merkezi.
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
Okul Rehberlik Servisi
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
KİŞİLİK SAHİBİ OLMAK A. Salih TAŞDELEN.
Kİşİlİk sahİbİ mİyİz?.
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
Bilimsel Yöntem Süreçleri
Tarih Bilimi.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar

ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
MAN-557 Araştırma Yöntemleri
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
HABERİN NİTELİKLERİ DOĞRULUK
Pozitivizm A. Comte.
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Collingwood.
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Batı’yı Aydınlatan İslam Düşünürü
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
PSİKOLOJİK TESTLER.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Tarih Nedir?.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
VIII. Ünite AD:Talip SOYAD:KILIÇ SINIF:10/I NO:2082 KONU:BİLİM FELSEFESİ.
B İ L İ M FELSEFES İ 10.Sınıf Bilim felsefesi; genel olarak bilimin doğasını, yapısını ve işleyişini özel olarak da onun kavramlarını, ilkelerini ve.
Sunum transkripti:

NESNELLİK KONUSU

SUBJEKTİFLİK ●Nesnel tarih (nesnel olgular) varmıdır, yoksa tarih sadece bir yorum mudur? Tarihçiler tek tek olgularlar ilgilenmezler; çünkü böyle bir ilgi, tarihsel söylemin sadece kronik adı verilen bölümüyle ilgilidir. Oysa tarihçiler sadece olanı değil, nasıl ve neden olduklarını, bu şeylerin anlamını ortaya koymak isterler. Bu kaçınılmaz bir yorum boyutudur. ●Gerçekler araştırma anında kurulmalı. Gerçekler kendi kendine asla konuşmaz. Onlar ancak onları test etmek isteyenin hipotezine konuşurlar. İnkar edilemez olarak gerçekler boş beyinlere konuşmazlar. Araştırma ve gerçekleri gözleme vasıtasıyla hipotezler, fikirler v. Zihne rehberlik ederler.

●Kişisel sevgi veya sevgisizlik ●Kişisel sevgi veya sevgisizlik. Mesela tarihçi A büyük adamalara hayran. Tarihçe B büyük adamlara karşı güçlü bir antipatisi var. Tarihçi A bütün tarihini o büyük adamın etrafında kurar. B ise…… ● Önyargı: üyesi olduğu grup, etnisite, milliyet, din, farklı ahlaki inançlar……. ● Tarihi yorumda taraf olduğu teori ve ideoloji bağlamında tarihi oluşturur. Mesela Marxist tarihçi, tarihi ekonomik faktörlerin ışığında okur.

OBJEKTİFLİK ●Tarihçiler kişisel önyargılarından uzak olmalıdırlar ve bunu beceremeyenler kınanmalıdır. Mesela bir tarihçi bir kişiyi sevmeyebilir ancak o bu duygularını tarihine ithal etmemelidir. Veya dini inançları tarihini etkilememeli. Dini inançlar açıktır ki irrasyonel önyargıların ürünüdürler ve rasyonel bir inanç olarak savunulabilirler. Eğer durum böyle ise bunun sonucunda kaçınılmaz olarak bunlar tarihçinin düşünüşüne etki ederler.

● Eğer bir tarihi dönemi yazıyor ve kendimi onların yerine koyuyorsam kesinlikle kendi zamanımın ahlaki ve metafizik konseptlerini bir kenara koymalıyım. ● Nesnellik sorunu, yalnızca işimi yapma ve elde edilebilir kanıtları gözden geçirme tarzı ile ilgilidir. Bu durumda elde ettiğimiz sonuçların bir takım bağımsız kanıtlara bağlı bulunması gerektiği anlamında nesnellikten söz edebiliriz. ●Ahlak alanı ile bilim alanı ayrıdır. Ahlaki yargı ve tutumlar bilim adamının araştırmasını renklendirmemelidir.

●Bir bilim insanı uğraştığı disiplinin onun üzerine yüklediği anlatım ve açıklama görevini bir insan olarak nesneler hakkında önyargıda bulunma sorumluluğundan ayırt edebilir ve ayırt etmelidir de. ●Bir disiplinin bilimsel bir biçimde öğrenilmiş olmasının bilgini broşür yazarından ayıran bu türlü bir yansızlık ve nesnelliğin kazanılmasına yardımcı olması gerekir. ●İnsan bilimleri, tıpkı tabiat bilimleri gibi özel türden de olsa, olgularla ve durumun ne olduğu ile ilgilenir. İnsan bilimleri olgusal bir araştırma konusudur

●Yanlılık araştırmanın güvenilirliğine gölge düşürür. ●Tarihçiler tarafından sahici tarihin propagandan ayrılabilir mahiyette olduğu düşünülür ve sahih tarihin de sırf bu yüzden objektif geçerliliğe sahip olduğu söylenir. ● Şahsi eğilim ilmi değildir. ●Tarihsel düşünüş, ancak tarihçinin ahlaki, dini ve metafizik görüşünü unuttuğu ve gerçekliklerini hakkında yazdığı kişilerin gördüğü tarzda görmeye çalıştığı sürece geçerli olabileceğidir.

●Tarihçinin geçmişi insan doğasının ne olduğu ya da ne olması gerektiğine dair kendi anlayışı bakımından değil de incelediği devirde yaşamış olanların sahip olduğu fikirler bakımından okuması gerekir. Buna bağlı olarak tarihte iyi çalışma-kötü çalışma ayırımı yapılır.