Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Çıkış katmanındaki j. nöron ile gizli katmandaki i. nörona ilişkin ağırlığın güncellenmesi Ağırlığın güncellenmesi Hangi yöntem? “en dik iniş “ (steepest.
Hat Dengeleme.
Önem Testleri. Örnekleme yoluyla sağlanan bilgiden hareketle; Kliniklerde hasta hayvanlara uygulanan yeni bir tedavi yönteminin eskisine kıyasla bir farklılık.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
İNŞAAT TEKNOLOJİSİ UYGULAMALARI I
Hopfield Ağı Ayrık zamanSürekli zaman Denge noktasının kararlılığı Lyapunov Anlamında kararlılık Lineer olmayan sistemin kararlılığı Tam Kararlılık Dinamik.
YAPAY SİNİR AĞLARINA GİRİŞ. Yapay Sinir Ağlarının Genel Tanımı İnsan beyninin özelliklerinden olan öğrenme yoluyla yeni bilgiler türetebilme, yeni bilgiler.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
DİYARBAKIR 2008.
Momentum Terimi Momentum terimi Bu ifade neyi anımsatıyor? Lineer zamanla değişmeyen ayrık zaman sistemi HATIRLATMA.
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
OLASILIK TEOREMLERİ Permütasyon
Program Tasarım Modelleri
Bağlama ve Kapsam Kavramları
Hata Fonksiyonları Lojistik Fonksiyon ß ß Huber Fonksiyonu ß ß.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
Çoklu Doğrusal Bağlantı X3X3 X2X2 r X 2 X 3 = 1 Tam Çoklu Doğrusal Bağlantı.
YÖNLENDİRME. Yönlendirme ● Statik ● Dinamik ● Kaynakta yönlendirme ● Hop by hop yönlendirme.
ZAMAN Ç İ ZELGELER İ İ LE VER İ ML İ L İ K ANAL İ Z İ BİTİRME ÖDEVİ.
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DERSİ
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Ders notlarına nasıl ulaşabilirim
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
AŞAMALI PLAN MODELİ Tek Aşamalı Planlama Modeli
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
ÖRNEKLEME.
1. Bernoulli Dağılımı Bernoulli dağılımı rassal bir deneyin sadece iyi- kötü, olumlu-olumsuz, başarılı-başarısız, kusurlu-kusursuz gibi sadece iki sonucu.
MODEL YETERSİZLİKLERİNİ DÜZELTMEK İÇİN DÖNÜŞÜMLER VE AĞIRLIKLANDIRMA
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Ünite 8: Olasılığa Giriş ve Temel Olasılık Hesaplamaları
Program Tasarım Modelleri
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
“Bilgi”’nin Gösterimi “Bilgi” İnsan veya Makina Yorumlama Öngörme
STORAGE BÜŞRA KARADENİZ
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Self Organizing Map-SOM
Bir Kurumda Öğrenme Merkezi (ÖMer) Nasıl Oluşturulur?
PROGRAM DEĞERLENDİRME
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
BELLEK.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
KARIK SULAMA YÖNTEMİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
SES KOMUT TANIMA İLE GEZGİN ARAÇ KONTROLÜ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Hidrograf Analizi.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
(Merkezi Yönetim) Bütçenin Hazırlanması
Sunum transkripti:

Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı

1. ÇOK KATMANLI ALGILAYICI (ÇKA) Girdi1 Girdi2 Çıktı 1 Girdi ve çıktı arasında ki ilişkiler doğrusal olmazsa öğrenme gerçekleşmez. Bu tür olayların öğrenebilmesi için daha gelişmiş modellere ihtiyaç vardır.Çok katmanlı algılayıcı modeli de bunlardan birisidir. XOR problemi olayın doğrusal olup olmadığını anlamak için bize örnek teşkil eder.

ÇKA MODELİNİN YAPISI

ÇKA MODELİNİN YAPISI Girdi katmanı:Dış dünyadan gelen girdileri alarak ara katmana gönderir.Bu katmanda bilgi işleme olmaz. Ara katmanlar:Girdi katmanından gelen bilgileri işleyerek bir sonra ki katmana gönderir. Bir ÇKA ağında birden fazla ara katman ve her katmanda birden fazla proses elemanı olabilir. Çıktı katmanı: Ara katmandan gelen bilgileri işleyerek ağa girdi katmanından verilen girdilere karşılık ağın ürettiği çıktıları belirleyerek dış dünyaya gönderir.Bir çıktı katmanında birden fazla proses olabilir.

