İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MOTOR DERSİNE HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!!! 
Advertisements

LPG SİSTEMİNE AİT PARÇALARIN ARAÇ ÜZERİNDEKİ YERLERİ
MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
ARAÇ BİLGİSİ İLE EKONOMİK ARAÇ KULLANMA
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
İlk hareket ve kontrol sistemleri
DİZEL MOTORLARINDA YANMA
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
ATEŞLEME SİSTEMİ OM07B2_06 T.C. Eskısehir Osmangazi Üniversitesi
ATEŞLEME SİSTEMLERİ VE MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
DSG.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Motorların Ariza Nedenleri ve Giderilmesi
SOĞUTMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ
Diesel Motor Karakteristikleri
Multitronik Şanzıman.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
YAKITLAR VE YANMA OKTAN benzin içinde bulunur. Tutuşma sıcaklığı heptandan yüksek setandan düşüktür. (BENZİNLİ MOTORLAR) SETAN motorin içinde bulunur.
Endüstriyel Otomasyon Mekatronik Mühendisliği Bölümü
VTEC (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlı Subap Kontrol Sistemi Gökhan TAŞTAN Cenk SÖKMEN Hakan AVCU.
MOTORLAR-7 HAFTA İYM YANMA
Elektrik Enerjisi Üretimi
AKIŞ ÖLÇÜMÜ.
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
Elektrik Enerjisi Üretimi
MOTORLAR-6 HAFTA VOLUMETRİK VERİM
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
Sıralı Gaz Enjeksiyon Sistemiyle Gaz Yakıt Kullanımına Dönüştürülmüş
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
Hava Dünyamızda ki hava karışımı; % 78 Azot % 21 Oksijen
MOTORLARIN SOĞUTULMASI Ve YAĞLANMASI
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
Biyosidal ürün uygulanmasında kullanılan cihazlar ve uygulamalar
Uçak Piston Motorları.
Dört stroklu diesel motor
Teknik Eğitim SSH Teknik Müdürlük Hakan Aydoğan Son Bakılan Sayfa 1 İçindekiler 01/05 Egzoz gazı türbini Egzoz borusuna Egzoz gazı türbini kompresöre hareket.
PNÖMATİK KAS (FLUIDIC MUSCLE).
SUBAPAÇILIMININ AYARI İLE PERFORMANSIN DÜZENLENMESİ.
Sensörler - Algılayıcılar
Bazı Kısaltmalar İlk Çalıştırma - Marş : Cranking - H/Y (hava / yakıt oranı) 2:1 ile 12:1 arasında motor soğutma suyu sıcaklığına.
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Hidrojenin motorlarda yakıt olarak kullanılması durumunda petrol kökenli motor yakıtlara oranla birçok önemli avantaj saglanmaktadır. Yüksek alev.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ.
ERTUĞRUL EKŞİ MUHAMMET SAİT KARMA
BENZİNLİ OTOMOBİL MOTORLARINDA YAKIT EKONOMİSİ
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
Diesel Motor Karakteristikleri
EGZOST GAZLARININ ÇEVREYİ ETKİSİ VE ALINAN ÖNLEMLER SERKAN ÖZKAN
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motor Sistemleri
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
3- Yağlama Sistemi.
(2) Motor Denetim Organları)
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
4. Soğutma Sistemi.
Euro1, Euro2, Euro3, Euro4 motorlarının konstrüktif açıdan incelenmesi
KLİMA SİSTEMLERİ 42&pt=Turgutreis+Oto+Klima+Gaz+D olum+Servisi
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
YAKIT HÜCRESİ.
Isı Pompaları ve Uygulamaları
MEKATRONİKTE PNÖMATİK VE HİDROLİK SİSTEMLER
Sunum transkripti:

İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri (Internal Combustion Engines) Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri

Yanma odaları

Dizel Motor Yanma Odaları 1- Bölümsüz (Açık) yanma odalı a- Direkt püskürtmeli 2- Bölünmüş yanma odalı a- Ön yanma veya türbülans odalı b- Enerji hücreli

Dizel Motor Yanma Odaları 1- Direkt püskürtmeli Y.O. Piston üst yüzeyi şekilli, silindir kapağı düzdür. Yakıta türbülans piston üst yüzey şekliyle kazandırılır. Enjektör püskürtme basıncı çok yüksek (2000 bar), Enj. memesi çok deliklidir böylelikle yakıtın iyi dağılması sağlanır. Özgül yakıt tüketimleri düşüktür.