ÇKA Ağının Öğrenme Kuralı ÇKA ağları öğretmenli öğrenme stratejisine göre çalışırlar. Yani; bu ağlara eğitim sırasında hem girdiler hem de o girdilere karşılık üretilmesi gereken çıktılar gösterilir. Ağın görevi her girdi için o girdiye karşılık gelen çıktıyı üretmektir.ÇKA ağının öğrenme kuralı en küçük kareler yöntemine dayalı Delta Öğrenme kuralının genelleştirilmiş halidir.Genelleştirilmiş “Delta Kuralı” iki safhadan oluşur.

1. İleri Doğru Hesaplama: Eğitim setinde ki bir örneğin Girdi Katmanından ağa gösterilmesi ile başlar. Girdi katmanında ki k. Proses elemanın çıktısı; Ara katmanda ki her proses elemanı girdi katmanında ki bütün proses elemanlarından gelen bilgileri bağlantı ağırlıklarının etkisi ile alır. Ara katmanda ki proses elemanlarına gelen net girdi şu formül ile hesaplanır.

İleri Doğru Hesaplama Önemli olan burada türevi alınabilir bir fonksiyon kullanmaktır.Sigmoid fonksiyonu kullanılması halinde çıktı, Ara katmanın bütün proses elemanları ve çıktı katmanının proses elemanlarının çıktıları aynı şekilde kendilerine gelen net girdinin hesaplanması ve sigmoid fonksiyonundan geçirilmesi sonucu belirlenir. Çıktıları bulununca ağın ileri hesaplama işlemi tamamlanmış olur.

Geriye Doğru Hesaplama Ağa sunula girdi için ağın ürettiği çıktı ağın beklenen çıktıları(B1, B2…) ile karşılaştırılır. Bunların arasında ki fark hata olarak kabul edilir. Geriye hesaplamada bu hata ağın ağırlık değerlerine dağıtılarak bir sonraki iterasyonda hatanın azaltılması sağlanır.

ÇKA AĞININ ÇALIŞMA PROSEDÜRÜ ÇKA ağlarının çalışması şu adımları içermektedir; Örneklerim toplanması: Ağın çözmesi istenilen olay için daha önce gerçekleşmiş örneklerin bulunması adımıdır. Ağın topolojik yapısının belirlenmesi: Öğrenilmesi istenen olay için oluşturulacak ağın topolojik yapısı belirlenir.Kaç tane girdi ünitesi, kaç tane ara katman, her ara katmanda kaç tane proses elemanı ve çıktı elemanı olması gerektiği bu adımda belirlenmektedir.

Ağırlıkların başlangıç değerlerine atanması:Proses elemanlarını birbirine bağlayan ağırlık değerlerinin ve eşik değer ünitesinin ağırlıklarının başlangıç değerlerinin atanması yapılır. Öğrenme setinden örneklerin seçilmesi ve ağa gösterilmesi:Ağın öğrenmeye başlaması ve yukarıda anlatılan anlatım öğrenme kuralına uygun olarak ağırlıkları değiştirmesi için ağa örnekler belirli bir düzeneğe göre gösterilir.

Öğrenme sırasında ileri hesaplamaların yapılması: Sunulan girdi için ağın çıktı değerleri hesaplanır. Gerçekleşen çıktının beklenen çıktı ile karşılaştırılması:Ağın ürettiği hata değerleri bu adımda hesaplanır. Ağırlıkların değiştirilmesi:Geri hesaplama yöntemi uygulanarak üretilen hatanın azalması için ağırlıkların değiştirilmesi yapılır.

AĞIN EĞİTİLMESİ Hata ε w0 w1 w2 w3 w* Ağırlık Çok boyutlu hata uzayı

AĞIN EĞİTİLMESİ Şekilde ki w0 ve w2 çözümlerinin hataları kabul edilebilir hata düzeyinin üzerinde olduğundan bu çözümler kabul edilemez çözümlerdir. Bunlara yerel çözümler denilmektedir.w1 ve w3 çözümleri en iyi çözüm olmamalarına rağmen kabul edilebilir hata düzeyinin altında bir hata ya sahiptirler.