En çok kullanılan piston başlıkları

Direkt püskürtmeli Yanma Odaları Özellikleri Yüksek verimli motorlardır Silindir çapı 150 mm’den daha büyük olan motorlarda kullanılır Yakıt doğrudan yanma odasına püskürtüldüğünden yakıt tüketimleri düşüktür Motor sert ve vuruntulu çalışır. (Bütün yakıt ana yanma odasına püskürtülerek yakıldığından daha sert ve vuruntulu çalışır) Sınırlı türbülans imkanları ile sabit devirlerde kullanılmaya daha uygun İnce delikli enjektör kullanıldığı için, yakıt filtrasyonu çok iyi olmalı, bakıma ihtiyaç duyarlar İlk hareketleri daha kolaydır.

2. Bölünmüş Yanma Odaları Türbülans odalı: Silindir kapağı ile piston arasında kalan ana yanma odasından başka ikinci bir küresel şekilli odacığa (Türbülans odası) sahip yanma odasıdır. Enjektör Ön Y.O. üzerine bağlıdır. Ön Y.O. sı bir kanalla ana yanma odasına birleştirilir. Yakıt, hava akımının ters yönünde yanma odasına püskürtülür. Ana yanma odası küçüktür. Enjektör tek deliklidir. Karışım için türbülans hareketi iki oda arasındaki basınç farkı ile oluşur. Sıkıştırma oranları 18:1-22:1, Genellikle ısıtma bujileri kullanılır. Kademeli yanma nedeniyle motor yumuşak çalışır. Yakıt tüketimi fazladır.

2.Bölünmüş Yanma Odaları Enerji hücreli: Pistonun üstünde, böbrek şeklinde bir ana yanma odası ve iki parçalı ikincil bir yanma odacığından (enerji hücresi) oluşur. Hücre ana yanma odasının iki lobu arasına dar bir boğazla bağlanır. Sıkıştırma stroğu sırasında toplam hava hacminin %10’u enerji hücresine dolar. Enjektör, ana yanma odasının karşısına yerleştirilmiştir. Yakıt enerji hücresine doğru püskürtülür. Püskürtülen yakıtın önemli bir bölümü enerji hücresine dolar. Tutuşma enerji hücresinde başlar. Bu oda içindeki yanmamış yakıt ve sıcak gazlar dar kesitten (ventüri) geçerken hız kazanırlar ve ana yanma odasına geçerler Ana yanma odasının yuvarlak duvarları karışımın bir girdap hareketi oluşturmasını ve daha iyi karışarak yanmasını sağlarlar.

2.Bölünmüş Yanma Odaları Özellikleri Yakıt cinsine hassas değildir Türbülans odalı motorlar yakıt cinsine hassastır ve yüksek devirlerde çalışmaya uygundur Yanma kademeli olduğundan motor yumuşak çalışır Yakıt sarfiyatları yüksek ve silindir hacmi başına elde ettiği güç daha düşüktür Bütün bölünmüş yanma odalı motorlar değişik devir sayılarında çalışmaya elverişlidir

Otto Motor (Benzin) Püskürtme Sistemleri

Benzin püskürtme Sistemleri Dolaylı Benzin Püskürtme Sistemleri Tek noktalı püskürtme sistemi (SPI) Çok noktalı püskürtme sistemi (MPI) K-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi KE-Jetronic (Sürekli Elektronik) Benzin Püskürtme Sistemi L-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi D-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi Direkt Benzin Püskürtme (GDI/Gosoline Direct Injection veya DI/Direct Injection) Sistemi

Dolaylı Benzin Püskürtme Sistemleri Tek noktalı püskürtme sistemi (SPI) Çok noktalı püskürtme sistemi (MPI) K-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi KE-Jetronic (Sürekli Elektronik) Benzin Püskürtme Sistemi L-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi D-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi

a. Tek noktalı püskürtme sistemleri (SPI) Sistemin Genel Yapısı ve Özellikleri Tek bir enjektörün yakıtı emme manifolduna püskürttüğü sistemdir. Yakıt emme manifolduna püskürtüldüğünden karbüratörlü sistemlere benzemektedir. Ancak daha iyi bir yakıt hava karışımı hazırlanmasını sağlamaktadır. Karbüratörlü sistemden daha verimlidir. SPI sitemde yakıt, motorun her türlü çalışma koşulları için bir noktadan hazırlanmaktadır. SPI sistem, maliyet ve verim açısından karbüratörlü sistem ile MPI (çok noktalı püskürtme sistemi ) arasındadır. SPI sistem üç devreden oluşmaktadır. Bunlar; yakıt, hava ve elektrik devresidir.

Sistemin Çalışması Elektronik kontrollü Mono-jetronic sistem, tek bir enjektörün yakıtı emme manifolduna püskürttüğü sistemdir. Manifold gövdesi içerisine giren havaya bir veya iki memeli enjektör tarafından yakıt püskürtülmektedir. Hava debisi ölçer, soğutma suyu sıcaklık sensörü ve gaz kelebeği şalterinden gelen sinyaller, ECU’de değerlendirilip tek bir enjektöre kumanda edilerek hava/yakıt oranı ayarlanır. Bu sistemde yakıt, karbüratörlerde olduğu gibi gaz kelebeğinin üst tarafındaki hava akımı içine püskürtülür.

SPI - Dezavantajı SPI sistemde yakıt hava ile emme manifoldunun girişinde hazırlandığından silindire girecek olan karışımın kat ettiği mesafe uzundur. SPI sistemde yakıt hava karışımı manifold içerisinde karıştığından motorun soğuk olduğu zamanlarda karışım içerisindeki yakıt manifold yüzeylerine yapışır ve silindir içerisinde homojen bir karışım sağlanamaz.

Çok noktalı püskürtme sistemi (MPI) K-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi KE-Jetronic (Sürekli Elektronik) Benzin Püskürtme Sistemi L-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi D-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi

b. Çok Noktalı Püskürtme Sistemleri (MPI) MPI sistemlerde yakıt, emme supabının arkasına püskürtüldüğü için her bir silindire alınan yakıt -hava karışımının miktarı eşittir. Yakıtın hava ile karıştığı yer emme supabına çok daha yakın olduğu için, Yakıtın tamamına yakın bir kısmı silindir içerisine alınır. Motorun soğuk çalışmalarında çok daha çabuk uyum sağlar. Böylelikle yakıt tüketimi de azalır.

K-Jetronik Yakıt Enjeksiyon Sistemi Bu sistemde yakıt, bütün enjektörlerden sürekli ve düzenli olarak emme manifoldu kanalına ve emme supabı arkasına püskürtülür. Püskürtülen yakıtın miktarı motorun emdiği hava miktarına bağlı Karışım kontrol ünitesi, motorun emdiği havayı ölçer ve silindirlere uygun miktarda yakıt püskürterek karışım oranını istenilen değerde tutar. Karışım oranının sürekli olarak kontrol altında tutulması, bütün çalışma koşullarında motordan en yüksek performansın, en iyi yakıt ekonomisinin elde edilmesini sağlar ve egzoz emisyonunun düşük olmasını sağlar.

KE-Jetronik Yakıt Enjeksiyon Sistemi Temel olarak K-Jetronik’e benzer. Hem mekanik hem de elektronik olarak çalışır. K-Jetronikten farkı; Sensörler ile toplanan veriler ECU tarafından işlenmekte ve gerekli yakıt dozajının ayarlanabilmesi için elektro-hidrolik sinyallere dönüştürülmektedir. Sisteme eklenen parçalarla yakıt ekonomisi arttırılmakta, emisyon azaltılmaktadır. Bu parçalar; ECU (Elektronik Kontrol Ünitesi), Sıcaklık sensörü, Hava kelebeği şalteri, Elektro hidrolik basınç regülatörü.

L-Jetronik Yakıt Enjeksiyon Sistemi Temel çalışma prensibi; emilen hava miktarının ölçülmesine ve motor devrine göre yakıtın hesaplanması esasına dayalı L-Jetronik sistemde enjektörler, K-Jetronikte olduğu gibi sürekli çalışmaz. Her silindirin emme supabının arkasında yakıt püskürten enjektörlerin açılma sinyalleri ECU’den gelir. Devir ve yüke göre gerekli olan yakıt miktarı tam ve doğru olarak ayarlanır. Krank milinin her devrinde enjektör iki kez püskürtme yapar. Bu şekilde, bir silindire gerekli olan yakıt iki kerede püskürtülmüş olur. Yakıt püskürtülürken emme supabının kapalı olmasının bir sakıncası yoktur. Çünkü motor çalışırken yakıtın supap kanalında bekleme süresi çok kısadır.

D-Jetronik Yakıt Enjeksiyon Sistemi Hız - yoğunluk esaslı bir sistemdir. Bu sistemde hava debisi ölçümü yerine; motor devir sayısı, emme manifoldu sıcaklık ve basıncı ölçülerek, hava yoğunluğu ve debisi ECU tarafından hesaplanır. Kam milinin her devrinde enjektörler bir defa püskürtme yapar. Diğer fonksiyonlar L-Jetronik ile aynıdır.

FSI, TSI, TFSI, GDI ve T-GDI ??? Dolaylı Benzin Püskürtme Sistemleri Tek noktalı püskürtme sistemi (SPI) Çok noktalı püskürtme sistemi (MPI) K-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi KE-Jetronic (Sürekli Elektronik) Benzin Püskürtme Sistemi L-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi D-Jetronic Benzin Püskürtme Sistemi Direkt Benzin Püskürtme (GDI/Gosoline Direct Injection veya DI/Direct Injection) Sistemi FSI, TSI, TFSI, GDI ve T-GDI ???