AĞIN EĞİTİLMESİ En iyi sonuç bulunamamasının başlıca nedenleri: Problem eğitilirken bulunan örnekler problem uzayını %100 temsil etmeyebilir. Oluşturulan ÇKA ağı için doğru parametreler seçilmemiş olabilir. Ağın ağırlıkları başlangıçta tam istenildiği şekilde belirlenmemiş olabilir. Ağın topolojisi yetersiz seçilmiş olabilir.

Ağ, hatayı eğitim sırasında belirli bir değerin altına düşüremiyorsa yerel bir çözüme takılmış demektir.Bu en iyi çözüm olmayabilir.Bu durumda ağın olayı öğrenmesi için bazı değişiklikler yapılarak yeniden eğitilmesi gerekir.Bu değişiklikler arasında şunlar sayılabilir: Başka başlangıç değerleri kullanılabilir. Topolojide değişiklikler yapılabilir. Parametrelerde değişiklik yapılabilir.

Problemin gösterimi ve örneklerin formülasyonu değiştirilerek yeni örnek seti oluşturulabilir. Öğrenme setinde ki örneklerin sayısı arttırılabilir veya azaltılabilinir. Öğrenme sürecinde örneklerin ağa gösterilmesi ÇKA ağlarının yerel sonuçlara takılıp kalmaması için momentum katsayısı geliştirilmiştir. Bu katsayının iyi kullanılması yerel çözümleri kabul edilebilir hata düzeyinin altına çekebilmektedir.

ÇKA ağlarının eğitilmesinde diğer bir sorun ise öğrenme süresinin çok uzun olmasıdır. Ağırlık değerleri başlangıçta büyük değerler olması durumunda ağın lokal sonuçlara düşmesi ve bir lokal sonuçtan diğerine sıçramasına neden olmaktadır.Ağırlıklar küçük aralıkta seçilirse o zamanda ağırlıkların doğru değerleri bulması uzun zamanlar almaktadır.

XOR probleminin çözülmesi 1.adım:Örneklerin toplanması GİRDİ 1 GİRDİ 2 ÇIKTI örnek1 örnek2 1 örnek3 örnek4

2.Adım:Ağın topolojik yapısının belirlenmesi XOR probleminde iki girdi ve birde çıktı olduğundan oluşturulacak olan ÇKA ağının da iki girdi ünitesi ve bir çıktı ünitesi olacaktır. Bir ara katman ve iki tanede ara katman proses elemanın bu problemi çözebileceği varsayılmaktadır.

3.adım:Öğrenme parametrelerinin belirlenmesi Oluşturulan ağ için aktivasyon fonksiyonu olarak sigmoid fonksiyonun kullanıldığını, öğrenme ve momentum katsayılarının ise şu şekilde belirlendiği varsayılsın, λ=0.5 α=0.8

Girdi Katmanı Ara Katman Çıktı Katmanı G1 G2 Eşik değer 1 Eşik değer 2

4.adım:Ağırlıkların başlangıç değerlerinin atanması Oluşturulan ağ için ağırlık vektörleri ve başlangıç değerleri de şu şekilde belirlenmiş olsun. [0.164732 0.752621] Eşik değeri ağırlıkları şöyle olsun; [0.341332 -0.115223] ç [-0. 993423 ]

5.adım:Örneklerin ağa gösterilmesi ve ileri doğru hesaplama NET=0.341232 Ç=0.584490 0.129952 NET=0.542484 Ç=0.367610 0.164732 0.570345 B=0 NET=-0.115223 Ç=0.471226 -0.923123 Ç=0.367610 0.752621 -0.328932 0.341232 -0.993423 -0.115223 B

Net1=(0*0.129952)+(0*-0.923123)+(1*0.341232) =0.341232 Net2=(0*0.570345)+(0*-0.328932)+(1*-0.115223) =-0.115223

Çıktılar şöyle hesaplanır: Proses elemanın NET girdisi: NET=(1*-0.993423)+(0.584490*0.164732)+(0.471226*0.752621)=-0.542484