2. Direkt Benzin Püskürtme (GDI) Sistemi Sistemin Genel Yapısı ve Özellikleri Motorun en önemli özelliği fakir karışımla çalışması ve bunu yaparken de zengin karışımla çalışan motorlarla aynı performansı sergilemesidir. GDI teknolojili motorlar, 4 zamanlı benzinli motorlar olup, klasik benzinli motorlardan farkı yakıt silindire doğrudan ve çok hassas bir zamanlama ile püskürtülerek kayıplar ve verim düşüşü önlenmektedir. Normal bir motorda silindirin içine yakıt yaklaşık 3,5 bar basınçla püskürtülürken, bu motorda püskürtme basıncı 30-100 bar arasında değişmekte olup daha iyi bir yanma sağlanmaktadır.

GDI motorun avantajları; Yüksek performans (düşük strok hacminden yüksek güç alınır), Daha az benzin tüketimi (%20 daha az), Düşük NOx, Düşük CO2 (%20 daha az) Benzin yakıt sistemlerinin karşılaştırılması

GDI Sistemin Çalışması Dik şekilde dizayn edilmiş emme boruları vasıtasıyla aşağıya doğru güçlü bir akım oluşturulur-Bu sayede yakıt enjeksiyonu en iyi şekilde gerçekleştirilir. Özel bir şekle sahip piston başı sayesinde, silindirin içinde dikey bir hava hareketi oluşturulur. (Piston baş kısmı burunlu-çukurlu yapıda) Sıkıştırma zamanının sonuna doğru püskürtülen yakıt, yüksek basınçlı, döndürme hareketi sağlayan enjektörler ile yoğun bir sis gibi atomize edilir. (Enjektörde yakıt helisel bir yol izler).

GDI Sistemin Çalışması Bu sis şeklindeki hava yakıt karışımı silindirin içinde döndürülür ve verimli bir şekilde katmanlaştırılmış olarak ateşlenir. Böylelikle çok fakir bir hava/yakıt karışımı ile düzenli bir yanma sağlanır. Silindirin içinde ateşlemeden önce katmanlar halindeki hava/yakıt karışımında, bujinin yakınında en zengin karışım (yakıt oranı yüksek) katmanı bujiden en uzakta ise en fakir karışım (yakıt oranı düşük) yer alır. Böylelikle ateşlemenin yapılabilmesi için yeterince zengin bir karışım silindirin sadece bir bölümünde oluşturularak yakıt tüketimi azaltılır.

Dizel Yakıt Püskürtme Sistemleri

Dizel Yakıt Püskürtme Sistemleri Temel olarak iki tipten oluşur. Mekanik Regülatörlü Dağıtıcı Pompalı YPS (VE) Elektronik Regülatörlü YPS(EDC) Elektronik Regülatörlü Pistonlu Pompalı Yakıt Püskürtme Sistemi Pompa-Enjektör Püskürtme Sistemi Common-Rail (Ortak Basınç Depolu) Püskürtme Sistemi

Mekanik Regülatörlü Dağıtıcı Pompalı Yakıt Püskürtme Sistemi (VE) Besleme pompası yakıtı depodan filtre üzerinden emerek dağıtıcı pompanın içine gönderir. Yakıt püskürtme memelerine dağıtıcı enjeksiyon pompası vasıtasıyla dağıtılır. Pompanın içi belirli bir basınçtaki yakıtla tamamen doludur. Fazla yakıt geri-dönüş hattından depoya gönderilir.

Elektronik Regülatörlü Yakıt Püskürtme Sistemleri (EDC) Bu sistemde püskürtme başlangıcı ve yakıt miktarı doğru olarak ayarlanabilmektedir. Elektronik ayarlayıcı; algılayıcılar, elektronik kumanda cihazı, egzoz gazı ve zorunlu doldurma sistemi ayarlayıcılarından oluşur.

Elektronik Regülatörlü Yakıt Püskürtme Sistemleri (EDC) Avantajları Egzoz gazı sınır değerlerine uyum Yakıt tüketiminin azaltılması Motor gücü ve döndürme momentinin optimizasyonu Motor gürültüsünün azaltılması ve sakin çalışmasının optimizasyonu Araç hızının sorunsuz ayarlanması Değişik motor tiplerine uyum

Pompa-Enjektör Püskürtme Sistemi Yakıt pompası, kumanda ünitesi ve enjektör memesinin tek bir yapıda toplandığı enjeksiyon pompasıdır. Motorun her silindiri için bir pompa-enjektör ünitesi bulunur Enjektör Pompa Selenoid Valf

Eksantrik milinde pompa- enjektör ünitelerinin tahriki için silindir adedi kadar kam bulunur. Bunlar pompa-enjektör ünitelerinin pompa pistonlarını harekete geçirir.